Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor vil jeg på sommerferie?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å ta ut litt mer ferie denne sommeren enn jeg ellers pleier å gjøre, og da blir det tid til utenlandstur :D Men jeg greier ikke finne ut HVOR vi (jeg og samboer) skal reise.

Vi vil ha mulighet til å gjøre litt forskjellig: strand+bading og være litt aktive - har veldig lyst til å prøve surfing. Vi har ikke ro i oss til å ligge på stranda hele dagen, så det er viktig med mulighet for opplevelser. Gjerne spa. Shopping er ikke SÅ viktig, men gjerne det også.

I tillegg ønsker vi å reise til et sted som ikke er drept av turister (Gran Canaria, Alanya osv.) men et sted som fortsatt har litt sjarm over seg og de ansatte på restaurantene ikke roper "fiskekake og kjottbollar" etter deg når du sier du er norsk :P

Ferien blir i juli, budsjett: ca 10.000 pr pers for hele turen.

Jeg tenker kanskje et koselig sted i Hellas, men samboer mener det ikke er mulig å finne steder der i juli som ikke svømmer over av turister.

Hva tror dere? Andre forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ett sted i Hellas som aldri vil oversvømme av turister uansett om det er midt i sesongen.

I fjor var jeg og sambo' på Santorini, og vi bodde på Vlychada beach. Det ligger utenfor de to største byene (Fira og Oia), så man bør helst ha bil. Men herregud, for et herlig sted. Nettopp fordi det ligger litt unna alt er det stille, rolig og jeg fant det utrolig behagelig. Det er en havn med fiskebåter rett nedenfor, og en strand rett ved siden av. Små tavernaer ligger litt opp vegen.

Stranda ser slik ut:

9935793655_798766721a_z.jpg

Vi bodde på Notos therme and spa og fikk en hel ukes spa-behandlinger med i prisen. Vi betalte vel ca 10,000 for hele pakka hos Apollo, inklusive fly, spabehandling og hotellet. Hotellet er trivelig, jeg synes det gav verdi for pengene, selv om de f.eks hadde verdens minste antikke tv på rommet som de egentlig kunne klart seg uten :lol: Det er to ting som er viktige for meg: bra bad (det var det, uten mugg), ikke maur på rommet (det var det ikke) og det var rent. Også hadde de sånn digg spa-musikk på i lobbyen og på spaet som gjorde det utrolig avslappa hele tiden :)

santorini_notos_hotel_1.jpg

Så that's one recommendation :) Hvis dere ender opp med Hellas anbefaler jeg iallefall Apollo som reisebyrå. De kan Hellas og er lett tilgjengelige! Jeg måtte avbestille en hel tur pga sykdom for 3 år siden, og det var absolutt inget problem. Alle pengene ble satt tilbake uten spørsmål.

EDIT: Ja herregud, forresten, leiebil var sykt billig. Vi betalte 1000kr for 1 hel uke (ja 7 dager) hos AVIS.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kangerlussuaq Akkurat noe sånt vi ser etter :D Takk for tips! Ser prisen ligger rett i underkant av 10.000 pr pers hos Apollo for denne sommeren også.

Bestilte dere leiebil hjemmefra eller tok dere det når dere kom ned?

Leide bil hjemmefra, det stod en kar med navnet vårt på et skilt når vi kom ut av terminalen på flyplassen. Leverte også fra oss bilen på flyplassen når vi dro, bare å parkere den og ferdig med det. Deilig å være før alle de andre som skulle med flyet, for de kom jo med buss senere. Først i innsjekkingskøa = win. Uteterasse på flyplassen som man kan sitte på etter man har gått gjennom security.

Bare vær flinke å påpeke alle små riper og sånn på bilen før dere skriver under på kontrakta, for det var mye å ta av når jeg gikk over bilen (jeg er dritstreng på leiebiler :lol: ). Det er små smale veier, utrolig lett å få riper her og der. Vi fikk en gigantstor bil (Opel Sedan) men kom oss unna uten noen riper, så det går an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forelsket oss fullstendig i Kroatia!

Var der 2 ganger i fjor, og det blir nok i alle fall 1 reise dit i år.

Siste turen leide vi leilighet i Marina, utenfor Trogir.

Et lite sted, hvor man ikke snubler i turister hele dagen.

Jeg hater å være på ferie i det store utland når det føles som om alle snakker Norsk!

Vi bor ikke på hotell siden vi alltid reiser med hund og dermed foretrekker leilighet.

Men det er fullt opp av hoteller i både de små byene og de større.

Det er også muligheter for masse andre aktiviteter til lands og til vanns.

Dykking, vannski osv.

http://kroatia.wordpress.com/kroatia/aktiviteter/

Gubben og vår svigersønn leide båt en hel dag og fikk sett hele området fra en annen side enn meg som har båtskrekk...

Er masse sånne små steder rundt omkring.

Personlig hadde jeg styrt unna for eksempel Dubrovnik, der vi gikk i kø...

Servicen er god i Kroatia.

Prisene er veldig hyggelige.

Det er mye å shoppe, og maten er god.

Det er billig både å reise og å leve der.

Havet innbyr så vanvittig til å bade!

Minuset er at det er få sandstrender, mer strender med små hvite, runde steiner.

Vi var også en tur innom Podgorica, som er hovedstaden i Montenegro.

Spennende land det også.

Men de har ikke så mye kystlinje da, det begrenser jo litt.

Definitivt et land vi skal utforske mer.

Det virker langt mer urørt enn de fleste andre steder vi har feriert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden var vi på Rhodos, det pleier å være en del billige charterturer dit. Ble veldig overrasket over hvor mye det gikk an å gjøre på en så liten øy. :lol:Vi reiste med Star Tour, og bodde på et blue couples hotell. (De har aldersgrense på 16 år.) Noe som passet oss veldig fint. Hotellet og stranden var veldig rolig og fin.

Vi leide bil noen dager, firmaet hadde egen desk på hotellet. Det var nok ikke det smarteste, vi ble nok litt lurt på prisen, for andre gang vi leide bilen, av samme mann, spurte han hvor mye vi betalte gangen før.

Særlig Rhodos by og Lindos var stappfullt med turister da vi var der (august), men det måtte bare besøkes. :P Vi ble tipset av servitøren på hotellet til å kjøre til Prasionisi(?) helt sør på øya. Det var ikke avskrekkende med folk, men mange surfere. Det gikk an å ta kurs der, og slik jeg forsto det var det stort sett ypperlige forhold, pga havstrømmene.

Med bil går det an å finne litt mer bortgjemte strender, hvor en kan være nesten alene. Vi fant flotte strender og restauranter med fantastiske utsikter. Vi bodde i Kolympia, og bussforbindelsene til både Lindos og Rhodos by var gode, så vi trengte ikke å leie bil hver dag. Det finnes også flere museer og ruiner å titte på, om det er av interesse. Vi var også i en sommerfugl-park, men det synes jeg ikke var veldig imponerende.

Kroatia synes jeg også var et godt forslag. Finnes vel mange steder som ikke er så "turistifisert". Dubrovnik er dyrt og som regel fylt med cruiseturister. Kan ikke gi så mye tips til steder, har vært der en gang og da leide vi seilbåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er veldig glad i Kroatia og vil anbefale det! Har vært i Zagreb en snartur, Split og på ei øy utenfor som heter Korcula. Var i begynnelsen av juni for noen år siden og det var lite turister. Mulig det er mer turister i juli. Folk der er veldig trivelige, de kan godt engelsk, prisnivået er hyggelig, isen er vannvittig god, det er fin natur der, flere ting å finne på, grønnsakene og spesielt vannmelonene er nammis, man kan bade, shoppe, se på serverdigheter... ja, litt av hvert :)

Utenfor Split var det sandstrender, mens på Korcula var det mer steinete og ingen strender.

Er mange som drar til Kroatia på seilferie. De leier båt og kaptein og seiler fra øy til øy. Har hørt flere si at det er veldig bra.

korcula-by.jpg

Link: kroatiaperler.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet gresk alternativ er Thassos. Drar man uspesifisert kan man være så heldig at man slipper unna de store flotte anleggene med all-inclusive. Da kan man heller bo på pikerommet til noen locals, hvor det er fargede lyspærer og boybandplakater på veggene. Badet er intimt, og man man shave leggene i dusjen mens man sitter på toalettet og pusser tennene. Kort vei til stranda, - og ikke EN eneste annen turist i byen. Det er ferie det :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår foreløpig siste chartertur ble til Parga, Hellas. Veldig fornøyd. Lite og rolig sted. Fin strand, turmuligheter, og mulighet for båttur til nærliggende øyer (Parga ligger på fastlandet, på vestkysten).

pvkpga1001_10_50.jpg

lichnos11-0156.jpg

Vi var i Parga i fjor. Vakkert sted, men altfor mye turister på kveldstid for min del. Jeg hater å gå i kø!

Jeg vil anbefale Kefalonia. Fem år siden jeg var der, men jeg lengter tilbake. Færre turister enn mange andre greske steder og fantastisk natur!

https://sites.google.com/site/kristinrosoy/skala,kefalonia

Linken inneholder bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet gresk alternativ er Thassos.

Thassos ser og høres bare helt magisk ut! Selvom vi kanskje foretrekker annet bosted enn noens pikerom :teehe: MEN, jeg kan ikke finne noen som flyr fra Norge? Stockholm ser ut til å være nærmeste avreisested, men det er kanskje ikke såå stress å reise derfra istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thassos ser og høres bare helt magisk ut! Selvom vi kanskje foretrekker annet bosted enn noens pikerom :teehe: MEN, jeg kan ikke finne noen som flyr fra Norge? Stockholm ser ut til å være nærmeste avreisested, men det er kanskje ikke såå stress å reise derfra istedet.

Det var nydelig der! Jeg husker enda at jeg hadde søte drømmer om disse kjekke greske ungpikeidolene.. :lol: Og helt sant, holder man seg unna all inclusive-delen av øya møter man så å si ikke på andre turister.

Ok, ta dette med en klype salt (jeg har dårlig hukommelse, men venter på svar fra hun jeg dro sammen med) - men vi fløy fra østlandet et sted, til Thessaloniki tror jeg. Buss derfra + en liten ferjetur ala 30-60 minutter kanskje? Kan ikke huske at vi mellomlandet noe sted, men ser ved et kjapt finn-no-søk at det er mellomlandinger i Istanbul f.eks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thassos ser og høres bare helt magisk ut! Selvom vi kanskje foretrekker annet bosted enn noens pikerom :teehe: MEN, jeg kan ikke finne noen som flyr fra Norge? Stockholm ser ut til å være nærmeste avreisested, men det er kanskje ikke såå stress å reise derfra istedet.

Stockholm er enkelt å reise til fra Oslo, så lenge dere ikke reiser på en lørdag :P. Vi dro fra Gardermoen til Stockholm for å reise til Hellas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stockholm er enkelt å reise til fra Oslo, så lenge dere ikke reiser på en lørdag :P. Vi dro fra Gardermoen til Stockholm for å reise til Hellas :)

Du som har litt oversikten, hva ligger billettprisen dit på? Går det fly Rygge-Stockholm?

Red: okei, jeg innser at det kunne jeg faktisk søkt opp selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Når det gjelder Hellas så anbefaler jeg Lesvos! Fantastisk sted med lite (norske) turister, de få som var der, var stort sett briter, men de var på nordsiden, vi var på sydsiden. Reiste med Lilleputtreiser, men det er over 10 år siden, så mulig det er helt anderledes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Parga i fjor. Vakkert sted, men altfor mye turister på kveldstid for min del. Jeg hater å gå i kø!

Jeg vil anbefale Kefalonia. Fem år siden jeg var der, men jeg lengter tilbake. Færre turister enn mange andre greske steder og fantastisk natur!

https://sites.google.com/site/kristinrosoy/skala,kefalonia

Linken inneholder bilder.

OK, er blitt noen år siden vi var der, så mulig det har blitt mer populært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Hellas så anbefaler jeg Lesvos! Fantastisk sted med lite (norske) turister, de få som var der, var stort sett briter, men de var på nordsiden, vi var på sydsiden. Reiste med Lilleputtreiser, men det er over 10 år siden, så mulig det er helt anderledes nå.

Jeg satt faktisk inne på Lilleputt sine hjemmesider og kikket litt i går, det ser ut som om de har spesialisert seg på reiser litt utenfor de sørste turiststedene, altfor dyre var de heller ikke! Passer oss midt i blinken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...