Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr disse tegnene for en schæfer; *< vs <?

Recommended Posts

Guest Bølla
Skrevet

Hva er forskjellen på en < og en *< egentlig? Jeg har skjønt at det dreier seg om forskjeller i brukspremiering?

Skrevet

< er fullcertet. * er brukspremiert. Så *< er fullcertet og brukspremiert, men ikke tilstrekkelig til å utløse Uch. (Og her gikk jeg ut i fra at tegnene skrives likt på alle raser :P )

Skrevet

< er fullcertet. * er brukspremiert. Så *< er fullcertet og brukspremiert, men ikke tilstrekkelig til å utløse Uch. (Og her gikk jeg ut i fra at tegnene skrives likt på alle raser :P )

Jeg er litt ny i dette, så hva mener du med det jeg har uthevet? Hva må til for å få uch om de alt er fullcertet (to små og ett stort)?

Skrevet

For Schäfer er dette brukskrav som teller for å utløse Uch:

- NKKs kåringsprøve – bestått

- NKKs regler for internasjonale konkurranser (RIK): Bestått en av følgende

prøveformer: IPO1, BHP1, SL1, VPG, SPH1. Opprykk fra kl 1 i RSP eller RRP

- NKKs brukshundprøve med opprykk fra D til C

Skrevet

For Schäfer er dette brukskrav som teller for å utløse Uch:

- NKKs kåringsprøve – bestått

- NKKs regler for internasjonale konkurranser (RIK): Bestått en av følgende

prøveformer: IPO1, BHP1, SL1, VPG, SPH1. Opprykk fra kl 1 i RSP eller RRP

- NKKs brukshundprøve med opprykk fra D til C

Ja jeg er klar over det :) Men du skriver:

"... Så *< er fullcertet og brukspremiert, men ikke tilstrekkelig til å utløse Uch"

Hva mener du da? Om f.eks Nix har både kåringsprøven, 2 små og ett stort cert og får en *< bak så mangler hun noe for å utløse Uch. Jeg lurer på hva man da trenger :)

Skrevet

"... Så *< er fullcertet og brukspremiert, men ikke tilstrekkelig til å utløse Uch"

Hva mener du da? Om f.eks Nix har både kåringsprøven, 2 små og ett stort cert og får en *< bak så mangler hun noe for å utløse Uch. Jeg lurer på hva man da trenger :)

Hunden er kanskje ikke to år?

Skrevet

Hun kan jo i teorien være brukspremiert uten at det holder for championatet - om hun har viltsporchampionatet, er hun også brukspremiert, for eksempel.

På noen raser er det også strengere krav alt ettersom, for eksempel vil en fuglehund med tredjepremie på jaktprøve være jaktpremiert - og dermed ha rett til å motta cert. Men for å bli utstillingschampion, kreves en førstepremie på jakt (med forbehold om feil, men eksempelet står likevel.)

Edit: Jeg stoler for øvrig som ringsekretær aldri på tegnene i katalog og på premieliste, for folk krysser i hytt og pine når de melder på, om de ikke forstår eller ikke leser vet jeg ikke. En norsk champion kan umulig stå for championatet, selv om stjerna står der i margen. Jeg har også sett bernere i katalogen med tegn for brukspremiering, selv om jeg vet de slettes ikke kan noe mer enn "gå og legg deg" og "kom og spis".

• Like 1
Skrevet

Hvis hun har kåringsprøven vil hun jo utløse Uch med den. Men som SFX skriver kan hun ha en brukspremiering som er utilstekkelig for å utløse Uch. For eksempel premiering i D-spor, men uten opprykk (om det går ann)

Det er kanskje lettere å bruke andre raser som eksempel. Mine må ha 2x2 pr på jakt eller spor. Jeg kan dermed ha en fullcertet hund med 3pr. i en av grenene, eller som vi hadde her i halvannet år; fullcertet hund med 1pr. på jakt (måtte ha min en 2pr. til før hun utløste Uch) Altså; fullcertet OG brukspremiert, men ikke tilstrekkelig for Uch.

Skrevet

Ah, men da forstår jeg! Nei Schæferen trenger ikke ikke noen annen premiering, ikke engang brukspremiering for å bli Ush (usj :P ). Da blir den bare en "annenrangs" avlshund om den brukes i avl.

Guest Bølla
Skrevet

Takker.

Ah, men da forstår jeg! Nei Schæferen trenger ikke ikke noen annen premiering, ikke engang brukspremiering for å bli Ush (usj :P ). Da blir den bare en "annenrangs" avlshund om den brukes i avl.

Den trenger jo brukspremiering (som noen nevnte over)?

Skrevet

Schäfer har ikke brukskrav for å motta CERT, men må ha enten kåringsprøve, bestått enten IPO1, BHP1, SL1, VPG, SPH1. Opprykk fra klasse 1 i RSP. Eller brukshundprøve med opprykk fra D til C - som tilleggskrav for å oppnå N UCH. Kort fortalt (oppsummerer :P ) betyr *< for en schäfer at den har tilstrekkelig antall CERT og at den ER brukspremiert, men at den ikke er premiert så godt som det kreves for å kunne bli N UCH. :)

Skrevet

Stakkars ring sekretærer. Kunne vi ikke bestemt oss liksom. Noen har bruks krav for selve certet og andre for selve uch :-P gleder meg til 2015 :whistle:

• Like 1