Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Ligger her i senga med verdens største klump i magen og får ikke sove. Har en valp på drøye 3 måneder som tok seg til mot og tok sats og HOPPET ned fra sofaen nå i kveld. Han falt skikkelig i landingen. Jeg så det ikke, men det var mye hyling.

Først så hylte han hver gang han la vekt på forbrinet, men etter noen minutters hvile gikk han på foten, men haltet tydelig uten noe sutring. Han fikk ligge og hvile en god stund til før jeg tok ham ut for å lufte ham. Ute så lekte han og løp rundt som vanlig, men han haltet tydelig, og det ser ut som han har vondt, selv om han virker blid som vanlig. Inne er han helt rolig og vil bare ligge og hvile, men det kan jo være fordi det er leggetid og.

Rett etter fallet klemte jeg og kjente etter på hele hunden, og bøyde alle leddene, og klemte på potene. Han reagerte ikke på noe av det.

Hvis han fremdeles halter i morgen så ringer vi dyrelegen, men akkurat nå så må hysteriske meg bare få høre at dette går bra. Så ja... Hva kan det være, og kommer valpen min til å bli så god som ny igjen? Syntes så fryktelig synd på ham.

Guest Bølla
Skrevet

At hunden halter trenger ikke være så urovekkende, gjør den det fortsatt like intenst etter 2 døgn ville jeg ringt dyrelege. Jeg har sett hunder som har slått poter i dørklem, falt, blitt tråkket på og ja... Man blir selvfølgelig bekymret, men å halte litt er også naturens måte på å si at man må ta det litt med ro.. Det gikk fint alle gangene.

Man kan også se etter palpasjonsømhet, hevelser, verbal utagering osv, da ville jeg blitt vesentlig mer bekymret iallefall.

Skrevet

Det var kanskje ikke så smart å la ham leke og herje, hvis du er bekymret for skade. Hunder kan jo hyle som besatt for bagateller og samtidig skjule smerte veldig bra, så det kan være vanskelig å vite om noe er skikkelig galt. Se det an til i morgen, du og hold oss oppdaterte, da :)

Skrevet

Ofte merker man det på valper hvis det er skikkelig vondt også. Har (ikke overraskende med så liten valp) hatt noen uhell der jeg har vært borti labbene på Leja, og hun hylte og skrek som besatt, haltet og i det hele tatt. Men så gikk det fort over. Chess derimot klarte min mor å snuble i da hun var 3 mnd. Det var en helt annen liga - hun hadde vondt på ordentlig hun. Ingen tvil, og det var rett til vet. Hun hadde da en alvorlig strekk i bakbeinet som det tok 1 mnd å lege.

Alle hunder er ulike såklart, men ser du an i dag og eventuelt i morgen så ser du om det er forandringer. Hevelser, fortsatt halting osv. er tegn på at det bør sjekkes ut. Brudd inne i tær f.eks. er vanskelige å oppdage. Hold hunden rolig, som Ida også sier, og se an utover helgen ;)

Skrevet

Hei igjen, og takk for svar!

I går så haltet han på morgenen, men det ble bedre utover dagen. I dag halter han ikke i det hele tatt, så jeg tror nok at det har gått bra :)

Har gått gjennom kroppen, og da særlig skuldre og poter veldig mange ganger, og nøye. Kan ikke merke noe hevelser, og han virker ikke øm eller vond noe sted. Han virker som han er helt seg selv igjen også. Han hadde nok ganske vondt, særlig da det skjedde. Har hendt at jeg har tråkka på ham et par ganger, og da har han hylt, haltet i ca ett minutt, så har han vært bra igjen. Dette varte jo en stund lengre.

Heldigvs er det en happy ending denne gangen! Så skal han hvertfall aldri få stå i sofaen uten at jeg har en hånd på ham!

Skrevet

Bare husk til neste gang at du må ikke la hunden få leke og herje etter at den er skadet!!

72timer etter skader er "kritiske" og da skal hunden ha HELT ro (du kan gå med den på små turer for å se om den mykner opp feks, men aldri trav og galopp), gjør du ikke dette så kan du forårsake mye større skader enn det som var i begynnelsen ;)

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...