Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H - noen spørsmål


M&M
 Share

Recommended Posts

Jeg skal gå over til å fullfôre på V&H og har noen spørsmål :)

Er det noen annen forskjell på nr 25 og 33, annet enn at i nr 33 må man tilsette en teskje selolje for å bruke det som fullfôr? I nr 25 er det vel laks i, så man slipper denne oljen.

Er det en av dem som lukter mer enn den andre?

Hvordan oppbevarer man pølsene på best mulig måte etter de er tatt ut av fryserern?

Har hørt at hunden kan bli hard i magen, hva kan man gi for å unngå dette?

Kan man blande litt tørrfôr inn i V&H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er innholdsfortegnelsen:
http://www.vomoghundemat.no/images/vomog/pdf/vom_051012.pdf

25 lukter mer enn 33, iom at den inneholder fisk.

Det er mange måter å oppbevare det på. Jeg tar opp for 4-5 dager i slengen, og oppbevarer det i en lukket plastboks i kjøleskapet. Det skal holde seg lenger om du oppbevarer det i åpen boks, men for oss er ikke det et alternativ, og det holder seg uansett 4-5 dager i vårt kjøleskap (har det på maks kulde). Man lukter om foret har blitt dårlig.

Hunder får hardere og tørrere avføring av råfor, fordi de nyttiggjør seg mer av foret. Det er helt normalt. Jeg ville ikke gitt noe for dette før det eventuelt blir et problem. Om hunden blir for hard i magen kan man fore på varianten med ris, tilsette tørrfor, kli, grønnsaker, osv.

Du kan blande tørrfor inn i V&H om du ønsker det. Her er hva V&H selv skriver om blanding av tørrfor og V&H:
http://www.vomoghundemat.no/produkter/ernaering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå over til å fullfôre på V&H og har noen spørsmål :)

Er det noen annen forskjell på nr 25 og 33, annet enn at i nr 33 må man tilsette en teskje selolje for å bruke det som fullfôr? I nr 25 er det vel laks i, så man slipper denne oljen.

Er det en av dem som lukter mer enn den andre?

Hvordan oppbevarer man pølsene på best mulig måte etter de er tatt ut av fryserern?

Har hørt at hunden kan bli hard i magen, hva kan man gi for å unngå dette?

Kan man blande litt tørrfôr inn i V&H?

25 inneholder laks, og jeg personlig synes den lukter fælt. Jeg forer mine på nr 33 + litt pro plan med laks. Eventuelt kan man tilsette litt linfrø dersom man opplever at hunden blir hard i magen av bare v&h :)

Jeg oppbevarer det i en boks uten lokk i kjøleskapet, og tømmer ut blodvnann etterhvert. Da holder det seg bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 inneholder laks, og jeg personlig synes den lukter fælt. Jeg forer mine på nr 33 + litt pro plan med laks. Eventuelt kan man tilsette litt linfrø dersom man opplever at hunden blir hard i magen av bare v&h :)

Jeg oppbevarer det i en boks uten lokk i kjøleskapet, og tømmer ut blodvnann etterhvert. Da holder det seg bra :)

Tømmer ut blodvannet? Da tror jeg Ozu hadde vært sånn. :| Det er jo super-nom!

Jeg vet ikke om det stemmer, men har hørt at det ikke er bra å gi tørrfor og våtfor samtidig, fordi tørt og vått bruker helt forskjellig tid på å bli nedbrutt i magen og da skaper det krøll. Vet ikke om det stemmer, men det kan vel i så fall enkelt løses med å blande V&H med oppbløtt tørrfor.

Her har vi pølsa i en lukket tupperwareboks i kjøleskapet. Funker helt fint siden vi bruker 2-3 dager på en pølse. Så når jeg ser at det er for lite igjen til neste måltid, så tar jeg opp en ny pølse fra fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder blir fortere lei av nr 25 enn å få nr 33. Ellers er det ingen stor forskjell. Gir ikke olje i tillegg, de får litt laks/ørret en dag eller to i uka i stedet for. Dalmisen får bare vom, gronnisen får tørrfor til frokost.

Eg har en isboks uten lokk i kjøleskapet. Tar som regel opp av frysen hver dag, da det går med ca ett kg for dagen her. Dersom det legger seg blodvann i bunnen av boksen får hundene det på maten. Dersom fôret har blitt stående 3-4 dager synes eg det er mer lukt i kjøleskapet, så prøver å unngå det.

Gronnisen blir for hard i magen av bare vom, og får derfor tørrfor til frokost. Dalmisen kan bli for hard i magen, men det går stort sett greit så lenge hun får bevege seg vekk fra hagen. Man bæsjer nemlig ikke i egen hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å gjøre det fordi da ville foret holde seg bedre om det ikke lå å badet i blodvann :)

ja, jeg gir det til Pi hvert måltid. Det holder seg superbra når jeg tømmer det av. Så heller det bare i skåla til hvert måltid også tørker det inn uten lokk i kjøleskapet :)

Sånn til @Tabris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. blodvann - jeg tømmer det også bare av i matskåla en gang i døgnet, når jeg tar ut dagens porsjon. Har egentlig tenkt at det holdt, men jeg tar ikke opp mer enn ca et kilo på én gang.

Her blir det (for) hard mage med kun V&H, så hun pleier å få litt linfrø eller f.eks en brødskalk eller litt ris fra middagen i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ga (sammensetter selv nå), delte jeg bare pølsene i dagsposjoner i halvfryst tilstand, og så tok jeg bare opp så det lå over natten i kjøleskapet før servering. Ble ikke noe eller minimalt av blodvann på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye din hund skal ha per dag, og om du snakker om store eller små pølser, men de kan jo deles om du har en skarp kniv.

Jeg kjøper 20 kilosblokker, og deler opp måltidsporsjoner, så her forsvinner alt jeg tar opp på 1-2-3.

De er som regel ikke harde i magen hvis de har fått andre ting i tillegg (godbiter ved lydighetstrening, griseøre og andre fete ting som kan smøre litt), men akkurat nå ser jeg at det er litt vanskelig for X'en å få gjort fra seg, så da tar jeg et egg, havregryn, olje eller noe annet sunt og godt over maten. Eller et griseøre for kos når hun våkner etterpå. Jeg har ikke noe fast opplegg der, jeg gir dem etter behov og hvordan avføringen er, og hva som finnes i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vom og hundemat 100 %kylling. Tilsetter fiskeolje. Han får kun det. Er det godt nok? Blir det for magert? Kyllingvarianten er jo egentlig et tilleggsfor

Det er fullverdig da, men med mindre du har en allergihund som bare tåler kylling? Så ville jeg gitt andre proteinkilder i tillegg/valgt en av de andre variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Da blir det til at jeg kjøper blokker (det er jo sykt mye billigere!! :huh:) og deler opp selv. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ta nr 25 eller 33, men hun i dyrebutikken sa at man kan fint veksle mellom disse. Hvis jeg ville bruke nr 33 som fullfôr måtte jeg gi enten laks, selolje eller noe tilsvarende i tillegg. Så ser vi an hvordan avføringen blir, og tar det som det kommer om hun blir hard i magen. Takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5kg er ikke mye dyrere enn blokkene og det er ikke halvparten av hasselet med å få det delt. :)

Her er det en relativt stor prisforskjell, uten at jeg husker summen, og jeg synes det er betydelig enklere å partere blokka i plastpose, enn å håndtere en diger pølse hvor det tyter ut bare du ser hardt på den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en relativt stor prisforskjell, uten at jeg husker summen, og jeg synes det er betydelig enklere å partere blokka i plastpose, enn å håndtere en diger pølse hvor det tyter ut bare du ser hardt på den ;)

2kr/kg? Er det ikke? (10 kr kg/5kg pølser og 8 kr/kg for blokk) Men nå har vel prisene gått opp fra 1.1, så hva det koster nå, vet jeg ikke, men tipper differansen er lik...

Pølsene er superenkle å dele fra frossen tilstand, med øks. Bare å kakke opp i passe biter - null søl og styr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får dere tak i 5kg pølser? Har bare sett 500g pølser eller 20kg blokker i butikkene her..

Her koster det 20 kr for en 500g pølse (17 om man kjøper 10 eller fler) og 360 kr for 20kg blokk.

Alle som selger VogH-produkter kan bestille inn for deg ved neste bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker valp på min, men planlegger 33 og tilsette olje når valpen blir voksen.

Min blir litt hard i magen uten at det er noe problem. Det løses enkelt med alt det andre han får, gulrot og litt matrester som skalken.

Her kjøpes det også inn blokker ferskt som deles opp i bokser. Mine rommer ca 2kg som er 2-4 dager for valpen. Da står boksen i kjøleskapet uten lokk, blodvann går i matskålen når jeg forer. Ikke problem med lukt eller dårlig holdbarhet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...