Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunn, enkel og billig hverdagsmat!


ida
 Share

Recommended Posts

Jeg tror vi stapper i oss mye drit, fordi det er lett tilgjengelig og av en eller annen grunn det vi forbinder med kos og godt. Men billig er det ikke. Og det er så mye mat som både er enkel, billig, sunn og smaker så utrolig mye bedre!

Min yndlingslunsj for dagen: 2 knekkebrød (grov Husmann koster ca 10 kroner for en dobbeltpakke) med leverpostei og agurkmix. Dessert: Et knekkbrød til med brunost og en appelsin. Drikke: Vann eller melk og kaffe.

Middag: Del opp poteter, søtpotet (veldig godt) og gulrot. Krydre lett, steke i ildfastform med ca 1 ss olje ved 200 grader i en halvtime. Kjøp kjøtt og fisk når det er på tilbud (eller i Sverige) og ha i fryseren. I dag tror jeg jeg steker opp noen fiskepinner jeg har i en panne, eller så legger jeg en kyllingfilèt sammen med grønnsakene og steker alt samtidig. Broccolibuketter legges på de siste minuttene. Super middag og veldig godt. Bruker ikke saus.

Jeg er veldig glad i godteri, men hvis jeg spiser meg mett på det som er bra for meg, har jeg ikke dårlig samvittighet når jeg tar en stripe sjokolade etterpå :)

En ting til. Går du en skikkelig tur hver dag, er det mer enn nok mosjon. Pass på å gå deg litt svett et par ganger og hold deg varm hele turen. Jeg tror alt dette treningsmaset tar motet fra mange av oss. Det er jo teit, når vi har verdens beste motivasjonsfaktor liggende rett ved oss hele tiden :D

Gadd ikke lete etter gammel tråd, så da lagde jeg ny :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å gjøre noe med kostholdet mitt. Men motivasjonen er ikke helt til stede. Jeg prøver å storhandle et par ganger i mnd. Dessverre tillater ikke økonomien min at jeg gjør det hver uke.... :hmm:

Men når jeg storhandler, så kjøper jeg inn middager for mandag - fredag. Da prøver jeg å få til 2 fiskemiddager i hvert fall. Jeg er for så vidt glad i sunn mat, men jeg også glad i det som ikke er så sunt. Tror nok det er derfor jeg sliter litt med motivasjonen...

Mosjonen er det ingenting å si på. Jeg går en del på jobben, går tur med hunden min og trener 1 gang i uken på "treningssenter". Så det står egentlig på å kunne spise skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn! Jeg elsker det og det passer til alt (frokost, lunsj, i pannekaker, vaffelrøre, rundstykker etc) man kan spise havregryn med kun melk, eller variere med yoghurt (jeg digger Yoplait dobbel 0, spes blåbær) ha litt hakka nøtter, frø eller blåbær i (eller andre bær) metter lenge og gir deg en kickstart på dagen :D Ellers pleier jeg å ta et par knekkebrød av typen fiber balance + (tror jeg den heter) med f.eks eple på, da skjærer jeg også opp resten av eplet i biter og snackser på det.

Til middag idag har jeg hjemmelagd fiskegrateng med fullkorn makaroni (en form varer til 2 middager her) revet gullerøtter og et par kokte poteter, nam! Ellers lager jeg egne fiskepinner av sei, egne tortilla lefser av sammalt hvete (og litt havregryn nå og da) fyller dem fulle av salat, litt kylling eller kjøttdeig og revet lettost (Synnøve Finden sin er veldig god!) Her om dagen hadde vi pannekaker lagd av sammalt hvete og havregryn, tykke deilige pannekaker med blåbærsyltetøy, djeez så godt det var! Og gud så mett jeg var leeenge (spiste ikke kveldsmat engang :P)

Vi har aldri brukt så lite penger på mat som vi gjør nå etter at vi begynte å lage det meste fra bunnen :) Så sunn mat er billig, og det tar heller ikke så veldig lang tid å lage! Jeg føler meg ihvertfall mye bedre nå enn før da jeg stappa brødskiver med Nugatti til frokost og lunsj + hel/halvfabrikata til middag. Vi har alltid litt frukt liggendes (som regel eple, banan, appelsin) så det bare er å spise hvis man blir fysen, ellers er gullerøtter skikkelig godt å knaske på.

Red: Vi handler for 2 uker i slengen (og bare etterhandler melk, brød, frukt, grønt etc) det sparer man utrolig mye penger på! Og det er så digg å se på middagslista og vite hva man skal ha til middag og at man har alle ingrediensene liggendes!

Endret av Stine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å gjøre noe med kostholdet mitt. Men motivasjonen er ikke helt til stede. Jeg prøver å storhandle et par ganger i mnd. Dessverre tillater ikke økonomien min at jeg gjør det hver uke.... :hmm:

 

Men når jeg storhandler, så kjøper jeg inn middager for mandag - fredag. Da prøver jeg å få til 2 fiskemiddager i hvert fall. Jeg er for så vidt glad i sunn mat, men jeg også glad i det som ikke er så sunt. Tror nok det er derfor jeg sliter litt med motivasjonen...

 

Mosjonen er det ingenting å si på. Jeg går en del på jobben, går tur med hunden min og trener 1 gang i uken på "treningssenter". Så det står egentlig på å kunne spise skikkelig...

Lager du mat fra bunnen av, så blir ikke det nødvendigvis dyrt. Spesielt hvis du planlegger litt, lager store porsjoner og fryser ned osv.

Halvfabrikata er dyrt det. Feks en pakke brun saus koster ca 10kr. Da må man tilsette væsken selv. For å lage brun saus trenger du smør, hvetemel, salt og pepper. Evt litt buljong hvis man ønsker. I tillegg til væsken.. Man får da relativt mye saus for 10kr.. Saus kan fryse ned, men ellers står ingrediensene seg også. Tar heller ikke lengre tid å lage selv..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"2 for 50" av diverse benfri fisk på Rema1000! :) F. eks ferdigkrydret laks er veldig god. Den kommer i aliminiumspakke du bare kan sette i ovnene, og så gjør den seg ferdig selv på 10 minutter! :D Smaker godt, og et underverk for sånne som meg selv som ikke er så flinke til å lage fisk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grateng! :)

  • Lag en tykk hvit saus
  • Kok makaroni
  • Tilsett en eggeplomme i hvitsausen
  • Pisk det hvite i egget helt stivt
  • Elt det sammen i en bolle og tilsett det du vil av kjøtt/fisk/grønnsaker(ikke rør med visk, da går all luften ut)
  • Hell i form og strø på grilljermel eller ost

Min favoritt kjede-spise-rett :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kjøtt på tilbud, høyrygg eller bankebiff eller noe sånt, og lager lapskaus på det. Lager stort og kan fryse ned om man blir lei før det er tomt.

Ellers er fryseboks og jakte på tilbud virkelig gull verd. Nå har vi ikke stor fryseboks inne, savner det veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud er selvfølgelig en grei måte og spare penger på, i tillegg til bevisthet rundt proteinkilder og tilbehør som er rimelig. Egg er ganske rimelig og kan brukes til mye, både pålegg, tilbehør til middag og som hoved ingrediens i middag. Tunfisk i vann er en proteinkilde som er veldig rimelig (ihvertfall på rema), fin og bruke i salater feks, som mellommåltid som den er eller som pålegg. Kyllingkjøttdeig, kylling og kalkunpølse, kyllingfilet og kalkunfilet er rimelig og kan brukes til mye (men kanskje ikke det beste om man er opptatt av etisk riktig mat), bogstek er ofte mye mat for pengene, havregryn har vell gått opp mye i pris så de er vell ikke så rimelige lengre.. Og generelt det og lage mat selv fremfor halvfabrikater er det mye og spare på. Spe på med grønnsaker og bruk litt mindre kjøtt så blir det også billigere. Blomkål og bacon grateng er en favoritt her på billig og god mat, det samme med wok.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips! :) laksefilet krydret og inn i ovnen, koke grønnsaker og lage søtpotetmos til. Kjempe godt, billig og sunt :) (4 fileter laks til 54 kr, 9 kr for rema1000 sin brokkoliblanding og et par søtpoteter)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du mat fra bunnen av, så blir ikke det nødvendigvis dyrt. Spesielt hvis du planlegger litt, lager store porsjoner og fryser ned osv.

Halvfabrikata er dyrt det. Feks en pakke brun saus koster ca 10kr. Da må man tilsette væsken selv. For å lage brun saus trenger du smør, hvetemel, salt og pepper. Evt litt buljong hvis man ønsker. I tillegg til væsken.. Man får da relativt mye saus for 10kr.. Saus kan fryse ned, men ellers står ingrediensene seg også. Tar heller ikke lengre tid å lage selv..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg lager mye mat fra bunnen jeg. Men jeg er ingen Eivind Hellstrøm og er egentlig ikke spesielt glad i å lage mat. Jeg ser jo at jeg sparer penger, når jeg først bestemmer meg for å storhandle, men jeg har dessverre ikke anledning til å gjøre det hver uke...

Det hender også at jeg lager store porsjoner og har middag i flere dager. Men å fryse det ned er ingen vits, for fryseren min er knøttliten og akkurat nå er den full av hundemat.... :P Så planen er å investere i en litt større fryser etter hvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en mester på å handle dyrt... Svir av alt for mye penger på salma laks, ferske bær, gode rundstykker og stangekylling... jeg synes liksom jeg er unnskyldt siden jeg ikke spiser godteri eller annen snacks :P

men noen ganger prøver jeg å ta meg sammen og lage billig middag... eksempler kan da være:

Kylling/linse suppe (lager stor posjon og fryser ned): http://www.matprat.no/oppskrifter/kos/linsesuppe-med-kylling-og-koriander

hjemme laget ertesuppe med røkt svine knoke: http://www.godt.no/#!/oppskrift/147/ertesuppe-med-svineknoke

Omelett. (av sopp, squash, løk, hvitløk, egg, cottage cheese, tomat og andre rester fra kjøleskapet)

Lapsskaus: http://bakekona.blogg.no/1365963327_lapskaus__sunn_norsk_.html

dette er 4 svært billige middager som også er næringsrike og smakfulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"2 for 50" av diverse benfri fisk på Rema1000! :) F. eks ferdigkrydret laks er veldig god. Den kommer i aliminiumspakke du bare kan sette i ovnene, og så gjør den seg ferdig selv på 10 minutter! :D Smaker godt, og et underverk for sånne som meg selv som ikke er så flinke til å lage fisk.

Den har jeg også sansen for! Mye god fisk for pengene, og såå lettvindt å tilberede! Helmax! :)

Jeg bor alene, og ønsker å spise sunt og billig. Jeg er ikke flink på å lage egne oppskrifter og slikt, ei heller å lage ting fra bunnen av. Så skal definitivt følge med på denne tråden, legg gjerne ut oppskrifter og tips!! Denne måneden (12.mars-12.april) har jeg virkelig hatt dårlig økonomi, og kun spist fra fryseren (bare kjøpt melk og frukt på butikken). Utrulig hva man egentlig får lagret i en liiten fryser, for har virkelig spist godt denne måneden - selv om jeg har satt rekord i å bruke minst mulig penger på butikken! Har hatt mye sånne frosne rundstykker i frysern, og når det ble fritt - så startet jeg med knekkebrød til frokost/lunsj.. det blir jeg nok å fortsette med, for det er faktisk godt.. eneste er at jeg synes det er vanskelig å variere pålegget på knekkebrød, for pålegg generelt smaker bedre på brødskiver syns jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å gjøre noe med kostholdet mitt. Men motivasjonen er ikke helt til stede. Jeg prøver å storhandle et par ganger i mnd. Dessverre tillater ikke økonomien min at jeg gjør det hver uke.... :hmm:

Men når jeg storhandler, så kjøper jeg inn middager for mandag - fredag. Da prøver jeg å få til 2 fiskemiddager i hvert fall. Jeg er for så vidt glad i sunn mat, men jeg også glad i det som ikke er så sunt. Tror nok det er derfor jeg sliter litt med motivasjonen...

Mosjonen er det ingenting å si på. Jeg går en del på jobben, går tur med hunden min og trener 1 gang i uken på "treningssenter". Så det står egentlig på å kunne spise skikkelig...

Man må ikke storhandle for å spise sunt, da :) Så lenge man har poteter, gulrøtter og løk, kan man jo supplere med det andre. Grunnen til at det er dyrt å gå ofte i butikken, er jo at man kjøper med seg en masse tullball man ikke hadde visst at man trengte, hvis man ikke var på butikken. La det være og kjøp bare det du skal ha, så går det bra. Poenget er at sunn mat ikke trenger å være dyrt :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke storhandle for å spise sunt, da :) Så lenge man har poteter, gulrøtter og løk, kan man jo supplere med det andre. Grunnen til at det er dyrt å gå ofte i butikken, er jo at man kjøper med seg en masse tullball man ikke hadde visst at man trengte, hvis man ikke var på butikken. La det være og kjøp bare det du skal ha, så går det bra. Poenget er at sunn mat ikke trenger å være dyrt :D

Jeg prøver så godt jeg kan..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pitapizza! :) kjempegodt og enkelt.

Pitabrød

Pizza/pasta-saus

Mozzarella

Kyllingfilet

Evt. annet fyll man liker; oliven, ananas, stekt champignon osv.

Ruccula-salat

Smør litt pizza-saus på pitabrødet, legg på mozzarella, stekt kyllingfilet og fyll. Stek i ovnen på ca. 200 grader i 8-10 minutter. Topp med fersk ruccula-salat for en ekstra god smak. Man kan også lage det med annen type kjøtt, kjøttdeig, scampi osv. Nam nam :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pitapizza! :) kjempegodt og enkelt.

Pitabrød

Pizza/pasta-saus

Mozzarella

Kyllingfilet

Evt. annet fyll man liker; oliven, ananas, stekt champignon osv.

Ruccula-salat

Smør litt pizza-saus på pitabrødet, legg på mozzarella, stekt kyllingfilet og fyll. Stek i ovnen på ca. 200 grader i 8-10 minutter. Topp med fersk ruccula-salat for en ekstra god smak. Man kan også lage det med annen type kjøtt, kjøttdeig, scampi osv. Nam nam :D

Denne er også veldig god om man har pesto på istedenfor pizzasaus :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flink i det siste og gått ca 1-2 ganger i uka på butikken, hadde jeg hatt bil så hadde jeg nok handlet kun en gang i uka, nå blir det to ganger siden jeg må bære det hjem.

På torsdager spiser jeg og broren min middag hos mamma, på vei hjem igjen pleier vi å kjøre innom butikken så jeg får kjøpt tunge ting som drikke, frukt, grønnsaker, mel, sukker osv.

Lager nesten alt fra bunnen, mye billigere og smaker bedre, bedre samvittighet for kroppen får jeg også.

MEN jeg MÅ kjøpe meksikansk gryte fra Toro og lasagnette i halvfabrikata, fordi jeg ELSKER smakene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...