Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min begynner å bli tjukk. Endre for?


Sela
 Share

Recommended Posts

Cavalier-tispen min på snart tre år begynner å legge på seg mer enn det jeg tror er bra... Vet denne rasen har lett for å gjøre det, men samtidig syns jeg hun er ung, i mye aktivitet og spiser lite. Hun blir litt sånn tung når vi går skogsturer, når hun er lettere er hun mye mer spretten, og ser ut til å ha det bedre.

Hun får 100 gram Royal Canin Cavalier hver dag (som ikke er mye?), pluss litt godbiter. Er det noe jeg kan endre med hva jeg gir henne av mat som gjør at det blir magrere, men samtidig næringsrikt? Ta vekk litt for og gi henne mager fisk osv?

PS: er det mulig en hund kan legge på seg i en "depresjon"? Foreldrene mine har passet henne i tre mdn. De har gitt henne nok mosjon og ikke for mye mat. Så skjønner ikke hvorfor hun legger på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun legger på seg så får hun faktisk for mye mat, selv om det ser lite ut. Hvor mye godbiter får hun, og hva får hun? For en liten hund som en cavalier utgjør faktisk en liten ostebit eller to ganske mye. Jeg ville redusert fôrmengden og kuttet ut godbitene. Hvis hun får godbiter en dag så ville jeg gitt mindre hundemat den dagen.

Det føles veldig strengt ut der de ser på deg med store sørgmodige øyne, men det er for deres eget beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

100 gram er faktisk litt.

Mine som er ganske aktive får ca 250 gram for dagen. De veier 15-16 kg.

Mer mosjon og mindre mat. Selv så halvverer jeg mengden mat om jeg føler mine blir kompulente og øker litt igjen (men ikke fullt) når de kommer i det holdet jeg vil ha de i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre mat, mer mosjon :)

Signerer denne og alle andre med samme tanke.

PS: er det mulig en hund kan legge på seg i en "depresjon"? Foreldrene mine har passet henne i tre mdn. De har gitt henne nok mosjon og ikke for mye mat. Så skjønner ikke hvorfor hun legger på seg...

Det hørtes ut som om hun har fått mer mat enn de kanskje har tenkt over. Husk at en liten matrest her og der kan bli endel på en så liten hund, kanskje har hun slikket ren tallerkener osv.

Mosjon er jo også ganske forskjellig, en times rusling langs asfalt kontra 1 time løsløping i skogen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke tenke gram og sammenligne raser sånn, så hvor mye andre hunder får er faktisk helt irrelevant.

Men summa summarum så har hunden for høyt næringsinntak i forhold til hva den forbrenner om den legger på seg. Om du synes det er lite volum på maten så kan hun få f eks gulrot i tillegg, da det går rett gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal prøve ut mer mosjon eller kanskje annerledes mosjon, Jeg synes ikke det å gi mindre mat er den riktige måten å slanke noen på når mengdene er godt innenfor grensene.

Det er ikke lurt å gi mindre mat om du skal øke treningsmengden for du gir på ingen måte for mye mat, Ikke før du ser hvilken effekt økt mosjon gir på hunden din og mindre godbiter.

Evt som du sier å bytte mat kan være aktuelt, De fleste merkene har vektkontrollfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun fremdeles ikke blir slankere med mindre mat og mer mosjon ville jeg tatt en blodprøve for sjekke stoffskiftet. Forrige hunden min ( Englesk Setter) som var veldig små spist la plustelig på seg mye tross i mye mosjon og lite mat. Da var det lavt stoffskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er du sikker på at hun ikke har vært med hanhund? Men noen inbilske legger på seg ja, og får væske/melk.

Hvilke gobiter bruker du? Er hun glad i mat? Kan du gi tørrfor som gobiter? Eller gå over til magre gobiter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur hos dyrlegen, hun er inbilt ja! Så det var veldig godt å få svar på :-) Hun har jo godt opp 0,8 kilo! Så regner hun er tilbake på vanlig vekt etter noen uker uten store endringer i for!

Masse takk for svar!:-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...