Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan overtaler man samboer'n??


Bajas

Recommended Posts

Trenger gode tips på hvordan man får overtalt en sta samboer når det gjelder anskaffelse av en voksen Collie :?

Ta det kort å greit: Vi har hatt 2 hunder i 11 år syns dette har vært toppen.

i februar 2005 måtte jeg ta ett valg for min bestevenn etter en lang hard kamp mot sykdom som dessverre viste seg å være kreft. Samboer og jeg ble enige om å anskaffe oss valp ikke var rett tid siden vi har en sønn på under 3år og syns ikke det er en heldig tid pga valpebiting osv, derfor har jeg lenge lett etter en voksen collie. Endelig så har jeg fått 2 napp etter 7mnd leting, men nå syns samboer at livet er så mye enklere med bare en hund :P HJELP!!

Mannfolk!! Er litt oppgitt må jeg ærlig innrømme for det er jeg som alltid har tatt ansvaret for hundene, å det er jeg som støvsuger også, så det han mener med at det er enklere å leve med en hund må være at det er større plass i senga :wink:

Så kom med mange gode forslag på hvordan man får overtalt stae beist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå har jeg ikke akkurat noen overtalelses råd å komme med, men jeg råder deg at du tenker på din samboer og ikke bare dine ønsker. To hunder er mer enn 1, og det blir mer styr. Kanskje samboeren din ikke øsnker flere enn den hunden som dere har, og da må man respektere det når man bor sammen. Dere er to personer som skal begge like dyrene dere har hos dere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Djervekvinnen - underskrives!

Å overtale sambo til noe h*n ikke vil, er ikke lurt - og når det er snakk om noe man vil ha i årevis fremover, kan det fort bli et "gnagsår" for forholdet. Nei, respekter ønskene, dere bor tross alt sammen, og han bør bety mer for deg enn enda en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff da...collier er jo værdens nydligste rase..har jo ei selv og kan ikke fatte at noen må overtales for å ha en slik...men du må bare ikke gi deg...stå på!!!!!vær mer sta enn samboeren din :P

Nå vet ikke jeg hvor mange år du har vært samboer, men dette synes jeg er et dårlig råd. Å være samboere består av kompromisser - ikke en konkurranse i å være mest sta. Det ender bare opp i at ingen har det spesielt bra når den store forelskelsen har gitt seg. Man kan påvirke positivt, men det er ikke bra å overtale og å være sta - da ber man bare om fremtidig trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom med mange gode forslag på hvordan man får overtalt stae beist!

Hvis du har mulighet til å låne hunden, hadde det sikkert virket. :P

Du får insistere på å låne den i noen dager, så kanskje han faller for den?

Hvis han ikke lar jeg sjarmere, stikker det kanskje dypere enn du tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor mange år du har vært samboer, men dette synes jeg er et dårlig råd. Å være samboere består av kompromisser - ikke en konkurranse i å være mest sta. Det ender bare opp i at ingen har det spesielt bra når den store forelskelsen har gitt seg. Man kan påvirke positivt, men det er ikke bra å overtale og å være sta - da ber man bare om fremtidig trøbbel.

Her må jeg si meg enig! Man må møtes på halveien, og respektere hverandres ønsker, enten det gjelder hva man skal kjøpe til middag eller om man skal få en hund til.

Til trådstarter: Hør på hva samboern din sier og ta det til etterretning. Jeg kan godt forstå at det blir mye med to hunder når dere har et barn på 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i vært fall ikke vits i å trumfe sin vilje igjennom. tror ikke det finnes noe "gode" overtaleses tips.. Ja, du kan godt få "låne" hunden noen dager og se om samboeren din faller for den, men... faller han for hunden fordi han virkelig liker den, eller sier han det fordi han gir etter for dine ønsker...? Tror heller du må respektere hans meninger, og det går jo ann å prøve senere. Dere har jo en hund. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg overtalte gubben en gang om å "redde" en 6mnd gammel hund på 35 kg fra avliving. Han gikk med på det men hadde ikke sååå lyst.. Jeg skulle bare ha hunden til jeg fikk omplaser han. Hunden snorka såå grusomt høyt at vi nesten ikke skulle få sove,ler når jeg tenker på det i ettertid..Måtte også bruke ganske mye tid på denne hunden..

Det er klart at jeg som ville ha hunden ikke syntes dette gjorde så veldig mye.. Mens han syns at det ble litt i det meste laget. :oops:

Så hvist samboeren din ikke har så lyst på hund å du likavell får det igjennom kan det kanskje bli litt vanskeligere for samboeren og akseptere "problemer" som eventuelt skulle dukke opp med den nye hunden..

Skjønner at du ikke mente det så alvolig som det hørtes(overtalinga) :)

Å at du har kjæmpelyst på en sånn hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he he her er det ikke samboeren som er problemet om jeg vil ha flere hunder i hus, men husværten... blir straks litt værre å overtalen han da i hvertfall nå når vi har en nabo som ikke liker hunder som klager :)

har såååå lyst til å kjøpe ut husverten(trenger bare en mille eller to :) noen som kan hjelpe??? 8) ) og gjerde inn hele hagen så hundene kan gå løse hele tiden i hele hagen bare for å plage den naboen som selv har stått og fyrt opp hundene til å bjeffe for så å gå å klage til husverten vår(mere drittsekk kan de ikke bli altså)og det værste er at mannen til hun som klager er kollega av Jostein. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må jo ikke gi seg visst man virkelig har lyst til noe...dere er jo ikke en person dere er faktisk to.....

visst du får det du vil ha kan vel samboeren din og få noe man vil ha...

Samboeren min gikk til slutt med på å få en hund til mot at han fikk kjøpe en bil til 220.000,-... hmm... ble dyr valp det der :)

så nå har vi 5 (!!) biler (totalt unødvendig,men mannen min sin hobby...)og han har blitt kjempe glad i valpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hadde jeg tenkt bare på meg selv så hadde det vært flere hunder enn mennesker her hjemme :) Så klart jeg tenker på samboer'n hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg vært på dagen å hentet vofsen :D til den som lurte på hvor lenge vi har vært samboere : Snart 11år!

Samboer er ikke bitt av den samme basillen som meg, men han er jo like glad i hundene våre for det.

Hvorfor jeg ønsker en hund til er fordi jeg har Bajas med HD E å han tåler ikke allverden, når jeg mistet collie/bordercollie mix'n min i februar i fjor så mistet jeg også mye glede med å eie hund.

Så klart jeg kan putte i han haug med smertestillende å slenge i vei på langturer osv, men jeg vil ikke putte i en haug med piller i gutten bare for å bli tilfredstilt selv. Han trives veldig godt med livet han lever derfor syns jeg det blir feil.. Derfor ønsker jeg en hund til.

Vi bruker cosequin pga forkalkningene, periodevis akupunktur og stretching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...