Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring av katt


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan dere gjør det med mating av deres katter?
Har lest før at katter ikke tåler å få mat 2ganger om dagen, slik som hunder. Stemmer dette?

Hjemme hos foreldrene mine (hvor alle kattene er for tiden, men min kat flytter snart opp til meg) står maten fremme hele tiden. Fordi kattene stort sett vil være ute på sommerstid, står maten på trappa. Vinterstid tas den som regel inn i ganga, alt ettersom hvor kattene oppholder seg. Men, maten de får er friskies, og slik type dagligvaremat. Av en eller annen grunn har alltid kattene våres fått det, mens hundene har fått ordentlig mat. Når katten min nå flytter til meg igjen vil jeg gjerne begynne å gi han ordentlig mat. Men, jeg er veldig usikker på hva som er bra kattemat, noen som har tips og erfaringer?

Siden jeg er student bør det ikke være det dyreste foret, men må likevel være bra.

Planen min var egentlig da å fore han 2-3 ganger daglig, så ikke maten står fremme hele tiden. Er dette dumt, bør jeg måle opp dagsrasjonen og la den stå fremme hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge katten ikke sliter med overvekt, klarer de fint å porsjonere maten sin selv, og det er også det beste for dem. Ideelt spiser de 10-20 små måltider i løpet av et døgn. Det går greit med mat to gangerom dagen og, men bedre om de porsjonerer det selv så lenge de ikke er kjempe tjukke. Evt kan man ha tørrfôr tilgjengelig hele tiden og gi ett eller to måltider med noe vått. Katter er ikke noe flinke tilnå drikke, og drikker gjerne først når de blir dehydrert. En av de vanligste dødsårsakene hos katt er nyresvikt, og manglen på væske over mange år kan være en av årsakene til dette. Mye crappy våtmat på markedet da. Prøv å få tak i bozita f.eks. det er billig og kjempebra mat. Flere dyrebutikker og nettbutikker selger dette.