Gå til innhold
Hundesonen.no

Berserk hund bet syklist og tre barn (Bergen)


marjea
 Share

Recommended Posts

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men skal man bruke hundens instinkt som en "unnskyldning" for alt? En hund eller en rase kan ha så mye instinkter den bare vil, men den SKAL fungere i samfunnet! Samme hva slags instinkter hunden har

Jeg har aldri likt NOAH. Nettopp pga deres fanatistiske syn og mangel på å se nyanser.

Himmel og hav, i denne tråden avsløres en del manglende hundekunnskap! Gjeting er IKKE lek! Det er forfinet jakt som er avlet på å i over hundre år og det burde de fleste aktive hundefolk vite.

Guest Belgerpia

Nå må dere **** meg rulle inn!!

Når en BC biter hull så er der gjeting og det er helt ok, men om en rottis, staffe eller annet lager skrape/hull i huden så er det en farlig hund?

Unnskyld meg altså!

Jeg kjenner jeg driter fullt i om fyren ikke burde hatt BC, jeg driter fullt i at bikkja er sånn fordi det er en BC som bor hos en inkompetent eier som har fått kjøpe hund av en inkompetent oppdretter - det er like fullt ei drittbikkje som burde graves ned. Og den HAR BITT - det er faktisk helt og fullstendig uvesentlig hvorfor og hvordan - de skal IKKE gjete unger, biler og syklister - samma **** hvordan rase det er, og de skal i hvert fall ikke bite hull på dem.

Hadde det vært en belger så hadde dere også sagt at det er en nevrotisk drittbikkje sant? Til tross for at belgere også stort sett napper og ikke er laga for å bite hardt og lenge (eventuelt ikke har mot til å bite hardt nok), men hadde det vært en hvilken som helst rase så hadde folk ment at den må være skrøpelig i hue og stein gal - men fordi det er en BC så er det akseptabelt at den oppfører seg sånn, og da er det ikke bitt heller da, selv om det er hull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Den er ikke under gjeting av sauer/kveg, den har tatt seg litt vann over hodet og tatt ansvar i bybildet. Menneske-gjeting rett og slett. Og bitt mennesker.

Bitt og bitt freulein, enhver kontakt mellom hundetenner og menneskehud er ikke nødvendig å definere som bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en belger så hadde dere også sagt at det er en nevrotisk drittbikkje sant?

Det skal veldig mye til før jeg kaller noen hund for "drittbikkje" og ser personlig ikke nytten med å stemple så mange hunder som det som det gjøres her på sonen. Jeg er mer interessert i hvorfor hunden har gjort som den gjør, og om noe kan gjøres for å endre atferden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan det ikke trenes bort om den har bitt barn?

Det går helt sikkert an. Hvem skal gjøre det da? Ikke eieren, for han skal ikke beholde den, håper jeg. Omplassere? Hvem vil ha en hund som biter barn? Du? Da kan du jo ta det på deg :) Hadde det vært min hund, hadde den vært død :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert an. Hvem skal gjøre det da? Ikke eieren, for han skal ikke beholde den, håper jeg. Omplassere? Hvem vil ha en hund som biter barn? Du? Da kan du jo ta det på deg :) Hadde det vært min hund, hadde den vært død :)

Jeg anser det ikke som en "hund som biter barn". For meg ser det mer ut som en uoppdragen, stresset og kanskje understimulert hund som ikke har lært å oppføre seg. Det er selvsagt antagelser fra min side, men jeg ser ikke bort fra at en kyndig person kan oppdra denne hunden og bruke den ordentlig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange bikkjer det finnes, så skal man redde drittbikkjer som biter barn? Nei, hadde en av mine vært i nærheten av å gjøre noe sånt noe hadde det vært straka vegen til dyrlegen. Samfunnet trenger ikke sånne hunder.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser det ikke som en "hund som biter barn". For meg ser det mer ut som en uoppdragen, stresset og kanskje understimulert hund som ikke har lært å oppføre seg. Det er selvsagt antagelser fra min side, men jeg ser ikke bort fra at en kyndig person kan oppdra denne hunden og bruke den ordentlig.

Eh hva var det da? Ungen blødde, syklisten blødde sikkert han å ... Hjelper fint lite om han var uoppdagen og stressa, den bet noen likevel!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh hva var det da? Ungen blødde, syklisten blødde sikkert han å ... Hjelper fint lite om han var uoppdagen og stressa, den bet noen likevel!

For meg er ikke alle typer bitt automatisk ensbetydende med "drittbikkje som fortjener å ligge fem meter under torva". Situasjon, sammenheng, årsak til atferd og mulighet for å endre atferd spiller inn for meg.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser det ikke som en "hund som biter barn". For meg ser det mer ut som en uoppdragen, stresset og kanskje understimulert hund som ikke har lært å oppføre seg. Det er selvsagt antagelser fra min side, men jeg ser ikke bort fra at en kyndig person kan oppdra denne hunden og bruke den ordentlig.

Du anser den ikke som "en hund som biter barn" når den har bitt tre barn? Eieren innrømmer også at den har bitt før. Dog must die. Ingen som gidder eller bør bruke tid på å trene en slik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du anser den ikke som "en hund som biter barn" når den har bitt tre barn? Eieren innrømmer også at den har bitt før. Dog must die. Ingen som gidder eller bør bruke tid på å trene en slik hund.

Dårlig formulering fra min side. Det kommer an på hva slags type bitt det er snakk om, for meg. Hvis det er uprovosert aggresjon og bitt for å skade så er det for meg noe annet enn gjeterhund-napping grunnet stress, understimulering og dårlig oppdragelse.

Hvorvidt denne hunden hører til første eller siste kategori (eller en uviss tredje kategori) vet jeg ikke, og derfor konkluderer jeg heller ikke med "drittbikkje". Det er forøvrig en konklusjon jeg ytterst sjelden havner på da jeg ikke anser det som konstruktivt eller beskrivende for hunden på noen som helst måte. Det sier meg ingenting.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig formulering fra min side. Det kommer an på hva slags type bitt det er snakk om, for meg. Hvis det er uprovosert aggresjon og bitt for å skade så er det for meg noe annet enn gjeterhund-napping grunnet stress, understimulering og dårlig oppdragelse.

Hvorvidt denne hunden hører til første eller siste kategori (eller en uviss tredje kategori) vet jeg ikke, og derfor konkluderer jeg heller ikke med "drittbikkje". Det er forøvrig en konklusjon jeg ytterst sjelden havner på da jeg ikke anser det som konstruktivt eller beskrivende for hunden på noen som helst måte. Det sier meg ingenting.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser det ikke som en "hund som biter barn". For meg ser det mer ut som en uoppdragen, stresset og kanskje understimulert hund som ikke har lært å oppføre seg. Det er selvsagt antagelser fra min side, men jeg ser ikke bort fra at en kyndig person kan oppdra denne hunden og bruke den ordentlig.

Problemet er vel at selv om en hund er aldri så understimulert, stressa etc. så skal den ikke gå inn å bite. Den må "gjerne" løpe rabiat rundt og få et hysterisk anfall, men den kan ikke velge å bite, uavhengig av hva som egentlig utløser det.

Hodet mitt er ikke helt med om dagen, men har det ikke for mange år siden vært gjort en undersøkelse der det viste tydelig at en hund som hadde bitt før hadde en høyere sannsynlighet for også å velge bitt som løsning i en senere situasjon?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dårlig formulering fra min side. Det kommer an på hva slags type bitt det er snakk om, for meg. Hvis det er uprovosert aggresjon og bitt for å skade så er det for meg noe annet enn gjeterhund-napping grunnet stress, understimulering og dårlig oppdragelse.

Hvorvidt denne hunden hører til første eller siste kategori (eller en uviss tredje kategori) vet jeg ikke, og derfor konkluderer jeg heller ikke med "drittbikkje". Det er forøvrig en konklusjon jeg ytterst sjelden havner på da jeg ikke anser det som konstruktivt eller beskrivende for hunden på noen som helst måte. Det sier meg ingenting.

Ikke minst lite konstruktivt bidrag i samfunnsdebatten som ellers raser i hundetyranniet Norge. Tvertimot er det bare å fyre oppunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet mitt er ikke helt med om dagen, men har det ikke for mange år siden vært gjort en undersøkelse der det viste tydelig at en hund som hadde bitt før hadde en høyere sannsynlighet for også å velge bitt som løsning i en senere situasjon?

Det ser jeg slett ikke bort fra. Det er vel allmennt akseptert at hos hunder hvor deres tidligere avstandsøkende signaler gjentatte ganger ikke har blitt respektert, så har de gått rett til bitt neste gang også - fordi det er det eneste som ser ut til å fungere.

Men det er en annen type bitt enn stresset og uoppdragen gjeterhund-napping. Jeg ser ikke bort fra at det kan trenes bort ganske godt hvis man følger det opp og gir hunden den jobb og stimuli den trenger. Det hadde vært interessant med slike undersøkelser også. Dvs, om faktorer som hvilke typer bitt, hvilke situasjoner og omstendigheter samt hvilke oppfølgende tiltak som har innvirkning på sannsynlighet for gjentakelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jeg slett ikke bort fra. Det er vel allmennt akseptert at hos hunder hvor deres tidligere avstandsøkende signaler gjentatte ganger ikke har blitt respektert, så har de gått rett til bitt - fordi det er det eneste som ser ut til å fungere.

Men det er en annen type bitt enn stresset og uoppdragen gjeterhund-napping. Jeg ser ikke bort fra at det kan trenes bort ganske godt hvis man følger det opp og gir hunden den jobb og stimuli den trenger. Det hadde vært interessant med slike undersøkelser også. Dvs, om faktorer som hvilke typer bitt, hvilke situasjoner og omstendigheter samt hvilke oppfølgende tiltak som har innvirkning på sannsynlighet for gjentakelse.

Men en hund som "velger" å bite i en stress situasjon vil vel like gjerne kunne velge å gjøre det på nytt i en stress situasjon?

Jeg stiller meg veldig tvilsom til at det er plass til den type hunder i det samfunnet vi har. Jeg klarer ikke helt å se at noen skal kunne være sikre på å kunne skjerme hunden tilstrekkelig til at den aldri mer vil havne i en stress situasjon hvor den kan bite. Uansett hvor godt trent den er.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hund som "velger" å bite i en stress situasjon vil vel like gjerne kunne velge å gjøre det på nytt i en stress situasjon?

Jeg stiller meg veldig tvilsom til at det er plass til den type hunder i det samfunnet vi har. Jeg klarer ikke helt å se at noen skal kunne være sikre på å kunne skjerme hunden tilstrekkelig til at den aldri mer vil havne i en stress situasjon hvor den kan bite. Uansett hvor godt trent den er.

Jeg tror det beste svaret på dette er: "Det kommer helt an på." Hunder er forskjellige, årsaken til at de biter/napper, hvor hardt de biter/napper, trening osv - alt er variable faktorer som gjør at det er umulig å gi et bestemt svar som gjelder alle hunder.

Jeg kjenner hunder som blir så ivrige (les: stresset) i lek at de kan komme til å nappe hånda i stedet for leken og det kan ende med blod. Jeg kjente en unghund som hadde som uvane å hoppe opp i ansiktet og nappe i stedet for å slikke eller annet. Kom antagelig av stress og unghund-nykker. Det var vondt, og rispet han feil kunne det føre til blod.

Ingen av disse faller under kategorien "drittbikkjer", "det er blod, dermed må de dø" eller "stress-biting vil gjenta seg, de må dø".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å vite hva som har skjedd i de konkrete saken basert på hva som kommer frem i media. Men for meg blir det en vesensforskjell på en hund som blir heit i leken og bommer og en hund som aktivt oppsøker mennesker og går inne å biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å vite hva som har skjedd i de konkrete saken basert på hva som kommer frem i media. Men for meg blir det en vesensforskjell på en hund som blir heit i leken og bommer og en hund som aktivt oppsøker mennesker og går inne å biter.

Ja, det er en forskjell. På samme måte som det også er forskjell på en hund som biter for å skade/drepe, og en hund som napper pga gjeterinstinkter og stress/understimulering.

Poenget mitt er at et bitt er ikke et bitt. Hvorvidt det har kommet blod eller det er barn involvert er for meg i seg selv ikke grunn nok til at en hund må avlives. Det er så mange faktorer inne i bildet i bittsituasjoner at hver sak må ses på individuelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at selv om en hund er aldri så understimulert, stressa etc. så skal den ikke gå inn å bite. Den må "gjerne" løpe rabiat rundt og få et hysterisk anfall, men den kan ikke velge å bite, uavhengig av hva som egentlig utløser det.

That.

Greit at det er høye krav til hunder i dagens samfunn, og kanskje det er urettferdig å si ting som at den skal fortest mulig under torva, men jeg er helt enig jeg. Samme hvor dyrevenn jeg er, samme hvor mye jeg syns det er urettferdig at hunder blir straffet for inkompetende eiere, slik atferd er aldri greit. Enten det er BC, rottis eller lapphund. Den har bitt flere mennesker, både i denne aktuelle saken, og minst en gang tidligere i følge eier. Det er så mange flotte, stabile hunder som ikke får en sjans og blir avlivd fordi ingen vil ha de, gi heller de hundene en mulighet til.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en hund skal velge å ikke bite nærmest uansett situasjon (det er jo folk som også mener at selv om hunden blir direkte plaget så skal den ikke få lov til å bite, noe som jeg mener er et latterlig krav) synes jeg blir et kunstig krav. Både fordi det setter en kunstig grense som hunden ikke har forutsetning for å forstå i seg selv, og fordi det er en overreaksjon og for stor frykt for hva et bitt vil si.

Et bitt er ikke et bitt, mener jeg. Det er stor forskjell på styrke, intensjon, bakomliggende årsaker og situasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...