Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp av et lite kull?


rvaa
 Share

Recommended Posts

Er sikkert et teit spørsmål, men lurer.

Jeg skal få hund nr to til sommeren mest sannsynlig, oppdretter jeg kjøpte første hunden av fikk nettopp et kull jeg har vært interessert i. Liker foreldre dyra veldig godt, og hannen som er brukt er samme som er far til hun jeg har fra før.

Men da kullet ble født, i alt 5 valper, døde to med engang, og den tredje døde kort tid etter fødsel. Altså to valper som kom friske ut av det. Har også hørt rykter om at mammaen ikke gjør en spesielt bra jobb.

Vil det påvirke valpen på noe måte? Å isåfall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som normalt får mellom 1-3 valper, og hvor 5 anses for å være et stort kull. Her veit jeg kun om ett enebarn som er litt overivrig, men atferden hans er helt normal, bare mer ellevill gjeterhund heller enn shiba. :D Jeg ville ikke vært bekymra for at valpene her kun har hverandre, mer om moren ikke bryr seg nok om dem til å lære dem språk, reinslighet og trygghet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha hørt på rykter. Er du fornøyd med den første hunden din? Synes du oppdretteren gjorde en bra nok jobb? Hvis svaret er ja ville jeg ha besøkt dem og valpene, så sett hvordan mammaen var rundt valpene :) Rykter oppstår utroolig lett, spesielt i en rase der det er litt konkurranse om valpene og jeg har skjønt at Mopsemarkede er til tider veldig mettet. Som Sandra sier så er jeg enig i at om valpene bare har hverandre betyr ikke så mye som om moren lærer dem det essensiele :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med oppdretter nå nettopp og han sier at det er sant at moren ikke er sånn super mor, men det var i forhold til de tispene de hadde før, så de var ikke veldig bekymra. Var bare at de tispene de har hatt kull på før at vært over normalt dedikerte til valpene sine.

Stoler på oppdretter da de hadde gjort en fantastisk jobb forrige gang. Så håper det går fint.

Men kan det ha noe helse problematikk som gjør at det dør tre valper i et kull, eller er det sånn som skjer uten at det vil ha noe å si for de resterende valpene?

Kan ikke så mye om sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med oppdretter nå nettopp og han sier at det er sant at moren ikke er sånn super mor, men det var i forhold til de tispene de hadde før, så de var ikke veldig bekymra. Var bare at de tispene de har hatt kull på før at vært over normalt dedikerte til valpene sine.

Stoler på oppdretter da de hadde gjort en fantastisk jobb forrige gang. Så håper det går fint.

Men kan det ha noe helse problematikk som gjør at det dør tre valper i et kull, eller er det sånn som skjer uten at det vil ha noe å si for de resterende valpene?

Kan ikke så mye om sånt..

Det beste svaret får du fra oppdretter, for det er umulig for oss å vite hvorfor valpene døde - men det skjer at valper er dødfødte, og det skjer at de dør etter fødselen - og det behøver ikke å ha noe å si for deres gjenværende søsken.

Hvis fødselen tar for lang tid, så kan valpen rett og slett dø fordi fosterposen brast og den har måttet klare seg for lenge uten.

Hvis tispa føder for tidlig, kan noen av valpene være svakere og ikke klare for livet.

Hvis tispa er parret over veldig mange dager, kan noen av valpene være på et annet utviklingstrinn og dermed være født for tidlig (jeg vet om en tispe som ble parret to søndager på rad, og hun fikk valper som tydelig var en uke yngre enn sine levende søsken)

Tispa kan ligge ihjel en valp.

En valp kan være født med skjulte feil og defekter som gjør at den dør.

Også videre.

Det kan også være en rekke worst case-scenario det ikke er grunn til å frykte, om ikke oppdretter er bekymret. Noen ganger er bare livet tøft, uten noen åpenbar grunn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med og tok i mot et kull i fjor der 6 valper overlevde. De så 10 på røntgen. 2 var dødfødte, en av dem var misfostret. De resterende valpene var nok absorbert. En av valpene var knøttliten, men overlevde med ekstra innsats. Typisk nok falt moren oppå ham, og valpen døde en uke gammel. Med andre ord - en rekke uheldige hendelser oppstod og resulterte i er unormalt lite kull. Rasen får normalt 8-9 valper. Tispa har i etterkant hatt ytterligere ett kull med 9 velskapte valper og en dødfødt som satt fast pga sprukket pose og påfølgende oksygenmangel. Så - ting skjer.

Jeg har selv en hund som er enebarn. Merker ikke noe til dette og ville kjøpt et enebarn igjen om jeg stolte på at oppdretter sørger for at valpen får nødvendig sosialisering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siste kullet til første tispen vår var 5 av 11 valper dødfødte, noe som trolig var en betennesle på ene siden av livmoren slik at annenhver valp ikke levde. Alle 6 levende valper lever i beste velgående fortsatt, 5 år gamle og de er ganske sunne (alle A på AD og HD blant annet) og ingenting feil med gemyttet. Litt ADHD fakter på noen av dem, men det er en annen ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...