Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til å roe ned hund som blir veldig heit av lek!


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Jeg ville bare dele en erfaring jeg har gjort meg ang. hunder som blir veldig heit i toppen når det kommer til lek.

Jeg har en schäfer som jeg har jobbet mye med lekeutvikling fra hun var valp. Derfor er lek i hennes øyne den beste belønningen i hele verden. Jo heftigere lek, jo større verdi for henne. Hun har høy byttedrift og jaktlyst og blir fort kokt i toppen på lek som jaktlek og kamplek. Dette har ført til at bruk av lek i treningen har gjort den svært lite effektiv. Hun har blitt høyt i stress og evner ikke å tenke klart eller utføre øvelser hun kan. Hun har gjort øvelsene sånn halvveis samtidig som det har kommet MYE lyd. Schäfer og lyd er jo ingen hemmelighet, men jo høyere hunden er i stress, jo mer lyd kommer det. Hun blir også fortere frustrert når hun er så høyt oppe.

Treningene har derfor vært veldig av og på ift. om vi faktisk har fått jobbet noe skikkelig og at hun har hatt framgang. Det har vært veldig frustrerende for meg, fordi hun er en så smart hund. Det er kjedelig at noe så bra som en belønning av høy verdi skal ødelegge for treningen. Det har i stor grad ført til at jeg har lagt lek som belønning litt på hylla og bare brukt godbiter. Siden hunden min har allergi, har dette ført til at hun KUN kan få tørrfôr som godbiter. Selv om hun er et matvrak av dimensjoner, så blir det fort kjedelig for henne når vi trener på vanskelige ting eller utholdenhet. Selv om jeg kunne ha brukt godbiter av bedre kvalitet på henne, ville det fortsatt være trist å legge bort lekingen, da det i flere øvelser er mer praktisk å bruke lek som belønning.

Jeg tok dette opp med instruktøren, for hun har jo sett hvordan vi har slitt med denne balansen med å holde et jevnt og bra stressnivå gjennom treningen. Hun gav meg noen tips som kanskje kunne hjelpe, og de vil jeg dele med dere. Det er kanskje flere her inne som har samme problemet som oss.

Jeg bestemte meg for at jeg ville trene fri ved fot med Nemi. I det hun kommer ut av bilen, er hun allerede begynt å bli litt heit, fordi hun har store forventninger til treningsplassen. Så vi starta med et minigodbitsøk. Type 5-6 tørrfôrkuler på bakken. Bare av å bruke nesa litt, så ser jeg fort at hun blir roligere i kroppspråket. Vi tar noen repetisjoner med fvf og leker på de beste repetisjonene. Rett etter lek, gir jeg henne et minigodbitsøk. Hiver på flere godbiter om jeg ikke ser at hun roer seg. Som regel trenger jeg ikke mer enn 5-6 godbiter. Det tar ikke mange sekundene før hun har funnet dem. Så venter jeg på at hun skal ta kontakt igjen, og vi starter treningen.

Helt i begynnelsen har jeg leke av relativt lav verdi for henne og gir ikke alt. Jeg oppfører meg relativt kjedelig i kampleken, det er fortsatt nok til at hun tenner på leken. Godbitsøk etter hver lekeøkt, samt før og etter hun skal i bilen.

Dette har gjort underverker for oss! Hun holder et jevnt stressnivå hele økta og har god framgang og konsentrasjon. I tillegg er det ikke en lyd i henne i det hele tatt!

Jeg er så glad for at det ikke skulle mer til enn små tiltak for å kunne bruke lek som belønning uten at det gikk ut over resten av treningen.

I går prøvde jeg med doggie-zen(noe hun eeeeeelsker) med en figurant som fikk leke med henne. Hun som lekte med Nemi, gav alt, og Nemi ble tydelig ganske heit av den leken. I og med at vi senere tenker å prøve oss i IPO, prøvde jeg å kommandere slipp og kom på 6-7 meters avstand mens hun var i full lek med figuranten. Hun slipper og kommer som ei pil bort til meg. Jeg gir henne et lite godbitsøk og tar opp igjen treningen. Normalt sett er det nok at hun VET at en person er doggie-zen med leke, for at hun da blir ukonsentrert og stressnivået stiger. Men hun jobba knallbra. De små gobitsøkene har gjort underverker for oss. Såpass bra at jeg føler jeg må dele det med andre. For det er utrolig frustrerende når du vet at du har en ferrari av en hund, men som bare kan bli litt heit. Hun trenger bare litt hjelp for å avreagere. Hun er normalt sett flink til det i hverdagen og er på ingen måter en stressa hund. Men treningssituasjonen bygger veldig mye forventninger for henne.

Så ja, flere som har eller har hatt slike problemer? Hvordan har dere evt. løst dette?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi har hatt en stor endring. jeg så det tydelig i går. Kjempegøy å se progresjonen - og det er så givende å finne de små nøklene og verktøyene som skal til for å løse slike problemer.

Og si ifra hvis du trenger mer figuranter - leke med schäfer er gøy. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og si ifra hvis du trenger mer figuranter - leke med schäfer er gøy. ;)

Tror ikke Nemi sier nei-takk til en privat lekefigurant! Hun har jo tidligere vært ca null interessert i å leke med andre mennesker, så dette er bare positivt på flere måter for oss :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...