Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som bruker fløyte?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Har søkt litt rundt på forumet men fant ingen nyere tråder om emnet. Har en unghund som ikke er like flink til å komme på innkalling som han var og han har en tendens til å ville gjete biler/scootere/motorsykler osv. Og jeg tror kanskje litt av grunnen er at han hører på hele meg at jeg blir redd/stressa når jeg prøver å kalle han inn når vi har vært i situasjoner der jeg frykter han setter avgårde etter noe og da vil han iallefall ikke komme :P

Tenker derfor at kanskje det er greit å lære inn fløytesignal istedet? Fløyta har jo lik lyd uansett situasjon. Men det er kanskje ikke så praktisk å ha med seg den som en stemmekommando?

Noen her inne som har gjort seg opp erfaringer med å bruke fløyte vs stemmekommando? :)

Og hvis jeg velger å trene inn m fløyte, kan jeg da fløyte når hundene skal få mat? For å få mest mulig positiv assosiasjon til lyden? :sorcerer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker fløyte og det fungerer som bare rakkær'n :D

Ang. å ha den med seg over alt: jeg kjøpte 10-15 små fløyter på ebay og har en hengende på hver eneste jakke jeg lufter hunden i, pluss en på kobbelet og en på tursekken - da har jeg stort sett alltid en ;)

Vi startet i stua og i hagen: blås = hurramegrundt og godbit. Min hund er også ganske redd for å bli forlatt i skogen, så jeg beiner alt jeg kan i motsatt retning av han når jeg blåser. Nå virker det som om han reagerer nærmest uten å tenke når jeg blåser i fløyta. Snur tvert om og kommer spurtende. Så ja, jeg vi absolutt anbefale fløyte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker blokkfløyte når hunden skal sove, mye mer effektivt en å synge nattasanger i all evighet (bruker også fløyte når jeg skal lokke med meg folk om natten, spiller hypnotiseringsmelodien min, men da fungerer tverrfløyte best).

Men seriøst (kanskje) så høres det ikke dumt ut å lære inn fløyte nei, men da er det lurt å alltid ha en belønning på lur når den brukes, slik at fløytesignalet blir 100% sikkert. Så da er det og viktig at det ikke brukes opp og utvannes, hunden SKAL komme når det fløytes, og hunden må vite at det ALLTID lønner seg.

Jeg brukte fløyte en stund på innkalling, men jeg er rett og slett ikke flink nok til å gjennomføre ting, så glemte den /rotet den bort /glemte godbiter (annen belønning er jo selvsagt og ok, hvis hunden responderer bedre eller like bra på det) så ble bare med tanken egentlig.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst (kanskje) så høres det ikke dumt ut å lære inn fløyte nei, men da er det lurt å alltid ha en belønning på lur når den brukes, slik at fløytesignalet blir 100% sikkert. Så da er det og viktig at det ikke brukes opp og utvannes, hunden SKAL komme når det fløytes, og hunden må vite at det ALLTID lønner seg.

Veldig, veldig enig. ALDRI bruk fløyta. (Utenom når du MÅ.) Jeg har brukt fløytesignalet to ganger på to år :P Alt annet er bare trening. Vi bruker det mest som en nødgreie når han virkelig, virkelig må komme.

Ei venninne som skulle lære det inn på sin hund fikk litt panikk en gang og blåste i fløyta når hunden løp avårde i skogen etter at de bare hadde prøvd den hjemme. Nærmest ingen reaksjon fra hunden, fløyteinntrening ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bittelitt OT (men ikke helt): Hvilke fløyter er best å bruke? Jeg har også tenkt tanken på å lære inn fløytesignal. Har som mål å få samme forventning til fløyta som til klikkeren, men jeg er ikke sikker på hvilke fløyter som er bra og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bittelitt OT (men ikke helt): Hvilke fløyter er best å bruke? Jeg har også tenkt tanken på å lære inn fløytesignal. Har som mål å få samme forventning til fløyta som til klikkeren, men jeg er ikke sikker på hvilke fløyter som er bra og ikke.

Jeg bruker disse:

$(KGrHqV,!lEFGo6GEG7nBRz,BvwgdQ~~60_12.J

http://www.ebay.com/itm/Metal-Pet-Dog-Whistle-Dog-Obedience-Training-Whistle-Keychain-Pendant-/271037491531?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f1b17e94b

Vet ikke om de nødvendigvis er de beste å bruke, men jeg trenger mange og de er billige og ikke så farlig om jeg mister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse:

$(KGrHqV,!lEFGo6GEG7nBRz,BvwgdQ~~60_12.J

http://www.ebay.com/itm/Metal-Pet-Dog-Whistle-Dog-Obedience-Training-Whistle-Keychain-Pendant-/271037491531?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f1b17e94b

Vet ikke om de nødvendigvis er de beste å bruke, men jeg trenger mange og de er billige og ikke så farlig om jeg mister.

Men de lager høy og samme lyd hver gang? Det er det viktigste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker fløyte og det fungerer som bare rakkær'n :D

Ang. å ha den med seg over alt: jeg kjøpte 10-15 små fløyter på ebay og har en hengende på hver eneste jakke jeg lufter hunden i, pluss en på kobbelet og en på tursekken - da har jeg stort sett alltid en ;)

Vi startet i stua og i hagen: blås = hurramegrundt og godbit. Min hund er også ganske redd for å bli forlatt i skogen, så jeg beiner alt jeg kan i motsatt retning av han når jeg blåser. Nå virker det som om han reagerer nærmest uten å tenke når jeg blåser i fløyta. Snur tvert om og kommer spurtende. Så ja, jeg vi absolutt anbefale fløyte :)

Takk for svar, slengte inn en bestilling på 10 stk på ebay nå, de kostet jo ingenting der iforhold til norske dyrebutikker :) Og veldig god ide å henge en på kobbelet! Vi må vel starte i stua vi også. Veldig oppmuntrende å høre at det fungerer godt for dere! Men startet dere med fløyte helt fra han var valp? :)

Jeg bruker blokkfløyte når hunden skal sove, mye mer effektivt en å synge nattasanger i all evighet (bruker også fløyte når jeg skal lokke med meg folk om natten, spiller hypnotiseringsmelodien min, men da fungerer tverrfløyte best).

Men seriøst (kanskje) så høres det ikke dumt ut å lære inn fløyte nei, men da er det lurt å alltid ha en belønning på lur når den brukes, slik at fløytesignalet blir 100% sikkert. Så da er det og viktig at det ikke brukes opp og utvannes, hunden SKAL komme når det fløytes, og hunden må vite at det ALLTID lønner seg.

Jeg brukte fløyte en stund på innkalling, men jeg er rett og slett ikke flink nok til å gjennomføre ting, så glemte den /rotet den bort /glemte godbiter (annen belønning er jo selvsagt og ok, hvis hunden responderer bedre eller like bra på det) så ble bare med tanken egentlig.

Ser for meg Casper lulles i søvn hver natt med blokkfløyte :D

Har alltid med leke og godbiter når vi er ute så jeg må bare huske å øve med fløyta da og belønne som en villmann, jeg er som deg ikke flink til å gjennomføre ting (jeg glemmer alt jeg skal huske å gjøre :icon_redface: ). Men dette med innkalling er jo såååå viktig, jeg merker at jeg stoler ikke på han i det hele tatt nå og det blir mer og mer tid i bånd for ham og det ønsker jeg jo ikke. Så nå må jeg ta meg selv i nakken!

Veldig, veldig enig. ALDRI bruk fløyta. (Utenom når du MÅ.) Jeg har brukt fløytesignalet to ganger på to år :P Alt annet er bare trening. Vi bruker det mest som en nødgreie når han virkelig, virkelig må komme.

Ei venninne som skulle lære det inn på sin hund fikk litt panikk en gang og blåste i fløyta når hunden løp avårde i skogen etter at de bare hadde prøvd den hjemme. Nærmest ingen reaksjon fra hunden, fløyteinntrening ødelagt.

Ja tenker fløyta blir mest som et nødsignal, han kan jo "vanlig" innkalling (kunne før iallefall :D ) men hvis jeg hjernevasker han fullstendig med trening på fløyte så håper jeg at den kommer til å sitte så godt som mulig hvis den skulle trenges :) Det er vanskeligere med innkallingsordet fordi andre som er sammen med han kan jo missbruke det, og jeg klarer som sagt ikke si ordet normalt som på trening når jeg blir redd og stressa :icon_redface::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker plystring, som jo blir det samme som fløyte, fordi jeg rett og slett ikke klarer å rope høyt. Startet med det en gang jeg var på hundejordet med whippeten, og hun aldri kom. Plystret en gang, og hun kom momentant.

Nå bruker jeg plystringen som absolutt-innkalling, f.eks om det kommer annen hund eller folk, osv. Passer på at den ikke blir utvannet, og alltid masse godbiter eller lek etter bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veldig, veldig enig. ALDRI bruk fløyta. (Utenom når du MÅ.) Jeg har brukt fløytesignalet to ganger på to år :P Alt annet er bare trening. Vi bruker det mest som en nødgreie når han virkelig, virkelig må komme.

Ei venninne som skulle lære det inn på sin hund fikk litt panikk en gang og blåste i fløyta når hunden løp avårde i skogen etter at de bare hadde prøvd den hjemme. Nærmest ingen reaksjon fra hunden, fløyteinntrening ødelagt.

Om fløytetreningen ble ødelagt av en sånn fillesak, så satt den neppe godt før det skjedde. Da er det bare å starte innlæringen på nytt. Hunder er ikke så mentalt skjøre at de blir ødelagt "for ever" av slike feil...de blir ikke ødelagt i en uke engang..

Vi bruker fløyte og stemme på innkalling (trenger jo ikke bare ha ett triks i ermet). Begge deler funker. Fløyten ligger mest hjemme, da den brukes om hundene tar seg en tur på egenhånd. Fløytelyden bærer lettere og er enklere for hundene å høre. Er ALLTID en godbit og masse ros når de kommer på fløyten (uansett årsak til at den må brukes), da fløyten skal oppfattes som "innkalling over alle innkallinger". Innimellom tar vi oss en treningstur med fløyten for å befeste betydningen, da er det supergodbiter med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fløytetreningen ble ødelagt av en sånn fillesak, så satt den neppe godt før det skjedde. Da er det bare å starte innlæringen på nytt. Hunder er ikke så mentalt skjøre at de blir ødelagt "for ever" av slike feil...de blir ikke ødelagt i en uke engang..

Det har jeg heller ikke skrevet. Jeg skrev: "Fløyteinntrening ødelagt" nettop for å poengtere at hun måtte starte på nytt. Får man for mange slike opplevelser der man bruker fløyta på ordentlig uten at den er godt nok trent inn blir den like utvannet som en vanlig innkallingskommando kan bli om man bruker den feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ot: men det går fint Ann å høres sinna ut på

Fløyte. Man kan t.o.m kjefte med fløyte. Observert både i rundering og gjeting. ;)

Ellers bruker jeg helst acme fløyter eller gjetehund. Også lurt at man har i plast så den ikke sitter fast i leppene på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
4 timer siden, Nuka skrev:

Jeg har en Acme 211.5, men har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal lære det inn ennå.... Redd for å gjøre feil:|

Jeg har også brukt den. Brukte den i jakttreninga med tolleren også lærte tolleren den bort til kelpien jeg har nå :P 

Jeg har trent det inn på samme måte som vanlig innkalling. Plystre og komme og få godbit eller leke. Begynte med å gi signalet når hunden allerede var på vei mot meg i høy fart. Så når hunden så på meg og etterhvert når jeg trengte å kalle inn. Nå er jeg notorisk dårlig på å ha med meg ting på tur, så bruker samme signal på fløyte og plystring og det fungerer fint. 
Trent massemasse innkalling, kalt inn mange ganger på tur med variert belønning. Alt fra godis til leke til kos og klapp og løping sammen. 

Et godt tips er å lære hunden at den ikke får godis før du holder i halsbåndet/nakkeskinnet (lett, om den er naken)/selen på den måten slipper du at hunden kommer helt inn og stikker igjen før du rekker å sette på bånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Acme fløyte. Sambo plystrer og jeg bruker fløyte. I tillegg kan de innkalling på stemmen også.
Synes fløyte er veldig greit, lyden bærer langt og preges ikke i like stor grad om man er sinna/redd etc
Brukt fløyte på alle våre hunder. Sambo sin hund lærte fløyte når han var fire år, før var han vandt til plystring og kommando. Så la jeg  på fløyte lyden når jeg kalte inn og vips så funker det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Så flinke dere er som skiller på merker & sånn. Selv kjøpte jeg bare en "lydløs"-fløyte & håpet det beste.

Stor var min forundring når hun kom som et skudd på første "pip". Helt til jeg (omsider) leste oppdretters medsendte bruksanvisning. Hun var trent med fløyte og pipeball fra hun slo øynene opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...