Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoggormbitt - tiden etterpå


Recommended Posts

Lio ble bitt av hoggorm i ene bakbeinet på søndag. Det går sakte fremover, men en har jo en del spørsmål som kan være kjekke å drøfte med andre. Skal sjekke med dyrlegen der jeg er i tvil.

1) Lio er veldig hoven i bakbeinet. I dag er det dag 3 og jeg synes ikke hevelsen har gått noe særlig ned. Kanskje bitte bitte bitte litt, men ikke mye.
Nå virker det som foten er litt mindre vond, for han har tråkket ned på den noen ganger. På innsiden av låret er han blitt ganske rød og jeg ser at han ofte sleiker og smågnager på hevelsen. Fikk beskjed fra dyrlegen at han ikke skal slikke på bittet, men hva med resten av foten/hevelsen?

2) Fikk beskjed at han skal være i ro i 14 dager.
Jeg er veldig hønemor og noen mener vel at jeg kanskje er i overkant hysterisk :P
I stand ble han båret ut i hagen hvor han etter å haltet rundt plutselig løp (så fort han klarte med tre bein) gjennom hagen til bæsjestedet sitt. Og etterpå prøvde han å leke med en av de andre hundene og hoppet opp på meg. Hvor krise er sånt, bør jeg lufte han i bånd eller det er det hysterisk av meg å få hetta for at han løper 50-60 meter?

3) Leking med andre hunder.
Vi har flere hunder og jeg har vært hjemme to dager. I morgen har vi pass til han men torsdag og fredag må vi finne en løsning på. Normalt er han på hunderommet sammen med en av de andre hundene. Der kan de gå ut i hundegården om de vil. Stort sett sover de, men det hender at de har noen lekestunder også. Jeg vil tippe at de vil leke litt og hvor krise er det?
Alternativet er bur, men det frister ikke siden det er snakk om 10 timer

4) Opptrening
Fikk beskjed om å være i ro to uker og deretter rolig opptrening. Men hva er egentlig rolig opptrening? Nå er det båndtvang så da blir det turer i bånd. Kan man starte med 15 min en dag og øke til 30 min dagen deretter?

Andre erfaringer/råd fra dere som også har opplevd hoggormbitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på bilder fra tiden etter huggormbittet til Nix. Jeg var vist ikke å så flink til opptrening :P 2 uker etter løp hun med myndene til Tøfflus. Det var vel så lenge hun var dårlig jeg tok veldig hensyn og tok det pent. Når hun var ferdig med antibiotika-kuren så var det slutt på det ja, men fulgte med på formen hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de mener ro, så mener de ro.

Ikke lek, ikke løping, kun tur i bånd, dette er viktig at du følger.

Du trenger ikke bære han ut (det er litt drøyt), men la han gå i sakte tempo.

Hvis de andre hundene er ute og stresser han opp så ville jeg tatt inn de andre mens han er ute så han ikke får noen grunn til å ville løpe rundt, han trenger ro.

Jeg ville ikke satt han inn på hunderommet sammen en annen dersom det er mulighet for lek og man ikke er der for å få det stoppet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt litt på dette i ettertid. For Nix har hatt ett halvt år hvor hun har vært rar/still/veldig "voksen" og jeg har skyldt på løpetider og innbildt og det som verre er. Nå tenker jeg at det kan vaære fordi hun ikke var i form og at jeg presset henne for hardt uten å tenke meg om ... Jeg vet ikke, men jeg ville nå tatt det mye mer med ro enn jeg gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de mener ro, så mener de ro.

Ikke lek, ikke løping, kun tur i bånd, dette er viktig at du følger.

Du trenger ikke bære han ut (det er litt drøyt), men la han gå i sakte tempo.

Hvis de andre hundene er ute og stresser han opp så ville jeg tatt inn de andre mens han er ute så han ikke får noen grunn til å ville løpe rundt, han trenger ro.

Jeg ville ikke satt han inn på hunderommet sammen en annen dersom det er mulighet for lek og man ikke er der for å få det stoppet ;)

Takk for godt svar

Jeg ringte dyrlegen i går og hun svarte det samme som deg

Så han er hos svigers i dag også, og får være med samboer i bilen de neste arbeidsdagene.

Slik at han er i ro. Og i dag gikk han ned trappa selv og han luftes kun alene i hagen (fordi han prøver å være villmann med de andre hundene). Vi har ikke gått noe tur med han enda, kun luftet han i hagen. Er mulig at han fra mandag/tirsdag får bli med på 10 min morgentur, men vi får se. Jeg er mest keen på å kun lufte han i hagen neste uke også, slik at han er helt i ro.

Hevelsen er nå virkelig på vei ned. I går var den mye mindre og i dag er den neste borte. Og det begynner å boble frem en hyper unghund :P Skal finne frem litt IQ leker i dag, slik at han får brukt hode litt siden det ikke blir noe turer.

Dyrlegen sa at vi kunne komme innom i slutten av neste uke og ta prøver av nyrene om vi ville.

Det kan det nok hende at vi gjør, jeg er sånn som alltid tar en sjekk for mye enn for lite.

Uansett er det veldig deilig å se at hevelsen er på vei ned og formen/humøret til hunden er på vei opp.

Så skal vi alltids klare å takle at han er litt hyper noen dager.

Dyrlegen forklarte i går at grunnen til å holde de i ro er at om giften har nådd nyrene så trenger nyrene ro for å helbrede seg. Om de ikke får ro så kan de bli skadet.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Når Talli ble bitt for 2 år siden. Hun seg alt etter 14 dager og oppførte seg som normalt, blodprøver var fine osv osv.

Men tiltross for at alt så ut til å være bra så fikk hun ikke utholdeheten tilbake trening/konkurransemessig før januar året etter. Hun ble bitt uke 28 på sommeren. Minimalt med komplikasjoner, kun hevelse som var indikasjon på at hun faktisk hadde blitt bitt. Det var noe avvik på nyrene, men innenfor normal rammen. Tiltross for hennes milde reaksjon uten komplikasjoner så tok det 6 mnd før hun var 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Talli ble bitt i fjor så kom hun seg alt etter 14 dager og oppførte seg som normalt, blodprøver var fine osv osv.

Men tiltross for at alt så ut til å være bra så fikk hun ikke utholdeheten tilbake trening/konkurransemessig før januar året etter. Hun ble bitt uke 28 på sommeren. Minimalt med komplikasjoner, kun hevelse som var indikasjon på at hun faktisk hadde blitt bitt. Det var noe avvik på nyrene, men innenfor normal rammen. Tiltross for hennes milde reaksjon uten komplikasjoner så tok det 6 mnd før hun var 100%.

Oi!!! Nå skammer jeg meg skikkelig!!! Stakkars lille Nix, hun var jo faktisk døden nær hun og når Talli som fikk en mild reaksjon reagerte slik, da MÅ det jo ha vært dette som satte henne så tilbake i fjor og i år. Hun har fått tilbake gnisten nå hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Talli ble bitt for 2 år siden. Hun seg alt etter 14 dager og oppførte seg som normalt, blodprøver var fine osv osv.

Men tiltross for at alt så ut til å være bra så fikk hun ikke utholdeheten tilbake trening/konkurransemessig før januar året etter. Hun ble bitt uke 28 på sommeren. Minimalt med komplikasjoner, kun hevelse som var indikasjon på at hun faktisk hadde blitt bitt. Det var noe avvik på nyrene, men innenfor normal rammen. Tiltross for hennes milde reaksjon uten komplikasjoner så tok det 6 mnd før hun var 100%.

Takk, veldig greit å ha andre erfaringer.

Vi håper jo at han er klar for høsten med jakt og jaktprøver

Men da skal jeg ha det i bakhodet at dette kan ta veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har - bank i bordet- ikke opplevd hoggormbitt på egne hunder, men flere jeg kjenner har. I alle tilfellene har hundene brukt flere måneder på å bli sitt gamle jeg igjen, mtp arbeidsvilje og utholdenhet. Noen av dem har fått skumle langtidsskader, som trøbbel med hjerte, nyrer, lever. Så et er megaviktig å holde et våkent øye med hunden lenge etterpå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Takk, veldig greit å ha andre erfaringer.

Vi håper jo at han er klar for høsten med jakt og jaktprøver

Men da skal jeg ha det i bakhodet at dette kan ta veldig lang tid.

Jeg var innom en gang i mnd og tok blodprøver etter friskemeldingen bare for å følge med på verdiene.

Jeg pushet henne ettersom verdiene var fine. Om det var rett eller feil.. tja det ble verken veterinær eller jeg enig med oss selv om. En dag bare sprakk "boblen" og hun var sitt gærne selv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal/bør være veldig forsiktig med aktivitet på hundene i begynnelsen, nettopp pga indre organer som kan få seg en skikkelig støkk.

Ville gjort som @JeanetteH sier å ta kontroll blodprøver, bedre å være på den sikre siden enn å få en hund som kanskje blir preget av dette i lang lang tid fremover, har hørt om hunder som aldri kom opp på normal nivå igjen etter bitt, de hadde latt hunden få styre aktiviteten selv (hvis hunden orker å løpe, så kan vel ikke det skade :pinch: ), BIG MISTAKE :fish:

Til høsten kan det nok hende (mest sikkert) at han er i orden igjen så dere får vært med på jakt og prøver (men, du er fornuftig som har i bakhodet at det kan ta tid, bedre å ha frisk hund som kan jakte og konkurrere på normalt nivå når han blir frisk enn å skynde seg og kanskje ende opp med unghund som går på lavere gir enn det han egentlig skal), men husk at han bør trenes opp igjen ganske sakte, men det gjør man jo på en måte i "rehab perioden" ved å trappe opp fysisk trening etterhvert som blodprøvene godkjenner det :)

Hadde vært morro med oppdateringer i denne tråden etterhvert som tiden går, hvis du vil dele det med oss da, tror vi er mange som har mye å lære når det kommer til huggormbitt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Oppdateringer kan jeg komme med.

Har bestemt meg for å ta blodprøver hos dyrlegen til fredag eller en av de første dagene i påsken.

Som dere sier, greit å være på den sikre siden.

Hevelsen er nå borte og et stykk hyper unghund bobler frem. Prøver å gi han litt mentale oppgaver, så han får brukt hode litt.

Regner med at det er greit (type IQ leker med godbiter).

Han bobler over av overskudd og energi, så hadde Lio fått bestemme hadde han herjet vilt.
Men vi får holde ut til neste helg, da er det gått 2 uker. Deretter starter vi sakte opptrening. Nå er det båndtvang så da blir det mest båndturer uansett. Senere i sommer blir det nok sykling (vi skal kjøpe sparkesykkel) men det er et stykke frem. Så ser an formen hans utover. Etter påsken kommer han til å være på hunderommet sammen med en av de andre voksne, men da er det gått en del uker. Veldig spent på formen hans fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har hatt 5 hunder som har blitt bitt av huggorm, ingen av de har hatt problemer i ettertid. De har vært i varierende alder, kondisjon og trening. Har ikke merket noe på noen av de, så slett ikke sikkert det er noe problem å begynne med turer og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 5 hunder som har blitt bitt av huggorm, ingen av de har hatt problemer i ettertid. De har vært i varierende alder, kondisjon og trening. Har ikke merket noe på noen av de, så slett ikke sikkert det er noe problem å begynne med turer og trening.

Det kommer vel litt an på reaksjonen av bittene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det kommer vel litt an på reaksjonen av bittene?

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Poenget mitt var at det er ikke alle som trenger å få "senskader" og at når Monica sier at hunden virker pigg og glad igjen, så er det sikkert ikke noe i veien for å begynne å trene og gå tur igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Poenget mitt var at det er ikke alle som trenger å få "senskader" og at når Monica sier at hunden virker pigg og glad igjen, så er det sikkert ikke noe i veien for å begynne å trene og gå tur igjen.

Du svarte på spørsmålet helt uten å vite det :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Du svarte på spørsmålet helt uten å vite det :teehe:

Så bra at jeg er intuitivt smart :P Ene hunden her så ut som et elefant tryne etter at han ble bitt på neseryggen. To fikk tømmerstokk bein etter bitt i beinet, en fikk kusma-look etter å bli bitt inni munnen(!!!), den siste fikk ingen annen reaksjon enn to hull i huden. Alle ble behandlet med motgift og væske. Yngste var 3 mnd, eldste 8 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Poenget mitt var at det er ikke alle som trenger å få "senskader" og at når Monica sier at hunden virker pigg og glad igjen, så er det sikkert ikke noe i veien for å begynne å trene og gå tur igjen.

Takk

Veldig godt å høre andres erfaringer også. Vi satser på at alt går bra med lillegutten.

Hundepappaen hans ble bitt i ansiktet for noen år siden og alt gått bra med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...