Gå til innhold
Hundesonen.no

Glutenfri middag


sham
 Share

Recommended Posts

Skal ha jobb-jentene hos meg til helgen og skal derfor servere 3 retters middag. Eneste "problemet" er at hun ene har glutenallergi og må derfor ha et glutenfritt måltid. Jeg vet at mange her spiser mat uten gluten, så derfor ønsker jeg tips på noe godt som også vi andre kan liker :) Ikke fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle typer rent kjøtt kan du jo bruke. Av tilbehør kan du bruke grønnsaker og poteter (og ris?). Unngå posesaus. Så egentlig er mulighetene veldig mange bare du unngår hvete, bygg, rug og spelt. Ikke ordinær pasta f.eks. Spørs helt hva du liker og hva slags "stil" det skal være på maten. Uendelige muligheter. Foretrekker du kylling, storfe, hel biff, gryteretter eller annet? Jeg liker å komme med forslag, men litt avgrensning er greit ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å lage glutenfritt til alle så slipper du å tenke på "smitte" fra maten med gluten til den glutenfrie maten. Og ikke minst vaske opp boller, kjeler og all redskap en ekstra gang før du begynner å lage maten. For enkelte glutenallergikere skal det veldig lite til før de blir syke. F,eks om du skal bake er det lurt å bruke papp eller pairformer til glutenfriekaker når de vanlige formene dine brukes til kaker som inneholder gluten. Toro har gode muffinsmikser som er glutenfrie. :)

Hjemmelaget lasange med glutenfri lasangeplater og glutenfritt mel i den hvite sausen er lett å lage. Saritas har gode glutenfrie "ferdig" sauser på glass om du liker indisk. Så lenge du styrer unna vanlig mel i alle former går det greit å lage glutenfritt. Ris, poteter, quinoa, bønner er alle gode glutenfrie matvarer. Om du skal ha dessert så er kakene fra Almondy gode. Taco fra Santa Maria er glutenfritt (med unntak av lefsene) og det er veldig lettvindt og godt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på stalkerville.net så godt som alle oppskriftene er glutenfrie. De fleste er også fri for "krysskontaminering" dvs proteiner kroppen kan mistolke som gluten. Jeg tåler f.eks. ikke ris fordi det inneholder orzinin (kjemisk lik gliadin i gluten).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...