Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av unghund (og gammel HD-hund)


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Inya er nå 14 måneder og i verste skrap-alder :P
Hun er i godt hold over ribbeina, men ryggraden er så fremtredende av man kan sage ved på den. Og fronten snakker vi ikke om en gang :lol:

Det er jo åpenbart at hun trenger å bygge muskler i rygg og front, men hvordan gjør jeg det på en så ung hund?
Er hun for ung til å prøve seg på lett kjettingtrekk et par ganger i uken?
Og når er hun gammel nok for lett kløving?

Pr i dag får hundene minst en time tur, da er de løse hele turen og løper som de vil. Noen dager får de mer, det kommer an på min dagsform.

Og kan jeg introdusere kjettingtrekk på en 11 år gammel HD-hund? (i god form, godt muskelsatt, men mangler litt i fronten hun også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke turer hvor de løper løse som best bygger muskler, sjøl om alle later til å tru det. De turene hvor du bestemmer tempo, underlag og retning vil høyst sannsynlig gagne de begge mye mer, da det ikke går an å jukse for dem. :) Tenk deg forskjellen sjøl: Det er mye mindre anstrengende å hoppe fra tue til tue enn å faktisk gå ned fra tua, opp igjen, ned igjen osv. Samme med tempo: Mye mer anstrengde å faktisk GÅ ned en bratt skråning framfor å bare ruse ned, alternativt å måtte skritte opp bakken framfor å bykse. Rygg og front kommer ved klatring og forsering av ulendt terreng, og da er det fint med turbelte og at du bestemmer hvor de skal gå.

Edit: Jeg tenker du kan begynne med lett kløv om et par måneder, først og fremst fordi hun da sannsynligvis vil gå litt mer "ordentlig", mens du kan legge i vekt om enda et par måneder. Om hun er så skranten at ryggen stikker opp, ville jeg nok fokusert på å forbedre grunnkondisjonen på vanlig måte. For meg er i alle fall kløv noe jeg bruker i tillegg til normal trening, fordi knertisen har behov for å brenne litt mer enn normalt.

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert mange som kan komme med bedre svar enn det jeg gjør. Men ser ingen grunn til at du kan introdusere en 14 måneder gammel hund til kjetting og kløv. så lenge du ikke overdriver så skal det nok gå fint :)

Men den som er eldre med HD så hadde jeg sett det litt an. Du kan jo prøve med helt lett kjettingtrekk, men pass på å ha riktig sele. Ville også ha begrenset det litt og passet på å massert henne etter treningen og bruke varme. Jeg ville også ha varmet henne opp før selve trekkingen og ikke latt henne jobbe på hardt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy Jeg vet jo egentlig fra hestetrening at det er tyngre å gå opp en bakke enn å løpe opp, så jeg burde nok ha henne mer i bånd og styre tempoet. Men problemet er at de siste mnd har jeg ikke vært i form til så alt for mye gåing, og om hun får løpe løs på tur så er hun i det minste litt hyggeligere å ha i hus etterpå :icon_redface:

Jeg har ikke mulighet til å klatre så mye for tiden som jeg kunne før, ellers skulle jeg tredd på henne sele sporenstreks og gitt oss i vei :)
Men jeg får kanskje bite i meg vondtene og trimme henne litt bedre, det er i allefall pinlig hvor dårlig muskelsatt hun er i ryggen :icon_redface:

@Kråka Jeg er jo redd for å ødelegge henne siden hun er så ung, men samtidig så tenker jeg at hun kanskje blir litt mer "sanset" dersom hun får en jobb. Og dermed får litt bedre trim på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy Jeg vet jo egentlig fra hestetrening at det er tyngre å gå opp en bakke enn å løpe opp, så jeg burde nok ha henne mer i bånd og styre tempoet. Men problemet er at de siste mnd har jeg ikke vært i form til så alt for mye gåing, og om hun får løpe løs på tur så er hun i det minste litt hyggeligere å ha i hus etterpå :icon_redface:

Du, ingen flaue fjes her, før har jeg innimellom tatt med meg knertisen opp til Frognerparken og sett meg ut et par settere, og så sluppet hennes løs så hun skal få børne fra seg sammen med dem, så jeg har full forståelse for behovet for å la overaktive ungfoler holde på som de vil når en sliten sjøl, altså. :) Men dette var i alle fall noen innspill på hvordan du kan få henne i bedre form dersom du har overskudd.

Det du skriver til Kråka er akkurat det jeg mener med å gå ordentlig. Jeg har jo Aiko som beveger beina som en hjulvisp og som hun går med bleie, men da hun kløva som yngre, fikk hun et mye ryddigere ganglag. Imouto går med kløv med tilnærma full tyngde to-tre ganger i uka, og da er det ikke så mye rodeospretting og grisetrekking som vanlig, kan du si. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt noen problemer med å introdusere unghunden for kjettingtrekk og kløv nå :) Hun er enda for ung til å trekke mer enn lett kjetting, men det er ikke noe problem å begynne lett nå. En 14 mnd gammel sheltie bør da ikke ha noen som helst problemer med kløv? Om du begynner rolig ville jeg ikke hatt noen problemer med det heller.

Om de trekker litt ville jeg også slengt på de en sele på vanlige gåturer og latt dem trekke på deg i stede for å løpe løse hver dag. Det er veldig god trening for de det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, ingen flaue fjes her, før har jeg innimellom tatt med meg knertisen opp til Frognerparken og sett meg ut et par settere, og så sluppet hennes løs så hun skal få børne fra seg sammen med dem, så jeg har full forståelse for behovet for å la overaktive ungfoler holde på som de vil når en sliten sjøl, altså. :) Men dette var i alle fall noen innspill på hvordan du kan få henne i bedre form dersom du har overskudd.

Det du skriver til Kråka er akkurat det jeg mener med å gå ordentlig. Jeg har jo Aiko som beveger beina som en hjulvisp og som hun går med bleie, men da hun kløva som yngre, fikk hun et mye ryddigere ganglag. Imouto går med kløv med tilnærma full tyngde to-tre ganger i uka, og da er det ikke så mye rodeospretting og grisetrekking som vanlig, kan du si. :D

Hva med tom kløv med bare plastposer i for å få form på den, kan det være nok til å få henne til å gå litt mer ordentlig? Og heller legge i vekt om noen mnd?

Edit: @Heidihj så jeg er kanskje litt overbeskyttende? :teehe: Er jo redd for å ødelegge prinsessa :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tom kløv med bare plastposer i for å få form på den, kan det være nok til å få henne til å gå litt mer ordentlig? Og heller legge i vekt om noen mnd?

Edit: @Heidihj så jeg er kanskje litt overbeskyttende? :teehe: Er jo redd for å ødelegge prinsessa :icon_redface:

Jeg skjønner jo at du er redd, men det skal litt mer til altså :) Nå skal ikke jeg komme med eksempler på antall kg osv (ettersom jeg er bortskjemt med malamutene kan jeg ta litt i :P ), men du kan hvertfall ha et par bæsjeposer med fórkuler i kløven nå. La hun kjenne at det er litt vekt hun bærer på :) Sånn helt i starten kan du som du sier gjerne bare ha plastposer i for å venne henne til kløven (det har mine hatt siden en alder på 7 mnd).

I forhold til kjettingtrekk hadde jeg ikke hatt noen problemer med å la hun trekke f.eks. 1-2 kg (hvor mye veier hun egentlig?).

EDIT: Utstyr er veldig viktig da! En skikkelig WP-sele til kjettingtrekk og en kløv som sitter godt på henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at du er redd, men det skal litt mer til altså :) Nå skal ikke jeg komme med eksempler på antall kg osv (ettersom jeg er bortskjemt med malamutene kan jeg ta litt i :P ), men du kan hvertfall ha et par bæsjeposer med fórkuler i kløven nå. La hun kjenne at det er litt vekt hun bærer på :) Sånn helt i starten kan du som du sier gjerne bare ha plastposer i for å venne henne til kløven (det har mine hatt siden en alder på 7 mnd).

I forhold til kjettingtrekk hadde jeg ikke hatt noen problemer med å la hun trekke f.eks. 1-2 kg (hvor mye veier hun egentlig?).

EDIT: Utstyr er veldig viktig da! En skikkelig WP-sele til kjettingtrekk og en kløv som sitter godt på henne.

Lille minidyret er 34 cm og veier 4.5 kg :lol: Så hun er ikke så stor :P (til sammenligning er Ganze 36 cm og 7 kg) Så hun mangler jo enda både masse og muskler, det er det ingen tvil om.

Men da skal vi ut på shopping, sånt er jo kjekt å ha uansett :)

Med tanke på at hun vil fylle seg ut med tiden, er det noen gode seler som er stillbare, eller må jeg påregne å kjøpe ny om en stund?

(og hvor får jeg kjøpt en god WP-sele eller annen sele til kjettingtrekk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kløv så brukte ikke jeg mye tid på tilvenning - jeg satt kløven på med vekt i, kobla fast i magebelte, og begynte å gå. Hun gikk som om verden holdt på å gå under de første meterne, og når vi var hjemme igjen gikk hun som en vanlig hund i arbeid. Ikkeno stress, det. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille minidyret er 34 cm og veier 4.5 kg :lol: Så hun er ikke så stor :P (til sammenligning er Ganze 36 cm og 7 kg) Så hun mangler jo enda både masse og muskler, det er det ingen tvil om.

Men da skal vi ut på shopping, sånt er jo kjekt å ha uansett :)

Med tanke på at hun vil fylle seg ut med tiden, er det noen gode seler som er stillbare, eller må jeg påregne å kjøpe ny om en stund?

(og hvor får jeg kjøpt en god WP-sele eller annen sele til kjettingtrekk?)

Såpass liten ja! :lol:

Da er kanskje 2 kg litt mye for første gang. Du får ta det på feelinga! Se hvor mye hunden må jobbe med kjettingen. Sørg for at hun må jobbe litt, men ikke slit henne ut. Ta gjerne korte repetisjoner og sørg for at hun syns det er morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har trukket fra de har vært rundt 6 mnd og kløvet fra 12 mnd, starter selvfølgelig ikke med kjempetung belastning, men jeg har faktisk vekt oppi, slik at det utgjør en forskjell. Skal man jo ha tom kløv eller noe og trekke på som egentlig ikke veier noen ting så kan man jo like gjerne droppe det, for da er jo hele poenget borte uansett. Og det er jo nyanser her, det finnes mye imellom ingen belastning og skadelig belastning, og tåler ikke hunden noenting så står det jaggu dårlig til med helse på rasen.

Og når jeg starter med trekk og kløv tidlig så øker jeg også belastningen etterhvert som formen blir bedre og de øker i alder og når mine hunder er feks 2 år (som mange mener er alderen det er greit og starte med belastning) så er jeg ferdig med opptrapping til full belastning i kløven og hundene har da en god stund fått trekke som de vil uten hensyn til alder lengre. Og de trekker mye når de har kommet rundt 1 års alder. Sier på ingen måte at det er noe poeng i og belaste mest mulig, eller noe, men at dette med belastning i stort grad er blåst ut av proposjoner. (selvfølgelig noe avhengig av rase og individ etc), men ingen grunn til og være hysterisk eller panisk. Og gå eller løpe er belastning det også, og hundene er ikke laget av glass.

Hver og en må få avgjøre selv hva de tørr/ikke tørr og hva de føler er greit, men jeg hadde ikke nølt med hverken lett kløv eller trekk, hadde ikke nølt med og ha på (etterhvert) såpass med vekt at man ser at hunden må jobbe godt også (ihvertfall ikke på trekk biten), men jeg hadde definitivt tatt hensyn til at det er en unghund, startet lett, brukt lengre tid på opptrapping av belastning og brukt belastning på kortere turer og ikke på de lengste.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Takk for et godt innspill :) Du har nok rett, det er bare jeg som er litt hønemor :P Fikk jo nærmest "kjeft" av oppdretter og andre fordi jeg lot henne gå tur fra hun var 8 uker, og gå i trapper fra hun var 16 uker :P

Og jeg tenker jo at det må jo være bedre å faktisk ha litt muskler for å forebygge skader enn å være så muskelfattig som hun kjennes nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker jo at det må jo være bedre å faktisk ha litt muskler for å forebygge skader enn å være så muskelfattig som hun kjennes nå.

Det er et veldig godt argument for å trene hundene, synes jeg :). Er enig med mange forangående talere, men så tenker jeg at Ganzie kanskje skal slippe noe mer enn å bare være med på tur. Hun er såpass gammel at å bygge muskler kan være vanskelig. Jeg ville nok latt henne være pensjonist og bare kose seg på tur uten noen ytterligere belastninger enn det hun får av å være med :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt argument for å trene hundene, synes jeg :). Er enig med mange forangående talere, men så tenker jeg at Ganzie kanskje skal slippe noe mer enn å bare være med på tur. Hun er såpass gammel at å bygge muskler kan være vanskelig. Jeg ville nok latt henne være pensjonist og bare kose seg på tur uten noen ytterligere belastninger enn det hun får av å være med :).

Ironisk nok har jo hun skikkelig bolemuskler, så det virker jo som jeg gjør noe rett med henne :lol: Men du har nok rett, jeg får fortsette som jeg gjør med henne og heller gi Inya litt mer "utfordring" i hverdagen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Takk for et godt innspill :) Du har nok rett, det er bare jeg som er litt hønemor :P Fikk jo nærmest "kjeft" av oppdretter og andre fordi jeg lot henne gå tur fra hun var 8 uker, og gå i trapper fra hun var 16 uker :P

Og jeg tenker jo at det må jo være bedre å faktisk ha litt muskler for å forebygge skader enn å være så muskelfattig som hun kjennes nå.

Jeg synes jo ikke det er rart at man blir det, for noen sprer jo dette synet rundt som om det var kroken på døra for hunden og gå en liten tur liksom, men det er det ikke :) If any så er det garantert mer skadelig og ikke gå tur før hunden er 6 mnd/ferdig utvokst som noen mener er det riktige. Med gradvis opptrapping av belastning så vil jo også hunden rekke og kompensere med økt muskelmasse/styrke også. Hunden kan selvfølgelig ende opp med hd, forkalkninger her og der osv, men det kan de uansett og det har ingen ting med forsiktig belastning i oppveksten og gjøre. Tispa mi hadde feks så mye lårmuskler når hun ble røntget 15 mnd gammel (stor hund på nesten 40 kg, så hun har jo vokst en del også og var ikke helt ferdig enda) at vet sleit lenge med og få tatt bilde, fordi hun rett og slett ikke fikk til og vri føttene nok bak, pga lårmusklene. Ikke for at mest mulig eller størst mulig er målet, men det sier noe om at hunden faktisk har jobbet og blitt belastet en del, hunden har ikke vært plaget en dag i sitt liv med belastningsskader, hun er røntget med A både frem og bak, frisk og raskt osv. Kodak, samme, mye belastet tidlig, både ifht trekk, kløv og løping på div underlag. Hadde hest, og han har vært med og løpt etter vogna mer eller mindre daglig siden han passerte 4 mnd, ikke de lengste turene helt i starten, men fra en 6 mnd så har det vært 2-3 mil med varierende tempo. Han også frirøntget som 2 åring, både frem(B) og bak(A), og har heller ikke noen gang vært plaget med noe form for belastningsskader, eller andre skader for den del.

Selvfølgelig, ikke sikkert at deres aktive oppvekst hadde vært det beste OM de hadde hatt dårlige hofter i utgangspunktet feks, men det vet man jo faktisk ikke, og jeg kommer aldri til og sette alt på vent til dyret har passert 2 år og man har sjekket i huet og revva. Og så lenge de ikke viser smerte/ubehag og synes ting er greit så hadde jeg antagelig ikke valgt noe annet heller om de hadde fått en diagnose på hofter e.l. annet enn og kanskje styre unna den aller tyngste belastningen eller droppe de aller lengste løpeturene på hardt underlag, men i oppveksten får de jo ikke full belastning uansett så da får jeg heller moderere litt eller la være og øke belastning ytterligere når de da evt får diagnosen HD/AA. (jeg synes det er greit og sjekke slikt rundt 1,5 års alder uansett så da har jeg i verste fall ikke rukket og gjøre mye "skade" enda.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok har jo hun skikkelig bolemuskler, så det virker jo som jeg gjør noe rett med henne :lol: Men du har nok rett, jeg får fortsette som jeg gjør med henne og heller gi Inya litt mer "utfordring" i hverdagen :P

Hun har sikkert hatt godt grunnlag som du nå også er flink til å vedlikeholde :).

Valpen her er forøvrig også veldig slækk i musklene (ikke at jeg forventer at hun skal ha knallhard muskulatur 11 uker gammel, men noe mer ville jeg nok trodd hun skulle ha) - og jeg tror det vil kreve litt å få på henne gode muskler, i motsetning til guttungen som bygger muskler bare man sier tur, liksom :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe godt innlegg*

Hun er jo frirøntget bak (A) og vi venter i spenning på AD-resultatene. Veldig glad hun er fri, da føler jeg at man står litt "friere" mtp belastning og slikt :) (og så slipper man kommentarer på at man skulle båret hunden opp trappa til den var et år og unngått turer til hunden var et halvår :P )

Jeg mener jo også at HD ikke har noe med oppveksten å gjøre, men der er visst mange uenige, gitt :P har til og med fått høre at man ikke bør røntge på vinteren, for da er de stivere i leddene, og at man bør være minst mulig i aktivitet uka før røntging for det kan påvirke resultatet :sleep:

Hun har sikkert hatt godt grunnlag som du nå også er flink til å vedlikeholde :).

Valpen her er forøvrig også veldig slækk i musklene (ikke at jeg forventer at hun skal ha knallhard muskulatur 11 uker gammel, men noe mer ville jeg nok trodd hun skulle ha) - og jeg tror det vil kreve litt å få på henne gode muskler, i motsetning til guttungen som bygger muskler bare man sier tur, liksom :lol:.

Hehe, på en 11 ukers valp ville jeg vel ikke forventet Rambo-muskler :teehe: Men til gjengjeld har de veldig spisse tenner :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, på en 11 ukers valp ville jeg vel ikke forventet Rambo-muskler :teehe: Men til gjengjeld har de veldig spisse tenner :pinch:

Hehehhee, nei, ikke helt rambomuskler kanskje *ler*.

Men ja... spisse tenner har den definitivt *kikke på arr ved øyet etter morgenkosestund*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehhee, nei, ikke helt rambomuskler kanskje *ler*.

Men ja... spisse tenner har den definitivt *kikke på arr ved øyet etter morgenkosestund*

Gøy med valp :teehe: *kikke på blåmerker på låret etter at "valpen" på 14 mnd ble litt ivrig på trening* :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigdis på 13 mnd og HD D trekker kjetting, vi begynte vel med det når hun var rundt 12 mnd. Vi trekker ikke så tungt og langt enda, men hun blir både psykisk og fysisk sliten av det. Så for oss er det litt "latmanns" trening nå som det er så sabla mye snø overalt og vi må traske gatelangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...