Gå til innhold
Hundesonen.no

Eldre hund


Recommended Posts

Bonita blir 11 år i påska, og jeg kjenner jeg begynner å få litt panikk over at hver dag kan være den siste. Flere i hundekretsen har mista hunden sin da den var +/- 10 år.

Bonita er min første hund, og har fulgt meg i tykt og tynt i snart 11 år.

Per i dag er hun som en valp i sinn, og i forholdsvis godt form. Holder nesten følge med unghundgjengen i nabolaget, og blir raskere sliten enn før.

Hva kan jeg gjøre for at hun fortsatt kan ha mange fine år til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kan bare skrive hva jeg selv gjør med min egen 11-åring, og det er at jeg gir tilskudd forebyggende av både glukosamin (naturlig middel for å forhindre forkalkninger), omega-3 samt syrenøytralt c-vitamin for styrking av immunforsvar. Så fôrer jeg også optimalt, råfôr.

Ellers tenker jeg ekstra mye på både rygg og ledd, unngår lange trapper så langt det lar seg gjøre, går så mye på mykt og ulent underlag som jeg får til (litt asfalt må jo de aller fleste gå, men prøver å alltid finne andre underlag iløpet av hver tur og, som skogssti, et jorde eller gressunderlag). Og bruker kun sele som sitter godt på ryggen.

Tenner burde holdes godt øye med også.

Og forstår den panikkfølelsen godt, og det blir ikke noe særlig bedre av at andre skal minne deg på at hunden er gammel og ikke sannsynligvis ikke kommer til å leve så veldig mye lenger, men så må man bare huske på at alderdom ikke er noen sykdom oppe i dette. :)

Leste om en frisk, sprek og spretten hund som var tiltross i en høy alder, der det ble skrevet at h*n ikke skulle gå mer enn en halvtimes tur om dagen. Selv tar jeg ikke hensyn i tid eller kilometer på tur, så lenge man leser hunden og går etter hundens tempo og legger inn pauser, mener jeg at man godt kan gå vel og lenge, med mindre det er sykdom eller annet som tilsier det motsatte. Litt som med valper, la de bestemme tempoet rett og slett. Eldre hunder har veldig godt av å få rørt ordentlig på seg de og.

Følger selv med på denne tråden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg lar min 10 åring holde på som hun vil selv, og så lenge hun justerer det og sender signaler så er ikke det noe problem.

Hun trekker ikke kjetting og bærer kløv lengre, men er med på alle turer på beina, kortere sykkelturer og generellt med på alt som før.

Ettersom det er en hund som elsker tur og fysisk belastning så har ikke jeg tenkt å ta fra henne den gleden. :) Holder henne slank og godt trent for alder rett og slett.

Utover det så er jeg innom veterinær ca hver 6 mnd (også pga vaksiner hver 6 mnd) og da tar de en utvidet sjekk på henne samtidig: lytte på hjerte og blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en 10 åring og synes han er veldig sprek til å være 10 år.

Som JeanetteH sier, så bærer han ikke lenger kløv eller gjør ting som er veldig tungt for kroppen hans og er han med på tur med meg og unghunden, så legger jeg inn flere pauser.

Han får massasje flere ganger i uken fordi han veldig fort blir stiv og spesielt om vinteren, men da er jeg flink til å kle på han.

Han har også hviledager hvor han ikke trenger å gjøre så mye, noe jeg merker er veldig godt for han etter f.eks en ganske lang tur dagen før. Ellers er han en bortskjemt liten pensjonist som jeg har planer om skal leve i mange år til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste går på 15. året. Hun er frisk og sprek for alderen, er ute på tur hver dag. Hun trives best på myk skogbunn, og vi sparer henne for de bratteste bakkene.Hun klarer fint en halvannen /to timers tur, forutsatt at hun får rusle i eget tempo, og ta små pausen når hun vil. Vi passer vekten, og hun får Metacam i perioder, særlig på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...