Gå til innhold
Hundesonen.no

Vegvesen: viltgater


Gjest
 Share

Recommended Posts

Noen som kjenner til hvordan svenskene gjør det med vilt som ønsker å passere europavegen? Jeg har kjørt nesten hele E4 i Sverige og kan ikke å huske en eneste viltovergang eller noen form for mulighet til viltet å passere vegen, med unntak av et par områder uten viltstängsel (gjerder på vegen, noe svenskene er vanvittig mye flinkere til enn oss å ha langs motorvegene…).

Hvordan avgjør man om det er "nok" med bare en pause i gjerdene? Når trengs det viltovergang? Skjønner jo at kostnaden av et overbygg er høy og at man unngår det så langt man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har - tro det eller ei - langt færre slike vilttiltak enn det vi har her i Norge. Det de gjerne har, er lengre bruer, der det er mulig for viltet å gå under (som også oftest er det billigste tiltaket). Det er gjerne ikke sånt man legger så godt merke til, det er jo helst overgangene for vilt man faktisk SER når man er ute og kjører. Jeg er sikker på at de færreste noen sinne har sett at det f eks på strekningen sør for Kolomoen på E6 i Hedmark er hele 3 underganger for vilt. De er omtrent helt usynlige fra veien :).

Hvordan avgjør man om det er "nok" med bare en pause i gjerdene? Når trengs det viltovergang? Skjønner jo at kostnaden av et overbygg er høy og at man unngår det så langt man kan.

Jeg er litt usikker på hvilke "regler" svenskene forholder seg til mht dette, men vi har en tommelfingerregel om at på veier med ÅDT (årsdøgntrafikk) på over 10 000 SKAL det være viltgjerder OG over- eller underganger som viltet kan bruke til trygg passering av veien. På mindre trafikkerte, 2-felts veier kan vi gå for sluser i gjerdene (dvs bare opphør av gjerde og mulighet for dyrene å krysse veien - og bli påkjørt....), men risikoen for påkjørsler er jo alltid til stede da.

Helst vil vi jo unngå viltgjerder, da de er en total barriere for større vilt, så tiltak som rydding av skog i et belte på 10-15 m på hver side av veien er det samfunnsøkonomisk beste tiltaket på mindre veier her til lands :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig (!) off topic, men.. :offtopic:

*Får skikkelig flashbak til den gangen jeg så Siri in action på viltstengselseminar da jeg var på utplassering hos Asplan Viak*

Hvordan er egentlig forekomsten av storvilt i Sverige kontra i Norge? Og ikke minst ulykkesstatistikkene? Det er vel nokså avgjørende faktorer ved en behovsvurdering ift. viltstengsler og gater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig (!) off topic, men.. :offtopic:

*Får skikkelig flashbak til den gangen jeg så Siri in action på viltstengselseminar da jeg var på utplassering hos Asplan Viak*

Hvordan er egentlig forekomsten av storvilt i Sverige kontra i Norge? Og ikke minst ulykkesstatistikkene? Det er vel nokså avgjørende faktorer ved en behovsvurdering ift. viltstengsler og gater.

:lol: :lol: Det husker jeg... herregud, det må være noen år siden nå :)

Meget interessant. Har dere noe bilder av undergangene? Ble litt nysgjerrig :P

Jeg har ikke bilder på PC'n her, men fant et gammelt foredrag jeg holdt for noen år siden med noen bilder - det er printscreen-bilder da, så bær over med kvaliteten :lol:

post-611-0-95515600-1392140393_thumb.jpg

post-611-0-07601500-1392140407_thumb.jpg

post-611-0-00672200-1392140419_thumb.jpg

post-611-0-66087000-1392140435_thumb.jpg

Litt OT kanskje, men for et par år siden så jeg en hjort i Sverige som hadde forvillet seg til innsiden av viltgjerdene på en svært trafikkert vei (Oslo-Karlstad et sted). Den var superstresset ettersom bilene suste forbi, og det var nok potensielt veldig farlig. :(

Ja, det der er også et problem her i landet. Vi greier jo aldri å få 100% sikkerhet selv med viltgjerder, for det er alltid åpninger der dyrene kan komme inn (i kryssområder, der gjerdene slutter etc etc). Derfor er det også viktig at vi har porter i gjerdene med jevne mellomrom som gjør at vi kan få jaget dyrene ut fra vegen (det er porter som er dobbelthengslet og som lett kan åpnes av viltnemnda f eks). Dyra blir veldig stresset i slike situasjoner, og handler da gjerne irrasjonelt. Derfor er det viktig å få dem ut så fort som mulig, før de skaper trøbbel i trafikken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...