Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor fort vokser en valp og ca når er det normalt at en hund er fult utvokst?


RamGuy
 Share

Recommended Posts

Nå som vi planlegger å gå til anskaffelse av vår første valp (hvor første hund for øvrig) som kommer til å være av rasen Mops / PUG(G) som da er en hunderase som gjerne skal ha litt uteklær spesielt når det er litt kjøling her i landet så har jeg noen litt praktiske spørsmål angående dette.

Har forstått det sånn at dette ikke er verdens enkleste rase å handle klær og utstyr til da den har en litt uvanlig proporsjonering da den er en liten hunderase men samtidig er såpass kraftig så man er avhengig av å finne klær og utstyr som er rettet inn mot små hunder men samtidig må man passe på at det er mulig å få det til å passe rundt den nokså kraftige kroppen og halsen. De fleste mindre hunderaser er jo ofte relativt spinkle og da er det jo relativt sjeldent at klar blir for små, mens med Mops / PUG(G) så vil jo ikke klær som passer små, men relativt slanke hunder nødvendigvis passe på grunn av den kraftige kroppen og halsen som denne hunderasen har.

Jeg er en person som er temmelig kresen hva gjelder kvalitet på alt fra leker, klær, ernæring og det hele så vi kommer nok til å bruke en del kroner på hundeklær kjenner jeg meg selv rett. Men jeg ser ikke for meg at vi kommer til å være så alt for kresne på kvaliteten til å starte med da jeg regner med at en valp på type 10 uker vil vokse relativt mye på relativt kort tid og at klær som normalt vil passe en fullvoksen Mops / PUG(G) ikke egner seg når han er valp da jeg regner med at størrelsesforskjellene er ganske så merkbare? Rett meg gjerne om jeg tar feil for her har jeg ikke mye erfaring så jeg aner ikke hvor utvokst en hund er ved 10 uker, og hvor mye den vil vokse i månedene fremover.

Når ser man på en hund som ferdig utvokst? Med katter som jeg har litt bedre kjennskap til så vokser de jo gjerne minimalt fra de er type 10-11 mnd gamle og de er å regne som vokse fra de er 1år gamle. Da er det veldig sjeldent at de vokser noe mer med unntak av kanskje rundt midjepartiet om man er dårlig med porsjonering av foring eller om katten har vært såpass aktiv i ung alder at han har vært litt i overkant spinkel og vil vokse litt ut over tid. Er det sirkus det samme med hunder?

Hva er deres erfaring med tanke på hundeklær? Pleier dere å kjøpe noe rimelig, men greit til å starte med som passer til valpen (er litt stort så de kan vokse litt) for deretter å investere i noe litt dyrere og bedre når de er å se på som ferdig utvokst eller hvordan er det vanlig å løse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å handle klær til hunden før den viser at den faktisk trenger det. Pelskvalitet er varierende, selv innad i samme rase. Og mange har også et godt isolerende spekklag som hjelper til med å holde varmen (dette sier jeg ikke for å være slem, det er fakta at det er mange feite mopser). Når hunden er utvokst varierer med rasen, men en mops vil hovedsaklig ha sine voksne proporsjoner når den er 7-10 måneder (selv om den vil fortsette å utvikle seg til den er 2-3 år).

Edit - her i Norge heter rasen mops, i England heter den pug (med 1 g).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere mopser, ingen av disse bruker klær som voksen.

Med valper klipper jeg hull i store ullsokker og trer på.

Mopsen er som oftest utvokst i høyde ved 6-9 mnds alder. De er ikke fullstendig utvokst før rundt 2 år,på noen linjer er ikke hodet utvokst før nærmere 3 år.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en Mops klarer seg fint uten klær så er jo det selvsagt det beste, for personlig så er jeg ingen stor fan av klær til dyr generelt da jeg ser på det som en relativt unaturlig ting som fort kan se temmelig idiotisk ut. Nå er vi hundepasser for min lillesøster sin Chihuahua og her har vi fått beskjed om å kle på med ull når gradestokken er under 5 grader, eventuelt fleece om det blåser mye, samt vi har en regnjakke som vi bruker (som eventuelt kan trekkes uten på ull eller fleece avhengig av om det er kaldt eller blåser mye) ved regnvær. Dette er ikke fordi min lillesøster syntes klær ser kjempesøtt og kult ut men fordi han har fått beskjed om at dette er anbefalt med det været og det klimaet vi har i Norge og vi ser jo tydelig at hunden har lett for å fryse så jeg ser absolutt poenget. Vi har også noen sokker som burde benyttes når det er kaldt og mye snø som nå men de er plent umulig å få på hunden så det har vi gitt opp.

Det er kanskje en stor forskjell fra Chihuahua til en Mops, førstnevnte er jo en temmelig radmager og knøttliten hunderase uten noen voldsom mengde med pels. Syntes ikke Mops virker å ha en voldsom mengde med pels den heller men har jo en god del mer fett og muskler på kroppen som sikkert isolerer en del. Grunnen til at vi har vært ganske innforstått med det å anskaffe klær er fordi når vi har lest oss opp rundt rasen og forberedt oss så har vi fått beskjed om at dette er en rase som er dårlig til å takle varme og som også ikke er spesielt god til å takle kulde heller så vi så for oss at norsk høst og vår med type 2-12 grader og spesielt vinter hvor vi fort ligger på -8 til type -22 på det verste så var det lite forsvarlig å ta med hunden ut uten klær og vi regnet med at om hunden skal læres opp til det å bruke hundeklær så burde det, som det meste annet introduseres fra temmelig ung alder.

Men ettersom det gis et utrykk for at klær virker noe unødvendig her så kan det virke som vi egentlig ikke trenger å tenke så alt for mye på det? Det holder kanskje lenge med et par gode sokker som sikkert kan isolere for mye av kulda ved at jeg regner med at hunder, som mennesker er mest mottagelig for kulde via føttene? Samboer har også lyst til å tilvenne bruk av sokker da hun ser for seg at det kan være greit med tanke på å raskt og effektivt unngå at det blir dratt med for mye gris inn i leiligheten og opp i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en stor forskjell fra Chihuahua til en Mops, førstnevnte er jo en temmelig radmager og knøttliten hunderase uten noen voldsom mengde med pels. Syntes ikke Mops virker å ha en voldsom mengde med pels den heller men har jo en god del mer fett og muskler på kroppen som sikkert isolerer en del. Grunnen til at vi har vært ganske innforstått med det å anskaffe klær er fordi når vi har lest oss opp rundt rasen og forberedt oss så har vi fått beskjed om at dette er en rase som er dårlig til å takle varme og som også ikke er spesielt god til å takle kulde heller så vi så for oss at norsk høst og vår med type 2-12 grader og spesielt vinter hvor vi fort ligger på -8 til type -22 på det verste så var det lite forsvarlig å ta med hunden ut uten klær og vi regnet med at om hunden skal læres opp til det å bruke hundeklær så burde det, som det meste annet introduseres fra temmelig ung alder.

Mopsen har tykkere pels enn du tror. Det ser du når de røyter :P

Det at mopsen ikke er kjent for å takle verken varme eller kulde særlig godt henger sammen med den korte snuten og de trange luftveiene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopsen har skikkelig tjukk pels. Jeg kan ikke se for meg at de skal trenge klær i vanlig norsk klima, måtte i alle fall bli et regndekken, for at de skal slippe å bli våte i regnvær.

Og ja, det er stor forskjell på en chi og en mops. :) Pelsen har mye å si, i tillegg har hundens størrelse mye å si. Jo større overflaten er i forhold til volum, jo raskere blir det nedkjølt (tenk hva som fryser raskest av en stor brusklaske med vann og liten brusflaske med vann). Små, slanke hunder har stor overflate i forhold til volum, og blir derfor raskere kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min korthårede Chihuahua,som jo er en hel del mer spinkel enn en mops, har èn ullgenser som er sydd etter mål, og potesokker. Og det er det.Det er ikke ofte han har hatt bruk for genser denne vinteren, det har vært større behov for potesokker.

Jeg kjøpte en hel del klær jeg trodde jeg trengte før jeg fikk han, men det aller meste har aldri blitt brukt, og ikke liker han å gå med klær heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de lyse mopsene hadde underull, mens de sorte ikke har det?

Valper vokser veldig raskt, spesielt i starten. En genser som er litt for stor når hunden er 3 mnd vil være for liten når den er 6 mnd, derfor er det greit med valpeklær som er klippet til av gamle ullsokker eller ermet på en gammel genser, også kan du heller kjøpe det som skal til når den er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de lyse mopsene hadde underull, mens de sorte ikke har det?

Valper vokser veldig raskt, spesielt i starten. En genser som er litt for stor når hunden er 3 mnd vil være for liten når den er 6 mnd, derfor er det greit med valpeklær som er klippet til av gamle ullsokker eller ermet på en gammel genser, også kan du heller kjøpe det som skal til når den er voksen.

Det er korrekt rasemessig sett, men det finnes sorte med underull. Dette er da en "feil" (som svært få bryr seg med) men de sorte har som oftest ikke underull, mens de fawnfargede har det.

Her er ett eksempelbilde på vekst.. Det skiller 3 uker på disse bildene og det er samme valpen selvsagt :)

196139_10152220660640161_1192522284_n.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...