Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg og Noomi (7 mnd) jobber med utgangsstilling. Vi har jobbet oss gjennom kassemetoden, tok en pause fra den da hun ikke ville gå rundt kassa uten at jeg gikk. Virket som hun var blitt for avhengig av meg, og etter råd fra trener tok vi en liten pause. Når vi er ute og leker/trener har hun derimot begynt å tilby noe som liker på utgangsstilling, men setter seg gjerne litt skjevt og langt bak. Ville dere pirket på dette allerede fra starten av, eller ville dere belønne at hun tross alt har begynt å skjønne hvor jeg vil ha henne?

Hm, håper dere skjønner hva jeg mener, ser at forklaringen kanskje er litt rotete :ahappy:

Skrevet

Jeg var vel akkurat på samme greia med Kua, tok pause fra utngangsstilling og belønnet en litt for lang periode at hun satt sjeft. Men det gikk fort da jeg begynte å pirke;)

Så kanskje belønne et par ganger for å så bare for riktig?

Jepp, jeg har ikke doktorgrad i forklaring! :lol:

  • Like 1
Skrevet

Jeg og Noomi (7 mnd) jobber med utgangsstilling. Vi har jobbet oss gjennom kassemetoden, tok en pause fra den da hun ikke ville gå rundt kassa uten at jeg gikk. Virket som hun var blitt for avhengig av meg, og etter råd fra trener tok vi en liten pause. Når vi er ute og leker/trener har hun derimot begynt å tilby noe som liker på utgangsstilling, men setter seg gjerne litt skjevt og langt bak. Ville dere pirket på dette allerede fra starten av, eller ville dere belønne at hun tross alt har begynt å skjønne hvor jeg vil ha henne?

Hm, håper dere skjønner hva jeg mener, ser at forklaringen kanskje er litt rotete :ahappy:

Jeg ville jo hjulpet henne til og komme riktig med en gang, men siden du skriver tilbyr så antar jeg at du ikke vil hjelpe henne med lokking eller kroppen?

Skrevet

Jeg ville belønnet henne i en kort periode for å tilby atferden - for det er jo kjempebra! :D Når det sitter, ville jeg begynt å pirke. Ville begynt å prike relativt raskt, slik at ikke den "gale" utgansstillingen sitter for godt, hvis du skjønner? :)

Skrevet

Jeg er veldig nøye med hvordan jeg vil ha utgangsstillingen fra start av. Så jeg ville nok heller ha hjulpet henne på plass noen ganger, enn å belønnet utgangsstillinger som ikke er slik jeg vil ha de.

Kassemetoden er en metode jeg har sett få lykkes med egentlig.

Og ekstremt OT, men du har et meget stilig navn på hunden din da! :D

  • Like 1
Skrevet

Jeg er veldig nøye med hvordan jeg vil ha utgangsstillingen fra start av. Så jeg ville nok heller ha hjulpet henne på plass noen ganger, enn å belønnet utgangsstillinger som ikke er slik jeg vil ha de.

Kassemetoden er en metode jeg har sett få lykkes med egentlig.

Og ekstremt OT, men du har et meget stilig navn på hunden din da! :D

Hahahaha! Jeg trodde det var du som hadde skrevet posten :P Så bare navnet :lol:

Skrevet

Jeg har pirket på Inyas innsitt helt fra jeg første stund, og selv om hun ikke har vært trent mange økter med "på plass" så har hun allerede mye bedre innsitt enn Ganzie som har vært trent i mange år.
Så jeg tror nok det kan lønne seg å være nøye med en gang. Ganzie setter seg ofte skjevt, og retter seg opp etter et par sek når hun innser at det ble feil.
Mens Inya setter seg rett med en gang :)

Skrevet

Jeg er veldig nøye med hvordan jeg vil ha utgangsstillingen fra start av. Så jeg ville nok heller ha hjulpet henne på plass noen ganger, enn å belønnet utgangsstillinger som ikke er slik jeg vil ha de.

Kassemetoden er en metode jeg har sett få lykkes med egentlig.

Og ekstremt OT, men du har et meget stilig navn på hunden din da! :D

Jah, ikke sant? :ahappy: Noomi'n din er jamen fin hun også!

Ellers har jeg holdt på å bli gaaaal av den kassemetoden :frantics:. Alt gikk så såre vel, Noomi er en pleaser, og trippet fornøyd rundt på kassa. Men så kom vi til steget der hun skal gå rundt av seg selv og inntil meg. Full stopp. Får nesten (ikke bare nesten heller) vondt av henne, det er tydelig at hun ikke forstår hva hun skal gjøre. Blitt frarådet lokking, men må si jeg har hatt veeeeldig lyst å hjelpe henne på plass. Hun vil jo så gjerne, det er jo meg og min kompetanse til å hjelpe henne det står på. Er en LP-novise og opptatt av å gjøre ting riktig, men altså... Og så ble det full jubel og fest og fyrverkeri da hun kommer sånn noenlunde inn riktig. Men - som sagt - ofte litt skjevt og noe langt bak. Tror jeg skal hjelpe henne på plass, jeg. Drømmer om en innsitt hvor hun regelrett flyyyr inn med stumpen :innocent:

Skrevet

Jah, ikke sant? :ahappy: Noomi'n din er jamen fin hun også!

Ellers har jeg holdt på å bli gaaaal av den kassemetoden :frantics:. Alt gikk så såre vel, Noomi er en pleaser, og trippet fornøyd rundt på kassa. Men så kom vi til steget der hun skal gå rundt av seg selv og inntil meg. Full stopp. Får nesten (ikke bare nesten heller) vondt av henne, det er tydelig at hun ikke forstår hva hun skal gjøre. Blitt frarådet lokking, men må si jeg har hatt veeeeldig lyst å hjelpe henne på plass. Hun vil jo så gjerne, det er jo meg og min kompetanse til å hjelpe henne det står på. Er en LP-novise og opptatt av å gjøre ting riktig, men altså... Og så ble det full jubel og fest og fyrverkeri da hun kommer sånn noenlunde inn riktig. Men - som sagt - ofte litt skjevt og noe langt bak. Tror jeg skal hjelpe henne på plass, jeg. Drømmer om en innsitt hvor hun regelrett flyyyr inn med stumpen :innocent:

Synes det er bedre å gi de litt hjelp enn å la de bli frustrerte når de ikke skjønner hva man ønsker av det. Man må bruke de verktøyene som fungerer på den hunden man har, og etter den personen man er. Og blir man stående litt fast et sted med shaping, så kan det hende at å gi de hjelp et par ganger er nok for at poletten skal falle ned hos de. :)

  • Like 1
Guest Gråtass
Skrevet

Et alternativ til at du retter på henne, ikke belønner eller lignende er at når hun tilbyr plass-posisjonen men den ikke er korrekt, så flytter du på dine bein, slik at du står i rett posisjon for henne, sier kommandoordet og belønner samtidig. Da unngår du lokking (om det er viktig for deg) hunden får belønning for initiativet sitt og du belønner kun rette posisjoner.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg syns det er veldig få som får skikkelig fine innsitter med kassemetoden. Noen finnes det selvfølgelig, men mange det er tydelig på hvilken metode de har brukt ved innlæringa. Jeg syns kassa er fin å bruke litt i tillegg for å lære dem å snu på stumpen og bakpartskontroll, men for full innlæring av utgangsstilling syns jeg lokking er bedre (Gråtass sin tanke om å stille seg inntil hunden er heller ikke en dum start for dem som syns det er rart at det går an å sitte noe annet sted enn forran deg). Men nå er ikke jeg klikkertrener da, så jeg ville bare lokka den på rett plass fra start :) Heller det enn en frustrert hund som får masse belønning for skjeive innsitter :)

Skrevet

Ah, dere aner ikke hvor dette letter et meget frustrert hundeeierhjerte som trodde all hjelp og lokking var å banne i kjerka. Som i alvorlig banning, hehe.

Herlig.

Metoden til @Gråtass er tatt i bruk, og jeg har til og med lokket litt. Synes det faktisk er litt framgang å spore, men måtte gi meg (selv om det var veldig fristende å fortsette) da jeg så hun begynte å bli sliten.

Takk alle sammen!

Skrevet

Jeg trener først og fremst med klikker, men måtte legge inn årene på kassemetoden. Brukte ren lokking, og selv om jeg ikke har fart og nøyaktighet helt på plass enda, så forstår han hvor jeg vil - og det på bare noen få gjentagelser fremfor uker og måneder med kassemetoden.

Skrevet

Den eneste korrekte måten og trene hund på er den som virker best for både hund og fører ;) Finnes jo mange metoder og velge i, og klart, om man ønsker og trene klikker/shaping så kan man jo "ødelegge" med lokking, men om man ikke har noe mål om og trene 100% slik så gjør du akkurat det du ønsker, det som passer best både for deg og hunden :) Bare pass på at du ikke prøver alt på en gang, da kan du skape mer frustrasjon og forvirring enn du får til ting.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor man er så opptatt av å følge en metode (som f.eks. klikkertrening) at man overhode ikke vil gjøre andre ting selv om både hund og eier blir frustrert fordi de ikke får det til, når ting ofte enkelt kan løses med andre metoder. Jeg er veldig for å velge det som funker jeg :fear: Er det klikkertrening og shaping, så velger jeg det, er det lokking, så velger jeg det. Men jeg som brukte veldig mye klikkertrening før kjenner at jeg går mer og mer bort fra det :hmm: Men en hund som kan shaping og klikkertrening blir ikke ødelagt og slutter å ta initiativ bare fordi man bruker lokking i enkelte øvelser. Det trenger du ikke være redd for :)

Skrevet

Jeg prøvde å bruke kassemetoden da min var valp. Hun fatta null og nada, og etterhvert mista jeg også interessen for å lære henne det, og la det bort. Jeg syntes ikke lokking funket så bra fordi hun trodde det var omvendtlokking, jeg har klikkertrent henne. Begynte istedenfor å belønne henne i posisjon. Når jeg stoppet tok jeg godbiten foran snuten (så hun ikke skulle komme fremfor meg istedenfor og tilby ting der) og venta til hun satte seg. Hun satte seg alltid veldig langt bak. Jeg prøvde å lokke henne fram men det funket ikke. Så jeg begynte å gå bak til henne og belønne henne. Så begynte jeg å gå vekk fra henne og inn i utgangsstillingen. Hun bare satt der, jeg flytta meg. Jeg følte meg rimelig dum, men tenkte at jeg ikke hadde noe å tape. Så hun ble belønne for posisjonen, ellers var hun nada nix aktiv.

Så, da hun var en del eldre (hehehe hun var faktisk godt over 1 år :icon_redface:) tok jeg opp kassemetoden igjen. Nå fatta hun det med en gang! Vi øvde i noen dager, og hun syntes det var kjempegøy, og det gjorde underverker for bakpartskontrollen! Det kjekkeste var hvor fort hun overførte dette til uten kasse. Helt uten problem!

Så basert på dette vil jeg si at du gjør det som skal til for å få henne i rett posisjon, og belønner henne der. Gjerne GOD belønning, og kort tid på å hjelpe henne i posisjon, for du vil jo belønne intiativet hennes. Heller flytt deg selv inn i den rette posisjonen enn å belønne feil posisjon :)

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...