Gå til innhold
Hundesonen.no

Få hunden husren?


Mrtiger
 Share

Recommended Posts

Hei,

Til Søndag får vi en liten valp, Dansk-svensk Gårdshund:)

Det er mye vi lurer på om å ha en valp i huset, har selv hatt 2 dacher i mine ungre dager, men det begynner å bli en del år siden. Hele familien gleder seg til å få en hund og vi vil gjerne gjøre ting riktig fra starten. Har lest en del i dette forumet samt andre forumer om det å ha en hund og lære den opp.

Ting som jeg ser at man bør begynne med er å lære hunden til å bli husren.

Hvordan skal jeg gå fram her?

Det hadde vært fint om noen kunne fortelle om andre ting som er viktige i førsten også. Hvilke øvelser bør man starte med?

Vi skal selvfølgelig gå på valpekurs og andre kurs når den blir litt større, må bare vite litt mer om hvem som holder kurs her nede i Fredrikstad/sarpsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten herlig mopse gutt. Han er tre og en halv måned gammel. Vi gikk ut med han etter han hadde spist, lekt og sovet. Til og starte med tok vi han ut så og si hele tiden. Han hadde likevel et par "uhell" inne, før vi lærte oss og lese tegnene hunden ga for at han måtte ut. Når han hadde et uhell inne, tok en av oss hunden ut mens den andre tørket opp. Så han skjønte at "dette skal skje ute".

Dere finner fort deres rytme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten herlig mopse gutt. Han er tre og en halv måned gammel. Vi gikk ut med han etter han hadde spist, lekt og sovet. Til og starte med tok vi han ut så og si hele tiden. Han hadde likevel et par "uhell" inne, før vi lærte oss og lese tegnene hunden ga for at han måtte ut. Når han hadde et uhell inne, tok en av oss hunden ut mens den andre tørket opp. Så han skjønte at "dette skal skje ute".

Dere finner fort deres rytme :)

Når det gjelder å ta han ut etter at den har tisset inne, er det et smart trekk. Vil ikke hunden tru at "når jeg tisser inne får jeg en tur ut?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å ta han ut etter at den har tisset inne, er det et smart trekk. Vil ikke hunden tru at "når jeg tisser inne får jeg en tur ut?"

Jeg har aldri giddet å ta ut valper etter at de har tissa, da er de jo ferdige, og hele poenget er jo å ta den ut FØR den tisser. Husk at den har bittebitte liten blære, så den må ut "hele tida". Bedre med en tur for mye enn en for lite. :) Når den våkner etter hvile - ut. Når dere har lekt (om dere leker inne) - ut. Etter at den har spist - ut. Om den sirkler og snuser og er "rar" - ut. Og sånn går no dagan. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har altid tatt dem ut også etter uhell, for at de skal koble. Avbryter dem også om de setter seg ned inne, og løfter ut. Ingen maser om tur. Poenget er at det er mange veier til rom. Ta valpen ut når den har sovet, lekt, spist eller er urolig. Da blir den huseren før eller siden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å ta han ut etter at den har tisset inne, er det et smart trekk. Vil ikke hunden tru at "når jeg tisser inne får jeg en tur ut?"

Jeg har aldri giddet å ta ut valper etter at de har tissa, da er de jo ferdige, og hele poenget er jo å ta den ut FØR den tisser. Husk at den har bittebitte liten blære, så den må ut "hele tida". Bedre med en tur for mye enn en for lite. :) Når den våkner etter hvile - ut. Når dere har lekt (om dere leker inne) - ut. Etter at den har spist - ut. Om den sirkler og snuser og er "rar" - ut. Og sånn går no dagan. :P

Vi tok valpen ut på "tisseplassen", ikke ut i hagen for lek, moro og tur, etter at hun hadde tisset inne. På den måten tror jeg du unngår at valpen tisser inn for å få komme ut :P Hvis den vil ut så finner den sikkert fort ut at hvis den piper for å si ifra så kommer den seg ut..

Og jeg tok alltid Zera ut etter at hun tisset inne, fordi det ble jo gjerne litt "hallabaluba" når vi så at hun tisset, og flere ganger tisset hun på en måte ikke alt, antagelig fordi hun reagerte på at vi reagerte, og endte derfor opp med å tisse inne igjen rett etterpå hvis vi ikke tok henne ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar:)

Regner med at dette skal gå bra.

Familiehunden.no har selv dsg og holder kurs i Sarpsborg. Kan godt anbefale ham!

Ellers gikk vi ut minst en gang i timen med forrige valp. Før og etter sove, spise og leke.

Hvor får dere valp fra? Lag gjerne en presentasjonstråd med bilder!

Takk for tipset.

skal nok få laget presentasjontråd, men får vel vente til hunden er i hus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å ta han ut etter at den har tisset inne, er det et smart trekk. Vil ikke hunden tru at "når jeg tisser inne får jeg en tur ut?"

Vi avbryter tissingen, eller tar han ut når han er ferdig på "tisseplassen". Dette fikk vi anbefalt av andre som har samme rase og god erfaring :) Så inn rett etterpå. Dette har funket veldig bra for oss, nå sitter han seg foran døren om han må på do, med mindre han er veeeeeeldig opptatt med noe. Da kan han bli litt ivrig, å tisse. Men har jo øyne på han hele tiden så får han fort ut før han er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig frysepinn av en valp som absolutt ikke ville være ute da vi fikk han :rolleyes: Han bare skalv som et aspeløv når vi tok han ut, så da startet vi dotreningen på en "tissepad". Han skjønte fort at den var til å tisse på, selvom det har blitt noen uhell utenfor også. Nå har vi hatt han et par uker og det er heldigvis (for hans del i allefall) mildt ute, så de siste dagene har han omtrent ikke tisset inne og han viser når det er på tide å bæsje.

Fordelen med tissepaden er at han går dit hvis jeg glemmer meg bort og han tisser der om natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...