Gå til innhold
Hundesonen.no

Slikking=dominering?


ChristinB
 Share

Recommended Posts

En venn av meg mener at det er en form for dominering når hunden slikker, for eksempel ved at den slikke katta i rompa når den går forbi, slikke på babyen, slikke på nakne føtter, armer..
Hunden min er slik, men jeg oppfatter ikke ham som dominant på noen måte. Likevel bare han slenge tunga bortom dersom det er innen rekkevidde, selv om han fikk beskjed om ikke for to sekunde siden.

Stemmer dette virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slikking er mer et dempende signal enn dominerende signal. Men det kan selvsagt også være andre ting- stress, kos, rengjøring osv.

Det er også hunder som bruker det mer taktisk. Har hørt om et par eksempler hvor en yngre hund har ønsket et bein som en eldre hund ligger og gnager på. Den nærmer seg da gradvis med veldig dempende/underkastende signaler og slikker masse i munnvikene til den eldre hunden. Hunden aksepterer dette - lettere motvillig - siden den yngre hunden er så vennlig og mild. Men den yngre hunden fortsetter å slikke. Og slikke og slikke. Til den eldre hunden blir lei og går bort - og den yngre hunden snapper til seg beinet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på besøk der med minstesønnen, og hunden der var veldig opptatt av at han skulle vaskes med en gang han var nær nok. Hunden fikk beskjed, eller tatt bort, med grunnlag av at det var en form for dominant handling (og at han kunne stresse seg opp dersom han fikk fortsette). Helt greit, siden jeg ikke er noen an av slikking selv, men ble litt nysgjerrig på påstanden om at det var dominering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slikking i ansiktet vårt eller andre hunder sitt, er jo et vennlig signal - "hei på deg - her er jeg!" liksom.

Hunder som slikker mye (og da tenker jeg overdreven slikking) på hud kan komme av så mangt; hunden kan mangle noe kostmessig, det kan være en slags tvangshandling (særlig hvis den ikke klarer stoppe, og nesten går inn i transe).

Men det kan også være kos og rengjøring - altså 100% vennlig.

Katterumpene tror jeg bare lukter skikkelig godt - regner med de fleste med hannhunder har sett de når de får i seg litt løpetidlukt. Da ser det ut som at kjevene går i ett (slår og vibrerer) - det de gjør er å slå duften ekstra opp i luktmottakerne sine :P (kan man si luftmottakerne? ordet jeg lette etter fallt plutselig vekk). Så det at han rister litt i kjakene når han lufter i rumpa på kattene, vil jeg tro er derfor - og så er det jo veldig forsterkende å gjøre det ;)

Det er i alle fall ikke dominans! dominans er noe helt annet. her er en artikkel om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slikking i ansiktet vårt eller andre hunder sitt, er jo et vennlig signal - "hei på deg - her er jeg!" liksom.

Hunder som slikker mye (og da tenker jeg overdreven slikking) på hud kan komme av så mangt; hunden kan mangle noe kostmessig, det kan være en slags tvangshandling (særlig hvis den ikke klarer stoppe, og nesten går inn i transe).

Men det kan også være kos og rengjøring - altså 100% vennlig.

Katterumpene tror jeg bare lukter skikkelig godt - regner med de fleste med hannhunder har sett de når de får i seg litt løpetidlukt. Da ser det ut som at kjevene går i ett (slår og vibrerer) - det de gjør er å slå duften ekstra opp i luktmottakerne sine :P (kan man si luftmottakerne? ordet jeg lette etter fallt plutselig vekk). Så det at han rister litt i kjakene når han lufter i rumpa på kattene, vil jeg tro er derfor - og så er det jo veldig forsterkende å gjøre det ;)

Det er i alle fall ikke dominans! dominans er noe helt annet. her er en artikkel om dette.

Ja, det vet jeg, de flehmer på samme måte som når hester drar opp overleppa eller kattene står med åpen munn etter å ha luktet noe spesielt :) Det er vel et organ mellom nese og munnhule de sender lukten opp i, der de smaker litt ekstra på lukt og feromoner, men jeg husker ikke nå hva det heter (jakobs-organ?).

Hva mener du med at det er forsterkende å gjøre det? Forsterkende for hva?

Slikking er hovedsaklig oppå babys hode, eller på våre føtter. Som når vi drar av sokkene, og han tilfeldigvis ligger på golvet ved føttene - da bare må det slikkes en gang eller to

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg, de flehmer på samme måte som når hester drar opp overleppa eller kattene står med åpen munn etter å ha luktet noe spesielt :) Det er vel et organ mellom nese og munnhule de sender lukten opp i, der de smaker litt ekstra på lukt og feromoner, men jeg husker ikke nå hva det heter (jakobs-organ?).

Hva mener du med at det er forsterkende å gjøre det? Forsterkende for hva?

Slikking er hovedsaklig oppå babys hode, eller på våre føtter. Som når vi drar av sokkene, og han tilfeldigvis ligger på golvet ved føttene - da bare må det slikkes en gang eller to

ja, det kan kanskje stemme :)

Tenker forsterkende som at : juhuuu jeg fikk lukte! og så er det stor sjans for at det gjentar seg - ikke at man skal gå inn og avbryte eller noe - men at det er rett og slett selvforsterkende :)

tenker ikke at slikkinga er noe problem jeg - virker som at han bare hilser litt og at det lukter godt på særlige plasser :)

har også hund som slikker masse - eneste jeg tenker er «usj - tenk så mye bakterier» …. og så får han fortsette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan kanskje stemme :)

Tenker forsterkende som at : juhuuu jeg fikk lukte! og så er det stor sjans for at det gjentar seg - ikke at man skal gå inn og avbryte eller noe - men at det er rett og slett selvforsterkende :)

tenker ikke at slikkinga er noe problem jeg - virker som at han bare hilser litt og at det lukter godt på særlige plasser :)

har også hund som slikker masse - eneste jeg tenker er «usj - tenk så mye bakterier» …. og så får han fortsette :P

Ja, ok, da skjønner jeg. Det stemmer nok helt sikkert, for det er veldig vanskelig for ham å bryte selv, og må jo gjøres igjen og igjen selv om han veit han ikke får. Trenger ikke mer enn et 'nei' eller kremt for å gi seg, så lett å stoppe bare han får beskjed :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er veldig opptatt av å slikke, dette er en ganske usikker hund med svak psyke. For henne er det viktig å prøve å slikke alle mennesker i ansiktet for å tydliggjøre at hun er super snill, vennlig og totalt konfliktsky.

På oss hun kjenner godt så bruker hun slikkingen som et tegn på kjærlighet og omsorg på samme måte som man kan se hunder i en flokk slikker hverandre omsorgsfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd dette! Hunden min bodde noen dager med en mye større hannhund han ikke kjente fra før, og denne slikket hunden min mye i munnvikene, særlig når de møtte hverandre "rett på" i gangen feks. Han gjorde seg flatere, ørene bakover, nesa oppever og slikket den andre i munnvikene mens han gryntet vennlig. Eieren av den store hunden sa at min hund plaget og dominerte hennes, og at jeg skulle korrigere min hardt. Altså, nei... :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en slikkehund. Skal omtrent spise opp folk når hun møter dem, enten det er meg, venner eller fremmede.

Jeg har hatt en hund som elsket å slikke seg under den ene labben. Da ble den "salig i blikket" og så ut som den storkoset seg, og det virket nesten som et barn som sutter på tommelen. En slags kose/avslapningsadferd. Jeg tok den med til dyrlegen og fikk sjekket den opp og ned, men det var ikke noe galt. Det som derimot ble et problem var at det ble sopp der, men etter å ha tatt knekken på soppen og unngått slikking, så begynte den igjen så snart den fikk mulighet igjen. Bare når den lå å koset seg i kurven sin og var nær ved å sovne, aldri ellers.

Ellers er jeg uner den oppfatning at noen raser bare er mer slikkete av seg enn andre? Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dominans" er vel det ordet i hundelitteraturen det hersker størst misoppfatninger rundt. Slik jeg har forstått det, kan ikke dominante hunder eksistere alene. Dominans oppstår mellom to eller flere individer og oftest (om ikke alltid?) i tilknytning til en ressurs. Dominansforholdet mellom to hunder er situasjonsbetinget. En hund må "erklære" seg som den subordinate for at den andre skal kunne være dominant, og det er ikke gitt at den dominante hunden er dominant i andre situasjoner, da dette kommer helt an på ressursen og hvilken grad av verdi denne har for hver av hundene. Verdien for en og samme ressurs er gjerne ikke lik fra gang til gang.

Men det er en diskusjon for seg :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dominans" er vel det ordet i hundelitteraturen det hersker størst misoppfatninger rundt. Slik jeg har forstått det, kan ikke dominante hunder eksistere alene. Dominans oppstår mellom to eller flere individer og oftest (om ikke alltid?) i tilknytning til en ressurs. Dominansforholdet mellom to hunder er situasjonsbetinget. En hund må "erklære" seg som den subordinate for at den andre skal kunne være dominant, og det er ikke gitt at den dominante hunden er dominant i andre situasjoner, da dette kommer helt an på ressursen og hvilken grad av verdi denne har for hver av hundene. Verdien for en og samme ressurs er gjerne ikke lik fra gang til gang.

Men det er en diskusjon for seg :P

jepp - det er dominans ;) og ja - en helt egen diskusjon :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en slikkehund. Skal omtrent spise opp folk når hun møter dem, enten det er meg, venner eller fremmede.

 

Jeg har hatt en hund som elsket å slikke seg under den ene labben. Da ble den "salig i blikket" og så ut som den storkoset seg, og det virket nesten som et barn som sutter på tommelen. En slags kose/avslapningsadferd. Jeg tok den med til dyrlegen og fikk sjekket den opp og ned, men det var ikke noe galt. Det som derimot ble et problem var at det ble sopp der, men etter å ha tatt knekken på soppen og unngått slikking, så begynte den igjen så snart den fikk mulighet igjen. Bare når den lå å koset seg i kurven sin og var nær ved å sovne, aldri ellers.

 

Ellers er jeg uner den oppfatning at noen raser bare er mer slikkete av seg enn andre? Noen som har noen tanker om dette?

Min gjør også det med labben. Herregud så mange ganger jeg fikk angst for at han hadde vondt, var sår, hadde brukket en negl eller noe.. Kjøpe en støvklut her om dagen, og nå er det den som blir slikket ihjel :P Jeg ser ikke hvordan slikking kan være dominerende i noen sammenheng? Nå er ikke jeg i nærheten av noen adferdsspesialist men.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...