Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking med 2 hunder


sjurelv
 Share

Recommended Posts

Hva slags sele®/utstyr må man ha for å bruke 2 hunder til trekking? Har man 2 snører, 1 på hver hund, eller et hovedsnøre med 2 forgreininger? Er nybegynner, så ha litt tålmodighet. :) Prøvde å søke på nett med fant ikke så mye, ei heller link til hvor man får tak i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kommer litt an på. Det er godt å gå med to liner og litt lang hanefot på noen hunder, men mine er så ulike i tempo og løpsmønster at det blir veldig hemmende på dem begge om de skal måtte gå tett sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg bruker avhenger av situasjonen. Skal vi trene, altså, sykkel, ski, pulk el. bruker jeg et bånd med hanefot/line med to forgreininger. Skal jeg bare på vanlig gårtur eller kløvtur foretrekker jeg å gå med to bånd. Da har jeg mye mer kontroll på hver individ, og kan huke "inn" den ene uten å måtte få til meg begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kan jeg kapre tråden litt og spørre hva dere tenker om å gå på ski med en hund med en c hofte??

Under forutsetningen at du ikke merker noe til HDen: Jeg ville gjort det, men passa på å trene den gradvis opp og trent gjevnt. Ikke plutselig gå lange turer uten trening, men å være i god form og godt med muskler er bra for hunder med anmerkninger på hoftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg kapre tråden litt og spørre hva dere tenker om å gå på ski med en hund med en c hofte??

Jeg snakket om dette tidligere med fysio da jeg hadde en hund med e hofter. Vi fulgte rådene fra han :)

Fast snø, ikke løssnø.

Bruke ca 15-20 min på oppvarming og 10-15 min på nedgåing. Dette var for en hund på ca 12 kg.

Om hunden har dårlige dager, skulle man ikke gå på ski da, heller rolige turer i kupert skogsterreng.

I tillegg brukte jeg bot dekken på han etter all fysisk trening :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket om dette tidligere med fysio da jeg hadde en hund med e hofter. Vi fulgte rådene fra han :)

Fast snø, ikke løssnø.

Bruke ca 15-20 min på oppvarming og 10-15 min på nedgåing. Dette var for en hund på ca 12 kg.

Om hunden har dårlige dager, skulle man ikke gå på ski da, heller rolige turer i kupert skogsterreng.

I tillegg brukte jeg bot dekken på han etter all fysisk trening :)

Egentlig også gode tanker for alle hunder, særlig aktive hunder som ofte er ute og får brukt seg :) Restitusjon, hvile, riktig ernæring, oppvarming og nedtrapping, alt er viktig for hunder (og mennesker) som skal prestere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig også gode tanker for alle hunder, særlig aktive hunder som ofte er ute og får brukt seg :) Restitusjon, hvile, riktig ernæring, oppvarming og nedtrapping, alt er viktig for hunder (og mennesker) som skal prestere.

*kjenner på gangsperren som kommer krypende og grynter noen gloser* :P

Du har selvsagt helt rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper skal til veterinær/kiropraktor i morgen for en sjekk. skal spørre hva hun mener.

I utgangspunktet har jeg bestemt meg for å bruke hunden helt som normalt. Men han sjekkes regelmessig av kiropraktor og får tilskudd i maten ellers tenker jeg ikke noe over det. I dag bykset han rundt i løssnø, jeg vet at det ikke er så bra...men men... prøver å unngå det. Men er ikke fanatisk...

Hunden går ca 2 timer i skogen i kuppert terreng hver eneste dag og han er i god form.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper skal til veterinær/kiropraktor i morgen for en sjekk. skal spørre hva hun mener.I utgangspunktet har jeg bestemt meg for å bruke hunden helt som normalt. Men han sjekkes regelmessig av kiropraktor og får tilskudd i maten ellers tenker jeg ikke noe over det. I dag bykset han rundt i løssnø, jeg vet at det ikke er så bra...men men... prøver å unngå det. Men er ikke fanatisk...Hunden går ca 2 timer i skogen i kuppert terreng hver eneste dag og han er i god form. Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Vi gikk for kvalitet foran kvantitet, og Birk fikk 5 flotte år der han fikk være med på nesten alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk for kvalitet foran kvantitet, og Birk fikk 5 flotte år der han fikk være med på nesten alt :)

Han er en liten hund (sheltie) med en c hofte og uten forkalkninger så jeg håper på et langt, fullverdig liv til han blir 30 ;) Selv med vanlig behandling...

En venninne av meg skal avle på sin c hund så jeg tenker at en c ikke er the end of the world. Hvis man bare tar sine forhåndsregler. :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en liten hund (sheltie) med en c hofte og uten forkalkninger så jeg håper på et langt, fullverdig liv til han blir 30 ;) Selv med vanlig behandling...

En venninne av meg skal avle på sin c hund så jeg tenker at en c ikke er the end of the world. Hvis man bare tar sine forhåndsregler. :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Det går nok helt fint. B var ikke plaget før han ble skadet og han ikke fikk mosjonert nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...