Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

Gå pent i bånd

Okai, jeg vet at det er maange slike tråder fra før, men jeg gidder ikke å drive å lete etter dem, og bare få halvveis svar på det jeg lurer på/trenger hjelp til.

Helt siden Simba var valp har vi trent masse på å gå pent bånd (ikke dra). Vi brukte sele før, men nå bruker jeg bare sele til vimsing eller trekk. De siste månedene har vi trent masse på å gå pent i halsbånd, og det har gått kjempebra. "Turen" bruker vi ca. 10 min på, og da har vi kunne gått hele turen uten at han har dratt i båndet. Ellers har det vært få ganger hvor jeg har måtte stoppe opp, og stå stille før vi gikk vidre.

Men nå i det siste har han visst glemt alt det. Hver gang han drar i båndet stopper jeg opp, og han fortsetter å dra før han skjønner at det ikke er vits. Da snur han seg mot meg, og med en gang jeg begynner å gå igjen stuper han fremover. Så det ender bare med at jeg må stoppe for hver meter vi går, og da blir det ikke særlig hyggelig å gå tur med han.

Det er desverre (ja, faktisk) ikke bare meg som går tur med han. Av og til trår foreldrene mine til, men de har fått strent beskjed om å alltid bruke sele på han. Så i selen har han blitt dritflink til å trekke. :lol:

Men anyway, hva har skjedd? Tidligere senket han farten hvis jeg stoppet opp og ikke gikk før båndet var slakt. Da tok han det med en gang, og det var ikke mer tull. Men nå er han helt umulig. :ermm:

Problem numero dos. Simba tar masse ting og spiser de. Det er et problem spesielt for foreldrene mine. Hva kan vi gjøre for at han skal slutte å ta ting? Vi er 4 stk, så det er vanskelig å fjerne alt som potensielt kan spises til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er han vel i passe alder for at pubertetsdiller begynner å slå inn?

Jeg ville trent litt kortere økter med å gå pent, og jobbet med kontakt, og ikke bare det å ikke trekke. Det er lettere å ha god kontakt og gi litt slakk på det, enn å gå slik du beskriver. Om det er helt håpløst kan det være en idé å ta litt pause, ellers er det "bare" å jobbe seg gjennom det. ;)

Jeg tror du kan få mange gode tips i de andre trådene jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Når er han vel i passe alder for at pubertetsdiller begynner å slå inn?

Jeg ville trent litt kortere økter med å gå pent, og jobbet med kontakt, og ikke bare det å ikke trekke. Det er lettere å ha god kontakt og gi litt slakk på det, enn å gå slik du beskriver. Om det er helt håpløst kan det være en idé å ta litt pause, ellers er det "bare" å jobbe seg gjennom det. ;)

Jeg tror du kan få mange gode tips i de andre trådene jeg.

Hovedproblemet er vel at han har nada kontakt. Han går med snuten konstant i bakken, uansett om jeg har pølse eller leverpostei i hånden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er vel at han har nada kontakt. Han går med snuten konstant i bakken, uansett om jeg har pølse eller leverpostei i hånden..

Hvorfor ikke gi beskjed om at nesa skal opp fra bakken og kreve litt kontakt? :)

Jepp, det der kan jobbes med. Jeg oppdaget nylig at det faktisk hjelper, da Kovu plutselig både hadde kontakt og sladret som bare det på lørdagstreninga... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu kan finne på å plante nesa i bakken når vi skal trene lydighet, og da får jeg ingen kontakt. Det jeg gjør er å holde båndet så kort at han ikke rekker i bakken (men uten å stramme det, kun holde). Etter kort tid synes han det blir kjedelig å bare stå sånn, så da kikker han opp på meg - klikk og julaften! Jeg får ham ofte tilbake igjen på jobb med den metoden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...