Gå til innhold
Hundesonen.no

Vekt og tempo på vektreduksjon


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg var usikker på om dette hørte hjemme her eller under "Fôring og ernæring", men moderator må gjerne flytte tråden hvis dette blir feil.

Vi var jo hos dyrlegen torsdag i forrige uke og chip-kastrerte Ozu. Vi fikk da en forklaring på dette med kastrering og mulig overvekt - ca 25% av hundens energi brukes på å testosteron-produksjon til testiklene (om jeg forsto vet riktig). Når da dette forsvinner, så trenger hunden mindre mat. Dvs, færre kalorier.

Jeg spurte også om Ozu var for tykk, siden det er noe jeg lenge har slitt med å vurdere på ham pga pelsen. Hun kjente godt etter og konkluderte med at han på ingen måte var overvektig, men at han kanskje var litt godt i hold. Ikke mye, og ikke noe som egentlig var problematisk, men det ideelle hadde vært å slanke ham noe. Der og da veide han 11,7 kg (er 39 cm høy), og dyrlegen mente vi kunne sikte mot 11 kg blank på ham.

Jeg spurte også om vi skulle gå for reduksjon av fôrmengde med en gang, med tanke på kastreringen, noe hun mente var lurt. Så samboer og jeg regnet ut hvor mye V&H han skulle ha når han veide 11 kg og reduserte det med 25%. Jeg syntes det var litt voldsomt å redusere så mye, men tenkte at han får jo godbiter i tillegg - pluss at jeg kunne raspe noe gulrot i maten hans hvis han virket veldig sulten. Så han gikk fra 200g V&H om dagen til 165g - fortsatt fordelt på en liten frokost og et større hovedmåltid på kvelden.

Da jeg koste litt med ham i kveld, så syntes jeg plutselig jeg kunne kjenne ribbeina tydligere enn før. Tidligere har det vært et litt tynt "lag" mellom ribbeina og huden, dette var nå nesten helt borte. Så jeg veide ham igjen. Med forbehold om at vi har en billig baderomsvekt som ikke nødvendigvis er 100% riktig, så veide han nå 11,3 kg. 400g vekttap på fem dager! Var ikke det veldig mye?! Fikk dårlig samvittighet når jeg så det. :(

Dette ble et langt innlegg, men mine spørsmål er:

1. Har jeg redusert mat og vekt altfor fort? Han har ikke virket til å lide av dette. Jeg har ikke merket økt sult og han var like u-engasjert rundt frokosten i morges som han alltid er.

2. Jeg synes, med mine ufaglærte øyne og hender, at han er temmelig nær en idealvekt nå. Jeg kan kjenne ribbeina tydelig, selv med masse pels. Når forskjellen var så stor på 400g reduksjon, så vet jeg ikke om jeg har lyst at han skal gå ned 300g til. Skal jeg høre på anbefalingen fra dyrlegen og slanke ham enda mer og få ham ned til 11 kg blank, eller skal jeg gå etter egen magefølelse?

Jeg kunne selvsagt lagt ut bilder slik at dere kan bedømme, men det er jo nytteløst med en pelshund. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville økt på litt igjen, syntes 25% reduksjon hørtes veldig mye ut.

Ang vekt så er det jo umulig og si, 2 forskjellige vekter, (det kan jo ha noe og si for utfallet), kanskje forskjellig tidspunkt på dagen, kanskje hadde han mye vann i magen hos vet etc, som med mennesker så kan vekten variere en del, uten at det har noen sammenheng med fettreduksjon. Og at du synes han kjennes tynnere ut kan også ha noe med at du har økt fokus på dette nå.

Jeg ville kanskje gått ned 10% av det han fikk før (ikke fordi han er chippet, men fordi han skal litt ned i vekt) også ta det derfra. La det gå en uke eller noe også veier du igjen på samme vekt som nå og ser an utviklingen. Personlig tok jeg ikke av noe mat på Kodak da han ble chippet og det gjorde ingen utslag på han, så jeg ville ikke tatt med det i beregningen før du evt ser at du må. Ta utgangspunkt i det du brukte og gi, ta av litt fordi du vil ha han ned i vekt (og holde han der) og se an utviklingen. :) Og ikke ha dårlig samvittighet, om du ikke har merket noe på han (sult, stress ifbm sult osv så er det ikke noe synd på han. Ingen skade skjedd)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...