Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruksfolk; hvilke treningsmetoder bruker dere?


millemonk

Recommended Posts

Nok et treningsmetode-spørsmål - vi er vel egentlig drittlei nå, men. :wink:

Jeg lurer rett og slett bare på hva slags treningsmetoder dere som driver med bruks/redning/tjenestehunder/rik etc. bruker.

(Positiv/negativ straff og forsterkning, eller nordenstam/järverud/klikker om dere vil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klickerträning :lol:

Men jag kan väl inte riktigt klassa mig som äkta bruksmänniska innan jag börjar tävla med Missy. Twiggy blev bara godkänd i B-spår (högre klass i Sverige) och tränade sök och rapport utan att komma till tävling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klickerträning :lol:

Men jag kan väl inte riktigt klassa mig som äkta bruksmänniska innan jag börjar tävla med Missy. Twiggy blev bara godkänd i B-spår (högre klass i Sverige) och tränade sök och rapport utan att komma till tävling.

Det teller for meg så lenge dere driver aktivt med noe!

Jeg liker godt "klikker"filosofien, og har litt lyst til å bruke det fullt ut på hunden min, men det er litt vanskelig(ere) å trene på en helt annen måte enn resten av miljøet - og siden jeg har lyst til å prøve litt bruks, hadde det vært fint å høre litt om metodevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et treningsmetode-spørsmål - vi er vel egentlig drittlei nå, men. :wink:

Jeg lurer rett og slett bare på hva slags treningsmetoder dere som driver med bruks/redning/tjenestehunder/rik etc. bruker.

(Positiv/negativ straff og forsterkning, eller nordenstam/järverud/klikker om dere vil)

Jeg trener redningshund og bruker kun klikkerprinsippene :lol:

Dvs Positiv forsterkning og negativ straff. Mange bruker også teknikker som f.eks. baklengskjeding.

Dette fungerer aldeles utmerket og bygger opp under det vi har behov for, nemlig selvstendige , utholdende, kreative, samarbeidsvillige og søksivrige hunder. I mitt lag er det omtrent ingen lenger som bruker positiv straff, for vi ser at hundene fungerer like bra om ikke bedre ved andre metoder.

Har trent en hund tidligere også etter disse prinsippene. Hun var godkjent redningshund i 5 år og vi deltok på mange leteaksjoner. Jeg fikk oppleve at måten vi trente på gjorde at jeg fikk en stabil og pålitelig søkshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et treningsmetode-spørsmål - vi er vel egentlig drittlei nå, men. :wink:

Jeg lurer rett og slett bare på hva slags treningsmetoder dere som driver med bruks/redning/tjenestehunder/rik etc. bruker.

(Positiv/negativ straff og forsterkning, eller nordenstam/järverud/klikker om dere vil)

Nå har ikke vi heller begynt å konkurrere, men her trenes det med klikker og belønning hvertfall.

:lol:

(RIK trening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke fått konkurrert på blodspor prøve fordi Cita må mentaltestes først (og det er bare schæferklubben som arrangerer mentaltesting, og det skjer èn gang i året!). Men vi trener blodspor - og felt og såvidt begynt med rundering (rundering er for komplisert for meg til at jeg kan konkurrere, hehe) på hjemmebasis. Jeg benytter meg av klikkertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Nå ble jeg positivt overrasket. :)

(Ikke forstå det dithen at jeg synes det er negativt med dem som bruker positiv straff; jeg ble positivt overrasket fordi jeg selv har lyst til å bruke negativ straff, og lurte på hvordan det lå an)

Men et tilleggsspørsmål; hvordan definerer man hva som er positiv straff? Jeg sier nå NEI til hunden min for å få ham til å avbryte det han driver med. Jeg sier det "bestemt" (eller kontant, om du vil) og i varierende styrke - av og til i vanlig toneleie, andre ganger ganske høyt.

Vil dere definere dette som positiv straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et tilleggsspørsmål; hvordan definerer man hva som er positiv straff? Jeg sier nå NEI til hunden min for å få ham til å avbryte det han driver med. Jeg sier det "bestemt" (eller kontant, om du vil) og i varierende styrke - av og til i vanlig toneleie, andre ganger ganske høyt.  

Vil dere definere dette som positiv straff?

Huruvida det är positivt straff eller inte beror inte på vad du gör, utan på vad som händer med beteendet. Om du tillför något (tex. ett "nej") och beteendet blir mindre sannolikt så är det per definition positivt straff. Om hunden gör om samma sak lika ofta och lika mycket, eller kanske till och med mer än tidigare, så är det inte positivt straff. Så enkelt är det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huruvida det är positivt straff eller inte beror inte på vad du gör, utan på vad som händer med beteendet. Om du tillför något (tex. ett "nej") och beteendet blir mindre sannolikt så är det per definition positivt straff. Om hunden gör om samma sak lika ofta och lika mycket, eller kanske till och med mer än tidigare, så är det inte positivt straff. Så enkelt är det :)

Ah.

Da er det positiv straff - ellers hadde det jo vært svært liten vits i å bruke det (om han ikke hadde avbrutt handlingen, med andre ord).

Men jeg trodde nei/feil ble brukt også innen klikkertrening? Da avbrytes vel også handlingen, dvs at hunden ikke gjentar det samme igjen?

Når jeg tenker meg om så blir det kanskje annerledes likevel, siden min hund på "nei" ikke skal gjenta handlingen NOENGANG (f.eks. aldri mer bite i sokken), mens en klikkertreners hund bare får et signal om at det ikke er riktig handling akkurat NÅ, men dne kan godt prøve det igjen en annen gang.

Ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så blir det kanskje annerledes likevel, siden min hund på "nei" ikke skal gjenta handlingen NOENGANG (f.eks. aldri mer bite i sokken), mens en klikkertreners hund bare får et signal om at det ikke er riktig handling akkurat NÅ, men dne kan godt prøve det igjen en annen gang.

En klikkertrener som bruker "feil" sender et signal til hunden om at "det du gjør nå får du ingen belønning for". Men "feil", "nei", timeout eller hva man enn vil bruke som klikkertrener - så fungerer det kun når man har kontroll over forsterkerene. Om hunden min leker med en sokk er det ikke lurt å si feil (om jeg vet at hun ikke vil slippe den). For da har man ikke kontroll over det som forsterker atferden til hunden, nemlig det å tygge på den deilige sokken. Derimot kan jeg bruke et feil-signal om jeg har kontroll over alle forsterkere, f.eks når man får besøk og hunden hopper opp. Da kan man si "feil" til hunden og de besøkende kan snu ryggen til/gå sin vei og hunden oppnår ikke oppmerksomheten. En klikkerklok hund vil ganske fort forstå at den eneste måten å oppnå oppmerksomhet på er å ha alle beina plantet på bakken. Altså, et feilsignal til en klikkertrent hund trenger ikke å bety at den godt kan gjøre det igjen ved en annen anledning.

Ps, jeg bruker sjelden feilsignalet på min hund. Det tar uansett ikke lange tiden før hun forstår at det ikke nytter å hoppe opp på besøkende - selv uten noe feilsignal (bare fjerning av forsterker). Men det er godt å bruke f.eks under trening når jeg skal tydelig avbryte en treig innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler91: oki, jeg skjønner.

Men (sorry gnål, men jeg prøver å få taket på nyansene), er det ikke forskjell på hundens reaksjon også?

Det er ikke så farlig om jeg kan kalle treningsmetodene mine for negativ eller positiv straff, men jeg ønsker virkelig ikke en hund som jobber for å unngå straff.

Jeg oppfatter hunden min som ganske "hard", i betydningen at han ikke legger seg ned og gråter selv om han får en korreksjon. Jeg benytter ikke fysisk straff på ham, men bruker altså "nei". Da slutter han (som oftest :roll: ) med det han driver med, og finner på noe annet i stedet.

Hvordan tror du/dere dette påvirker motivasjonen hans, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skal jeg si... jeg er vel en Järverud-klikker: Positiv forsterkning og negativ straff bruker jeg aktivt. I skogarbeide bruker jeg ikke (til meget lite) påvirkning.

Mye spontan opptak og hundens egen nysjerrighet. Det tar litt lengre tid, me jeg kommer ut med en bedre hund som trenger lite hjelp for å løse problemer. Min filosofi i skogen er at hunden har naturlige instinkter når det gjelder nese arbeid (og nysjerrighet)og hvis man bare legger forholdene til rette så vil den finne ut av det selv.

I lydighet så bruker jeg mye minne bilde (fot har jeg trent inn ved det), bruker noe påvirkning ved nye øvelser, men fjerner det fort og belønner ønsker atferd som hunden tilbyr. (har faktisk nylig tatt i bruk klikker etter at jeg har prøvd flere ganger uten det største engasjemange, så vi lot den ligge til tiden var inne. og nå var det det :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...