Gå til innhold
Hundesonen.no

Fatal Dog Attacks Share Common Factors


MiO
 Share

Recommended Posts

http://positively.com/2013/12/05/fatal-dog-bites-share-common-factors/

Starten på artikkelen (presentert på Victoria Stillwell's side):

"The Journal of the American Veterinary Association has released the most comprehensive study to date regarding fatal dog bites and the common factors that link them. The authors of the study found that there were some significant errors reported by the media in certain stories, so rather than relying on a potentially biased media source, their findings are based on investigative reports from interviews with animal control agencies, investigators, and homicide detectives."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

#3: The dog is not spayed or neutered (84.4%)

There are many reasons why spaying and neutering is important, but this might be the top one. In almost 85 percent of cases, the dogs responsible for fatal attacks on humans were unaltered. Be a smart, responsible owner and spay or neuter your dogs. You lessen the chance of your dog being the perpetrator of a fatal attack, and your dogs will be happier and healthier as a result.

:Pissed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3: The dog is not spayed or neutered (84.4%)

There are many reasons why spaying and neutering is important, but this might be the top one. In almost 85 percent of cases, the dogs responsible for fatal attacks on humans were unaltered. Be a smart, responsible owner and spay or neuter your dogs. You lessen the chance of your dog being the perpetrator of a fatal attack, and your dogs will be happier and healthier as a result.

:Pissed:

vell... Usa!! :P I'm not shocked!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne undersøkelsen må da være nada overførbar til norske forhold. Ergo så sier den ingenting om norske "bittfaktorer".

Hundene i denne undersøkelsen er ikke familiehunder, de lever under dårlige kår, hundene har ikke vært under tilsyn av voksne etc. Dette blir liksom så annerledes enn et normalt norsk hundehold som det kan bli. Og at de ikke er kastrerte har lite å si for at de har bitt tenker jeg. De er ikke kastrerte fordi de tilhører den gruppen hunder som ikke er familiehunder. Hadde disse vært familiehunder og ukastrerte ville de ikke vært i statistikken over "bitehunder".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3: The dog is not spayed or neutered (84.4%)

There are many reasons why spaying and neutering is important, but this might be the top one. In almost 85 percent of cases, the dogs responsible for fatal attacks on humans were unaltered. Be a smart, responsible owner and spay or neuter your dogs. You lessen the chance of your dog being the perpetrator of a fatal attack, and your dogs will be happier and healthier as a result.

:Pissed:

Jeg tror det handler litt om følgende; i USA har de et gigantisk overpopulasjonsproblem. Det blir avlivet millioner av katter og hunder hvert år fordi det ikke er hjem for de. Derfor har de en massiv speuter-greie der for å begrense uhell og mer produksjon av valper. Ansvarlige eiere gjennomfører dette, de ønsker å biddra og er bevisste på hele den biten. De som gir beng gidder ikke kastrere hunden(e) sin(e). Hunder som biter er ofte eiet av mennesker som ikke er så ansvarlige, de som er løsslupne eller gir beng. Derfor tror jeg at det er en sammenheng her, ikke fordi intakte hunder er farligere enn kastrerte. Det er iallfall en del av bildet som burde bli belyst mer, akkurat dette punktet med kastrering har blitt pushet så lenge jeg har researchet farlig hund-problematikk.

Det bør også sies at mange av de studiene som ofte siteres er veldig gamle og noen av de er utrolig dårlig gjennomført. Så dårlig at de aldri burde ha blitt publisert som forskning. Jeg vet ikke om det gjelder de i denne artikkelen, jeg er for lat til å sjekke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det bør også sies at mange av de studiene som ofte siteres er veldig gamle og noen av de er utrolig dårlig gjennomført. Så dårlig at de aldri burde ha blitt publisert som forskning. Jeg vet ikke om det gjelder de i denne artikkelen, jeg er for lat til å sjekke. :P

Dette tilfellet er nok som KristinR skriver.. :)

#5: The dog is not kept as a family pet (76.2%)

We've all seen a "backyard dog"--the dog who barks incessantly at all hours of the day and night and who has minimal interaction with people or other animals. Dogs who live in this way are much more prone to aggressive behavior since they live most of their life without any positive social interaction. This is why chaining and tethering is such a bad idea--it breeds the pent-up frustration that is often a precursor to aggression.

Så ja, det blir lite sammenligbart når under 1/4 av hundene er familiehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tilfellet er nok som KristinR skriver.. :)

#5: The dog is not kept as a family pet (76.2%)

We've all seen a "backyard dog"--the dog who barks incessantly at all hours of the day and night and who has minimal interaction with people or other animals. Dogs who live in this way are much more prone to aggressive behavior since they live most of their life without any positive social interaction. This is why chaining and tethering is such a bad idea--it breeds the pent-up frustration that is often a precursor to aggression.

Så ja, det blir lite sammenligbart når under 1/4 av hundene er familiehunder.

Det er en blanding. Karen Delise har en god bok hvor hun skriver om alle biteulykkene med dødelig utfall som har skjedd i USA til langt tilbake. Det er mange faktorer som spiller inn. Det kan godt være intakte familiehunder, men de kan være omplasseringshunder med bite/aggresjons-historikk, det kan handle om hunder som bor hjemme men som er anskaffet til vakt/forsvar. Ja, rett og slett mange ting.

Det er en interessant problemstilling og det viser hvor lite den har for seg, den tankegangen hvor det første spørsmålet som kommer etter en alvorlig bitehendelse som i overveldende mange tilfeller er "hvilken rase var det?". Jeg tar meg i det selv jeg, det sitter godt det der. Men det er heller ikke så rart, det er noe så håndfast på en måte, noe en kan føle at en kan beskytte seg mot. Det er mye vanskeligere når man begynner å grave og ser at alle slike hendelser er et resultat av en lang rekke hendelser og en lang rekke faktorer hvor alle må stemme. Det er komplekst rett og slett, og derfor kan det være utfordrende å forebygge.

Jeg synes det er fascinerende. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, det blir lite sammenligbart når under 1/4 av hundene er familiehunder.

I Amerika (og også England) har man et noe annerledes forhold til kastrering i her i Norge hvor man har et annet lov- og regelverk.

At man i Amerika mener at kastrering er et nyttig tiltak i f t det store antall løshunder som finns, synes jeg er forståelig. Å hindre reproduksjon av løshunder er et dyrevelferdsmessig tiltak.

Når det gjelder kastrering av atferdsmessige grunner er vel vitenskapen enig i at det kan slå ut på ulike måter. Gry Løberg skrev en artikkel om emnet i slutten av forrige år. Artikkelen kan leses her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man i Amerika mener at kastrering er et nyttig tiltak i f t det store antall løshunder som finns, synes jeg er forståelig. Å hindre reproduksjon av løshunder er et dyrevelferdsmessig tiltak.

Det ironiske er at det, så vidt jeg vet, har null effekt på overpopulasjon. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske er at det, så vidt jeg vet, har null effekt på overpopulasjon. :(

Det har jo sikkert med det du sa i sted om at de som er ansvarlige de kastrerer, mens de som ikke er det, de kastrerer ikke og da blir det masse valper da.

Jeg har vært med på div amerikanske/internasjonale(med amerikanere) grupper på facebook, og ærlig talt så skjønner jeg at de har litt problemer, de er jo helt kørka hele gjengen. Det ble OT, men.. (neida, ikke alle, men det er veldig annerledes enn her sånn på det gjevne)

Jeg synes det er litt vanskelig og skulle forholde meg til amerikanske (og kanskje engelske?) studier, da de har en helt annen kultur enn her. Og jeg tror kastrering eller mangel på det er veldig lite relevant. Jeg tror det er mye mer relevant med vaner og holdninger. Hund er hund over dammen virker det som, uansett rase så er det bare en hund. Det er ikke samme kultur for tur/trening/aktivisering som her, har man en stor hage så har jo hunden det fint der i 10-12 år liksom. Mange omplasseringshunder med ymse bakgrunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske er at det, så vidt jeg vet, har null effekt på overpopulasjon. :(

Aner ikke hvilken effekt det har hatt, men sånn rent umiddelbart ville jeg trodd at hindrer man en hanhund eller ei tispe i å produsere valper ville det har en viss effekt. Men dersom det finns en million eller fem andre ukastrerte/usteriliserte så... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på div amerikanske/internasjonale(med amerikanere) grupper på facebook, og ærlig talt så skjønner jeg at de har litt problemer, de er jo helt kørka hele gjengen. Det ble OT, men.. (neida, ikke alle, men det er veldig annerledes enn her sånn på det gjevne)

Jeg har hengt (intarwebs) i det engasjerte pit bull mijøet i USA i mange herrans år. Makan til fantastiske folk som er sitt ansvar bevisst, jeg har møtt gode venner der! Det er jo litt komisk det der, siden det er disse folka man tror minst om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengt (intarwebs) i det engasjerte pit bull mijøet i USA i mange herrans år. Makan til fantastiske folk som er sitt ansvar bevisst, jeg har møtt gode venner der! Det er jo litt komisk det der, siden det er disse folka man tror minst om. :)

Jeg tror kanskje det er de jeg tror mest om egentlig, de seriøse da selvfølgelig, nettopp fordi de er så opptatt av og få et mer korrekt syn på pit bullen og det og være gode ambasadører for en kontroversiell rase. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er de jeg tror mest om egentlig, de seriøse da selvfølgelig, nettopp fordi de er så opptatt av og få et mer korrekt syn på pit bullen og det og være gode ambasadører for en kontroversiell rase. :)

Det er klart. :) Jeg ville bare si at det finnes utrolig mange flinke og seriøse amerikanere også. USA er så stort og har et enormt mangfold. Jeg vet at du ikke sa det altså, men det er en greie vi ofte har, at vi elsker å hate amerikanerne.

Det er helt riktig at amerikansk forskning har veldig lite verdi å overføre til Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart. :) Jeg ville bare si at det finnes utrolig mange flinke og seriøse amerikanere også. USA er så stort og har et enormt mangfold. Jeg vet at du ikke sa det altså, men det er en greie vi ofte har, at vi elsker å hate amerikanerne.

Det er helt riktig at amerikansk forskning har veldig lite verdi å overføre til Norge. :)

Ja, men det er nettopp det som er problemet deres i stor grad, tror jeg. De er mange og selv om det finnes mange seriøse så finnes det også mange som ikke er det, og når man snakker slike antall så blir det konsekvenser. Og når det er "normalt" og være litt i steinalderen mtp hundehold, oppførsel og ansvar blant den gjengse borger som "bare" har hund, så får det fort konsekvenser. Jeg har måtte melde meg ut av alle disse gruppene rett og slett fordi jeg ikke klarte mer, og her snakker jeg om folk som nok er over middels interessert i hund, glad i hund og relativt oppegående og ansvarlige (om ikke helt der at de trener masse, driver oppdrett e.l.). Men det er noen holdninger som sitter i, det er liksom "normen" der, alle gjør det og da er det greit liksom, uansett hva konsekvensen er. Og jeg har inntrykk av at normalen der er veeldig annerledes enn normalen her i norge feks, selv om det absolutt er litt og gå på her også.

Jeg tror de hadde hatt minst like mye igjen for og satse på endring i holdning/vaner/kunnskap mtp hundeproblematikken, som de har med kastrering (uten at jeg mener at de skal slutte med det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...