Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny vaksine mot borreliose


mushi
 Share

Recommended Posts

"De første to koster 800 kr, deretter 650kr årlig." Yikes! glad jeg har korthåra hund, ser flåtten omtrent før den biter :P

Hadde de funnet på noe ala det samme mot huggorm derimot - hadde jeg ikke vært vanskelig å be ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund med mye pels og bor der det bor mye flått, så for vår del hadde dette vært kjekt. Men så tenker jeg litt på evt. Bivirkninger av denne vaksina? Vet man noe om det enda? Så ikke noe i teksten, men kan jo hende jeg overså det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk... Er dette en helt trygg vaksine å gi hunden sin? Er den en sikkerhet mot borreliose, altså 100% sikker? Etter selv å ha erfart på kroppen hva borreliose kan gjøre så er jeg villig til å gjøre rimelig mye for at mine kjære ikke skal oppleve det samme - både de på 4 og de på 2 bein men samtidig så er jeg også redd for om det er mulig å få bivirkninger som kan minne om borreliose. Er også redd flere kan bli mindre oppmerksom på flåttbitt og ha en litt slappere holdning til flåtten siden hunden "ikke kan få borreliose". Dette er en sykdom jeg er veldig opptatt av og etter å ha hatt flåttbitt på Ivo som utviklet seg til en rød ring så har jeg vært veldig oppmerksom på symptomer og skal det skje at han får symptomer selv etter 1, 2 eller 3 år etterpå så vil jeg fortsatt ha det i bakhode å misstenke borreliose ganske fort siden jeg selv gikk og kun var litt slapp i flere år(som jeg ikke gjorde noen ting med eller aldri oppsøkte lege for) før jeg ble alvorlig syk 4 nesten 5 år etter flåttbitte som jeg og legen tror er årsaken...

Ja jeg er skeptisk og vil nok avvente før jeg vurdere å vaksinere mine hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Yellow

Det er ikke bevist at den har noen virkning, og det er enda ikke et tema slik jeg har forstått at den skal brukes til oss. Og da blir jeg skeptisk.

Og det er mange veterinærer som ikke ønsker å ta den inn.

Utrolig vag testing angående eventuelle bivirkninger.

Jeg holder meg til naturremedier for å holde flåtten unna, sjekker hunden og og tenker at om hunden da skulle enda opp med en flått så er sjansen så liten for smitte siden jeg tar den raskt, at jeg ikke bekymrer meg overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bevist at den har noen virkning, og det er enda ikke et tema slik jeg har forstått at den skal brukes til oss. Og da blir jeg skeptisk.

Og det er mange veterinærer som ikke ønsker å ta den inn.

Utrolig vag testing angående eventuelle bivirkninger.

Jeg holder meg til naturremedier for å holde flåtten unna, sjekker hunden og og tenker at om hunden da skulle enda opp med en flått så er sjansen så liten for smitte siden jeg tar den raskt, at jeg ikke bekymrer meg overhodet.

Jeg går for halsbånd fra veterinæren for det at sjangsen er liten for smitte er ikke helt sant. Jeg regner med det smitter like mye på hunder som mennesker. Jeg kan huske 2 flåttbitt i mitt liv og jeg fikk borreliose. Jeg har vært i kontakt med flere som også hat blitt bitt minimal men har fått ødelagt mange år av livet pga. borrelia. Det er jo faktisk en del forsking nå på at borrelia kan smitte ved sex og smitte fra mor til barn. Jeg synes det er skremmende og gjør alt jeg kan for å holde den der flåtten unna både meg og hundene. Jeg tar ikke risikoen med å bruke alternativt for å holde flåtten borte. Jeg bytter heller hasbånd også hvis flåttsesongen blir ekstra langt pga. mildværet vi har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg går for halsbånd fra veterinæren for det at sjangsen er liten for smitte er ikke helt sant. Jeg regner med det smitter like mye på hunder som mennesker. Jeg kan huske 2 flåttbitt i mitt liv og jeg fikk borreliose. Jeg har vært i kontakt med flere som også hat blitt bitt minimal men har fått ødelagt mange år av livet pga. borrelia. Det er jo faktisk en del forsking nå på at borrelia kan smitte ved sex og smitte fra mor til barn. Jeg synes det er skremmende og gjør alt jeg kan for å holde den der flåtten unna både meg og hundene. Jeg tar ikke risikoen med å bruke alternativt for å holde flåtten borte. Jeg bytter heller hasbånd også hvis flåttsesongen blir ekstra langt pga. mildværet vi har her.

Jeg har bedre erfaring med naturmidler enn ExSpot for å holde flåtten borte.

Og da er du maks uheldig, for det er ikke stor sannsynlighet for smitte ved ett flåttbitt altså. Da hadde alle ville dyr vært smittet, og de fleste katter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedre erfaring med naturmidler enn ExSpot for å holde flåtten borte.

Og da er du maks uheldig, for det er ikke stor sannsynlighet for smitte ved ett flåttbitt altså. Da hadde alle ville dyr vært smittet, og de fleste katter osv.

Jeg har blitt bitt to ganger i mitt liv, ene gangen ble jeg infisert med borelia. Modern har blitt bitt én gang, den infiserte henne med borelia. Ekstra bra gjort siden vi bor nordpå og bare har korte ferier i skaumannland. Så maks uheldig, men det gjør at jeg heller ikke tar noen sjanser med naturmidler på hundene mine. Jeg har knallgod erfaring med flåttdråper og har ikke funnet en eneste på de etter at jeg startet med de. Kanskje jeg kjører på med vaksine etterhvert, men det kommer an på hvor i verden vi ender opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som flere her sier at dere "tar ikke noen sjans med naturmidler" tar ikke jeg noen sjans med giftige kjemikalier. Når det er så sterke saker at man ikke skal ta på hunden etter påføring holder jeg meg langt unna :P Kjenner flere hunder som har hatt kraftige reaksjoner på disse midlene. Men det var en avsporing, synes bare det er rart å "ikke tørre" å ta sjansen med naturlige midler når man tør å helle gift på bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

På samme måte som flere her sier at dere "tar ikke noen sjans med naturmidler" tar ikke jeg noen sjans med giftige kjemikalier.

Når det er så sterke saker at man ikke skal ta på hunden etter påføring holder jeg meg langt unna :P

Kjenner flere hunder som har hatt kraftige reaksjoner på disse midlene. Men det var en avsporing, synes bare det er rart å "ikke tørre" å ta sjansen med naturlige midler når man tør å helle gift på bikkja.

Enig, jeg er mer redd for hva det kan gjøre flere ganger årlig, år ut og år inn, enn borreliose for å være ærlig (selvom man såklart bør begrense bitt og sjekke seg hver dag uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...