Lillekrapyl Skrevet 5. April 2014 Rapporter Skrevet 5. April 2014 Noen som kjenner til hvordan reglene er nå? Ifølge nye regler skal valpen være over 12 uker. Men oppdretter i Danmark har sjekket med sin dyrlege, som mener at valpen ikke vil være klar for å kunne tas ut av landet før den er 16 uker, og jeg skjønner ikke hvorfor. Har lest på Mattilsynets sider uten å bli særlig mye klokere. Ser de må være 12 uker, ha EU pass og fått ormekuren, men er det noe mer? Siter
Artemis Skrevet 5. April 2014 Rapporter Skrevet 5. April 2014 Noen som kjenner til hvordan reglene er nå? Ifølge nye regler skal valpen være over 12 uker. Men oppdretter i Danmark har sjekket med sin dyrlege, som mener at valpen ikke vil være klar for å kunne tas ut av landet før den er 16 uker, og jeg skjønner ikke hvorfor. Har lest på Mattilsynets sider uten å bli særlig mye klokere. Ser de må være 12 uker, ha EU pass og fått ormekuren, men er det noe mer? Med de nye reglene så må valpen vaksineres mot rabies når den er 3 mnd, for å så vente 21 dager før den kan tas inn til Norge. Mer info på mattilsynets sider. Siter
Malamuten Skrevet 5. April 2014 Rapporter Skrevet 5. April 2014 Noen som kjenner til hvordan reglene er nå? Ifølge nye regler skal valpen være over 12 uker. Men oppdretter i Danmark har sjekket med sin dyrlege, som mener at valpen ikke vil være klar for å kunne tas ut av landet før den er 16 uker, og jeg skjønner ikke hvorfor. Har lest på Mattilsynets sider uten å bli særlig mye klokere. Ser de må være 12 uker, ha EU pass og fått ormekuren, men er det noe mer? Den må være 3 mnd før den kan vaksineres mot rabies også må den vente 21 dager etter vaksine før den kan forlate landet Siter
Lillekrapyl Skrevet 5. April 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 5. April 2014 Aah, tusen takk! Da ble jeg klokere. Siter
Ingebretsen Skrevet 14. April 2014 Rapporter Skrevet 14. April 2014 jeg har mer det samme spørsmålet og er det meningen at vi som eier skal ha EU pass eller er det meningen at hunden skal ha det? jeg vet det er et dumt spørsmål men spør for det om. Siter
Artemis Skrevet 14. April 2014 Rapporter Skrevet 14. April 2014 jeg har mer det samme spørsmålet og er det meningen at vi som eier skal ha EU pass eller er det meningen at hunden skal ha det? jeg vet det er et dumt spørsmål men spør for det om. Ingen spørsmål er for dumme. Det er hunden skal ha det. Det kjøpes gjennom veterinær og er noe oppdretteren lett kan fikse. Kjæledyrpass Her er et eksempel på et norsk kjæledyrpass: Siter
Lillekrapyl Skrevet 14. April 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 14. April 2014 Den må være 3 mnd før den kan vaksineres mot rabies også må den vente 21 dager etter vaksine før den kan forlate landet Hvor står dette på Mattilsynets sider? Jeg finner bare dette: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/krav_som_gjelder_ved_reise_fra_alle_land_utenom_sverige_storbritannia_og_irland_finland_malta.10719 Er det bare meg som er dårlig til å lete? Siter
Artemis Skrevet 14. April 2014 Rapporter Skrevet 14. April 2014 Hvor står dette på Mattilsynets sider? Jeg finner bare dette: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/krav_som_gjelder_ved_reise_fra_alle_land_utenom_sverige_storbritannia_og_irland_finland_malta.10719 Er det bare meg som er dårlig til å lete? Her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/alle_dyr_skal_vaere_vaksinert_mot_rabies_minst_21_dager_for_de_kommer_til_norge.7641 Det er forbudt å ta med hunder og katter inn i Norge som ikke er vaksiner mot rabies (unntatt fra Sverige) Vaksineringen må gjøres av veterinær og etter vaksineprodusentens anbefaling – vanligvis når dyret er tre måneder gammel. Ved førstegangs vaksinering regnes rabiesvaksinasjonen som gyldig først 21 dager etter at vaksinasjonen er utført. Hvis dyret vaksineres på nytt regnes vaksinasjonen som gyldig fra den dato vaksinen ble gitt, hvis gyldigheten av forrige vaksinasjon ikke er utløpt når ny vaksine ble gitt Det skal dokumenteres i veterinærattesten eller EU-passet at dyret er vaksinert. Siter
Mackenzie Skrevet 14. April 2014 Rapporter Skrevet 14. April 2014 Så hva skjer om man tar inn en hund fra f.eks Finland til Sverige da? Så fra Sverige til Norge. Slipper man unna den regelen? edit: hypotetisk spørsmål altså, haha Siter
Ingebretsen Skrevet 14. April 2014 Rapporter Skrevet 14. April 2014 Ingen spørsmål er for dumme. Det er hunden skal ha det. Det kjøpes gjennom veterinær og er noe oppdretteren lett kan fikse. Kjæledyrpass Her er et eksempel på et norsk kjæledyrpass: okay tusen takk Siter
Ingebretsen Skrevet 14. April 2014 Rapporter Skrevet 14. April 2014 Så hva skjer om man tar inn en hund fra f.eks Finland til Sverige da? Så fra Sverige til Norge. Slipper man unna den regelen? edit: hypotetisk spørsmål altså, haha da bürde du undersøke hva reglene i Sverige er for å frakte inn hunder til Svergie Siter
Lillekrapyl Skrevet 16. April 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 16. April 2014 Blir ikke klokere på om det er ved 12 uker eller 3 måneder en kan vaksinere, for så å innføre etter 21 dager. Har nå fått to svar fra ansatte i Mattilsynet - 12 uker og deretter 21 dager, 3 mnd og deretter 21 dager.. Siter
Ingebretsen Skrevet 16. April 2014 Rapporter Skrevet 16. April 2014 Viss du vil vær på den sikre siden 100% så ville jeg tatt 3 måneder og 21 dager for da er du sikker eller ringe til dem og spør Siter
Lillekrapyl Skrevet 16. April 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 16. April 2014 Har sendt Mattilsynet et svar: Hei igjen I pakningsvedlegget til Rabisin i Danmark, står det følgende: 1 injektion fra 12-ugers alderen På mattilsynets sider står det: Vaksineringen må gjøres av veterinær og etter vaksineprodusentens anbefaling – vanligvis når dyret er tre måneder gammel. Ettersom valpen skal rabiesvaksineres i Danmark, av dansk veterinær som følger vaksineprodusentens anbefaling, vil det naturlige da være å vaksinere ved 12 uker. Avventer deres svar. Siter
Caroline Arentz Skrevet 30. Mai 2014 Rapporter Skrevet 30. Mai 2014 Hei, Fant du ut av det? Jeg har fått så mange forskjellige svar at jeg blir gaaaaaal! Super frustrerende at det ikke skal være enklere, eller ihvertfall konkrete svar pr tlf og hjemmeside. Håper du kan hjelpe meg Siter
Lillekrapyl Skrevet 31. Mai 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 31. Mai 2014 Ja, vaksine ved 12 uker, vente 21 dager, og deretter innføre til Norge Siter
Recommended Posts