Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring av katt


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan dere gjør det med mating av deres katter?
Har lest før at katter ikke tåler å få mat 2ganger om dagen, slik som hunder. Stemmer dette?

Hjemme hos foreldrene mine (hvor alle kattene er for tiden, men min kat flytter snart opp til meg) står maten fremme hele tiden. Fordi kattene stort sett vil være ute på sommerstid, står maten på trappa. Vinterstid tas den som regel inn i ganga, alt ettersom hvor kattene oppholder seg. Men, maten de får er friskies, og slik type dagligvaremat. Av en eller annen grunn har alltid kattene våres fått det, mens hundene har fått ordentlig mat. Når katten min nå flytter til meg igjen vil jeg gjerne begynne å gi han ordentlig mat. Men, jeg er veldig usikker på hva som er bra kattemat, noen som har tips og erfaringer?

Siden jeg er student bør det ikke være det dyreste foret, men må likevel være bra.

Planen min var egentlig da å fore han 2-3 ganger daglig, så ikke maten står fremme hele tiden. Er dette dumt, bør jeg måle opp dagsrasjonen og la den stå fremme hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge katten ikke sliter med overvekt, klarer de fint å porsjonere maten sin selv, og det er også det beste for dem. Ideelt spiser de 10-20 små måltider i løpet av et døgn. Det går greit med mat to gangerom dagen og, men bedre om de porsjonerer det selv så lenge de ikke er kjempe tjukke. Evt kan man ha tørrfôr tilgjengelig hele tiden og gi ett eller to måltider med noe vått. Katter er ikke noe flinke tilnå drikke, og drikker gjerne først når de blir dehydrert. En av de vanligste dødsårsakene hos katt er nyresvikt, og manglen på væske over mange år kan være en av årsakene til dette. Mye crappy våtmat på markedet da. Prøv å få tak i bozita f.eks. det er billig og kjempebra mat. Flere dyrebutikker og nettbutikker selger dette.

Ang tørrfôr er det mye som med hund. Ikke se på kilopris på fôret, men døgnprisen. Kattene mine spiser orijen, som er ett av de absolutt dyreste fôrene på markedet om man måler i kilo, men sammenlignet med royal canin blir dagsprisen lavere, fordi de trenger ikke å spise like mye. Orijen er et knallbra tørrfôr som jeg absolutt vil anbefale. Evt er eukanuba en god nummer to. Litt billigere og lettere å få tak i, men fremdeles mye kjøtt i sammenlignet med noen av konkurrentene.

Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å måle opp dagsrasjonen og bare la den stå fremme.

Nå får kattene mine mat når det passer seg avhengig av når vi er hjemme eller de kommer hjem. Siden de er tre stk er det litt vanskeligere å regulere til hver enkelt, men de er ikke sterkt overvektige enda i hvert fall ;)
De får nå Royal Canin outdoor, som jeg er veldig fornøyd med, men hørt at det ikke er superbra - mye korn og heller masse smak slik at man ser at dyrene liker det. Brit care har masse kjøtt i sitt, men jeg var ikke fornøyd med dette. Kattene var ikke veldig begeistret for det og etter kort tid ble pelsen dårligere.

Nå forer jeg med V&H nr 25, litt rått kjøtt iblant og RC outdoor. For oss og kattene så funker det veldig bra. Og pelsen er blitt helt super :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med vann så ser jeg ikke den helt? Katter er opprinnelig ørkendyr og skal jo derfor ikke ha så mye vann.

Men ja - nyresvikt er ikke uvanlig dessverre.

Stemmer det. De er dog tilpasset å få det de trenger av væske gjennom maten. I en liten fugl/smågnager etc er det omtrent 70-80% vann. I tørrfor er det vanligvis rundt 8%. Så på en tørrfôrdiett kan væskeintaket bli altfor lavt, særlig når det i utgangspunktet ligger på smertegrensen.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Stemmer det. De er dog tilpasset å få det de trenger av væske gjennom maten. I en liten fugl/smågnager etc er det omtrent 70-80% vann. I tørrfor er det vanligvis rundt 8%. Så på en tørrfôrdiett kan væskeintaket bli altfor lavt, særlig når det i utgangspunktet ligger på smertegrensen.

Det løses veldig enkelt ved å gi måltider og ta litt vann over tørrforet før det serveres akkurat som hos en hund :hmm:

Her får de måltider 3-4 ganger om dagen. Kunne sikkert latt det stå framme også, men siden de aller fleste katter faktisk blir overvektige, så vet jeg ikke om jeg er enig i at de aller fleste klarer å regulere det så bra selv, selv om noen selvfølgelig gjør det. Akkurat som hos hunder (jeg har en hund som fint klarer det). Jeg er veldig fornøyd med Orijen til katt (ikke spesielt fornøyd med det til hundene, så der bytter jeg nå) og litt bozita våtfor innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løses veldig enkelt ved å gi måltider og ta litt vann over tørrforet før det serveres akkurat som hos en hund :hmm:

.

Det er selvfølgelig en fin måte å gjøre det på. Men poenget er det samme - katter er ikke flinke nok til å få i seg nok væske på egenhånd. Finnes heldigvis mange jevngode måter å løse det på :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingenting som støtter det at katter bør ha 10-20 måltider per dag faktisk. Har du noen gode artikler på det @Puttiva
Jeg er dog helt enig i at om katten foretrekker å ha fôret stående hele dagen, så bør de få det. Eller hvertfall få fôr ofte. Men det går mer på preferanser fra kattens siden, ikke at det faktisk er bedre for dem. Så det er liksom min greie, jeg ser an individet. Vil katten småspise, så skal den få lov til det. Har den ikke behov for det, så får den 2-3 faste måltider.

For vår del vil jo frifôring være veldig dumt, fordi vi har flere katter. Og om de alle har tilgang på samme fôret, så vil vi ikke klare plukke opp om en av dem plutselig spiser mindre. Vi vil først se det når de er blitt for tynne.

Vi bruker bozita våt og tørrfôr. Neste gang kan det hende vi prøver orijen tørrfôr. Aske spiser stort sett kun våtfôr og alt av rått som vi gir dem. Mens resten krever tørrfôr også.
Og ingen av våre har problemer med å få i seg væske. De drikker flere ganger for dagen alle sammen. Og de har ulike lyder når de drikker, så jeg vet at alle får i seg vann hver eneste dag.

Og vannproblem kan jo løses lett ved å være kreativ. Finn ut hva katten foretrekker. Om det er fontene, rennende springvann eller kanskje skåler litt i høyder osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da blir det nok stående fremme hele tiden. Han er ikke tykk, og virker ikke som han legger på seg velsig fort, så det blir nok ikke noe problem. Skal sjekke ut merkene dere har nevnt.

Angående vann så har han aldri hatt problemer med å drikke. Han liker spesielt å få drikke av springen på badet, men drikker også fint av skål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingenting som støtter det at katter bør ha 10-2 måltider per dag faktisk. Har du noen gode artikler på det @Puttiva

Dårlig formulering. Mente at katter gjerne spiser 10-20 måltider i løpet av et døgn dersom de har maten tilgjengelig, og at de fra naturens side er tilpasset å spise flere måltider pr dag siden det ikke er nok mat i bare én mus f.eks. Jeg har ikke noe dokumentasjon på dette her og nå.

Hva som faktisk er mest ideelt varierer jo som du sier fra individ til individ. Jeg har en katt som går på veggen av å få måltider, og blir helt desperat etter mat og får en appetitt opp i skyene dersom hun ikke har maten tilgjengelig hele tiden. Hun blir øitt overvektig av å ha maten tilgjengelig, men alt i alt er det bedre enn slik hun blir av måltider. Også har jeg en annen som fungerer like optimalt uansett hvilke matrutiner vi har i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig formulering. Mente at katter gjerne spiser 10-20 måltider i løpet av et døgn dersom de har maten tilgjengelig, og at de fra naturens side er tilpasset å spise flere måltider pr dag siden det ikke er nok mat i bare én mus f.eks. Jeg har ikke noe dokumentasjon på dette her og nå.

Hva som faktisk er mest ideelt varierer jo som du sier fra individ til individ. Jeg har en katt som går på veggen av å få måltider, og blir helt desperat etter mat og får en appetitt opp i skyene dersom hun ikke har maten tilgjengelig hele tiden. Hun blir øitt overvektig av å ha maten tilgjengelig, men alt i alt er det bedre enn slik hun blir av måltider. Også har jeg en annen som fungerer like optimalt uansett hvilke matrutiner vi har i huset.

Ah, men da var vi jo enige :) Ja vi har jo Calvin som blir skikkelig frustrert om han ikke får småspise, så kjenner til den! Og han får også småspise jevnt! Resten er det samme for, bare de får mat :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Royal Canin til våre 7. Har prøvd diverse annet men ikke klart å bli fornøyd. En sekk royal canin 10 kg varer sånn ca 200-250 dager på en katt, så det blir jo ikke akkurat så veldig dyrt. Har god erfaring med alle typene, men vi har falt tilbake på Sensible og Fit.

Edit: vi gir de også en god slump v&h valp daglig. Ca 200-300g tilsammen, fordelt på alle kattene. De fleste kattene liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde katt ble den stort sett foret 2 ggr pr dag, rett og slett fordi jeg slet med og finne plasser maten fikk være i fred for hundene og utover det så var katten mye ute og jeg så ikke helt hvorfor det skulle være nødvendig og fore 3 ganger på et par tre timer.. Så ikke ut til og være noe problem her ihvertfall. Mye mulig katten også spiste litt på egenhånd når den var ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt det med vann dere skriver.. Her har kattene en stor skål med vann, og den må jeg fylle på 3-4 ganger i uken i allefall. (somregel bytter jeg vann hver dag).. Kanskje mine katter bare er flink med å drikke vann, hehe..

Her står maten dog framme hele tiden, kjøper bare mat fra dyrebutikk men varierer litt på merkene..

Eneste problemet mitt er at ene katten er overvektig og han andre er normal/ undervektig.. Og jeg har litt små ugunstige arbeidstider så er ikke alltid hjemme til samme tidspunkt..

Så må finne på en lur løsning der tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt det med vann dere skriver.. Her har kattene en stor skål med vann, og den må jeg fylle på 3-4 ganger i uken i allefall. (somregel bytter jeg vann hver dag).. Kanskje mine katter bare er flink med å drikke vann, hehe..

Her står maten dog framme hele tiden, kjøper bare mat fra dyrebutikk men varierer litt på merkene..

Eneste problemet mitt er at ene katten er overvektig og han andre er normal/ undervektig.. Og jeg har litt små ugunstige arbeidstider så er ikke alltid hjemme til samme tidspunkt..

Så må finne på en lur løsning der tror jeg..

Katter er orginalt ørkendyr og får mesteparten av væsken fra maten de spiser. Orginalt sett. Når vi da forer med tørrfor får ikke katten i seg nok vann fra maten alene og det krever da at katten drikke mer, noe ikke alle er like flinke til å gjøre. Noe som igjen kan føre til dehydrering.

Rett og slett, har du en katt som drikker bra er det jo ikke et problem, problemet kommer først når katten er for dårlig på å drikke.

Her har jeg nylig redusert mengden mat da frøkna har lagt på seg, har da valgt å dele dagsporsjonen i 2 og gi morgen og kveld sånn at de kan småspise litt når de føler for det så lenge det er mat i skåla. Når jeg ikke deler opp mengden slik blir de vel sultne mellom hver foring.

Forer med Porta 21 Sensible og er fornøyd med det, godt kjøttinnhold i forhold til pris. Dog ser jeg på Orijen som enda mer optimalt. Av våtfor bruker jeg bozita i saus hovedsaklig. Bestiller dette fra http://Animail.no

Mjau og Nature's Peak er også gode våtfor. :)

Og taste of the wild er jo alltids bra. Både vått og tørt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Katter er orginalt ørkendyr og får mesteparten av væsken fra maten de spiser. Orginalt sett. Når vi da forer med tørrfor får ikke katten i seg nok vann fra maten alene og det krever da at katten drikke mer, noe ikke alle er like flinke til å gjøre. Noe som igjen kan føre til dehydrering.

Rett og slett, har du en katt som drikker bra er det jo ikke et problem, problemet kommer først når katten er for dårlig på å drikke.

Her har jeg nylig redusert mengden mat da frøkna har lagt på seg, har da valgt å dele dagsporsjonen i 2 og gi morgen og kveld sånn at de kan småspise litt når de føler for det så lenge det er mat i skåla. Når jeg ikke deler opp mengden slik blir de vel sultne mellom hver foring.

Forer med Porta 21 Sensible og er fornøyd med det, godt kjøttinnhold i forhold til pris. Dog ser jeg på Orijen som enda mer optimalt. Av våtfor bruker jeg bozita i saus hovedsaklig. Bestiller dette fra http://Animail.no

Mjau og Nature's Peak er også gode våtfor. :)

Og taste of the wild er jo alltids bra. Både vått og tørt. :)

Men er det noe værre at en katt rekker å bli sulten før neste måltid enn en hund? Mine får 3-4 måltider om dagen, og de rekker vel ikke akkurat å bli skrubbsultene (foreløpig får de så mye som de vil spise opp siden de er normalvektige), men de rekker jo å bli gira på mat, så da er de vel til en viss grad sultene. Hvorfor er det ille? Det er vel normalt for alle arter av rovdyr å rekke å bli sulten før neste måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noe værre at en katt rekker å bli sulten før neste måltid enn en hund? Mine får 3-4 måltider om dagen, og de rekker vel ikke akkurat å bli skrubbsultene (foreløpig får de så mye som de vil spise opp siden de er normalvektige), men de rekker jo å bli gira på mat, så da er de vel til en viss grad sultene. Hvorfor er det ille? Det er vel normalt for alle arter av rovdyr å rekke å bli sulten før neste måltid?

Ingenting gale i at de er sultne såvidt jeg vet, skrev ikke noe om det heller, men jeg skrev: Da blir de VEL sultne. Altså mer sultne enn nødvendig. Type står på døra å krafser og mjauer lenge før jeg står opp om morgenen. Jeg forer ikke bikkja 1 gang på 24 timer heller, fordi han da spyr pga sult/tom mage for mye magesyre etc, så hvorfor skulle jeg gjøre det mot kattene? Jeg gjør ikke det mot meg selv heller... Magen min hadde ikke vært fornøyd om jeg bare spist 1 måltid til dagen.

Jeg kunne godt delt opp enda mer og gitt dem 3-4 måltider, men det gidder jeg ikke, da gir jeg heller 2 så får de styre det littegrann selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ér en forskjell mellom hund og katt hva som angår "å gå sultne". Men innen et døgn er det ingen fare. Men derimot om man har en (overvektig) katt som sulter over flere dager, så kan det være livstruende. De kan utvikle fettlever, som er en veldig skummel tilstand. Så å sammenligne hund og katt på det området der, blir litt feil. Men som sagt - innen samme døgn er det nok ingen fare, men jeg er mye varere på om kattene sulter enn om hunden gjør det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det ér en forskjell mellom hund og katt hva som angår "å gå sultne". Men innen et døgn er det ingen fare. Men derimot om man har en (overvektig) katt som sulter over flere dager, så kan det være livstruende. De kan utvikle fettlever, som er en veldig skummel tilstand. Så å sammenligne hund og katt på det området der, blir litt feil. Men som sagt - innen samme døgn er det nok ingen fare, men jeg er mye varere på om kattene sulter enn om hunden gjør det.

Det er snakk om å bli sulten mellom måltidene for dyr som får mange måltider gjennom dagen. Ingen frisk katt trenger å spise mer enn 3-4 ganger om dagen? Det er ingen her som har snakka om at katter skal gå sultene i flere dager :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om å bli sulten mellom måltidene for dyr som får mange måltider gjennom dagen. Ingen frisk katt trenger å spise mer enn 3-4 ganger om dagen? Det er ingen her som har snakka om at katter skal gå sultene i flere dager :hmm:

Som sagt; ikke relevant mtp pr dag, men en grei ting å være klar over i temaet "fôring av katt" :) Bare ment som tilleggsopplysning.

Hørt flere som også jobber i dyrebutikker si til kundene i forbindelse med bytting av fôr at "katten spiser til slutt, den er bare sær!". Og det er ganske skummelt. Jeg kjenner noen som har en katt som var millimeter av å dø pga dette, fordi den nektet å spise fôret den ble tilbudt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med vann så ser jeg ikke den helt? Katter er opprinnelig ørkendyr og skal jo derfor ikke ha så mye vann.

Men ja - nyresvikt er ikke uvanlig dessverre.

Det stemmer at de er i stand til å konsentrere urinen svært mye, men det betyr ikke at de har godt av det. Væsken katten får i seg er også viktig for å vanne ut urinen. Økt konsentrasjon av mineraler og salter i blæren, øker sjangsen for utvikling av urinveisstein. Det beste er å sette vannskålen et annet sted enn ved siden av matskålen. Dette kommer av at katten har et instinkt som sier dem at man ikke skal drikke vannet der byttet ligger, fordi det kan være forurenset. Det samme gjelder stillestående vann. Tilbys ikke annet, vil den selvfølgelig drikke det, men i mindre mengder. Skaff en vannfortene og sett den et annet sted = pus vil drikke mer! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det stemmer at de er i stand til å konsentrere urinen svært mye, men det betyr ikke at de har godt av det. Væsken katten får i seg er også viktig for å vanne ut urinen. Økt konsentrasjon av mineraler og salter i blæren, øker sjangsen for utvikling av urinveisstein. Det beste er å sette vannskålen et annet sted enn ved siden av matskålen. Dette kommer av at katten har et instinkt som sier dem at man ikke skal drikke vannet der byttet ligger, fordi det kan være forurenset. Det samme gjelder stillestående vann. Tilbys ikke annet, vil den selvfølgelig drikke det, men i mindre mengder. Skaff en vannfortene og sett den et annet sted = pus vil drikke mer! :)

Mine katter foretrekker bikkjenes ekle slimete vann fremfor en helt ren skål med rent friskt vann :lol: såh det varierer nok litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter foretrekker bikkjenes ekle slimete vann fremfor en helt ren skål med rent friskt vann :lol: såh det varierer nok litt.

Nei, der er nok sannsynligvis grunnen at hundenes skål er større? :) Katter vil ha stooor skål - må være forsiktige med de verdifulle værhårene vet du ;) I tillegg vil de gjerne ha keramikk om de får velge. Metall gir en skummel følelse på værhårene, og plast syns de ofte at gir vannet en rar smak. Dette er faktisk forsket på i den forstand at det inngikk i undervisningsmateriellet på skolen! :) Men altså.. mine har metallskål - men riktignok hundestørrelse, selv om jeg ikke har hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, der er nok sannsynligvis grunnen at hundenes skål er større? :) Katter vil ha stooor skål - må være forsiktige med de verdifulle værhårene vet du ;) I tillegg vil de gjerne ha keramikk om de får velge. Metall gir en skummel følelse på værhårene, og plast syns de ofte at gir vannet en rar smak. Dette er faktisk forsket på i den forstand at det inngikk i undervisningsmateriellet på skolen! :) Men altså.. mine har metallskål - men riktignok hundestørrelse, selv om jeg ikke har hund :)

Hehe katteskåla er kjeramikk, mens bikkjene sin er metall. Men større er den ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mine katter foretrekker bikkjenes ekle slimete vann fremfor en helt ren skål med rent friskt vann :lol: såh det varierer nok litt.

katten her foretrekker å drikke vann i badekaret/dusjen som er gammelt, kalkete og gjerne litt såperester i. rent friskt vann i katteskåla er helt uaktuelt å drikke.

Hun spiser RC, varierer med type, avhengig av hva jeg får. Men hun liker ikke Outdoor eller Indoor, men ellers går det meste ned. Hun er spesielt glad i senior foret 12+. Våtfor spiller ingen rolle hvem av RC sine det er, for hun slikker bare av sausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...