Gå til innhold
Hundesonen.no

Sultfølelse etter mat


Kaja
 Share

Recommended Posts

Ganske sikker på det, jeg blir ekstremt sulten under mensen, men det er liksom ikke det samme. Da er "hele kroppen" sulten, ikke bare akkurat det pungtet. *peke* :P Vanskelig å forklare.

Jeg har hatt magekatarr tidligere, men da var det bare rett etter mat, ikke hele tiden. Jeg hadde nexium (?) liggende og prøvde det i går, det hjalp ikke. (Medisiner jeg fikk for magekatarr)

Hvordan i allverden kan man være sulten rett etter å ha spist en god dose middag?

Når jeg f.eks har taco til middag spiser jeg to greit fylte lefser. Blir stappmett! Men det oppstår ubehag noen minutter etterpå som varer en stund. Det kan jo være magen som jobber med maten, men hvorfor har det da ikke alltid vært slik?

Nikotinabstinens er det nok ikke *kremt* :P Jeg drikker kanskje litt lite i løpet av en dag. Vannet her smaker PYTON. Og jeg kan i perioder glemme å drikke i det hele tatt. Men der har jeg tatt meg kraftig sammen etter mye hodepine.

Vekten har jevnt og trutt gått oppover siden i fjor sommer. Etter en skade ble jeg mer innaktiv, er nå veldig aktiv igjen men vekten øker sakte men sikkert.

Mer som en hul følelse i mellomgulvet. Vanskelig å beskrive. Jeg spiser maten rolig, tygger lenge og bruker lang tid. Har hatt perioder med "overspising" fordi jeg aldri ble mett, så da lærte jeg og ikke inhalere mat, slik at jeg faktisk ble mett før jeg hadde spist alt for mye. Jeg har aldri vært opptatt av vekt og spist det jeg har hatt lyst til å spise. Er periodespiser og spiser veldig lite i noen perioder og ganske mye i andre. Men det er fra i sommer av vekten har økt jevnt. Før har den gått litt opp og ned.

Mellomåltider kan jeg prøve :)

Har tenkt meg til legen :) Var der idag, men det var pga begynnende lungebetennelse. Gadd ikke ta det opp da, da det ikke er så veldig plagsomt. Tar ikke medisiner annet en Zopiclone i ny og ne (sjelden) og ventoline på vinterhalvåret.

Fortsatt ikke tjukk, men har lagt på meg ganske mye siden du så meg. Dobbelthaken er fremtredende for å si det sånn :lol: Jeg har vært innaktiv, men er aktiv igjen nå.

På brødskiva spiser jeg stort sett leverpostei, ost, makrell i tomat, salami. Middag er gjerne fisk, taco, kylling, ehm ja vanlig middag men har byttet ut poteter og ris med f.eks brokkoli.

Det er ikke helt den samme følelsen, men den sitter på samme sted og er ikke langt unna. Kan jo være at magen jobber, men hvorfor har det da blitt så fremtredende i det siste?

Tja, stress har jeg hvertfall nok av. *se stygt på Nav*

Det kan det være. Tanken har streifa meg, men jeg prøver å late som det må være noe annet :lol:

Kuttet ut brød en periode og da var jeg mye mindre oppblåst og mindre kvalm, men så skled det ut. Skal ta meg sammen og prøve det igjen. Sist jeg kuttet det ut hadde jeg ikke denne "sultfølelsen"

Jeg føler meg ofte sulten på den måten du beskriver rett etter at jeg har spist et større måltid. Spesielt i perioder hvor jeg er ekstra stressa. Jeg har alltid vært sånn da, så har egentlig bare konkludert med at jeg forveksler "ikke fullstendig stappmett lenger"- følelsen med "jeg er skrubbsulten og må ha mat NÅ"- følelsen. Aner ikke om det samme gjelder for deg, men ville bare nevne det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på det, jeg blir ekstremt sulten under mensen, men det er liksom ikke det samme. Da er "hele kroppen" sulten, ikke bare akkurat det pungtet. *peke* :P Vanskelig å forklare.

Jeg har hatt magekatarr tidligere, men da var det bare rett etter mat, ikke hele tiden. Jeg hadde nexium (?) liggende og prøvde det i går, det hjalp ikke. (Medisiner jeg fikk for magekatarr)

Hvordan i allverden kan man være sulten rett etter å ha spist en god dose middag?

Når jeg f.eks har taco til middag spiser jeg to greit fylte lefser. Blir stappmett! Men det oppstår ubehag noen minutter etterpå som varer en stund. Det kan jo være magen som jobber med maten, men hvorfor har det da ikke alltid vært slik?

Nikotinabstinens er det nok ikke *kremt* :P Jeg drikker kanskje litt lite i løpet av en dag. Vannet her smaker PYTON. Og jeg kan i perioder glemme å drikke i det hele tatt. Men der har jeg tatt meg kraftig sammen etter mye hodepine.

Vekten har jevnt og trutt gått oppover siden i fjor sommer. Etter en skade ble jeg mer innaktiv, er nå veldig aktiv igjen men vekten øker sakte men sikkert.

Mer som en hul følelse i mellomgulvet. Vanskelig å beskrive. Jeg spiser maten rolig, tygger lenge og bruker lang tid. Har hatt perioder med "overspising" fordi jeg aldri ble mett, så da lærte jeg og ikke inhalere mat, slik at jeg faktisk ble mett før jeg hadde spist alt for mye. Jeg har aldri vært opptatt av vekt og spist det jeg har hatt lyst til å spise. Er periodespiser og spiser veldig lite i noen perioder og ganske mye i andre. Men det er fra i sommer av vekten har økt jevnt. Før har den gått litt opp og ned.

Mellomåltider kan jeg prøve :)

Har tenkt meg til legen :) Var der idag, men det var pga begynnende lungebetennelse. Gadd ikke ta det opp da, da det ikke er så veldig plagsomt. Tar ikke medisiner annet en Zopiclone i ny og ne (sjelden) og ventoline på vinterhalvåret.

Fortsatt ikke tjukk, men har lagt på meg ganske mye siden du så meg. Dobbelthaken er fremtredende for å si det sånn :lol: Jeg har vært innaktiv, men er aktiv igjen nå.

På brødskiva spiser jeg stort sett leverpostei, ost, makrell i tomat, salami. Middag er gjerne fisk, taco, kylling, ehm ja vanlig middag men har byttet ut poteter og ris med f.eks brokkoli.

Det er ikke helt den samme følelsen, men den sitter på samme sted og er ikke langt unna. Kan jo være at magen jobber, men hvorfor har det da blitt så fremtredende i det siste?

Tja, stress har jeg hvertfall nok av. *se stygt på Nav*

Det kan det være. Tanken har streifa meg, men jeg prøver å late som det må være noe annet :lol:

Kuttet ut brød en periode og da var jeg mye mindre oppblåst og mindre kvalm, men så skled det ut. Skal ta meg sammen og prøve det igjen. Sist jeg kuttet det ut hadde jeg ikke denne "sultfølelsen"

Jeg personlig er veldig avhengig av frukt og grønt. Hvis jeg da har spist lite av det, så får jeg trang til å spise igjen selv om jeg egentlig ikke er sulten. Det samme gjelder hvis det har gått for lenge imellom måltidene, fordi da får jeg en sultfølelse når blodsukkeret begynner å bli lavt. Dette til tross for at jeg nettopp har spist, fordi det går en liten stund før blodsukkeret er på tur opp igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke hjelpe deg, men vil bare si at jeg også opplever sultfølelse etter måltid - da nesten utelukkende etter middag. Hadde det ikke vært for at jeg VET at jeg nettopp har spist et stort måltid, så hadde jeg trodd at det var mange timer siden sist. Har dog aldri sjekket det opp, men bare akseptert at det er en følelse som kommer nå og da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke hjelpe deg, men vil bare si at jeg også opplever sultfølelse etter måltid - da nesten utelukkende etter middag. Hadde det ikke vært for at jeg VET at jeg nettopp har spist et stort måltid, så hadde jeg trodd at det var mange timer siden sist. Har dog aldri sjekket det opp, men bare akseptert at det er en følelse som kommer nå og da.

Ja hadde det ikke vært for at det ligger å ulmer hele tiden, og ikke mist har kommet i det siste hadde jeg ikke tenkt stort over det :) Men det er litt rart, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde det ikke vært for at det ligger å ulmer hele tiden, og ikke mist har kommet i det siste hadde jeg ikke tenkt stort over det :) Men det er litt rart, hehe.

Neida, jeg mente ikke at du ikke burde sjekke det opp altså :) Og ja, det ER rart. Kroppen er rar.. :sleep:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke hjelpe deg, men vil bare si at jeg også opplever sultfølelse etter måltid - da nesten utelukkende etter middag. Hadde det ikke vært for at jeg VET at jeg nettopp har spist et stort måltid, så hadde jeg trodd at det var mange timer siden sist. Har dog aldri sjekket det opp, men bare akseptert at det er en følelse som kommer nå og da.

Jeg får det samme og jeg synes det hjelper å spise søt frukt (pære f.eks) og drikke en kopp te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå er på pc;

jeg opplevde noe liknende som deg for noen år tilbake. "tomhetsfølelsen" var i øvre mageregion (type : magesekken) og den kom og gikk litt som den selv ville, men kunne være særlig tydelig etter jeg hadde spist. Ergo = følte en slags sult etter jeg hadde spist. Men det var en ubehagelig, uvanlig sult, ikke "standard" sult slik jeg i dag kan oppleve. Hadde i en periode vondt i magen i 1,5 måneder.

Etter å bli sjekka ut og inn, hit og dit resulterte det i en diagnose fra en spesialist på gastrointenstinale (?? :lol: ) greier: stressmage. Dessverre er stressmage en diagnose som egentlig innebærer mange ting: stressmage kan være relatert til akutt stress som f.eks å holde en tale (som gjør at kroppen kvitter seg med alt den har i tarmene fort og voldsomt), stressmage som i magekatarr og magesår pga lengre perioder med stress - men også stressmage som i lettere stress med feilkobling mellom hjerne og magesekk. Sistnevnte er typisk for noen som lever med uro over lengre tid, og gjerne noen som er bevisst på sitt stress og forsøker å stresse ned (jeg var veldig obs på å ikke stramme nakke/skuldre etc. - i stedet begynte kroppen da å sende uroen i kroppen min ned i magen.. hurra).

Det er ingen medisiner man kan ta, ingen ting annet enn å roe ned og gjøre noe med stresset. I begynnelsen ble jeg litt sånn "eh, jammen jeg er jo ikke karrierekvinne med 5 baller i lufta, jeg FØLER meg ikke stressa!!!" - men jeg innså etterhvert det går an å være stressa uten at man er hollywood-varianten av det….

Jeg gikk også på tabeletter mot magekatarr, de hjalp en del første gangen (før jeg fikk diagnosen) men hjalp ikke etter jeg fikk diagnosen. Som han eksperten sa: TYPISK for stressmage, placeboeffekt av medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal svare bedre når jeg er på data men for lite mat? Jeg har jo lagt på meg en del de siste mnd.

Tror ikke jeg er sulten for jeg har ikke lyst på mat (jeg er glad i mat altså :P ) og det er værst rett etter måltider.

Selvfølgelig ganske vanskelig og si på så lite info og uten at jeg kjenner deg og ditt aktivitetsnivå, men den dagsrasjonen du beskrev tidligere høres fortsatt lite ut (men vi er forskjellige og jeg skal ikke være bastant eller påståelig om hvorvidt det er riktig eller feil for deg), generelt sett. Jeg tror jeg ville sjekket ut både mat allergi og stoffskifte, både pga de symptomene du beskriver ifht at det kommer etter du har spist, og ifht at du har lagt på deg en del på relativt lite mat.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også litt slik i perioder; når jeg blir sulten blir jeg veldig fort sulten og veldig mye sulten, altså så sulten at det gjør vindt tvers igjennom magen og bak i ryggen liksom. Når jeg er slik er jeg utrolig ubrukelig, for jeg har konstant vondt 'inni/foran' ryggraden, omtrent der ribbeina sitter. Veldig hul og vond følelse som går over først når jeg har fått i meg mat, men fram til da har jeg bare mest lyst til å krølle meg sammen og sutre, ikke lage mat..

Også i perioder, men uavhengig av førstnevnte tror jeg, så blir jeg ikke mett av middag. Spiser normal eller nok, slik at jeg ikke skal orke mer, men likevel blir jeg kjempesulten etter bare fem minutter, kanskje. Dette tror jeg er noe psykisk som henger igjen etter første forholdet jeg var i (leeenge siden, over 10 år siden, men lell) for der var det så vanlig med en liten sjokolade- eller kakebit til dessert at det var rent ekkelt. Når jeg er slik som beskrevet her, så trenger jeg bare ei sjokoladerute, så er kroppen helt ok med at den skal være mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...