Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefor til voksen hund?

julnil
 Share

Recommended Posts

Tulip; jeg ser du etterspør et slags bevis på at valper av gigantraser har spesielle fôringsbehov. Et kjapt søk på google burde gi deg alt du trenger. Hvis du ønsker mer avansert lesing (noe jeg tviler på at de fleste får så mye mer ut av), så vil sikkert de fleste dyrleger kunne gi deg mange spennende forskningsrapporter på dette området. Her har du én case, som omhandler grand danois og calsium/fosfor; http://vet.sagepub.com/content/19/5/464.full.pdf (1982 - dette er ikke noe nytt. Dette har vi visst om i flere tiår).

:lol: hadde du lest min forrige post, så hadde du sett at jeg har full koll på forskning som er utført, og det er ingenting som tilsier at gigantvalper må ha annet fôr enn minivalper. At man skal passe på fosfor/kalsiumbalansen gjelder ALLE raser, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...med unntak av gigantraser, som SKAL ha eget fôr i valpetiden).

La oss si jeg hadde fått meg en gigantvalp, mener du da det er feil å gi den valpeforet til vom og hundemat? De har jo en type for alle valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: hadde du lest min forrige post, så hadde du sett at jeg har full koll på forskning som er utført, og det er ingenting som tilsier at gigantvalper må ha annet fôr enn minivalper. At man skal passe på fosfor/kalsiumbalansen gjelder ALLE raser, det.

Nå har ikke jeg lest allt det der, men utifra titlene handler det mest om HD. Det er ikke det jeg snakker om i forhold til for mye calsium. Ja, det gjelder alle raser, men de har ulike behov. Jeg har sett slike deformerte GD-bein med mine egne øyne. Hva vil du si er årsaken hvis det ikke skal være grunnet for mye calsium/fosfor?

La oss si jeg hadde fått meg en gigantvalp, mener du da det er feil å gi den valpeforet til vom og hundemat? De har jo en type for alle valper.

Sukk.. gi den hva du vil. Jeg gidder ikke denne diskusjonen her. Waste of time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Altså intressant dette. Har spurt litt uos for forandlere angående for og får beskjed om adult varianten til en vorsteh på 13 mnder. Men sier ejg han er i høy aktivitet og spiser over anberfalt på det ejg forer nå og skal ha tørrforet til enda høyere aktivitet. Da blir svaret som før adult. KAn ikke skjønne det. Er det noen som kan forklare meg hvorfor dem svarer sann. Jeg får svar jo adult men ikke noen begrunning. Er det noe jeg ahr gått glipp av siden jeg forer på V&H og følger ikke så godt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. gi den hva du vil. Jeg gidder ikke denne diskusjonen her. Waste of time.

?

Det var et oppriktig spøsmål fordi jeg er nysgjerrig og faktisk lurer? RC f.eks har valpefor for fem forskjellige størrelser valper: x-small, small, medium, maxi og giant. Jeg har foret min mellomstore valp på V&H og hadde gjort det samme med en gigantvalp, hva er feil med å fore gigantvalpen på V&H, lurer jeg da på. Fordi jeg ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Det var et oppriktig spøsmål fordi jeg er nysgjerrig og faktisk lurer? RC f.eks har valpefor for fem forskjellige størrelser valper: x-small, small, medium, maxi og giant. Jeg har foret min mellomstore valp på V&H og hadde gjort det samme med en gigantvalp, hva er feil med å fore gigantvalpen på V&H, lurer jeg da på. Fordi jeg ikke vet.

Jeg spurte også om det fordi jeg lurte. :)

Ok, da beklager jeg! :) SKal ha besøk i kveld, men skal ta meg tid til å svare en annen dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med foring og ernæring er vanskelig å følge med på synes jeg. Selv forer jeg også med v&h. Men jeg supplerer med tørrfor og middagsrester ved siden av. Jeg mener at å kun fore med en spesifikk ting ikke er bra. Men man må selvsagt passe på at maten inneholder det hunden trenger. Og ikke inneholder ting hunden ikke skal ha.

For meg fungerer v&h kombinert med totw helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalsium/fosfor er vel ikke helt på stell ifht. til store hunder slik jeg har forstått det. Så jeg har supplert med rent, rått kjøtt i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider