Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp


helene&cooper
 Share

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg er nytt medlem her og lurte på omdere kan hjelpe meg, komme med tips eller lignende på noen spørsmål jeg har.

Jeg har en 9 uker gammel Berner Sennenhund. Den er veldig glad i å bite på ting spesielt men også meg og de andre i familien. (2 barn på 5 og 2 pluss mannen min). Han klør i tennene stakkars og jeg ser han leker når han gjør det for han "justerer" bitet i forhold til hvem han gjør det på. Jeg har prøvd å holde hendene "rundt munnen" slik at han ikke får åpnet munnen til et nytt bit og så slipper jeg når han roer seg. Men han begynner bare på an igjen rett etterpå. Gjør jeg feil?

Han har også begynt å knurre når han ikke får komme opp i sofaen. Er dette lek eller "alvor". Er han sint.

Jeg lurte også på hvordan det er med tur ogsånn. Jeg fikk beskjed av opptretter at de vokser så raskt så frem til de er 6 måneder skal de ikke ha mer enn 5-15 min hver dag, men lurer nå på om jeg har misforstått? At det er fysisk tur det er snakk om og ikke lek og "snusing" ute? Lurte på om dette er inkludert tiden det tar for valpen å gjøre fra seg? For jeg har hatt ham ute mye lenger enn dette. Ca 20-30 min minst tre ganger for dagen og i tilleg 10-15 min etter måltid, søvn eller mat. Er dette galt?

Jeg har ikke mulighet til noe valpekurs ettersom mannen min jobber offshore og jeg ikke har noen til å passe unger da. Og kurset er på kvelder så jeg kan ikke ha dem med meg heller.

Hilsen Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han biter på ting han ikke skal bite på, finn noe han kan bite på og gi han dette i stedet. Det sklir sakte, men sikkert inn. Etterhvert kan du også begynne med "nei" på ting han ikke skal bite på.

Knurring når han ikke kan komme opp i sofaen, kan være at han føler seg utrygg eller redd? Han vil jo alltid være med mennesket sitt de første månedene.

Ang. tur, føl deg frem. Jeg gjorde det med min valp og han har ikke tatt skade av det. Ta med han på alt, og ikke fokuser på tiden, men hunden - følg med om han blir sliten.

Du bør gå valpekurs, uansett. Få familie, venner ect til å passe barna i noen timer. Valpekurs er en veldig fin måte å komme i gang på, i hvertfall når man ikke har så mye erfaring med hund og trening.
Jeg er veldig glad for at jeg gikk valpekurs, selv om jeg kunne det meste fra før av (pga kjæresten), og det veiledet meg bra på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Han biter jo sånn som valper gjør, for å utforske og leke. Har han ting han kan tygge på? Ben, kong et eller annet? Om han biter på en av dere, så kan du jo benytte deg av time-out metoden. Med en gang han biter på dere, så sier dere ingenting, men dere tar han rett med inn på et rom han er alene på litt, også slipper dere han ut etter et halvt minutt-ett minutt. Ikke slipp han ut som han protesterer. Gjenta hver eneste gang han biter på noen. Er du konsekvent, fungerer denne metoden raskt og godt. Gi han samtidig ting han har lov til å tygge på, så han har noe som er lovlig :)

Knurring og bjeffing for å ikke komme opp i sofaen høres ut for meg som frustrasjon/protestering typ "Jamen jeg VIL opp i sofaen, få komme opp NÅ!!". Min gjorde det som valp, og som regel lo vi for det meste av det. Ganske komisk egentlig :P

Angående tur, så tenker jeg at alle valper/unghunder/voksne har godt av å bevege seg og oppleve verden. Det er sunt for kroppen. Ta med deg valpen din på tur du, og se an hvordan han har det. Blir han sliten så ta en pause/gå hjem :)

Synes det høres ut som du har en normal og aktiv liten rakker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ikke nødvendigvis feil, problemet er bare at når man gjør slike ting som og holde over munnen etc så er det en litt stressende greie og da får man resultatet at valpen ikke er rolig når man slipper og dermed så er det igang igjen med en gang man slipper. Noe slikt må man bare regne med, men det finnes verktøy for og minske det. Ro er en ting, jo mer giret valpen er jo mer vil den leke og jo vanskeligere er den og avbryte. Begynner man og kjefte/klipe/holde vil man ofte bare hive bensin på bålet. Jeg ville heller ha tatt enten en timeout, hvor valpen får på seg bånd slik at man kan gå ut av rekkevidde til den har roet seg helt, eller forsøkt og avlede med noe den får lov til og bite på.

Ang tur og mosjon så er det mange som er ekstreme på og ikke mosjonere hunden, men for og si det slik, en hund som vokser trenger muskulatur for og støtte og avlaste, så den ikke får skader. Jeg er helt enig i at man skal ta litt hensyn til hunder som blir voldsomt store og vokser raskt, men og kutte det mer eller mindre helt ut vil gjøre mer skade enn det vil gjøre og gå tur. Så kom dere ut og ha det gøy, utforsk naturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i forum. Gi hunden et griseøre eller lignende å bite på, regner med det klør i tennene i den alderen. Senere er det også viktig at de kan gnage på noe, rå bein, tørka okse-penis o.l. Har hunden sin egen plass som bare er hans? F.eks. hundesofa eller et pledd på en stol. Vi har våre hunder i bur, noe som fungere fint. Det er bare deres plass, som de "rømmer" til hvis de måtte føle for. Da vi fikk valp 8 uker gammel gikk vi ca 1 km tur daglig, og økte dette jevnt, så før året var omme gikk vi lange fjell- og markaturer. Det kan ikke understrekes at mosjon er svært viktig for en hund. Understimulerte hunder finner gjerne på egen aktivitet, bite i stykker ting m.m. Vi har hunden også med på alt vi selv gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere:-)

Jeg er litt klokere. Har meldt meg på ett valpekurs også håper jeg at jeg får barnevakt om mannen ikke er hjemme.

Skal se om ikke dette time out greiene er bedre da. Syns noen ganger det er vanskelig å være kajpt nok ute så han skjønner hvorfor jeg sier nei. Men syns egentlig han er blitt litt bedre men kanskje det bare er ønsketenking.

Han har sin egen soveplass ja men ligger bare der om natten. Helst ligger han foran terrasse døren eller hoveddøren og aldri der hvor jeg legger teppe til ham. Det bare tisser han på :-p

Dette med tur og mosjon syns jeg fremdeles er fryktelig vanskelig enda. Han er leken og vil jo være ute. Han elsker å snuse overalt og vil jo ikke inn igjen. Jeg skjønner at det er opp til meg å justere slik at han ikke blir sliten eller presser seg for mye men syns det er vanskelig å vite. Om han har energi til å leke så skal jeg vel ikke stoppe ham så lenge han ikke blir stresset og sånn. Han løper fritt i skogen nemlig og vet ikke om det da regner som tur. Noen som har eller har hatt berner sennehund her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...