Gå til innhold
Hundesonen.no

GPS til hund


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Jeg kom over denne annonsen for litt siden, som ser sånn her ut:

64_621315786.jpg

Og det virket jo litt genialt, og ikke så dyrt. Men hvor mye kan man egentlig stole på en sånn ting, og finnes det bedre alternativ i samme prisklasse?

De hadde også en annen type, men den var litt anderledes (link):

42063_Suveren_sporingsbrikke_til___hund_

Noen som har noen tanker på om dette er til å stole på, eller om det bare gir en falsk trygghet (om at man kan finne igjen bikkja hvis den har stukket av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukstiden er fra 6 timer altså den er beregnet med nytt bateri så beregn å skifte batteri ofte. Får den inn alle satelittene på gps en som den er satt opp til å gjøre der hunden er? Hvor flere satelitter hvor mer nøye er den på plasseringen

Hvor mye juling tåler den? Dette er ing som er greie å vite. Hvorfor er dem mye større dem som er til jakthuder og hvorfor er dem mye dyrere? Dem må tåle mye juling og ha god kapasitet for å ta i mot satelitter for mest mulig nøyaktig posisjon og god batterikapasitet, Batterier tappes fortere når det er kaldt ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukstiden er fra 6 timer altså den er beregnet med nytt bateri så beregn å skifte batteri ofte. Får den inn alle satelittene på gps en som den er satt opp til å gjøre der hunden er? Hvor flere satelitter hvor mer nøye er den på plasseringen

Hvor mye juling tåler den? Dette er ing som er greie å vite. Hvorfor er dem mye større dem som er til jakthuder og hvorfor er dem mye dyrere? Dem må tåle mye juling og ha god kapasitet for å ta i mot satelitter for mest mulig nøyaktig posisjon og god batterikapasitet, Batterier tappes fortere når det er kaldt ute

Jeg aaner ikke, derfor jeg spør. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg stiller deg de spørsmålene fordi det er lrt å sjekke opp i forhold til hvor når og hvor lenge du går turer for meg hadde den nok ikke holdt som gps en på mobilen min som påsto jeg kunne gå på vannet og vannet var da stort nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg stiller deg de spørsmålene fordi det er lrt å sjekke opp i forhold til hvor når og hvor lenge du går turer for meg hadde den nok ikke holdt som gps en på mobilen min som påsto jeg kunne gå på vannet og vannet var da stort nok

Jeg går ikke turer på mer enn 3-4 timer. Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ta den at gps en viser en vårkveld i skumringen at hunden din ligger uti vanent og isen er usikker? Men hnden egentlig er på andre sien av vannet. Og foreløpig har jeg sett som viktigst av alt hjernevask hunden på inkalling og gjerne med følyte som rekker lengere. Med en gps så vet du kanskje hvor hunden er men hva med inkallingen? Hvordan får du den til å komme til deg? Hunder forflytter seg veldig lett så det å sette på et lys/refleks og gå med lommelykt kan være vells å bra som noe annet og tren veldig godt. De tingene jeg skriver om er tekniske ting som gjør at du blir mer fornøyd med å fine rett har du 1800 til å sløse bort så versegod . Forsvinner hunden så kan man bare se den i tiden bateriet fungerer og ikke lengere. <Etter min mening bruk tid og penger først og fremst på en god dressur så når den sitter når valpen er ca to år da kan du vurdere å kjøpe en sann en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Får den inn alle satelittene på gps en som den er satt opp til å gjøre der hunden er? Hvor flere satelitter hvor mer nøye er den på plasseringen

Det må jo nesten være en forutsetning å søke seg inn på tilgjengelige satellitter. Det er jo det hele GPS-systemet er basert på at den har kontakt med 3 for å kunne gi en posisjon.

Men ja, at den har en god mottaker er jo en fordel. Og det alltid være en utfordring med tett skog, bygninger, dårlig vær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo nesten være en forutsetning å søke seg inn på tilgjengelige satellitter. Det er jo det hele GPS-systemet er basert på at den har kontakt med 3 for å kunne gi en posisjon.

Ja men hvilken feilmargin har den med bare tre- Den gir en posisjon med tre men den gir også en feilmargin. Hvor flere satelitter den har inne hvor nærmere sannheten om hvor du er gir den fra seg. Mener at det før i tiden var en feilmargin på 1,5 meter ved fem satelitter inne. Hva denne gir når det er tre inne vet ikke vet i hvertfall at gps en på min mobil som sansynerligvis bare fikk kontakt med tre satelitter mente jeg kunne gå på vannet. Jeg sto ti meter fra vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ta den at gps en viser en vårkveld i skumringen at hunden din ligger uti vanent og isen er usikker? Men hnden egentlig er på andre sien av vannet. Og foreløpig har jeg sett som viktigst av alt hjernevask hunden på inkalling og gjerne med følyte som rekker lengere. Med en gps så vet du kanskje hvor hunden er men hva med inkallingen? Hvordan får du den til å komme til deg? Hunder forflytter seg veldig lett så det å sette på et lys/refleks og gå med lommelykt kan være vells å bra som noe annet og tren veldig godt. De tingene jeg skriver om er tekniske ting som gjør at du blir mer fornøyd med å fine rett har du 1800 til å sløse bort så versegod . Forsvinner hunden så kan man bare se den i tiden bateriet fungerer og ikke lengere. <Etter min mening bruk tid og penger først og fremst på en god dressur så når den sitter når valpen er ca to år da kan du vurdere å kjøpe en sann en

Hvorfor så negativ, når jeg bare spør om noen har noen erfaring eller lignende med produktet.

Jeg trener allerede på innkalling med fløye, og jeg har aldri sagt at jeg har tenkt til å droppe lydighetstrening og bare kjøpe meg en gps. En gps som viser hvor hunden er med inntil 3-5 meter feilmargin er jo ikke mye. Bikkja mi hadde fint klart å høre meg.

Men samma det. Jeg bare spurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja men hvilken feilmargin har den med bare tre- Den gir en posisjon med tre men den gir også en feilmargin. Hvor flere satelitter den har inne hvor nærmere sannheten om hvor du er gir den fra seg. Mener at det før i tiden var en feilmargin på 1,5 meter ved fem satelitter inne. Hva denne gir når det er tre inne vet ikke vet i hvertfall at gps en på min mobil som sansynerligvis bare fikk kontakt med tre satelitter mente jeg kunne gå på vannet. Jeg sto ti meter fra vannet.

Sto vel oppgitt 2,5m på den ene.

Det er mange faktorer som spiller inn her. Den nøyaktigheten som ligger i å bedømme høyden, det trenger ikke ett sånt system hvis det er linket opp mot ett kart. En typisk håndholdt vil ikke være det.

Men nå snakker jeg utenfor min viten, ser ingen grunn til at dette ikke skal være nøyaktig nok i 2013. Det burde være fullt mulig å finne bikkja innenfor 10 meter. Det skal være skikkelig crap for å være verre enn det. iphone min er jo innenfor 10m. ( Stort sett )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager at jeg virker negativ men det er ikke til deg det er til produktet. Hva er feilmarginene når den har tre satelitter inne er det som er viktig og jeg skal ikke ha den så jeg gidder ikke å lese. Det er nemlig ikke alle steder du får inn fem satelitter og hvor flere satelitter som er inne hvor mer nøyaktig er en gps men får du inn tre så kan feilmarginen vre på for eks 20 meter og da blir det noe annet. en må regne med at en ikke over alt får inn fem elelr fler satelitter sa

å sant er det greit å sjekke opp. Det var ved tre satelitter gps en på min mobil påsto jeg sto langt ute i et vann. Har du behov for en gps med den feilmarginen? regner med at det er omtrent samme kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto vel oppgitt 2,5m på den ene.

Det er mange faktorer som spiller inn her. Den nøyaktigheten som ligger i å bedømme høyden, det trenger ikke ett sånt system hvis det er linket opp mot ett kart. En typisk håndholdt vil ikke være det.

Men nå snakker jeg utenfor min viten, ser ingen grunn til at dette ikke skal være nøyaktig nok i 2013. Det burde være fullt mulig å finne bikkja innenfor 10 meter. Det skal være skikkelig crap for å være verre enn det. iphone min er jo innenfor 10m. ( Stort sett )

Jeg har større feil på mi gps på mobien der snakekr vi om i hvertfall 20 meter når det er kunn tre satelitter inne. Det oppgitte er sansynerligvis når alle satelittene den kan ta i mot er inne. Altså blir det større feilmargin i det virkelige liv. Hos meg så ble det et sted mellom 20 og 30 meter og for meg holder ikke det. Jeg sriver en utvidelse for vannet var bredt og fordi jeg ikke husker hvor langt utpå vannet det var merket at jeg sto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en tng som jeg har hørt fra skogsfugel jegere lær hunden din å kjenne og stol på den. Altså la hunden fåå erfare at den sklal holde kontakt. Når vi har ekstra hjelpemidler så har vi lett for å glemme det dom er viktig, lær hunden at den skal komme inn til deg følge deg og holde kontakt med gjerne å leke gjømme. GPS kan være et utrolig nyttig hjelpemiddel men de andre tingene som jeg har snakket om er viktigere for den normale hunden. Så har vi noen jakthunder som er vel selvstendige og der er gps en nyttig mye tidligere enn det som er med den vanlige gjenomsnittshunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal bruke gps som sikkerhet for at du finner han igjen hvis du slipper han og han stikker av, så må du trene mer på innkalling og vente med å kjøpe denne, syntes jeg.

Jeg syntes nesten man fortjener den letingen man får når hunden stikker ( om man har dårlig innkalling på hunden og allikevel slipper den) og man kanskje ikke finner den igjen på en stund, burde gi enda mer motivering til å trene innkalling, ikke falle for lett alternativ som jeg syntes en gps er ;)

Vi som ikke har jakthunder burde ikke kjøpe dette til valper, da skal vi trene, trene og atter trene på innkalling og annen dressur, har man ikke kontroll så skal langlinen være festet på hunden ;)

Det er ikke alle hunder som kan gå løse i det hele tatt pga for mye jaktlyst, de må gå i kobbel eller langline hele tiden på tur.

Man slipper ikke en hund med mye jaktlyst løs i skogen, ikke engang med gps, den kan gjøre mye skade på et dyr før eier finner den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjennskap til denne/disse men jeg har Garmin Astro til våre jakthunder. Og den fungerer veldig bra (men så koster den mer).

Jeg tror kvaliteten ikke er like bra men det har man kanskje ikke behov for heller. Det som er viktig er at den fungerer. Nå sjekket jeg ikke linkene så nøye siden jeg er på mobil, men jeg mener å huske at det kan være trøblete med amerikansk GPS i Norge pga kartløsninger og noe annet teknisk. Så det er nok lurt å sjekke opp, eller om det kun gjelder Garmin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...