Gå til innhold
Hundesonen.no

Tygger på ting alene hjemme..


M&M
 Share

Recommended Posts

Bikkja har begynt å gnage på ting når hun er alene hjemme.. Vil gjøre noe med det nå før det eskalerer, og spør derfor her etter gode råd. Det er sjeldent hun er alene nå for tiden, men vi har likevel øvd på det gradvis fra hun var valp og det har gått veldig fint. Vi har filmet henne en gang i mellom for å sjekke hva hun gjør på, og hun har stort sett lagt og sovet, lekt med sine leker, spist litt godbiter og sovet igjen. :) Hun sover på soverommet ettersom det er det kjøligste rommet i huset og hun slapper bedre av der. Det er ganske stort (ca 25 kvm), hun sover der om natten og hun roer seg godt og fort der inne. I tillegg har vi tenkt at det å ha et avgrenset område kunne være lurt for henne, da hun fort kan stresse seg opp om hun ligger og ser ut vinduene, ser en katt, hører en bil osv.

Hun har blitt et år nå, og har siste ukene begynt å tygge på ting hun ikke har lov til når hun er alene - hun har revet hull i sengen sin og tygd opp innholdet, hun har tygd på gardinene og i dag kom jeg hjem til at nattbordskuffen min er tygd på.. Filmet henne i dag, og ser at hun sover en del, spiser litt, sover litt igjen, men etter ca 5 timer ser det ut som hun våkner "for godt", og hun sover ingenting etter det. Da begynner hun å vandre, leker litt, vandrer osv. Hun ser rolig ut, og lager aldri lyd. Ser ut som hun kjeder seg veldig rett og slett. Og det er da hun begynner å tygge på ting hun ikke skal.. :no:

Hun får ca 45 min tur om morgenen, avhengig av vær og tid. Hun får også leker inne på rommet, en kong med noe godt og radioen står på så hun ikke skal ligge å lytte etter lyder ute.

Jeg vil gjerne gjøre noe med dette slik at det ikke utvikler seg, og lurer på om sonen har noen gode råd å komme med? Hva gjør jeg med dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mer trening og stimuli får hun på etter at du er kommet hjem? :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det er veldig varierende hva vi gjør og når vi gjør det, siden jeg har ganske fleksible dager.

Men hun får alltid 3 turer for dag, der en av dem er på vertfall en time eller mer, som oftest løs ute i skogen eller på fjellet. Det varierer om langturen blir om morgenen, midt på dag eller kvelden. De to andre turene er på ca 30-60 min, i bånd. Trener kontakt på hver tur. Ellers har vi mange korte økter i løpet av dagen der vi øver triks, nå for tiden med vekt på utstillingstrening og impulskontroll. Er på ringtrening en gang i uken sammen med ca 10 andre hunder. Kan også hende jeg slenger ut noen godbiter i huset eller ute på plenen som hun må sniffe seg frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var malamute tispa mi, var grei helt frem til 9 mnd ca så begynte hund plutselig og gå løs på inventar i bil, seng/møbler og til og med veggen, løste seg ganske enkelt egentlig, jeg hadde med hunden i bilen (i bur) i en uke ca (luftet et par ganger ila arbeidsdagen) dette for og få brutt adferden, så fikk hun være hjemme igjen, men i ca en mnd (tror jeg) så begynte jeg og ta en god trim før jobb(ca 45 min), løping/sykling, trekk e.l. slik at hun fikk brent litt ekstra energi før jeg skulle dra på jobb (vi var mye ute ellers også, men tydelig at dagen før ikke var så relevant lengre etter en god natts søvn :P), da var problemet borte for vår del og etter ca en mnd så trappet jeg ned på aktivitet og da gikk det helt fint uten også :) Ikke sikkert fysisk er løsningen for alle, men det er nok ofte mitt i blinken for polarhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var malamute tispa mi, var grei helt frem til 9 mnd ca så begynte hund plutselig og gå løs på inventar i bil, seng/møbler og til og med veggen, løste seg ganske enkelt egentlig, jeg hadde med hunden i bilen (i bur) i en uke ca (luftet et par ganger ila arbeidsdagen) dette for og få brutt adferden, så fikk hun være hjemme igjen, men i ca en mnd (tror jeg) så begynte jeg og ta en god trim før jobb(ca 45 min), løping/sykling, trekk e.l. slik at hun fikk brent litt ekstra energi før jeg skulle dra på jobb (vi var mye ute ellers også, men tydelig at dagen før ikke var så relevant lengre etter en god natts søvn :P), da var problemet borte for vår del og etter ca en mnd så trappet jeg ned på aktivitet og da gikk det helt fint uten også :) Ikke sikkert fysisk er løsningen for alle, men det er nok ofte mitt i blinken for polarhunder :)

Nei, dagen før har absolutt ingenting å si lenger. Hu ligger jo på lading hele kvelden og natten vøtt :P Merker at hun har mye mer energi og på en helt annen måte enn før. Og det er jo supert for meg, for da MÅ jeg ut med henne (har en sykdom som blir bedre av mye bevegelse). :) Men så er det litt ukult å måtte gå i mange timer før skolen da, og hadde håpet at 45 min var nok :P Har tenkt på å gjøre "tyngre" arbeid istedet for å bare gå en tur, men mange jeg har snakket med tidligere har advart meg mot dette og sagt at om jeg er veldig aktiv med henne nå så blir det bare verre og verre. At hun krever mer og mer ettersom hun blir sterkere og får bedre kondis, og da mener de jeg må gå lenger og lenger skal hun bli sliten. Og hun har en god av-knapp nå, og tåler rolige dager relativt greit så det hadde vert dumt om jeg ødela det da.. Men jeg tenker å følge magefølelsen og råd fra deg @Malamuten og gjøre litt mer krevende arbeid før hun skal være alene :) Tenker det er verdt å prøve, i og med jeg ser på opptak av henne at det rett og slett er kjedsomhet. Hun er ikke oppjaget, stresset eller urolig på noen måte, og da vil jeg tro hun ikke er sliten/trøtt nok til å sove 7 timer når hun nettopp har sovet 10 timer i løpet av natten. Og etter noen uker vil jeg jo se om det har funket eller ikke, og hvis ikke får jeg spør etter flere råd her inne :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dagen før har absolutt ingenting å si lenger. Hu ligger jo på lading hele kvelden og natten vøtt :P Merker at hun har mye mer energi og på en helt annen måte enn før. Og det er jo supert for meg, for da MÅ jeg ut med henne (har en sykdom som blir bedre av mye bevegelse). :) Men så er det litt ukult å måtte gå i mange timer før skolen da, og hadde håpet at 45 min var nok :P Har tenkt på å gjøre "tyngre" arbeid istedet for å bare gå en tur, men mange jeg har snakket med tidligere har advart meg mot dette og sagt at om jeg er veldig aktiv med henne nå så blir det bare verre og verre. At hun krever mer og mer ettersom hun blir sterkere og får bedre kondis, og da mener de jeg må gå lenger og lenger skal hun bli sliten. Og hun har en god av-knapp nå, og tåler rolige dager relativt greit så det hadde vert dumt om jeg ødela det da.. Men jeg tenker å følge magefølelsen og råd fra deg @Malamuten og gjøre litt mer krevende arbeid før hun skal være alene :) Tenker det er verdt å prøve, i og med jeg ser på opptak av henne at det rett og slett er kjedsomhet. Hun er ikke oppjaget, stresset eller urolig på noen måte, og da vil jeg tro hun ikke er sliten/trøtt nok til å sove 7 timer når hun nettopp har sovet 10 timer i løpet av natten. Og etter noen uker vil jeg jo se om det har funket eller ikke, og hvis ikke får jeg spør etter flere råd her inne :innocent:

Jeg er ikke helt enig i det argumentet, god kondis er ikke noe som gjør at bikkjer vraker hjem/møbler, og jeg har enda ikke vært borti en hund som ikke "tåler" endring i aktivitet. Stress og uro derimot skaper problemer, og stress/uro _kan_ bli verre også om man aktiviserer mer, da feks en lettstresset hund vil kunne bygge stress om man sykler, løper, kaster ball eller gjør andre ting som kan sette igang stress, for stress vil kunne være til stede selv om hunden er sliten. Dessuten vil hunder med alderen, akkurat som mennesker, bli mer tålmodige og fattet (de fleste ihvertfall), mer moden rett og slett.

Men det finnes jo flere muligheter, isteden for og gjøre mer aktivitet kan du heller bytte ut tidspunkt for aktivitet, altså at hovedtrimmen kommer før jobb og lufting etter, bare for og få inn vanen på at man er rolig når man er hjemme alene. Din hund er jo også i rett alder for hormoner og div som kommer og forstyrrer litt, så stor sannsynlighet for at problemet bare er midlertidig uansett, men cluet da er jo og sørge for at hunden i denne perioden ikke får lært seg til en uvane, for da kan det hende den blir lengre. Så kan man jo også putte inn rolige dager når man er hjemme, slik at hunden også må lære seg til og være rolig selv med overskuddsenergi.

Og du kan nok med fordel spe på turen med sykkel eller trekk ja, og gå 45 min er jo egentlig ingenting, så det hjelper nok ikke stort etter 5-6 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har syntes argumentet har vært snodig i mine ører.. :icon_confused: Har også tenkt at det er alderen som spiller inn her, men som du sier er det greit å gjøre noe med det så ikke det utvikler seg til en uvane. Jeg vil prøve å brenne litt ekstra energi på henne en periode og håper hun etterhvert fatter at hjemme alene = sove og slappe av. Har tenkt lenge på å stikke å kjøpe kløv også, og DET kan jeg godt gjøre nå :P Ang. å ta hovedtrimmen om morgenen, det vil være vanskelig for meg de dagene jeg har skole på grunn diverse årsaker - sykdommen, energi, restitusjon for meg osv. Men å gjøre andre ting enn å gå er nok en god ide for begge. Nå fikk jeg skikkelig lyst til å sykle, så det skal vi jammen gjøre! Må bare blåse støv av den først.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...