Gå til innhold
Hundesonen.no

Joggesko til hardt underlag


lucy
 Share

Recommended Posts

Trenger etterhvert nye joggesko til jogging på asfalt/grusvei. Jeg kjøpte tilfeldigvis disse (Merrell crush glove) til bruk på jobb (trengte svarte joggesko) -

http://www.merrell.com/US/en-US/Mobile/Product.mvc.aspx/30910W/74657?galleryKey=0

og synes de er helt fantastisk å gå på jobb med (tregulv/fliser/betong), mye bedre enn sko jeg har hatt tidligere, som har hatt mer demping.

Så tenker på å kjøpe et par til av disse, noen som har erfaring med å jogge med disse eller lignende sko? Evt forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Løper du mye?

Jeg løper relativt mye og har etterhvert gått over til lite demping og liten forskjell i høyde mellom forfot og hæl. Altså det man kanskje kan kalle "naturlige løpesko". Jeg løper i slik type sko på grus og hardt underlag/asfalt opp til halvmaraton i "høy" fart, og gjerne også opp til 3 mil i roligere tempo. Men jeg har etterhvert blitt konkurranseløper og har vendt meg til denne typen sko. Det krever tilvenning! Lander du på hæl og ikke har vendt deg til slike sko får du fort overbelastning, skader og trøtte bein.

For maraton velger jeg litt mer demping, spesielt i hæl, fordi jeg ikke klarer å lande på forfot når jeg blir skikkelig sliten og det går sakte. Da blir det noe slik som http://www.loplabbet.no/Test-Adidas-Adizero-Adios-Boost

For ultramaraton har jeg så langt valgt sko med enda mer demping. Skikkelig plattformsko faktisk. Av denne typen. Da er det bare om å gjøre å bevare bena så friske som mulig, så lenge som mulig.

Vil egentlig tipse deg om å ta deg en tur innom Løplabbet og få anbefaling hos dem. De har peiling og finner sko som passer ditt løpesett og dine føtter. Dessverre er de blant de dyreste, men det kan være verdt det. Er du medlem av Kondis, så får du god rabatt der :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge holder jeg på med nybegynnerprogram ;) Nå jogger jeg med terrengsko fra Helly Hansen, men vil ha noe lettere mot våren/når jeg er ferdig med nybegynnerprogrammet og skal jogge lengre strekk. Noe maraton (eller halvmaraton, for den saks skyld) blir det nok aldri, bare lett mosjonsjogging. En times tid tre ganger i uken håper jeg er realistisk etterhvert. Nøyaktig hvor langt det vil si, vet jeg jo ikke enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper i lette sko uten særlig demping, men løper lite på vei (blir noe grus). Også for ultra, altså helt motsatt av MariusJ ovenfor (jeg løp min første ultra i noe av det letteste og minst dempede skoene du får på markedet, New Balance Minimus Trail). Jeg foretrekker dette, og syns det fungerer bedre for beina mine enn tidligere, da jeg løp i sko med god demping. Men jeg er også opptatt av teknikk, og løper på forfot/mellomfot.

Hvis du har ambisjoner om å løpe regelmessig kan det være verdt en tur innom Löplabbet, og få hjelp derfra. Det koster litt, men gode sko er en god investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt på en tur innom Løplabbet etterhvert. Nå suser jeg gjennom det 12 ukersprogrammet, så får jeg stikke innom Løplabbet når jeg er ferdig med det :)

Marjan, du gikk en del på Løvsatkken da du bodde i Bergen? Nå holder de jo på å ferdigstille Løvstien (https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/gronn-etat/9535/9713/article-102298 ), gleder meg til å ta den i bruk! Men frem til det blir det mye asfalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løplabbet anbefales, skal selv dit en gang. Min mor gikk dit i sin tid og fikk kjøpt seg et par joggesko som ble skreddersydd til henne. De skona levde i mange mange år og hjalp veldig på hennes bein! (Fikk smerter i beina når hun gikk lenge pga feil belastning, med nye sko ble problemet borte)


Ellers en smule OT. (håper det er greit?)
Noen som vet hvor man får tak i gode sko/innleggs såler med god demping? (Kanskje noe ala silikonsåler?) Trenger i stor størrelse, type 50. Har ikke funnet det noen plass enda :/ (Er til sambo sine reva jobb(verne)sko)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løplabbet anbefales, skal selv dit en gang. Min mor gikk dit i sin tid og fikk kjøpt seg et par joggesko som ble skreddersydd til henne. De skona levde i mange mange år og hjalp veldig på hennes bein! (Fikk smerter i beina når hun gikk lenge pga feil belastning, med nye sko ble problemet borte)

Ellers en smule OT. (håper det er greit?)

Noen som vet hvor man får tak i gode sko/innleggs såler med god demping? (Kanskje noe ala silikonsåler?) Trenger i stor størrelse, type 50. Har ikke funnet det noen plass enda :/ (Er til sambo sine reva jobb(verne)sko)

Victoria har ihvertfall gel såler, brukte det mye før og de er gull. http://shop.victoria.no/nettbutikken/main.aspx?page=article&artno=01924 Merkelige str merking her da så aner ikke om det er stort nok, men går jo an og sende en mail og høre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria har ihvertfall gel såler, brukte det mye før og de er gull. http://shop.victoria.no/nettbutikken/main.aspx?page=article&artno=01924 Merkelige str merking her da så aner ikke om det er stort nok, men går jo an og sende en mail og høre :)

hmm.. vanskelig å si. Om det er UK størrelser er den opp til 48,5 om det er amerikansk er de opp til 45. :P Får sende en mail ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...