Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang bløtfor


Nemz
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer igjen på en liten ting.

Hvis man skal gi bløtfor til en hund. Hvordan klarer man og måle mengden tørrfor man da skal ta bort?

For eksempel. Min får 60 gram tørrfor (royal canin) i døgnet ( miniatyrhund på 3.3 kg) Hvis jeg da skulle ha gitt en halv boks cesar hundemat ( 1/2 boks 75 g ) mens man trener som belønning i løpet av en dag. Hvor mye tar man bort av tørrfor. Han er jo liten og jeg vil ikke at han skal bli overvektig.

Grunnen til at jeg kanskje vil begynne med dette er at han er småspist. Å da spiser han jo mer i løpet av dagen av hundemat gjennom trening. Det er jo bedre enn hundegodt regner jeg med. Tørrfor som belønning fungerer ikke. Pluss han elsker cesar hundematen, så da blir han motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lager en mental antagelse. Hvis f.eks jeg vet vi skal ut og trene spor (som betyr en del godbiter både i sporet og ved sporslutt), evt gå en langtur hvor det blir en del belønninger, så dropper jeg hele frokosten hans (50 g). I kveld skal vi f.eks på fellestrening LP. Hvis det da går en del godbiter, så får han 100g kveldsmat i stedet for 150g. Jeg måler det ikke nøyaktig, men tar det litt sånn grovt regnet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal justere formengde så tar jeg bare litt på feelingen jeg, men nå er det ikke snakk om store mengder for vår del. Men viss du vil ha det mer nøyaktig så kan du jo regne ut hvor mange % av dagsrasjon han får av våtforet. La oss si du regner ut at den mengden er 30%, da trekker du fra 30 % av tørrforrasjonen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal justere formengde så tar jeg bare litt på feelingen jeg, men nå er det ikke snakk om store mengder for vår del. Men viss du vil ha det mer nøyaktig så kan du jo regne ut hvor mange % av dagsrasjon han får av våtforet. La oss si du regner ut at den mengden er 30%, da trekker du fra 30 % av tørrforrasjonen :)

Neineinei, husk at våtfôr kan ha opptil 90% vann, mens tørrfôr sjeldent har over 10%. Butikkvåtfôr inneholder omtrent ikke næring, så jeg hadde ikke trukket fra en pøkk på den vanlige maten før jeg så at hunden faktisk la på seg. Og da hadde jeg redusert med maks 10%.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, husk at våtfôr kan ha opptil 90% vann, mens tørrfôr sjeldent har over 10%. Butikkvåtfôr inneholder omtrent ikke næring, så jeg hadde ikke trukket fra en pøkk på den vanlige maten før jeg så at hunden faktisk la på seg. Og da hadde jeg redusert med maks 10%.

Ja? Derfor man regner %. Altså viss tørrforet er 60 g pr dag og våtforet 120 g pr dag så blir 60 g våtfor 50% og 50%tørrfor 30 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Derfor man regner %. Altså viss tørrforet er 60 g pr dag og våtforet 120 g pr dag så blir 60 g våtfor 50% og 50%tørrfor 30 g

Det stemmer fortsatt ikke næringmessig overens? 120g våtfôr kan ha mindre næring enn 20g tørrfôr, det kommer helt an på type fôr. 100g våtfôr med 90% vann har 10g tørrstoff/næring. Næringa er ofte fattigere enn tôrrfôret. Da er det absolutt ingen grunn til å trekke fra noe som helst før man ser hunden faktisk legger på seg. For den forbrenner gjerne litt flere kcal de dagene den trener, enn de dagene den ikke trener, så det går stort sett opp i opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer fortsatt ikke næringmessig overens? 120g våtfôr kan ha mindre næring enn 20g tørrfôr, det kommer helt an på type fôr. 100g våtfôr med 90% vann har 10g tørrstoff/næring. Næringa er ofte fattigere enn tôrrfôret. Da er det absolutt ingen grunn til å trekke fra noe som helst før man ser hunden faktisk legger på seg. For den forbrenner gjerne litt flere kcal de dagene den trener, enn de dagene den ikke trener, så det går stort sett opp i opp.

Selvfølgelig gjør det det så lenge man regner ut ifra dagsbehov. Dagsbehov næring fra våtfor og dagsbehov næring fra tørrfor. Om man da bruker 30% av dagens næringsbehov på trening i form av våtfor så har jo hunden fått dekt 30 % av dagens næringsbehov. Ergo kan man trekke fra 30% av det totale næringsbehovet av tørrfor. Om man har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men viss du vil ha det mer nøyaktig så kan du jo regne ut hvor mange % av dagsrasjon han får av våtforet. La oss si du regner ut at den mengden er 30%, da trekker du fra 30 % av tørrforrasjonen :)

Selvfølgelig gjør det det så lenge man regner ut ifra dagsbehov. Dagsbehov næring fra våtfor og dagsbehov næring fra tørrfor. Om man da bruker 30% av dagens næringsbehov på trening i form av våtfor så har jo hunden fått dekt 30 % av dagens næringsbehov. Ergo kan man trekke fra 30% av det totale næringsbehovet av tørrfor. Om man har behov for det.

Du ser forskjellen på disse to svarene dine? Det første blir helt feil (den jeg svarte på), den andre er mer rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser forskjellen på disse to svarene dine? Det første blir helt feil (den jeg svarte på), den andre er mer rett.

Nei? 30% av dagsrasjon er 30% av dagsrasjon, uansett om det er tørt eller vått, men man må selvfølgelig trekke 30% av mengden av det aktuelle foret(ellers er det jo ikke prosentregning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drev med utregning av ernæring på skolen (fysioterapi for hund), og jeg husker ikke helt, men en hund på Chickas størrelse måtte ha 5 eller 6 store peedigree pal pølser for å komme likt i ernæringen som tørr fôr ga på en dag, det er MYE mat (eller skal jeg si vann?? :D ) og sikkert en god del som kommer ut igjen :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? 30% av dagsrasjon er 30% av dagsrasjon, uansett om det er tørt eller vått, men man må selvfølgelig trekke 30% av mengden av det aktuelle foret(ellers er det jo ikke prosentregning).

La oss si at hunden vanligvis spiser 100g av et tørrfôr, som da gir hunden 1000 kcal, dvs 10 kcal pr gram. Den får en dag et våtfôr under trening som har 1 kcal pr gram. Dvs at den faktisk må ha et helt kilo av våtfôret for å dekke opp hele dagsporsjonen av tørrfôret! Iflg den første posten din skulle man brukt % av dagsrasjon (mengde mat), så om hunden hadde fått 50 g tørrt til frokost, fikk 100 gram vått til trening, så skulle den ha få -50% til kveld, eller ikke mat til frokost dagen etter...

I neste post bruker du dagsbehov av næring, og da blir eksempelet jeg har brukt slik: 50g tørrt til frokost, 100g vått til trening og 40 gram tørrt til kvelds. Litt i minus om hunden har forbrukt mer energi den dagen enn normalt, så om den hadde fått normal porsjon tørrt til kvelds hadde det vært bedre.

Husk at butikkvåtfôr omtrent ikke har kcal, Zugo fikk feks 800g VOH, skulle hun fått våtfôr fra dagligvare måtte hun vel opp i 3 KILO dagen. Selv Troll sitt våtfôr på boks, som slett ikke er en versting, måtte hun hatt 1.6-2 kilo om dagen av... Hadde jeg brukt det første eksempelet ditt til matfordeling hadde hun rast i vekt på etpar dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir sånn her da? Cesar hundemat skal egentlig han ha 2 bokser av i døgnet står det. Jeg ønsker og bruke 1/2 boks. Altså 25% av dagsrasjonen. Da tar jeg vekk 15 g tørrfor , som er 25% av 60 g ( dagsrasjonen ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir sånn her da? Cesar hundemat skal egentlig han ha 2 bokser av i døgnet står det. Jeg ønsker og bruke 1/2 boks. Altså 25% av dagsrasjonen. Da tar jeg vekk 15 g tørrfor , som er 25% av 60 g ( dagsrasjonen ).

Som sagt, så hadde jeg ikke tatt vekk noe av tørrfôret før du ev ser at hunden går opp i vekt. DA kan du begynne å ta vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at jeg ikke vil risikere å gi dette i tillegg til full dagsrasjon. Veterinær har jo sagt at de små miniatyrhundene har veldig lett for å legge på seg. Å litt for mye vekt er mye for en miniatyr. Derfor vil jeg sørge for at jeg ikke går over noen grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...