Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Baller i hermetegn fordi det er ikke det jeg er ute etter, men vet ikke hva slike ting heter... godbitdispensere eller ett eller annet? Uansett...!

Casper synes slike greier man putter godbiter i er kjempemorsomme, kong wobbler er en stor favoritt her. Pleier å putte middagen hans i den noen ganger, så har han litt å jobbe med. Men... her jeg bor er det veldig lite, og det er ikke langt mellom møbler og kriker og kroker... så det skal ikke mange labbeslag til før jeg må til pers for å fiske den frem fra under sengen eller bak en stol. Han prøver så godt han kan å få den frem selv, men den er så stor og glatt at han ikke får til å bære den noe særlig, iallfall ikke fra trange steder (han er skikkelig søt når han tar den ut fra en krok den har havnet i og bærer den ut på gulvet igjen :wub: )

Så jeg lurte bare på om noen vet om noe lignende som jeg kan kjøpe, som ikke er så bevegelig kanskje? Aner ikke hva det skulle være, men skader jo ikke å spørre :D Har sett på dyrebutikken at de har en som ligner på en ufo, men ser for meg at den og bare kommer til å gli rundt.

En IQ-leke av noe slag? Finnes det noen der et er plass til et måltid/halvt måltid? Og som ikke er svindyre? De Nina Ottesen (?) lekene ser jo morsomme ut, men er jo veldig dyre, og ser ikke ut som det er plass til så mye i dem. Forsåvidt ikke et must, men greit å ikke måtte fylle på hvert minutt.

KONG_Wobbler_200x100.png

(det foregår ikke like fredelig hjemme hos oss altså, den slenges virkelig veggimellom, dunkes rundt og sikla spruter).

• Like 2
Skrevet

Jeg har vel alle variantene som finnes av dette. Og den som kanskje beveger seg minst er en firkant- Buster Cube?? En stor firkant som ser ut som en terning. Tåler mye, ikke så lett å stille størrelse til godbiter på( og det savner jeg på den kongleken). Det finnes også billige plastkopier av Ottesen lekene, de tåler mindre, er billigere og det finnes ikke ekstradeler til de.

Jeg synes Ottesen lekene er gøyale, men har hunden lært de, noe som går fort så er det ikke like moro lenger. Og de bør være under oppsyn når de leker med de.

Du kan også ta en flaske, lage hull i til godbiter, henge den opp i snøre i taket- hunden må da dytte på den for at godbitene skal rulle/falle ut. Her i huset måtte den fjernes da den fikk god fart og truet med å herpe interiøret

• Like 1
Skrevet

Vi har sånn rund ball fra Otteson, en sånn ufo sak og den firkanta til Buster. Sistnevnte er den som er minst bevegelig, og som han bærer med seg til stueteppet om den havner utenfor :) ufoen brukte han litt tid på å skjønne faktisk, mens ballen er easypeasy.

Skrevet

Sølve elsker Kong Genius lekene sine. Han kan holde på med de i evigheter. Han har 2 Leo og 1 Mike og når de settes sammen er det fest i stua. :)

EDIT: De er ikke enkle å kaste rundt siden leken blir ganske lang, men den er veldig morsom å tippe og slå på.

CanineGenius.jpg

• Like 4
Skrevet

Takk for tips! Veldig glad i leker fra kong, så blir nok noen kong genius iallefall! :D Den Buster-cuben skal jeg og ta en titt på, lurt at den er firkantet (men jeg tror likevel den kommer til å bli skjøvet under overalt da...) egentlig burde jeg hatt noe som veide mange kilo. Hadde vært deilig med noe som ikke trenger at jeg kommer til unnsetning hele tiden, noen ganger har Casper lyst til å finne på noe mens jeg bare har lyst til å dø litt i sofaen helt i fred :P

Skrevet

Den prøvde jeg på Zebra, og første gangen brukte ho litt tid. Andre gangen kikket hun en stund, tok tak, flippa den og det var det :lol:

• Like 1
Skrevet

Jeg aner ikke, usikker selv. Ser ut som hullene er ganske store, men er kanskje noen innstillingsmuligheter?

Har lyst til å kjøpe en godbitball til, og tror vi kommer til å gå for en av variantene til Kong. Ser ut som varianten jeg linket til er hard plast, så den er uaktuell hos oss. Men den "sette sammen leken", som er linket til over så fin ut.

Vi har en vanlig rund ball i gummi som de digger. Den kan gjøres vanskelig ved å ta "vanskelige" godbiter oppi (klippe opp f.eks sener, griseører og sånt), eller enkel med harde små godbiter.

Har også en kube i hard plast, den bruker de ikke. Det forstår jeg, for på vanlig tregulv blir den bare skjøvet bortover gulvet, ruller aldri. Og siden vi ikke har noen tepper her, så funker den liksom dårlig.

Skrevet

Her er jo også en fra kong:

Oj, den har jeg ikke sett før!

At den er enkel gjør egentlig ikke noe, den wobbleren er jo også veldig enkel. Men kanskje denne oppfordrer ham til å prøve å få godbitene ut på en roligere måte, altså ikke labbe den veggimellom... usikker, men tror den havner på ønskelisten hans, mamma lurte på hva han ønsket seg så :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...