Gå til innhold
Hundesonen.no

Retromops - forbedre mops


Kaja
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna

Men altså rasen som er krysset ut her har akkurat de samme problemene?

De har fødselsproblemer, de har trange nesebor, de har probelmer med øynene, de har PL, syringomyelia med mer. De ligger i Agria sin helseprofil nr.5. Hvor 1 er sunneste og 6 den "dårligste".

Selv om eksteriøret SER sundere ut, så klarer jeg ikke helt å se hvordan å avle inn tilsvarende og andre alvorlige sykdommer som mopsen ikke har for å forbedre den kun for at man skal bli "fornøyd" i det man titter på de. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av innkryssningsprosjekter i en del raser for det har vi tvunget frem et behov for selv. Men hvis det ikke gjøres gjennom et skikkelig prosjekt med god fagkompetanse hele veien er det like verdiløst som å fortsette den avlen som gjøres på de aktuelle rasene i dag.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså rasen som er krysset ut her har akkurat de samme problemene?

De har fødselsproblemer, de har trange nesebor, de har probelmer med øynene, de har PL, syringomyelia med mer. De ligger i Agria sin helseprofil nr.5. Hvor 1 er sunneste og 6 den "dårligste".

OT; Hvor finner jeg den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ingen griffon iblandet det offisielle retromops-prosjektet. Såvidt jeg vet er det parson russell og pinscher som er involvert, de har egne retningslinjer for avl samt et utkast til en rasestandard. Om andre har slengt seg på bølgen og avlet mopseblandinger over en lav sko og solgt disse som retromops har ikke nødvendigvis noe med retromops å gjøre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men det er da ingen griffon iblandet det offisielle retromops-prosjektet. Såvidt jeg vet er det parson russell og pinscher som er involvert, de har egne retningslinjer for avl samt et utkast til en rasestandard. Om andre har slengt seg på bølgen og avlet mopseblandinger over en lav sko og solgt disse som retromops har ikke nødvendigvis noe med retromops å gjøre.

Så lenge rasenshjemmland ikke er deltagende så er det som alle ander "prosjekter". Du kan kalle det hva du vil og tanken er sikkert god, men "alt" blir retromops så lenge ikke hjemmlandet/FCI er deltagende.

Det blir som "poppis" blandingsgreie. "retromops" er ikke ett eid navn som er rasebetinget (annet enn til mops blanding), det kan hvem som helst som blander bruke. Og griffon-mops har jeg sett reklamert som "retromops".

Det er ikke noe mer eierskap over det navnet enn det er over div doodler.

Det blir ikke en forbedret og planlagt forbedring av mops, men på lik linje som Old english bulldog prosjekter o.l. de ender som ny rase som da blir evt registrert i en av de mindre "kennelklubbene" som en ny rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett dette er bra, for jeg tror mange eiere og oppdrettere er veldig låst i hva de har i hus. Jeg så på den videoen med alle de gamle maleriene, og jeg synes 90% av dem var helt fantastisk skumle, og mange av dem så mer ut som andre raser enn mops. Den korte snuten er vlitt kjennetegnet på mopsen, og det er vanskelig å se hvordan en mops fremdeles kan se ut som en mops når man tar dette vekk.

Dette prosjektet viser hvordan en sunnere mops kunne sett ut. Da blir det mindre skremmende. De hundene det var bilder av var nydelige hunder, og til tross for forskjellene fra dagens mops, så var likhetene mer fremtredene enn ulikhetene.

Og jeg må legge til en ting: de var helt fantastisk søte. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de har skaffet seg eierskapet over varemerket ZKR Retromops® , inkl en logo. Dette nettopp fordi folk blandet mops med hvasomhelst og kalte det retromops. Kun de som er med i prosjektet får bruke logoen/varemerket og slik kan en skille de fra de "andre".

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tja, de har skaffet seg eierskapet over varemerket ZKR Retromops® , inkl en logo. Dette nettopp fordi folk blandet mops med hvasomhelst og kalte det retromops. Kun de som er med i prosjektet får bruke logoen/varemerket og slik kan en skille de fra de "andre".

Det blir fortsatt en ny rase som evt avles frem, det er ingen forbedring av "mops" men en ny rase med mops som grunn.

Dette er ikke ett prosjekt for å avle fram en mops som er helsemessig bedre som skal brukes i mops avl, det er en ny rase.

Og det er mulig de har lagt beslag på varemerke, men personlig så tror jeg det blir som så mange andre slike "prosjekter". Og man ser jo hvor godt det har gått. De fleste går rett vest i det idealisten/vareeier-merke enten dør eller slutter i prosjektet pga det fins ikke noe "gjennomarbeidet" plan eller avtaler med hjemmland/FCI e.l. Ofte sitter ideen i en person som er pådriver også fins det noen andre som gjerne har endre ideer også er vi i gang med ett nytt doodle "prosjekt"..

Selv skulle jeg ønske at det var mer muligheter, men desverre tror jeg slike prosjekter som velger stå utenfor ødelegger for at andre vil prøve ut dette på en gjennomarbeidet måte (som mang gjerne bruker noen generasjoner med oppsjekk mot andre raser som evt skal brukes for å komme i gang og bli kjent med sykdom på linjer av raser man tenker blande inn.)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fortsatt en ny rase som evt avles frem, det er ingen forbedring av "mops" men en ny rase med mops som grunn.

Dette er ikke ett prosjekt for å avle fram en mops som er helsemessig bedre som skal brukes i mops avl, det er en ny rase.

Og det er mulig de har lagt beslag på varemerke, men personlig så tror jeg det blir som så mange andre slike "prosjekter". Og man ser jo hvor godt det har gått. De fleste går rett vest i det idealisten/vareeier-merke enten dør eller slutter i prosjektet pga det fins ikke noe "gjennomarbeidet" plan eller avtaler med hjemmland/FCI e.l. Ofte sitter ideen i en person som er pådriver også fins det noen andre som gjerne har endre ideer også er vi i gang med ett nytt doodle "prosjekt"..

Selv skulle jeg ønske at det var mer muligheter, men desverre tror jeg slike prosjekter som velger stå utenfor ødelegger for at andre vil prøve ut dette på en gjennomarbeidet måte (som mang gjerne bruker noen generasjoner med oppsjekk mot andre raser som evt skal brukes for å komme i gang og bli kjent med sykdom på linjer av raser man tenker blande inn.)

Du har vel (desverre) helt rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik mops kunne jeg faktisk tenke meg! Mops har jo så herlig gemytt, det er syns helsen deres ikke passer i lag med den.

Jeg håper ting kan forandres for rasens del, på en eller annen måte. Det sies jo nå at de skal fokusere mer på helse i utstilling, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...