Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeavl - all makt i dine hender


Nirm
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis jeg hadde vært "King for a day" i hundeverden hadde det blitt ganske kjipt for de fleste, tror jeg... Jeg hadde krevd ID-merking på ALLE hunder og at dette skal benyttes ved registrering hos vet

Jeg synes det er interessant at min raseklubb allerede har strengere krav på noen punkter enn det noen av dere skisserer når dere kan få skissere hva dere vil for å få forbedret rasen. Jeg tenker

Jeg ville ha bedt oppdretterne støvsugd alle verdens avkroker inkludert Storbritannia og USA for å samle sammen lite brukt genmateriale før det er for sent, både ved å tappe sæd og lagre og ved å impo

Jeg ville ha mentaltestet alle hundene og kun godtatt de som hadde bestått disse.

Jeg hadde ønsket ultralyd og holtertest at hjerte på alle avlshunder.

Alle hunder testes med DNA test for Neuropathy. slik at man får et register over alle.

Hatt en maxgrense på antall avkom på hanner (mange hanner som brukes veldig mye syns jeg)

Showlinjene blir mer moderate.

Oppdrette et hannhund register over hannhunder som er godkjent for avel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som DIKTATOR...

Jeg ville innført avlssertifikat som alle hunder måtte ha for bruk i avl.

På min rase, Boston Terrier, skulle sertifikatet bestå av:

Helsesertifisering:

Patella Luksasjon

Øyelysning

DNA Juvenil Katarakt

Røntgen ryggsøyle

"Pusteorgan": Snute, nesebor, innvendige luftveier og mengde bløtvev. Kanskje en utholdenhetstest?

Allergier

Hørselstest (Baer eller tilsvarende)

Synes det var en god ide å registrere alle vet. besøk, så den ideen tar jeg (er jo diktator) og lager en database, a'la DogWeb. Den trengte kanskje ikke alle ha tilgang til, men iallefall de som utsteder helsesertifikater, slik at f.eks allergier ble oppdaget.

Mental Sertifisering: Ingen ustabile, sky, aggressive eller nervøse hunder skulle bli godkjent for Avlssertifikat.

Anatomi og Bevegelser:

Selvfølgelig skulle også hundene se ut som og bevege seg som rasen sin, og der ville jeg endret utstillingssystemet til å bli mer om hver enkelt hund og mindre hund mot hund. Altså mer viktig og omfattende kvalitetsklasse hvor hver hund dømmes opp imot standard og ikke opp i mot de andre hundene, og konkurranseklassen bare for gøy, slik som grupper og BIS er i dag, altså at det ikke kommer på dogweb. Gjerne færre utstillinger og flere dommere som dømmer sammen, kanskje med et poengsystem?

Det skulle være påbudt med noe hale, og hunder med innovergrodde haler skulle ikke få avlssertifikat.

Avlssertifikatene skulle legges inn på DogWeb, slik at alle kunne se hvilke hunder som var mulige å bruke i avl. Alle som ikke bestod en av testene skulle det legges avlssperre på...

Puh, det var det jeg kom på... Håper det er nok avlsmateriale igjen til at rasen min ikke dør ut! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...