Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebobbla sprekker


Gabriella
 Share

Recommended Posts

Jeg er stort sett enig med ham, om vi ser bort fra at Norges største hundeprodusent avler kjøtere utenfor NKK-systemet, så er vi helt enige. Og, ikke minst, jeg håper folk som syns ordet "drittbikkje" blir brukt ukritisk og overdrevent, får med seg det han sier om mentalitet. Jeg tror det er noe alle som har litt med hundementalitet å gjøre har fått med seg jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg lurer veldig på hva man mener NKK skal gjøre med at det avles uregistrerte hunder over en lav sko. Hva mener han NKK skal gjøre med oppdrettere som f.eks. Drøbak Hundehotell - oppdrettere av designerpuppies til 18-25000 - alle rare blandingshunder som selges til blodpris?

Det er faktisk sånn at flesteparten av de hundene som omplasseres er blandingshunder - en del renrasede også selvsagt, men i stor grad blandinger - hva mener fyren at NKK skal gjøre med det? Det er ingen lov som forbyr produksjon av alskens blandinger.

At det burde stilles strengere krav for å drive oppdrett - helt enig

At det burde stilles strengere krav til kunnskap for å eie hund - helt enig

Er jeg for såkalt "hundesertifikat" - javisst - en modell som den i Sveits er helt ok, men da må det komme en lov som sier at det er sånn og så må det faktisk bli sånn at den loven sier at en organisasjon tilsluttet NKK må holde disse kursene - da får man skjalta vekk en del av de kommersielle hundeskolene også.

Jeg kjenner at jeg blir oppriktig irritert når folk hele tiden skal skylde på NKK - for helt ærlig, fleste parten der ute aner ikke hva NKK er, ikke litt engang - ikke hva som gjøres heller - allikevel føler folk seg berettiget til å gi skylda for hele ***** elendigheten til NKK.
Vel - newsflash - NKK er deg/du/dere - aktive hundeeiere som er medlem i hundeklubber - det er DERE som bestemmer hva NKK skal holde på med. Det er IKKE opp til de 35 menneskene som sitter i Oslo og forsøker å gjøre en jobb - det er deg/du/dere som HUNDEEIER som bestemmer - enkelt og greit.
Har man ønsker og krav om hva NKK skal gjøre og jobbe med så får man til ******* begynne å engasjere seg i klubbarbeid - man må bruke sin stemme, påvirke andre til å bruke sin og sammen gjøre en innsats for at ting skal bli bedre. Ikke bare gulpe rundt og mene at det i Oslo sitter 35 personer hvis oppgave er å stikke kjepper i hjulene for alle andre og motarbeide enhver fornuftig tanke som luftes.
Den motarbeidelsen er det dere som medlemmer som sørger for.

*utblåsning slutt*

Konklusjon - om folk gadd å sette seg inn i hvordan de kan påvirke hva NKK har fokus på og så gadd å gjør en jobb i forhold til det, så ville NKK's retning vært en helt annen. Men så lenge kun et fåtall klubber/medlemmer har innsikt nok til hvordan ting funker så blir det fokus på hva disse klubbene ønsker og ingen andres - sorry liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett enig med ham, om vi ser bort fra at Norges største hundeprodusent avler kjøtere utenfor NKK-systemet, så er vi helt enige. Og, ikke minst, jeg håper folk som syns ordet "drittbikkje" blir brukt ukritisk og overdrevent, får med seg det han sier om mentalitet. Jeg tror det er noe alle som har litt med hundementalitet å gjøre har fått med seg jeg.

Har ingen problemer med å se at det er for mange hunder med dårlig mentalitet - og ikke minst altfor mange hundeeiere som aldri burde hatt hund. Det er ikke der mitt problem ligger, det er ordet "drittbikkje" i seg selv.

Ellers er jeg også stort sett enig i artikkelen. Jeg tror kombinasjonen av useriøs avl, hundeiere med altfor lite kunnskap om hund samt høyere og høyere krav til hva en hund må tåle har nådd bristepunktet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Men så lenge kun et fåtall klubber/medlemmer har innsikt nok til hvordan ting funker så blir det fokus på hva disse klubbene ønsker og ingen andres - sorry liksom.

Hvilke klubber er det som har mest innflytelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, først og fremst får han slutte med masseavl av blandingshunder.

Foruten om det er jeg enig.

MEN NKK gjør hva de kan virker det som, mtp båndtvang, raseforbud og forbud om antall hunder pr husstand..

Han? Vegar Nordby driver da ikke masseavl på blandingshund? Han har vel tidligere drevet oppdrett av jaktgolden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen tar for seg useriøs avl av rasehund, samt mangelen på regler og kompetanse via NKK hos folk som både driver med og avler hunder.

Blandingsavl er en annen problemstilling, men er interessert i å høre hvordan folk mener dette kan reguleres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å se at det er for mange hunder med dårlig mentalitet - og ikke minst altfor mange hundeeiere som aldri burde hatt hund. Det er ikke der mitt problem ligger, det er ordet "drittbikkje" i seg selv.

Jeg beklager, men jeg er mindre opptatt av at det høres pent ut, enn problemet i seg selv - og det er et problem at det ikke bare stadig blir flere hunder som er dårlig mentalt (dvs ikke rustet til å takle en normal hverdag, med alt det innebærer), men at vi skal redde alt mulig rart, samme hvor dårlig mentalt det er. Ref. ymse tråder på sonen om hunder som biter, eller bruk av thundershirts og kjemikalier, eller kastrering, for den saks skyld.

Det er ikke unikt for sonen. Jeg møter stadig vekk de samme holdningene utenfor sonen. Oppdrettere som får heteslag av at hunder med dårlig mentalitet blir avlivet, for "eierne har jo levd med det". Og bare det, at man forventer at folk skal tilrettelegge livet sitt etter hunder som ikke tåler folk, prøver å ete andre bikkjer, ikke kan være alene hjemme, og bare leve med sine crappy hunder (beklager - hunder med dårlig mentalitet), er for meg hårreisende. Og det er til tross for at jeg har en hund som er dårlig mentalt selv - men hun er ikke så dårlig mentalt at jeg må tilrettelegge livet vårt etter hennes diller, i det minste.

Det at det popper opp hundeskoler og hundehviskere og hundepsykologer over en lav sko, det er ikke et pluss, det er en medvirkende årsak til et stadig økende problem. Oppdrettere som kan minimalt om hundeatferd er en medvirkende årsak - bare se på diskusjonen om leveringsalder på valp. Det finnes oppdrettere som ærlig og oppriktig mener at det er normalt (for visse raser) at de ikke takler å flytte til ny eier før de er 10-12 uker, til tross for at ekspertise (deriblant Manimal med Gry Løberg) gang på gang sier at 8 uker er det beste tidspunktet for en valp å flytte. Hvis det er normalt at de er så svake mentalt at de ikke tåler å flytte i den alderen det er optimalt at de flytter, er det ikke rart at problemhunder har blitt stor-industri.

Det at hunder biter, er normalisert. Joda, jeg er fullstendig klar over at alle hunder kan bite, jeg er klar over at i gitte situasjoner så biter "alle" hunder. Men når dårlig mentalitet blir avfeid med manglende forståelse for rasen hos eieren, når mentaltester sies å ødelegge hunden "for alltid" (ikke rart hundene er som de er, med eiere som er så dramatisk anlagt som de er), når folk tror at hund og barn er det samme, og krever det samme, så er det nødt til å bli mye drittbikkjer rundt om. Og for at folk skal skjønne hvor stort det problemet faktisk er, så er man nødt til å ta i litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen tar for seg useriøs avl av rasehund, samt mangelen på regler og kompetanse via NKK hos folk som både driver med og avler hunder.

Blandingsavl er en annen problemstilling, men er interessert i å høre hvordan folk mener dette kan reguleres?

(Advarsel - veldig langt, ikke korrekturlest, bær over med leifer og andre feil :) )

Blandingsavl kan ikke, og bør ikke, reguleres. Det blir helt feil å skulle lage en egen regel for å forby blandingsavl eller gjøre det vanskeligere å få valper (eller som i ytterste konsekvens krever at blandingsvalper blir abortert eller avlivet dersom "oppdretter" mangler "lisens").

Det eneste som kan begrense antall uplanlagte og planlagte blandingskull er OPPLYSNING og OPPLÆRING av folket. For 20-30 år siden var det en big deal å få seg hund. Det var en avgjørelse de fleste brukte månedsvis eller åresvis på, og det å få et kull var forbeholdt seriøse oppdrettere. Nå for tiden skal "alle" avle, uavhengig av hvor fantastisk hunden er... bare for å ha et kull eller tre (det er det samme på kattefronten også), og blandingshundene dominerer finn.no. Billige blandingshunder og dyre blandingshunder. Jo mindre de er, jo dyrere kan de selges. Tilbud og etterspørsel avgjør prisene. Dette gjelder forøvrig rasehundene også, ved at miniatyrhundene ligger 5-10 tusen over mellomstore og store rasehunder.

Så, hvordan skal vi få folk til å forstå at

- det er IKKE noen fordel å avle på rasehunder (ingen kartlegging av mentale egenskaper og sykdommer, vanner ut arbeidsegenskaper)

- det er bedre å velge rasehunder (kartlegging av mentale egenskaper og helse, vet hva man får, arbeidsegenskaper, større sjanse for seriøs oppdretter, ulemper for konkurranse, mm)

Selvfølgelig ved å forklare fordelene med å velge rasehund, ramset opp over. Her bør raseklubbene komme på banen. Noen av raseklubbene har annonser på finn.no hvor de henviser til klubbens hjemmeside og valpeformidler. Dette bør flere (alle!) raseklubbene gjøre. NKK og andre hundeorganisasjoner bør komme på banen med informasjon om kjøp av hund som kan hjelpe valpekjøpere å foreta kvalifiserte valg istedet for å velge det billigste blandingshundkullet på finn.

Ved å ikke "fore" blandingshundmarkedet ved å kjøpe valper, vil automatisk oppdrettere av rasehunder få en større del av markedet. Forutsatt at disse er seriøse og vet hva de gjør (og det legges vekt på sunne og friske hunder fra raseklubbenes side), vil disse kunne påvirke rasehundavlen i positiv retning og skape færre "drittbikkjer" (ref. @2ne ;-) ) Men dette forutsetter at rasehundoppdretterne gjør sin del av jobben også, for det finnes jammen mange dårlige rasehunder, og det ødelegger liksom noe av argumentet med at man vet hva man får (en frisk, sunn, og mentalt stabil hund) når man kjøper en rasehund.

Ja, og så er det selvsagt mange som ikke bør ha hund. Med bedre opplysning og oppdrettere (og "oppdrettere") som ikke var så ivrige på å pushe valper på uvitende valpekjøpere, kunne kanskje mange valpekjøp vært unngått, hunder som ender til omplassering. Det gjelder i mye større grad nå enn før, tror jeg. Men veksten av antall miniatyrhunder (og små mellomstore), så har det kommet til mange valpekjøpere som ikke ønsker seg en hund, men et lekedyr som kan tas med i veska og kles på søte klær og bånd. Dette markedet har vært nærmest umettelig, og har ført til mange kull som aldri burde sett dagens lys - renrasete og blandinger. I kjølvannet av denne trenden har vi kanskje de som også vil ha hund, mens som ikke ønsker å bruke 10-20 tusen på en hund. Dermed må de velge en rimelig blandingshund av litt større størrelse. Disse er litt mer vanskelig å omplassere når det viser seg at det ikke var så morsomt å ha hund 24/7 som ventet.

Jeg er livredd for å få amerikanske forhold her i Norge - hunder som lever på gata, overfylte "shelters" og avlivning av friske hunder er et skrekkscenario som kan bli virkelighet dersom VI ikke gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...