Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til puddel?


Recommended Posts

En ordentlig klippemaskin til kroppen med skjær til (4 eller 5 mm).

En karde og en kam med treskaft. En maskin til snute - og labbeklipp (foretrekker liten maskin til det på de mindre pudlene. Bestilte min ChroMini herfra, og jeg og mange andre puddeleiere er fornøyde).

CoolCare til maskinene for å kjøle ned og smøre de.

Ørepudder (som får ørehår til å løsne lettere)

Fettvatt (som puttes i ørene når den bades, for å hindre vann inn i ørene)

Såpe lønner seg å kjøpe på dunker fra dogstuff.no, eller på matbutikken ved krise. Svinedyrt i dyrebutikk.

En buet saks til klipping, jeg foretrekker buet fordi den gir bedre form på klippingen. Sånn hvis du kun skal ha en saks, så kjøp buet. Hvis du skal ha flere og er like utstyrsgeek som meg, så kjøp en rett og en buet.

Kjøp ordentlig saks, er ikke vits å sløse penger på flere dårlige sakser. Saksene vi har hatt har vart lenge og trenger bare sliping en sjelden gang. Og det er billig hos dogstuff.

Og en god føner, når man bader puddelen lønner det seg å børste ut floker før bading og føne ut samtidig som man børster for å få den fluffy fine pelsen som gjør at du klarer å klippe jevnt :)

Anbefaler deg å ikke klippe labber uten at de er badet for at skjæret skal holde lenge, sand ødelegger skjæret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Andis klippemaskin.

Har tidligere vært brukt til amerikansk cocker spaniel.

Satser på at den kan brukes. Mulig jeg må kjøpe nye skjær.

Det funker nok veldig bra, jeg hadde muligens sendt skjærene til sliping i stedet jeg da. Hvis du gjør det nå, så har du de klare til valpen kommer :) Har du en stor eller liten maskin? Som skrevet, liten klipper til snute og labber på småpudlene er gull å ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Det kan jeg gjøre ja.

Det er en stor en, så må kjøpe en liten en til labber og snute også :)

Du kommer stort sett bare til å bruke den lille klipperen og saks de første månedene, men når det blir aktuelt å klippe i lammeklipp så er den store veldig fin å ha. Personlig synes jeg det er hyggelig å ha valpen i valpeløve fram til kladdealderen begynner, men det er jo en smakssak da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner egentlig med at jeg må sende henne til hundefrisør, for har planer om utstilling.

Men kan være greit med klippemaskin selv uansett :)

Til valpeutstilling kan du fint klippe selv (det er ikke så store krav til klipping). Så det er en veldig fin måte å øve seg på, men klipp når valpen har blitt unghund er ofte fint å ta hos en som klipper puddel til utstilling, for da har du linjer å følge. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@puddellover har kommet med mange gode tips her ser jeg ;)

Som eier av en dvergpuddel på litt over året så har jeg hatt god bruk for balsamspray for å løsne floker og bruker den etter bading for å gjøre børsting og føning lettere. Har brukt ice on ice fra Chris Christensen og er veldig fornøyde med den. Det er ikke noe man må ha i hus før valpen kommer, men jeg syns den er veldig grei å bruke :)

Ellers har jeg også god erfaring med å bestille utstyr fra dogstuff, gode priser og dyktige folk :)

Har også brukt balsam fra #1all systems som heter botinacal conditioner, veldig god og lukter godt lenge :)

Og siden man skal blande ut shampo og balsam med en del vann, så fant jeg fort ut at tomme zaloflasker funker bra til å blande i og til å påføre under badinga.

Jeg har akkurat kjøpt meg en Exacta Aesculap fra Hundihuset på finn.no og er veldig fornøyd med den. Veldig lett og liten og blir ikke varm verken på bladet eller der man holder. Og enkel å lade opp ;)

Ser du bor i Kristiansand, det gjør vi og! Hadde vært gøy å møtes en gang når du har fått valpen i hus :) Hvilken oppdretter skal dere ha fra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips fra deg også Førstegangs :)

 

Vi skal importere fra Danmark.

 

Kennel Vicky, som holder til i Hirtshals :)

 

Vi kan gjerne møtes, når vi får valpen i hus :)

Ser ut til å bli i siste halvdel av juni.

Så gøy med puddel fra et annet land! :)

Vi er gjerne med på å møtes til høsten når vi kommer tilbake fra sommerferie. Skal dere ha tispe eller hannhund? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ikke for å være partypooper, men den andismaskinen har vi også, og den er vi ikke fornøyd med fordi den blir varm før du får sagt pølse :P Synes å huske at jeg linket til en maskin?

Har du saks? Altså, egentlig er det strengt tatt ikke vits å kjøpe pleieprodukter i dyre dommer, vi tyr ofte til shampoo og balsam for mennesker, så det er jo noe man kan gjøre i starten. Eller, balsam dropper man når man skal på utstilling da! Regner med at du skjønner det selv, men det er lurt å gå over de stedene der selen "gnager" fordi pelsen ofte floker der. Og om du skal stille valpen ut, så er det lurt å holde seg til silkehalsbånd for å ikke ødelegge pelsen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...