Gå til innhold
Hundesonen.no

Breton


Stine
 Share

Recommended Posts

Vi driver å titter litt på Breton om dagen (+endel andre raser) det er jo noen her inne som har det og som sikkert har lyst til å fortelle litt :) (oppdrettere av denne rasen synes visst ikke hjemmeside er noe kult, og har dem tilfeldigvis en så er den ikke veldig informativ)

Hvordan er denne rasen i forhold til f.eks Settere? Hvordan er de med andre hunder og mennesker? Ja, generelt alt dere kan komme på å fortelle om dem :)

Neste hund skal bli brukt til fuglejakt, trekking, kløving etc, så en Breton burde jo kunne passe bra :) Vi vurderer sterkt å kjøpe hannhund neste gang.

Red: Vi har planer om å få med oss Fellesutstillingen i Mai, så skal få tittet litt på dem og andre raser da :)

Endret av Stine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har fire Breton i alder 12 år til 1 år.

Breton er den minste av de stående fuglehundene. Jeg synes de har perfekt str, ikke for små og ikke for store.

Riktig kan man få noen veldig små tisper, men ser at dere vurderer hannhund.

Det er en liten rase, så de har stort sprik på utseende. I tillegg er Breton den rasen av fuglehundene med mest HD. Derfor har klubben startet med noe som heter HQ index som skal være et bedre måleverktøy. Hunder med eks C og D hofter er lite plaget med dette, men greit å være obs når man velger foreldre/linjer.

Hanhunder kan være kjent for agressjon, men synes ikke jeg ser så mye til dette.

Breton klubben er en veldig inkluderende og åpen klubb, jeg tror de aller fleste føler seg velkomne og ivaretatt.

Her på Østlandet, hvor det bor flest, er DK gruppa ganske aktiv med kurs og tilbud. Som eks vintersamling, dressurkurs på vårparten, lavlandstrening og klubbmesterskap høsten.

Breton er i utgangspunktet en kontential rase, noe som betyr at den skal fungere bra på skog og fjell. Som en del andre raser ser man at mange avles rettet mot høyfjell og konkurraser. Så greit å ha litt i bakhode når man skal se på linjer, hva slags type jakt man ønsker.

Breton er blitt en veldig populær rase og kan være vanskelig å få kjøpt uten at man jakter. Mange ønsker ta man stiller på prøver også.

Våre hunder og de fleste andre jeg kjenner er vennlige og snille mot både mennesker og barn. De har høyt aktivitetsnivå og liker å bruke seg. Gemyttmessig tåler de fleste en tråkk og er stødige. Fuglehundfolk bruker ikke mye tid på sosialisering, de bare tar med hunden og forventer at det går bra (som eks å ta med hunden på store utstillinger, i byen etc) Og som regel går det bra. De liker å være med der det skjer.

I forhold til setter så er det naturligvis mindre i str, kortere pels, jaktemessig står de ikke tilbake for noen raser. De er gode jakthunder men de er ikke like stortgående som setterne (unntak finnes)

Ikke like vimsete som en del oppfatter setteren som heller. Elsker å trekke (gå pent i bånd er vanskelig, som ei venninne av meg sier, når du kjøper Breton får du med medlemskap i trekkhundklubben :P).

Som man sikkert skjønner siden vi har 4 stykker så trives vi veldig godt med rasen.

Å ta en titt på Fellesutstillingen anbefales, da får du sett en del ulike typer og kan prate med litt folk.

Om dere vil hilse på fire stykker og slå av en prat med meg og sambo, så er dere hjertelig velkomne til det.

Klubbens valpeformidler er også grei å kontakte om/når dere bestemmer dere for Breton. Og for all del, ikke kjøp valp som ikke er godkjent av klubben (det ville ikke jeg gjort, kjøp fra dokumenterte foreldre)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye tur med en fyr i borettslaget som jakter og har hatt breton i alle år, så jeg kan i alle fall si noe om mitt inntrykk av hans hunder + hva han forteller om rasen.

For meg virker breton som en mellomting mellom aktiv retriever og setter; de er definitivt fuglehunder, men mer førervare og samla enn setterne og andre typiske stående fuglehunder. Mye mer selvkontroll og kroppskontroll enn settere og vorsteh og den gjengen der :whistle: Også litt mer reserverte enn retrievere, og nedverdiger seg ikke helt på samme måte som min goldenfrøken som gjerne starter en konversasjon med å dytte understellet sitt opp i ansiktet til den andre hunden, men absolutt vennlige hunder.

De tre tispene til naboen (eller to, den eldste ble nylig avlivet) er veldig trivelige, men litt "tispete" (ikke mye, altså, bare litt snerpete når de syns ting går for langt, uten at det er noe stygt i det). De to eldste er/var litt usikre på andre hunder og brukte tid på å godta Scala i flokken, men løste det fint med tydelige signaler og godtok at hun var i nærheten. Jeg vet om flere bretoner som mangler litt selvtillit, men som likevel er enkle og greie hunder.

Naboen min opplever at rasen ikke holder like godt nivå som tidligere; blant annet snakker han om oppdrettere som tenker for mye på utstilling og hunder som blir for store og tunge, og flere hannhunder med samkjønnsaggresjon. Mtp det siste er han nok litt farget av at dattera nylig avlivde sin bretonhannhund pga hundeaggressivitet.

Skulle jeg hatt en allround jakthund, hadde breton vært blant rasene øverst på lista; men med den erfaringen jeg har med rasen ville jeg vært obs på å se på jaktresultater og det sosiale.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min opplever at rasen ikke holder like godt nivå som tidligere; blant annet snakker han om oppdrettere som tenker for mye på utstilling og hunder som blir for store og tunge, og flere hannhunder med samkjønnsaggresjon. Mtp det siste er han nok litt farget av at dattera nylig avlivde sin bretonhannhund pga hundeaggressivitet.

Som i mange andre klubber er det evig strid mellom bruksegenskaper og utseende. Jeg hører også ofte at det er mange oppdrettere som tenker for mye på utstiling. Jeg vet om noen som gjør dette, men vil si at flesteparten avler på jakt og begge deler. Så for meg faller det agrumentet i grus og er mer en gammel myte.

Personlig vil jeg ha en god jakthund, en som jeg kan konkurre med og som er rasetypisk.

Noe som er veldig viktig er å huske på er samarbeid. Det avles på mange "råtass" hunder i dag og jeg opplever ofte at førstegangseiere sliter med disse hundene fordi det blir for mye. Så det bør man også ha i bakhodet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar :) Jeg vil også gjerne ha full pakke med jaktegenskaper, utseende og god mentalitet, utstilling er jo noe jeg synes er veldig morsomt, så får C foreløpig ta seg av jaktdelen.

Da har jeg fått litt å tenke på idag og, jeg er glad for at det er en stund til vi skal ha ny hund. For det er søren meg ikke lett å velg rase :P

Anngående sammekjønnsaggresivitet så er det på en måte ok, jeg kjøper jo ikke hund for at den skal springe fritt i hundeparken ala Disney, men jeg vil gjerne ha en hund som fungerer blandt andre hunder, og jeg vil gjerne gå med skuldra på rett plass og ikke oppover ørene når vi eventuelt måtte møte på løse hunder. Men sånt er jo individuelt, og jeg kan leve med en hund som ikke liker alle andre av samme kjønn.

Det jeg føler var mest negativt nå er mye HD, jeg har jo 3 stk hjemme med HD nå og skulle ønske neste kunne vært fri. Men sånn kan man jo ikke styre, men man kan jo prøve ved å være ekstremt nøye med linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bretonen, men jeg har ikke har så voldsomt mye erfaring med dem. Blir dog alltid like overrasket over hvor utrolig små de er.

Jeg har av en eller annen grunn sett for meg deg med en pointer, @Stine. Tror det har noe med at de er korthårede og relativt muskuløse. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bretonen, men jeg har ikke har så voldsomt mye erfaring med dem. Blir dog alltid like overrasket over hvor utrolig små de er.

Jeg har av en eller annen grunn sett for meg deg med en pointer, @Stine. Tror det har noe med at de er korthårede og relativt muskuløse. :P

Pointer er utrolig flotte, men neste hund skal ha litt mer pels :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen Stine, du skal jo ha engelsk setter! :P

Bare komme og gå tur med oss om du er i området en gang, jeg har to veldig forskjellige gutter :)

De er fortsatt høyt oppe på lista altså! :D

Ellers fins jo langhåret vorsthe for mosjonisten!:-)

Strihåret og langhåret Vorsthe er også under vurdering :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:poke: Feil setter! :P

Vil du ha mer pels altså? Jeg som trodde at en pointer ville passe deg perfekt. Grei størrelse for trekk og kløv også. :aww:

Alle Setterene er forholdsvis høyt på lista :lol:

Jeg drømmer om god og myk pels som man kan grave seg inn i :heart::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar :)

Det jeg føler var mest negativt nå er mye HD, jeg har jo 3 stk hjemme med HD nå og skulle ønske neste kunne vært fri. Men sånn kan man jo ikke styre, men man kan jo prøve ved å være ekstremt nøye med linjer.

Kort svar siden jeg skriver fra mobil. Selv om rasen har hd så har de få andre sykdommer som andre raser har, som klo løsning og øyesykdom. Det er også noe å ha i bakhodet. Velger man fra riktig linjer er muligheten stor for hd fri hund. Vi har mye tall på hundene våre bortsett fra på import hundene.

De har myk og god pels, kommer i ulike farger og er veldig herlige :) som sagt, vi har fire stykker som gjerne vil hilse på. Ellers er Fellesutstillingen et sted å se mange ulike Breton. Det er den utstillingen ved siden av spesial utstillingen som trekker flest Breton.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...