Gå til innhold
Hundesonen.no

ører!


TonjeM
 Share

Recommended Posts

Enda jeg har hatt hund i masse masse år (knirk), så er øreproblemer noe jeg er så heldig å ikke vite så mye om..

Strider har hatt ett rufsete øre (alltid høyre øre) 2 ganger tidligere, den ene gangen var vi hos dyrlege som sa at det ikke var så alvorlig - dryppet litt i øret hans og det var det. I den anledningen så fikk jeg med en flaske ørerens. Neste gang han viste tegn på øre-rufs, så dryppet jeg øret hans med en gang og det gikk over med en gang.

Nå så jeg fredag kveld at han begynte å bli litt rufsete igjen - han gnir øret mot bakken da og holder det tidvis litt lavere ned. Øret lukter ingen ting men jeg ser at det er litt sånn svart gruff nedi der.. Ørerensen hadde gått ut på dato, så det har han ikke fått. Det virker ikke som han plages så veldig og idag synes jeg t.o.m. at han er bedre - han har ikke hatt hengeøre i det hele tatt og bare gnidd det en gang. Så spørsmålet - er det da ørebetennelse? Bør jeg gjøre noe med det? At det virker bedre idag, er det virkelig på vei til å bli bedre eller er det sånn "stille før stormen"? Man blir litt engstelig for å tukle unødvendig med ører..

Jeg skal kjøpe ørerens imorgen uansett, men er litt skeptisk til den når jeg leser innholdsfortegnelsen - mentol og ymse svi-greier oppi, sånt må da gjøre inderlig vondt å få nedi øret? Ikke for det, Strider er vanvittig redd for ørene sine og forrige gang jeg ga han øredråper så freaka han fullstendig ut (litt uventet fordi Strider er normalt ikke redd for noe som helst!). Første gangen vi var hos dyrlegen sa hun at hunder pleide å like øredråper når man masserer det ned i øret etterpå, men Strider kan ikke fordra at man masserer noe som helst ned i øret han.. jeg hadde ikke tenkt på det før, men han er slik som ikke liker å bli klødd i ørene uansett. Så ørene er visst hellig grunn. Finnes det noen øredråper som er mindre barske men funker allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svien av slike øredråper kommer først og fremst dersom hunden allerede er sår i ørene. Det svir nok ikke noe særlig om du bruker dette FØR han evt blir rød og sår (fordi han har klødd f eks). Det trenger forsåvidt heller ikke å være ørebetennelse, men soppinfeksjon. Da kan sur ørerens bidra til å gjøre miljøet så surt at soppen ikke trives.

Det kan være greit å finne ut HVORFOR det er rufsete - er det betennelse, sopp - eller evt noe annet - før du behandler. Evt prøve med ørerens først for å se om det greier å ta "rufset".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å finne ut hva det er ja, ved å få dyrlegen til å ta prøver.

Min erfaring er at om det er sopp eller betennelse, så går det ikke over av seg selv, selv om du renser litt av og til og synes det ser bedre ut i noen dager, det må på en skikkelig dråpe-kur. Jeg har hatt et skikkelig øre-******* med min, hun haaaaater å rense ører. Men nå går det greit om hun får noe veldig godt i bytte som belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro om han kanskje har litt trange øreganger, og derfor får litt mye ørevoks innimellom? Dette kan irritere til han får det ut. Om det ikke lukter anna enn hund av øret, og det ikke er varmt, så ville jeg renset det med eddikvann to-tre ganger og så dryppet litt matolje i det hver 14dag elns, for å hjelpe ørevoksen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...