Gå til innhold
Hundesonen.no

allround hund til førstegangseier


rvaa
 Share

Recommended Posts

Har ei søster som har lyst på hund, så hun spurte meg om jeg kunne hjelpe henne å finne en hund som passer.

Hun har ikke hatt hund før, men har passet hund flere ganger, og hjalp meg med min da hun var valp.

Hun er ganske aktiv, og har de siste tre sommerne jobbet på turisthytte på fjellet så tilbringer en del tid ute. Det hadde vært flott med en hund som kunne være med på joggeturer, også lengre fjellturer på sommeren, kanskje bært litt kløv eller noe.

Hun vurderer også agility, men hun har ikke noe erfaring med hundesport så er ikke sikkert hun begynner med det, men hun syns det ser veldig artig ut.

Men det må også være en rase som ikke går helt på veggen hvis det blir en rolig periode heller, da hun holder aktivt på med dans, og i perioder det er forestillinger ol. så blir det litt mindre fokus på hund.

Hun liker også godt å reise, å har bodd perioder i Spania, så skal helst være en hund som kan tåle litt forskjellig klima, for hun utelukker ikke at hun vil dra tilbake dit for en periode igjen.

Og hun har ikke sånn veldig mye kunnskap om hundetrening osv(man lærer jo litt etterhvert) så kan ikke være noe utpreget vanskelig å trene.

Noe pelsstell er greit også, men helst ikke for mye. Å hun sier hun gjerne vil ha en litt stor rase, men mellom størrelse er også fint. Bare ikke så veldig liten.

Håper noen har noen gode forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret collie. Passer alle kriteriene du ramser opp :-)

Ja, leste litt om den nå, ser ut som den passer kriteriene :)

Men hun er som sagt førstegangs hundeeier, og er ikke colliene veldig krevende når det kommer til mental stimuli? Altså om hun ikke finner agility som artig, så blir det kun tur å hverdagslydighet, så lurer på om den rasen vil kunne finne på å "gå på veggen" om det blir litt lite..?

Jeg har ikke noe erfaring med collie selv så vet ikke noe om det, men er iallefall det jeg har fått inntrykk av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på Whippeten?

Ja, nevnte den til henne, siden jeg har ei venninne som har to. Men de to er iallefall ikke veldig værharde, å mtp at hun kommer til å tilbringe mye tid ute om sommeren, gjerne i telt, tror jeg kanskje ikke de ville likt å være så lenge ute med den norske sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner kan også passe her :) En fin allorundhund som kan brukes til det meste, blir nok ikke best i noe, men til gjengjeld får man en hund som "kan alt" ( :lol: ). Aktiv ute, rolig inne. De fleste jeg kjenner er veldig tilpassningsdyktige, og min har vært med på mye forskjellig og omstilt seg lett som en plett (reising osv.) Utmerket turhund, bærer kløv, sterke (så god trekkhjelp om man ønsker det), utholdende, artige å trene med osv. Er flere nå som konkurrerer både i LP, freestyle og agility. Utmerkede sporhunder og.

Har hatt med min på telttur flere ganger, ikke noe problem. Men de vil jo gjerne ligge under dyna/soveposen med deg da, og er ganske varmesøkene. Så på kalde sensommernetter kan det være greit å slenge på et dekken om du ikke gidder ha den under dyna med deg.

For meg er dalmatineren den perfekte potethunden iallefall, en perfekt turkamerat, som aldri blir sliten, er med på alt, men som likevel er helt umerkbar inne (sånn bortsett fra at de vil ligge i armkroken din da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leste litt om den nå, ser ut som den passer kriteriene :)

Men hun er som sagt førstegangs hundeeier, og er ikke colliene veldig krevende når det kommer til mental stimuli? Altså om hun ikke finner agility som artig, så blir det kun tur å hverdagslydighet, så lurer på om den rasen vil kunne finne på å "gå på veggen" om det blir litt lite..?

Jeg har ikke noe erfaring med collie selv så vet ikke noe om det, men er iallefall det jeg har fått inntrykk av..

Nope :) Den vil sikkert like og holde på med noe om den får det, men den går neppe på veggen i rolige perioder. Det gjør forøvrig ingen raser så lenge de får det de trenger til vanlig :) Men siden hun ikke er sånn superinteressert i og drive med masse uansett så ville jeg sett på hunder i samme kategori som collie, er med på det meste, krever ikke ekstremt mye. Collie, retrieverne, springer spaniel, puddel o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leste litt om den nå, ser ut som den passer kriteriene :)

Men hun er som sagt førstegangs hundeeier, og er ikke colliene veldig krevende når det kommer til mental stimuli? Altså om hun ikke finner agility som artig, så blir det kun tur å hverdagslydighet, så lurer på om den rasen vil kunne finne på å "gå på veggen" om det blir litt lite..?

Jeg har ikke noe erfaring med collie selv så vet ikke noe om det, men er iallefall det jeg har fått inntrykk av..

Nei, de er ikke veldig krevende.

Av alle de raser jeg har hatt i hus, har collien (korthåret for min del) vært den minst krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nevnte den til henne, siden jeg har ei venninne som har to. Men de to er iallefall ikke veldig værharde, å mtp at hun kommer til å tilbringe mye tid ute om sommeren, gjerne i telt, tror jeg kanskje ikke de ville likt å være så lenge ute med den norske sommeren..

DET er tull. :) Men helt greit å ikke ønske rasen likevel :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...