Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leve med en leddoperert hund


Gjest
 Share

Recommended Posts

Herregud, for en rollercoaster dette er.

Jeg får helt fnatt av dette. Vi gikk på en litt ulendt sti av snø i dag.

Bikkja halter litt nå etterpå. Det går nok bra. Hun er nok bare litt stiv.

Men fader. DET FØLES SÅ JAVLIG.

Du føler det er din feil. Jeg kunne latt være å gå der. Kunne latt være å ta bikkja på tur. Pakke henne inn i bobleplast og aldri la henne gå tur.

Hele verden ramler over deg, det knyter seg i magen. Angsten sprer seg i kroppen. Det er irreversibelt. Alle bevegelser, alt overveies og gjennomtenkes. Kan det skade bikkja. Kan det ødelegge operasjonen, kan det ødelegge den tiden man har kjøpt seg.

Blir helt ødelagt av dette kjenner jeg. Skulle ønske jeg hadde en frisk hund. Skulle ønske det bare gikk an å bytte ut hele beinet. Skulle ønske jeg kunne slappet mer av.

Én ting er sikkert, når tiden en gang går ut.... Så skal hun slippes løs. Hun skal få løpe og børne og gjøre alt hun ikke får i dag. Vi skal kaste ball til hun ligger i horisontalen. Hun skal få lov å gå ut med fest og moro, ingen skal bekymre seg. Men dæven, så innmari tungt det er å balansere livet fram til da.

/hjertesukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en rollercoaster dette er.

Jeg får helt fnatt av dette. Vi gikk på en litt ulendt sti av snø i dag.

Bikkja halter litt nå etterpå. Det går nok bra. Hun er nok bare litt stiv.

Men fader. DET FØLES SÅ JAVLIG.

Du føler det er din feil. Jeg kunne latt være å gå der. Kunne latt være å ta bikkja på tur. Pakke henne inn i bobleplast og aldri la henne gå tur.

Hele verden ramler over deg, det knyter seg i magen. Angsten sprer seg i kroppen. Det er irreversibelt. Alle bevegelser, alt overveies og gjennomtenkes. Kan det skade bikkja. Kan det ødelegge operasjonen, kan det ødelegge den tiden man har kjøpt seg.

Blir helt ødelagt av dette kjenner jeg. Skulle ønske jeg hadde en frisk hund. Skulle ønske det bare gikk an å bytte ut hele beinet. Skulle ønske jeg kunne slappet mer av.

Én ting er sikkert, når tiden en gang går ut.... Så skal hun slippes løs. Hun skal få løpe og børne og gjøre alt hun ikke får i dag. Vi skal kaste ball til hun ligger i horisontalen. Hun skal få lov å gå ut med fest og moro, ingen skal bekymre seg. Men dæven, så innmari tungt det er å balansere livet fram til da.

/hjertesukk

Huff, jeg kjenner følelsen :hug:

Hvor god muskulatur har hun? Det kan jo være så enkelt som at musklene rundt det opererte leddet ikke er så sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakeligvis ikke super muskulatur, jeg har ikke vært her på 1 måned nå. Men det virker egentlig som hun halter på en forfot nå, uten at jeg skjønner hvor det skulle komme fra. Kanskje hun har vondt i et forbein nå? Skulle jo bare mangle. Skal skru opp medisinmengden iallefall. Virker ikke som om hun har vondt eller noe, hun er sitt gamle jeg (leken, løper rundt, matglad, tigger, optimist, energisk).

Så det er nok verst for eiern. Blir helt kvalm, av tanken på at noe skulle være galt. Blir helt uttafor. Tror jeg må gjøre noe konstruktivt / anna akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, det er i alle fall ingen grunn til å føle at det er din feil og at du skulle latt være å gå der. Hunden må jo få bevege seg, og hvis hun halter på "feil fot" er det vel ingen grunn til å tro at det har blitt noe galt med det opererte leddet? Pust med magen, og prøv å ikke bekymre deg så veldig i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er akkurat det jeg prøver å trøkke inn i huet. Du har 100% rett. Hun må få bevege seg. Men så ser man trynet og øynene på a og jeg begynner nesten å hylgrine. Hvorfor kan de ikke leve evig :cry::wub: <3

Nei, nå skal jeg ikke bekymre meg mer. Juleferie. Playstation. Inn i en imaginær verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun halter på en fremfot så er jo ikke det veldig rart om hun er opperert bak, avlastning og sekundær "skader". Trenger ikke være noe alvorlig eller permanent. Jeg skjønner stresset, men samtidig så er det som det er, man kan ikke pakke de inn i bobleplast heller, det er ikke bra for dem, så vi får gjøre det vi kan uten at det går på bekostning av dem og mer enn det kan vi ikke gjøre, går det ikke da så er det ingen sin feil, og man har gjort det man kan. Det er vondt og jeg forstår at man tenker på det, men prøv og la vær, og bruk tiden til kos heller enn stress, det er det beste uansett om dere har kort tid eller masse tid sammen fremfor dere :Kissing:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min HD-hund har problemer nå og da med en vond skulder. Har ikke utredet dette, men regner med at det sikkert er noe som har oppstått som følge av år med feilbelastning e.l. på grunn av av hofteproblemene. Han er nærmere 8 år nå. Kan jo tenkes at det er noe lignende med din hund.

Nå er jo ikke dette helt sammenlignbart ettersom min hund ikke har vært operert osv. Vi tenker dog at så lenge han har godt humør og turglede så får vi heller gi ham litt smertestillende hvis han har vondt, og selv leve i troen på at han nok har et godt liv, selv om han ikke er så frisk som han kunne vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: Uff ikke noe særlig du har det.. Hva med å få veterinæren til å ta en sjekk og komme med forslag til hva du kan gjøre? Da slipper du å gå å tenke: hva hvis? og masse fæle senarioer. Det trenger ikke være så ille som du tror. Men det sliter på deg å gå rundt å være bekymret, så jeg ville ha sjekket det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min HD-hund har problemer nå og da med en vond skulder. Har ikke utredet dette, men regner med at det sikkert er noe som har oppstått som følge av år med feilbelastning e.l. på grunn av av hofteproblemene. Han er nærmere 8 år nå. Kan jo tenkes at det er noe lignende med din hund.

Nå er jo ikke dette helt sammenlignbart ettersom min hund ikke har vært operert osv. Vi tenker dog at så lenge han har godt humør og turglede så får vi heller gi ham litt smertestillende hvis han har vondt, og selv leve i troen på at han nok har et godt liv, selv om han ikke er så frisk som han kunne vært.

mhmm...

Amiga fikk mye glede av å få cartrophen, samt hun fikk glucosamin osv. Men hver gang hun haltet eller jeg så hun dro bena så skar det inni meg.

Forøvrig haltet amiga på forbena og hun hadde HD.

:hug: kanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...