Gå til innhold
Hundesonen.no

Rutiner før start


Gro
 Share

Recommended Posts

Hva gjør dere før dere skal inn i ringen? Trener dere på forhånd, leker med hunden, bare går tur...? Jeg skjønner at det sikkert er veldig forskjellig fra hund til hund, men hverken jeg eller bikkja har vært i lp-ringen før, ergo har vi ingen rutiner. Noen som har noen noen lure tips vi kan prøve ut etterhvert? :)

På trening har vi alltid bilen med bur i nærheten, så skillet mellom trening og pause blir veldig klart, men hvordan gjør dere det hvis det blir mye venting uten at dere har anledning til å sette hunden i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt for og varme opp hunden, så bruker jeg litt tid på og få hunden der jeg vil ha den, fokus og intensitet. Her vil jo individuelle forskjeller avgjøre om man må skru opp eller ned osv. Har jeg noen øvelser som jeg vet vi er svake i så tar jeg gjerne en gjennomgang på disse, og forsøker og påvirke som best jeg kan at de skal bli best mulig i ringen. Feks, avstand er litt treg/kjedelig, da kanskje jeg kjører en oppsitt eller et neddekk med superbelønning før vi skal inn.

Optimalt sett så skulle jeg jo fått gjort det samme før hver gang det er trening også, for og få inn vanen, men det blir mye slurv med det, men har som mål nå i år at jeg skal bli flinkere og aldri gå inn på treningsbanen før hunden er der jeg vil, ferdig oppvarmet, god intensitet og fint fokus.

Edit: Uforutsette ting hender jo, og noen ganger kan man ikke gjøre noe med det, må man inn tidlig så tror jeg det viktigste er og ikke stresse, prøv og behold roen og ta noen korte fokusøvelser, selv om folk venter, og gå inn og gjør det beste utav det. Blir det mye venting så legger jeg ned hunden så vi ikke bruker opp alt kruttet, også tar jeg en liten runde for og skru opp hunden igjen når det er vår tur :)

Men her må man jo se an litt, noen har kanskje en fordel av og ligge ute en stund, følge med på ting og/eller en lang oppvarming for og ikke koke inne i ringen, andre igjen har kanskje fordel av og ligge i bil/iro lengst mulig og bare en kjapp oppvarming før deres tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin må jeg ha ganske høyt før vi går inn i banen. Han får vanligvis fri dagen før, bare en kort tur eller lufting i hagen, og muligens et par korte økter på øvelser vi må jobbe med.

Selve dagen lufter jeg først godt, og jobber litt med kontakt og øvelser, for å se hvordan dagsformen er og hvordan han reagerer på omgivelsene. Han får stort sett slappe av i bil eller bur, hvis det er lenge å vente kan jeg ta et par korte økter. Den siste timen er han helt i ro, før siste 5-10 minuttene før vi skal inn. Da er det masse kontakt, enkle øvelser og lek for å få opp intensiteten så høyt som mulig før vi skal inn.

Siden vi går rally tar jeg også en økt med repetisjon på øvelser som er litt vanskelige etter at jeg har gått banen og sett om det er øvelser eller kombinasjoner vi sliter med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørger for at hunden er godt luftet og har fått gått på do.

Får jevnlig mulighet/tilbud om å drikke slik at den ikke går tørst inn i ringen.

Før fellesøvelsene varmer vi opp med rolige øvelser /momenter sånn at hunden går inn i et litt roligere modus. Forutsatt at vi er tidligst start nr 2 i klassen.

Dersom vi starter som hund nr 1 lar jeg han steame av seg litt og jobbe seg gjennom flere momenter og øvelser, men avslutter med rolige øvelser/momenter som sakte marsj, sitt og bli, dekk og bli. Kjører gjerne en Z for å minne på skillemellom sitt/dekk/stå. Noen har en tendens til å bli litt ivrig nemlig å da hører man ikke så godt etter :P

Dersom vi har god tid mellom fellesøvelser og resten av programmet jobber vi endel med sakte marsj for å minne på posisjon, og litt annet småplukk - alt etter hvordan stå har vært den siste tiden :)

På det ene stevnet der bilen sto langt unna tok jeg med meg hunden å satt meg sammen med han på gulvet i en krok i hallen. Da ble han belønnet rolig med kos og godbiter for å ligge å slappe av :)

Hunden jeg hadde før ble luftet/varmet opp å lagt i bur.

Rett før vi skulle inn i ringen ble han tatt ut, 2-3 min rask oppvarming med kontakt/fvf før vi løp inn i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere før dere skal inn i ringen? Trener dere på forhånd, leker med hunden, bare går tur...? Jeg skjønner at det sikkert er veldig forskjellig fra hund til hund, men hverken jeg eller bikkja har vært i lp-ringen før, ergo har vi ingen rutiner. Noen som har noen noen lure tips vi kan prøve ut etterhvert? :)

På trening har vi alltid bilen med bur i nærheten, så skillet mellom trening og pause blir veldig klart, men hvordan gjør dere det hvis det blir mye venting uten at dere har anledning til å sette hunden i bilen?

Jeg har alltid med tøybur, som jeg har utenfor eller i nærheten av ringen, dersom bilen står langt unna.

Oppvarmingen er veldig individuell med mine hunder. Den ene jobber best dersom oppvarmingen kun er lufting og å sitte på plass med kontakt utenfor ringen rett før vi skal inn, kanskje noen vendinger på stedet e.l. Den andre bør luftes først, så settes i bur, og tas rett fra buret og inn i ringen, da er hun mer på. Førstnevnte er den jeg konkurrerer mest med per d.d., og det tok lang tid før jeg fant ut hva som fungerte best for henne. Den yngste har ikke debutert enda, men hun er veldig på, så jeg tipper at hun også må skrus litt ned før hun skal "på jobb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner dagen før med en lang tur så sent som mulig, gjerne noe med litt tempo (sykling e.l.). Da er han litt mer sanset dagen etter :P Samme dag blir det en kjapp tur om morgenen, så han er godt luftet. Varmer stort sett bare opp med litt lineføring og kontakttrening, før vi skal i ringen. Bilen er som regel så nærmt at han kan slappe av der.

Enda ikke startet innendørs med han, så der har vi ingen rutine.

Har forøvrig prøvd uoffisielt kveldsstevne med han, men der ble han for heit i toppen etter å ha lagt på lading hele dagen. Så det å kunne ta seg ut litt fysisk er viktig for at han skal klare å konsentrere seg i ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg ser at jeg nok bare må prøve meg litt fram... Vi starta i nybegynner-klassen i en uoffisiel lp-cup i dag og uten mulighet for å legge hunden i bil og en del ventetid så ble han litt ufokusert. Men det er jo det som er så fint med slike uoffisielle arrangment, at vi får rutine uten at det er så seriøst. Men skal i hvert fall prøve å ha han mer i bilen neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for tips! Jeg ser at jeg nok bare må prøve meg litt fram... Vi starta i nybegynner-klassen i en uoffisiel lp-cup i dag og uten mulighet for å legge hunden i bil og en del ventetid så ble han litt ufokusert. Men det er jo det som er så fint med slike uoffisielle arrangment, at vi får rutine uten at det er så seriøst. Men skal i hvert fall prøve å ha han mer i bilen neste gang :)

Jeg øver bevisst på det innimellom. Sitter eller står med hunden ved siden av meg og ser på andre trene. Jeg sitter jo aldri i timesvis, men det vil jeg ikke gjøre på konkurranse heller. Da setter jeg hunden i bilen. Men jeg kan sitte i 10 minutter, 15 minutter og bare se på de andre eller skravle før jeg gi hunden min signalet mitt om at vi skal trene. Da går vi rett på å trene det jeg har tenkt å jobbe med. Når jeg gjør sånn innimellom på trening blir det ikke veldig uvant å vente en stund før vi skal i ringen på konkurranse (selv om selvfølgelig mye annet er annerledes). Ellers har jeg også hunden mest i bilen mellom øktene på trening, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg øver bevisst på det innimellom. Sitter eller står med hunden ved siden av meg og ser på andre trene. Jeg sitter jo aldri i timesvis, men det vil jeg ikke gjøre på konkurranse heller. Da setter jeg hunden i bilen. Men jeg kan sitte i 10 minutter, 15 minutter og bare se på de andre eller skravle før jeg gi hunden min signalet mitt om at vi skal trene. Da går vi rett på å trene det jeg har tenkt å jobbe med. Når jeg gjør sånn innimellom på trening blir det ikke veldig uvant å vente en stund før vi skal i ringen på konkurranse (selv om selvfølgelig mye annet er annerledes). Ellers har jeg også hunden mest i bilen mellom øktene på trening, men ikke alltid.

Lurt! Det skal nok vi gjøre litt innimellom også, for jeg ser for meg at det er episoder som kan dukke opp i konkurranse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg øver bevisst på det innimellom. Sitter eller står med hunden ved siden av meg og ser på andre trene. Jeg sitter jo aldri i timesvis, men det vil jeg ikke gjøre på konkurranse heller. Da setter jeg hunden i bilen. Men jeg kan sitte i 10 minutter, 15 minutter og bare se på de andre eller skravle før jeg gi hunden min signalet mitt om at vi skal trene. Da går vi rett på å trene det jeg har tenkt å jobbe med. Når jeg gjør sånn innimellom på trening blir det ikke veldig uvant å vente en stund før vi skal i ringen på konkurranse (selv om selvfølgelig mye annet er annerledes). Ellers har jeg også hunden mest i bilen mellom øktene på trening, men ikke alltid.

Lurt! Det skal nok vi gjøre litt innimellom også, for jeg ser for meg at det er episoder som kan dukke opp i konkurranse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min nå pensjonerte konkurranse hund måtte jeg la få så mye fri som mulig dagen/timene før for at han skulle gi alt på konk. Rett før vi skulle i ringen varmet jeg opp med noen enkle øvelser, før jeg ga han bort til noen andre sånn at det skulle bli spennende å komme til meg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste jeg gjorde med Issi var å gi hun helt fri, så måtte vente leenge med å få gå så hun var super giret. Da ga hun alt. Nesten maks sum på bronsemerket og 187 poeng i klasse 1. De andre rutinene var fiasko oppskrifter for henne :-P stå å gire seg opp og mase fungerte best :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...