Gå til innhold
Hundesonen.no

Blanding av leonberger og portugisisk vannhund


Caffe
 Share

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg litt i tankegangen når det gjelder en blandingshund av leonberger og portugisisk vannhund?

I utgangspunktet synes jeg dette er to vidt forskjellige raser, men når jeg leser på rasebeskrivelsene er det jo enkelte punkter som stemmer..

Det er mor som er leonberger, mens far er 75% portis og 25% golden retriever med 2 tidligere kull.

Er dette en bra blanding? Vi er på jakt etter en stødig og god familiehund, men som samtidig kan brukes i rallylydighet, spor osv. Vi har to små barn og er aktive på turer osv. Og er som regel på campingferie på sommeren.

Den valpen som eventuelt er aktuell er ei tispe med leonbergerutseende, men etter det jeg ble fortalt er de mer aktive enn typiske leonbergervalper (de har hatt flere leonbergere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg undersøkt helsen til foreldredyrene, og sjekket om de er testet for det raseklubben har satt som et minimum før avl. Alle rasene er disponert for en del sykdommer, så det er risikabelt å kjøpe valp etter utestede foreldre.

Leonberger: http://leonberger.no/avl_og_helse/

HD, AD, øyenlysning og hudlidelser.

Portis: http://www.portisklubben.no/

HD, AD, øyenlysning, hjerte og gentest (med mindre hunden er kjent fri).

Golden: http://www.retrieverklubb.no/index.cfm?id=254930

HD, AD, øyenlysning, allergier.

Det kan helt sikkert bli en fin familiehund, men det er alltid vanskelig å si hvordan en blandingshund vil bli. Portisen har jeg inntrykk av at kan være mer krevende enn folk tror, @Maria?

Har du vurdert å kjøpe renraset golden eller labrador fra seriøse oppdrettere? Tror begge rasene kan passe dere godt. Når du kjøper fra en seriøs oppdretter - en som har både mål og mening bak avlsarbeidet sitt - så er det større sjans for at du får hunden du ønsker deg. I tillegg er du med på å støtte seriøs avl, fremfor useriøs avl som slik blandingsavl er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med det Elisabeth00 sier ang sjekke helse på foreldre/besteforeldre (portis har såvidt jeg vet også litt issues med hudproblemer og allergi?), og så tenker jeg umiddelbart at pelsen har potensiale til å bli et *******... Og dere må være klar over at det er mulig at valpen blir på str med en leonberger når den blir voksen, selv om den er blandet med en mindre rase kan den likevel bli like stor som en ren leonberger. Men om dere kunne tenke dere en renraset leonberger eller en renraset portis, er det jo forsåvidt ikke noe i veien for å kjøpe en blanding. Tenker dere uansett må være forberedt på en del pelsstell og en badeglad, stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portis er ikke kjent for å ha issues med allergi og hudproblemer selv om det finnes tilfeller - bare for å ha det på det rene.

Når det gjelder denne blandingen så aner du jo ikke hva du får. At en av foreldrene er 75% portis gjør det ikke selvsagt at valpene vil minne om portis på noen måte. Jeg synes generelt ikke noe om å kjøpe valp etter planlagte blandingskull, men det er nå meg. Egentlig har jeg ingen råd å komme med. Har du spørsmål om portis som rase må du bare rope ut, men hvorvidt denne blandingen er noe du skal ha eller ikke ønsker ikke jeg å ta stilling til... Merker meg bare at vokt kan bli en greie her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Finn ut det som er mest negativt med alle tre rasene. Bland det. det er da ca det værste du kan få i blandingen. Også får du et sted mellom det værste og beste fra alle tre rasene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! For å ha det på det rene, så var ikke dette et planlagt kull. Det var et uhell, om en kan kalle det noe slikt. Faren til valpene er derimot avlet frem til blandingen portis/golden og blitt brukt til tidligere valpekull. @"maria": du nevner vokt. Tenker du da på vokt av hus, hjem og familiemedlemmer? Og at hunden er på vakt "hele tiden"? Og hvor mye/lite spiller det inn at moren ikke har noe synlig vokting? (Kan jo godt hende det ligger latent allikevel). Ut i fra det jeg har blitt fortalt, så får jeg utelukkende positive vibber. Men så er det jo den kjøp-salg-rollen en må ta litt hensyn til også. Jeg kriges med meg selv fordi det virker som et lovende valpekull, men samtidig kjenner jeg ikke rasene annet enn ved det jeg har lest og hørt. Helsemessig er det ikke noe negativt mtp stamtavler og annet. Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemessig er det ikke noe negativt mtp stamtavler og annet. Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Man ser ikke det helsemessige utifra stamtavler, men undersøkelser hos veterinær. Flere av rasene er det en del sykdommer på, så du bør absolutt ikke kjøpe fra foreldre som ikke er dokumentert friske. At eier sier at hundene er friske er ingen dokumentasjon.

Jeg hadde ikke kjøpt valp etter hunder som ikke fulgte kravene til raseklubbene. Det er for meg en for stor risiko, men dette er jo noe enhver må avgjøre for seg selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! For å ha det på det rene, så var ikke dette et planlagt kull. Det var et uhell, om en kan kalle det noe slikt. Faren til valpene er derimot avlet frem til blandingen portis/golden og blitt brukt til tidligere valpekull. @"maria": du nevner vokt. Tenker du da på vokt av hus, hjem og familiemedlemmer? Og at hunden er på vakt "hele tiden"? Og hvor mye/lite spiller det inn at moren ikke har noe synlig vokting? (Kan jo godt hende det ligger latent allikevel). Ut i fra det jeg har blitt fortalt, så får jeg utelukkende positive vibber. Men så er det jo den kjøp-salg-rollen en må ta litt hensyn til også. Jeg kriges med meg selv fordi det virker som et lovende valpekull, men samtidig kjenner jeg ikke rasene annet enn ved det jeg har lest og hørt. Helsemessig er det ikke noe negativt mtp stamtavler og annet. Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Det er alltid noe negativt i forskjellige linjer. Selv om det er småting som ikke trenger å bety noe, så er det alltid noe. Jeg hadde vært skeptisk hvis oppdretter sier at alt er perfekt og ingen av forfedre har har hatt noe sykdom eller plager. Er du sikker på at det ikke har vært noen tilfeller av svak HD/AA, øyesykdommer, allergier (som er vanskelig å stadfeste, siden det ikke er noe register eller kartlegging av dette) eller lignende?

Jeg hadde nok heller gått for en renraset hund. Jeg har i teorien ikke noe problem med blandingshunder, og jeg ser ikke bort i fra at jeg kanskje skaffer meg en selv, men det er likevel så mye tryggere med en rasehund. Du vet aldri hvilke egenskaper som blir nedarvet. Selv om valpen ligner en Leonberger så kan den hende du får gemyttet fra Portisen.

Du bør tenke på at du kan få det verste fra begge rasene. Det skjer jo sjeldent, men er du klar for det? Hvis du er det, så er det vel bare å kjøre på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser ikke det helsemessige utifra stamtavler, men undersøkelser hos veterinær. Flere av rasene er det en del sykdommer på, så du bør absolutt ikke kjøpe fra foreldre som ikke er dokumentert friske. At eier sier at hundene er friske er ingen dokumentasjon.

Jeg hadde ikke kjøpt valp etter hunder som ikke fulgte kravene til raseklubbene. Det er for meg en for stor risiko, men dette er jo noe enhver må avgjøre for seg selv :)

Da er jeg med. :)

Jeg skal være så ærlig å si at dette er første gang jeg noensinne har vurdert en blanding. Hvorfor jeg har satt meg fast på denne, vet jeg egentlig ikke. Kanskje fordi jeg går med inntrykket av at dette er en "safe" blanding mtp å ha en familiehund.

Noe det kanskje ikke er?

Jeg er selvfølgelig åpen for andre raser, og leser meg opp utifra anbefalinger, tips og råd jeg har plukket opp her på forumet, nkk og raseklubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noe negativt i forskjellige linjer. Selv om det er småting som ikke trenger å bety noe, så er det alltid noe. Jeg hadde vært skeptisk hvis oppdretter sier at alt er perfekt og ingen av forfedre har har hatt noe sykdom eller plager. Er du sikker på at det ikke har vært noen tilfeller av svak HD/AA, øyesykdommer, allergier (som er vanskelig å stadfeste, siden det ikke er noe register eller kartlegging av dette) eller lignende?

 

Jeg hadde nok heller gått for en renraset hund. Jeg har i teorien ikke noe problem med blandingshunder, og jeg ser ikke bort i fra at jeg kanskje skaffer meg en selv, men det er likevel så mye tryggere med en rasehund. Du vet aldri hvilke egenskaper som blir nedarvet. Selv om valpen ligner en Leonberger så kan den hende du får gemyttet fra Portisen. 

 

Du bør tenke på at du kan få det verste fra begge rasene. Det skjer jo sjeldent, men er du klar for det? Hvis du er det, så er det vel bare å kjøre på? :)

Du har jo rett i det du skriver. Det er fort å bli revet med! Ihvertfall når begjæret etter hund er så stort (og det faktum at man skal være fornøyd med valget en tar - det gir meg nesten prestasjonsangst).

Jeg har jo blitt veldig interessert i portugisisk vannhund, men jeg får ikke helt med meg husfaren på denne rasen, pga utseende. "Litt sånn puddel, og det vil jeg ikke ha", som han sier.

Men resten av hunden er jo akkurat slik vi er ute etter, sånn egentlig.

Kanskje derfor jeg hang meg opp i denne blandingen da den kanskje har "litt av alt".

Dette ble dog en liten avsporing fra temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte - du har på ingen måte noen som helst garanti for at du får en hund som kan minne om en portugisisk vannhund i denne blandingen. Ikke la deg rive med fordi det er en fin valp og fordi det høres bra ut. Sett seg godt tilbake og tenk på hva det egentlig er du ønsker deg. Mangler man erfaring og har barn er det ekstra viktig å gjøre en god research så man i størst mulig grad er rustet og vet noen lunde hva man skaffer seg. Det er flere risikofaktorer involvert i det å kjøpe en blanding - mest av alt det at du aldri kan vite hvilke egenskaper i valpen som "dukker opp" fra hvilken rase. Jeg ventet i over ett år på den første hunden vår, og hun er alt jeg kunne drømt om. Den andre ble kjøpt mer på impuls og det må jeg ta konsekvensene av hver dag. Det er en super hund, men hun passer nok ikke nødvendig vis til de forventningene og ønskene jeg har for en hund. Poenget er egentlig at planlegging er gull verdt uansett hvilken rase det er snakk om. Jovisst kan denne blandingen bli bra, men har du/dere tenkt nøye over dette eller hopper dere inn i noe fordi det er lett å bli revet med?

Jeg svarer for øvrig gladelig på spørsmål om portisen om det er aktuelt. Du kan eventuelt sende meg en PM. Det er dog en rase man må vente litt før man får skaffet seg pga. relativt høy etterspørsel. Men jeg er ansvarlig for registrering av valpekull for raseklubben, så jeg har litt oversikt over hva som finnes der ute ;)

Så i en annen tråd at du ønsket deg collie - så tenk nøye over HVA dere vil ha, for en collie og en portis er ganske ulike hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte - du har på ingen måte noen som helst garanti for at du får en hund som kan minne om en portugisisk vannhund i denne blandingen. Ikke la deg rive med fordi det er en fin valp og fordi det høres bra ut. Sett seg godt tilbake og tenk på hva det egentlig er du ønsker deg. Mangler man erfaring og har barn er det ekstra viktig å gjøre en god research så man i størst mulig grad er rustet og vet noen lunde hva  man skaffer seg. Det er flere risikofaktorer involvert i det å kjøpe en blanding - mest av alt det at du aldri kan vite hvilke egenskaper i valpen som "dukker opp" fra hvilken rase. Jeg ventet i over ett år på den første hunden vår, og hun er alt jeg kunne drømt om. Den andre ble kjøpt mer på impuls og det må jeg ta konsekvensene av hver dag. Det er en super hund, men hun passer nok ikke nødvendig vis til de forventningene og ønskene jeg har for en hund. Poenget er egentlig at planlegging er gull verdt uansett hvilken rase det er snakk om. Jovisst kan denne blandingen bli bra, men har du/dere tenkt nøye over dette eller hopper dere inn i noe fordi det er lett å bli revet med?

 

Jeg svarer for øvrig gladelig på spørsmål om portisen om det er aktuelt. Du kan eventuelt sende meg en PM. Det er dog en rase man må vente litt før man får skaffet seg pga. relativt høy etterspørsel. Men jeg er ansvarlig for registrering av valpekull for raseklubben, så jeg har litt oversikt over hva som finnes der ute ;)

 

Så i en annen tråd at du ønsket deg collie - så tenk nøye over HVA dere vil ha, for en collie og en portis er ganske ulike hunder.

Takk for utfyllende svar! :)

Ja, collie er også med i vurderingen av valpekjøp. Jeg vokste opp med to langhårete collier, og kjenner jo rasen. Har også vært eier av sheltie.

Vet at det er stor forskjell mellom portis og collie, og grunnen til at begge rasene er med i vurderingen er nok fordi jeg selv er usikker på hvilket aktivitetsnivå vi klarer som familie. Jeg vil jo gjerne gå lange skogsturer hver dag, og trene rallylydighet, agility og andre grener. Men så er jeg ikke 100% sikker på om døgnet har nok timer til alt sammen. ;)

Jeg er livredd for å la meg rive med og gjøre noe på impuls. Fordi det har skjedd før.

Da er det godt med et kunnskapsforum som dette!

Men dette ble igjen avsporing.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skit i avsporingen ;) Med mindre du føler at du trenger svar på førsteinnlegget helt konkret er det ikke imot forumreglene at en tråd utvikler seg altså. Hehe. Det er det egentlig du som trådstarter som bestemmer. Hvis du ønsker å lage en tråd der du spør etter tips om aktuelle raser kan du eventuelt gjøre det under "rasevalg". Men som sagt - det er ikke noe som tilsier at det er feil at en tråd utvikler seg såfremt det er ok for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skit i avsporingen ;) Med mindre du føler at du trenger svar på førsteinnlegget helt konkret er det ikke imot forumreglene at en tråd utvikler seg altså. Hehe. Det er det egentlig du som trådstarter som bestemmer. Hvis du ønsker å lage en tråd der du spør etter tips om aktuelle raser kan du eventuelt gjøre det under "rasevalg". Men som sagt - det er ikke noe som tilsier at det er feil at en tråd utvikler seg såfremt det er ok for deg.

Hehe! Har deltatt på forum tidligere der slike regler er fremtredende. ;)

Jeg har absolutt fått svar på det jeg lurte på, og har fått landet litt. ;)

Men er ikke klokere mtp valpekjøp av den grunn! :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...