Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om pirking


Iggy
 Share

Recommended Posts

Jeg og Noomi (7 mnd) jobber med utgangsstilling. Vi har jobbet oss gjennom kassemetoden, tok en pause fra den da hun ikke ville gå rundt kassa uten at jeg gikk. Virket som hun var blitt for avhengig av meg, og etter råd fra trener tok vi en liten pause. Når vi er ute og leker/trener har hun derimot begynt å tilby noe som liker på utgangsstilling, men setter seg gjerne litt skjevt og langt bak. Ville dere pirket på dette allerede fra starten av, eller ville dere belønne at hun tross alt har begynt å skjønne hvor jeg vil ha henne?

Hm, håper dere skjønner hva jeg mener, ser at forklaringen kanskje er litt rotete :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel akkurat på samme greia med Kua, tok pause fra utngangsstilling og belønnet en litt for lang periode at hun satt sjeft. Men det gikk fort da jeg begynte å pirke;)

Så kanskje belønne et par ganger for å så bare for riktig?

Jepp, jeg har ikke doktorgrad i forklaring! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Noomi (7 mnd) jobber med utgangsstilling. Vi har jobbet oss gjennom kassemetoden, tok en pause fra den da hun ikke ville gå rundt kassa uten at jeg gikk. Virket som hun var blitt for avhengig av meg, og etter råd fra trener tok vi en liten pause. Når vi er ute og leker/trener har hun derimot begynt å tilby noe som liker på utgangsstilling, men setter seg gjerne litt skjevt og langt bak. Ville dere pirket på dette allerede fra starten av, eller ville dere belønne at hun tross alt har begynt å skjønne hvor jeg vil ha henne?

Hm, håper dere skjønner hva jeg mener, ser at forklaringen kanskje er litt rotete :ahappy:

Jeg ville jo hjulpet henne til og komme riktig med en gang, men siden du skriver tilbyr så antar jeg at du ikke vil hjelpe henne med lokking eller kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville belønnet henne i en kort periode for å tilby atferden - for det er jo kjempebra! :D Når det sitter, ville jeg begynt å pirke. Ville begynt å prike relativt raskt, slik at ikke den "gale" utgansstillingen sitter for godt, hvis du skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nøye med hvordan jeg vil ha utgangsstillingen fra start av. Så jeg ville nok heller ha hjulpet henne på plass noen ganger, enn å belønnet utgangsstillinger som ikke er slik jeg vil ha de.

Kassemetoden er en metode jeg har sett få lykkes med egentlig.

Og ekstremt OT, men du har et meget stilig navn på hunden din da! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nøye med hvordan jeg vil ha utgangsstillingen fra start av. Så jeg ville nok heller ha hjulpet henne på plass noen ganger, enn å belønnet utgangsstillinger som ikke er slik jeg vil ha de.

Kassemetoden er en metode jeg har sett få lykkes med egentlig.

Og ekstremt OT, men du har et meget stilig navn på hunden din da! :D

Hahahaha! Jeg trodde det var du som hadde skrevet posten :P Så bare navnet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pirket på Inyas innsitt helt fra jeg første stund, og selv om hun ikke har vært trent mange økter med "på plass" så har hun allerede mye bedre innsitt enn Ganzie som har vært trent i mange år.
Så jeg tror nok det kan lønne seg å være nøye med en gang. Ganzie setter seg ofte skjevt, og retter seg opp etter et par sek når hun innser at det ble feil.
Mens Inya setter seg rett med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nøye med hvordan jeg vil ha utgangsstillingen fra start av. Så jeg ville nok heller ha hjulpet henne på plass noen ganger, enn å belønnet utgangsstillinger som ikke er slik jeg vil ha de.

Kassemetoden er en metode jeg har sett få lykkes med egentlig.

Og ekstremt OT, men du har et meget stilig navn på hunden din da! :D

Jah, ikke sant? :ahappy: Noomi'n din er jamen fin hun også!

Ellers har jeg holdt på å bli gaaaal av den kassemetoden :frantics:. Alt gikk så såre vel, Noomi er en pleaser, og trippet fornøyd rundt på kassa. Men så kom vi til steget der hun skal gå rundt av seg selv og inntil meg. Full stopp. Får nesten (ikke bare nesten heller) vondt av henne, det er tydelig at hun ikke forstår hva hun skal gjøre. Blitt frarådet lokking, men må si jeg har hatt veeeeldig lyst å hjelpe henne på plass. Hun vil jo så gjerne, det er jo meg og min kompetanse til å hjelpe henne det står på. Er en LP-novise og opptatt av å gjøre ting riktig, men altså... Og så ble det full jubel og fest og fyrverkeri da hun kommer sånn noenlunde inn riktig. Men - som sagt - ofte litt skjevt og noe langt bak. Tror jeg skal hjelpe henne på plass, jeg. Drømmer om en innsitt hvor hun regelrett flyyyr inn med stumpen :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, ikke sant? :ahappy: Noomi'n din er jamen fin hun også!

Ellers har jeg holdt på å bli gaaaal av den kassemetoden :frantics:. Alt gikk så såre vel, Noomi er en pleaser, og trippet fornøyd rundt på kassa. Men så kom vi til steget der hun skal gå rundt av seg selv og inntil meg. Full stopp. Får nesten (ikke bare nesten heller) vondt av henne, det er tydelig at hun ikke forstår hva hun skal gjøre. Blitt frarådet lokking, men må si jeg har hatt veeeeldig lyst å hjelpe henne på plass. Hun vil jo så gjerne, det er jo meg og min kompetanse til å hjelpe henne det står på. Er en LP-novise og opptatt av å gjøre ting riktig, men altså... Og så ble det full jubel og fest og fyrverkeri da hun kommer sånn noenlunde inn riktig. Men - som sagt - ofte litt skjevt og noe langt bak. Tror jeg skal hjelpe henne på plass, jeg. Drømmer om en innsitt hvor hun regelrett flyyyr inn med stumpen :innocent:

Synes det er bedre å gi de litt hjelp enn å la de bli frustrerte når de ikke skjønner hva man ønsker av det. Man må bruke de verktøyene som fungerer på den hunden man har, og etter den personen man er. Og blir man stående litt fast et sted med shaping, så kan det hende at å gi de hjelp et par ganger er nok for at poletten skal falle ned hos de. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Et alternativ til at du retter på henne, ikke belønner eller lignende er at når hun tilbyr plass-posisjonen men den ikke er korrekt, så flytter du på dine bein, slik at du står i rett posisjon for henne, sier kommandoordet og belønner samtidig. Da unngår du lokking (om det er viktig for deg) hunden får belønning for initiativet sitt og du belønner kun rette posisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns det er veldig få som får skikkelig fine innsitter med kassemetoden. Noen finnes det selvfølgelig, men mange det er tydelig på hvilken metode de har brukt ved innlæringa. Jeg syns kassa er fin å bruke litt i tillegg for å lære dem å snu på stumpen og bakpartskontroll, men for full innlæring av utgangsstilling syns jeg lokking er bedre (Gråtass sin tanke om å stille seg inntil hunden er heller ikke en dum start for dem som syns det er rart at det går an å sitte noe annet sted enn forran deg). Men nå er ikke jeg klikkertrener da, så jeg ville bare lokka den på rett plass fra start :) Heller det enn en frustrert hund som får masse belønning for skjeive innsitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, dere aner ikke hvor dette letter et meget frustrert hundeeierhjerte som trodde all hjelp og lokking var å banne i kjerka. Som i alvorlig banning, hehe.

Herlig.

Metoden til @Gråtass er tatt i bruk, og jeg har til og med lokket litt. Synes det faktisk er litt framgang å spore, men måtte gi meg (selv om det var veldig fristende å fortsette) da jeg så hun begynte å bli sliten.

Takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener først og fremst med klikker, men måtte legge inn årene på kassemetoden. Brukte ren lokking, og selv om jeg ikke har fart og nøyaktighet helt på plass enda, så forstår han hvor jeg vil - og det på bare noen få gjentagelser fremfor uker og måneder med kassemetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste korrekte måten og trene hund på er den som virker best for både hund og fører ;) Finnes jo mange metoder og velge i, og klart, om man ønsker og trene klikker/shaping så kan man jo "ødelegge" med lokking, men om man ikke har noe mål om og trene 100% slik så gjør du akkurat det du ønsker, det som passer best både for deg og hunden :) Bare pass på at du ikke prøver alt på en gang, da kan du skape mer frustrasjon og forvirring enn du får til ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor man er så opptatt av å følge en metode (som f.eks. klikkertrening) at man overhode ikke vil gjøre andre ting selv om både hund og eier blir frustrert fordi de ikke får det til, når ting ofte enkelt kan løses med andre metoder. Jeg er veldig for å velge det som funker jeg :fear: Er det klikkertrening og shaping, så velger jeg det, er det lokking, så velger jeg det. Men jeg som brukte veldig mye klikkertrening før kjenner at jeg går mer og mer bort fra det :hmm: Men en hund som kan shaping og klikkertrening blir ikke ødelagt og slutter å ta initiativ bare fordi man bruker lokking i enkelte øvelser. Det trenger du ikke være redd for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å bruke kassemetoden da min var valp. Hun fatta null og nada, og etterhvert mista jeg også interessen for å lære henne det, og la det bort. Jeg syntes ikke lokking funket så bra fordi hun trodde det var omvendtlokking, jeg har klikkertrent henne. Begynte istedenfor å belønne henne i posisjon. Når jeg stoppet tok jeg godbiten foran snuten (så hun ikke skulle komme fremfor meg istedenfor og tilby ting der) og venta til hun satte seg. Hun satte seg alltid veldig langt bak. Jeg prøvde å lokke henne fram men det funket ikke. Så jeg begynte å gå bak til henne og belønne henne. Så begynte jeg å gå vekk fra henne og inn i utgangsstillingen. Hun bare satt der, jeg flytta meg. Jeg følte meg rimelig dum, men tenkte at jeg ikke hadde noe å tape. Så hun ble belønne for posisjonen, ellers var hun nada nix aktiv.

Så, da hun var en del eldre (hehehe hun var faktisk godt over 1 år :icon_redface:) tok jeg opp kassemetoden igjen. Nå fatta hun det med en gang! Vi øvde i noen dager, og hun syntes det var kjempegøy, og det gjorde underverker for bakpartskontrollen! Det kjekkeste var hvor fort hun overførte dette til uten kasse. Helt uten problem!

Så basert på dette vil jeg si at du gjør det som skal til for å få henne i rett posisjon, og belønner henne der. Gjerne GOD belønning, og kort tid på å hjelpe henne i posisjon, for du vil jo belønne intiativet hennes. Heller flytt deg selv inn i den rette posisjonen enn å belønne feil posisjon :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...