Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil passer meg?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merk

Ikkje gløym utgifter som parkering, bompenger og evt piggdekkavgifter. NAFmedlemskap er kjekt å ha (tusenlapp++ trur eg i året). Pluss nødvendigheter som

Her er noen sånn generelle tips når du skal handle bil, og da spesielt på budsjett: Sjekk servicehistorikk (enten spørr eier, eller sjekk selv i serviceheftet til bilen dersom du skal prøve den).

Guest Kåre Lise

For å få forsikring ned i 500 og under det,- skal du nok ha opparbeidet bonus eller ekstremt lav km. Byttet bil i går, da var gamle caddy på 18.000 km i året på 450,- uten kasko med 60% bonus. Det tilsvarer 900,- det med startbonus. Just say'in! Regner med de fleste eksemplene her er med en viss bonus.

Bil er grisedyrt, med ny bruktbil i går er jeg skikkelig i tenkeboksen om det virkelig er verdt det.

Motoreffekt utgjør mye på forsikring om du er ung uten bonus og kan vise til skadefri kjøring. Det er ingen myte at ungdomsbil er dyrt å forsikre. Gå for en "gubbebil".

10.000 kroners bil som pappa skal skru så bør du la han få ta sin del i avgjørelsen. Jeg kan skru endel selv men ikke f om jeg vil ta i alt av denslags..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen sånn generelle tips når du skal handle bil, og da spesielt på budsjett:

Sjekk servicehistorikk (enten spørr eier, eller sjekk selv i serviceheftet til bilen dersom du skal prøve den). En bil som har vært på service når den skal vil sannsynligvis være i mye bedre stand enn en bil som bare har blitt skiftet olje på i ny og ne. I samme sleng kan du sjekke og spørre om hvilke reperasjoner den har hatt. Har den f.eks bilen byttet motor, og averteres med "ny" motores kilometerstand så skurrer det litt hos meg.

Sjekk tilstand på sommer/vinterdekk. Dette er en lei utgift dersom man plustlig må ut med en, alt fra 3000 - 10000 kroner, i dekkutgifter (avhengig av kvalitet og dimmensjoner på dekk - "større" dekk er generelt sett dyrere.)

Sjekk førstegangs registrering i Norge. Altså, sjekk om det er bruktimport (dette kan du gjøre med å bruke reg-nummer på bilen og sjekke på vegesenet sine nettsider). Jeg mener å ha lest for litt siden att ca 50% av alle importerte biler (og selvfølgelig noen som ikke er importert også) har fått trikset med kilometertelleren. Disse importbilene kan også være litt "svakere" med tanke på norske vinterforhold. For all del, det er ikke feil å kjøpe bruktimport - men pass på at det er seriøse folk som selger.

Sjekk neste tid for EU-kontroll. Dette er spesielt viktig når man har en eldre bil, da disse sjelden går igjennom en EU-kontroll uten feil. I ditt tilfelle, så ville jeg ikke kjøpt en bil som har under ett år igjen før den skal inn på ny kontroll. Dess lengre dess bedre, men maks for biler eldre enn 5 (?) år er 2 år og noen månder.

Vær grunding når du prøvekjører bilen. Få med noen som har litt peiling på bil når du skal prøvekjøre. Gå over og sjekk nøye for rust (selv om dette ikke er viktig for deg, så kan det faktisk gå på sikkerthet og være noe du må fikse på en EU-kontroll - og da blir det fort dyrt!), kjør bilen på litt forskjellige steder - ikke bare rett ut på motorvei. Prøv alt det elektriske i bilen, og selv om du kan leve med at ett elektrisk bakvindu ikke fungerer, så kan jo dette eventuelt være noe du kan bruke når du skal prute.

Og en fin overgang fra punktet over; PRUT! De aller, aller fleste som legger ut biler for salg rekner ikke med å få solgt bilen for prisen den ligger ute for, og selv om du kjøper en relativt "billig" bil, så gjør det ikke noe å få den for noen få tusenlapper billigere. (Derfor kan du også se på biler som er litt dyrere enn 20 000, og satse på å få prutet de ned ett par tusen. Det verste som kan skje er at du får ett nei.

NB! Årsavgift! Vi er på slutten av året, og ny årsavgift kommer i februar neste år, og skal betales i løpet av mars. Denne er på ca 2800 for bensinbiler, og 3300 for Dieselbiler uten partikkelfilter (som er alle eldre dieselbiler som ikke har fått dette ettermontert).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pappa som mener at det holder med 10.000kroner, og han er klar over hvilke konsekvenser det kan få :P Men det er klart, jeg vil jo ikke ha en bil som trenger fiksing absolutt hele tiden, derfor jeg tenker toyota, virker som de trenger veldig lite egentlig. Mamma og pappa kjøper og alltid gamle biler (dog litt dyrere, med caravelle må man jo endel opp i pris), men synes nå ikke det er voldsomt mye som skal fikses hele tiden, er noen ganger i året han ligger under bilen.

Men helt ærlig, nå er jeg veldig i tvil om jeg kommer til å kjøpe meg bil i det hele tatt. Jeg regnet jo med at det ville koste ekstra, men ikke så mye. Kommer uansett til å vente til sommeren iallefall, hvis det i det hele tatt blir bil. Skal ut i praksis neste høst, og spørs jo litt hvor jeg får. Tanken er litt at da kan jeg ha med Casper litt enklere, hvis det er slik at jeg må overnatte og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen sånn generelle tips når du skal handle bil, og da spesielt på budsjett:

Sjekk servicehistorikk (enten spørr eier, eller sjekk selv i serviceheftet til bilen dersom du skal prøve den). En bil som har vært på service når den skal vil sannsynligvis være i mye bedre stand enn en bil som bare har blitt skiftet olje på i ny og ne. I samme sleng kan du sjekke og spørre om hvilke reperasjoner den har hatt. Har den f.eks bilen byttet motor, og averteres med "ny" motores kilometerstand så skurrer det litt hos meg.

Sjekk tilstand på sommer/vinterdekk. Dette er en lei utgift dersom man plustlig må ut med en, alt fra 3000 - 10000 kroner, i dekkutgifter (avhengig av kvalitet og dimmensjoner på dekk - "større" dekk er generelt sett dyrere.)

Sjekk førstegangs registrering i Norge. Altså, sjekk om det er bruktimport (dette kan du gjøre med å bruke reg-nummer på bilen og sjekke på vegesenet sine nettsider). Jeg mener å ha lest for litt siden att ca 50% av alle importerte biler (og selvfølgelig noen som ikke er importert også) har fått trikset med kilometertelleren. Disse importbilene kan også være litt "svakere" med tanke på norske vinterforhold. For all del, det er ikke feil å kjøpe bruktimport - men pass på at det er seriøse folk som selger.

Sjekk neste tid for EU-kontroll. Dette er spesielt viktig når man har en eldre bil, da disse sjelden går igjennom en EU-kontroll uten feil. I ditt tilfelle, så ville jeg ikke kjøpt en bil som har under ett år igjen før den skal inn på ny kontroll. Dess lengre dess bedre, men maks for biler eldre enn 5 (?) år er 2 år og noen månder.

Vær grunding når du prøvekjører bilen. Få med noen som har litt peiling på bil når du skal prøvekjøre. Gå over og sjekk nøye for rust (selv om dette ikke er viktig for deg, så kan det faktisk gå på sikkerthet og være noe du må fikse på en EU-kontroll - og da blir det fort dyrt!), kjør bilen på litt forskjellige steder - ikke bare rett ut på motorvei. Prøv alt det elektriske i bilen, og selv om du kan leve med at ett elektrisk bakvindu ikke fungerer, så kan jo dette eventuelt være noe du kan bruke når du skal prute.

Og en fin overgang fra punktet over; PRUT! De aller, aller fleste som legger ut biler for salg rekner ikke med å få solgt bilen for prisen den ligger ute for, og selv om du kjøper en relativt "billig" bil, så gjør det ikke noe å få den for noen få tusenlapper billigere. (Derfor kan du også se på biler som er litt dyrere enn 20 000, og satse på å få prutet de ned ett par tusen. Det verste som kan skje er at du får ett nei.

NB! Årsavgift! Vi er på slutten av året, og ny årsavgift kommer i februar neste år, og skal betales i løpet av mars. Denne er på ca 2800 for bensinbiler, og 3300 for Dieselbiler uten partikkelfilter (som er alle eldre dieselbiler som ikke har fått dette ettermontert).

Takk for veldig hjelpsomt innlegg, skal definitivt huske på disse punktene (hvis jeg noen gang får meg bil, mistet litt trua nå :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk for veldig hjelpsomt innlegg, skal definitivt huske på disse punktene (hvis jeg noen gang får meg bil, mistet litt trua nå :lol: )

Og får å virkelig ødelegge trua så er det mye av dette Bård skriver som du går glipp av med billigbil. "Selges som den står". Pest eller kolera, får bare ikke i pose og sekk til 10 lapper. :GrinBlue:

Trikset må vel være å ikke pådra seg pest OG kolera.. :P

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Verdt å ta titt på Audi 80/100. Får de i 10-15000 kroners prisklassen. OK biler til ok priser. Kan dog være smart å sjekke servicehistorikken, og så se hvor lenge siden det er byttet reg.reim osv.

Jeg er student med bil, og det fungerer. Det er en del penger i måneden som forsvinner på bilen, men skal man absolutt ha bil må man bare tåle det ;)

Jeg bruker 800 i måneden på forsikring (under 23 år, og med delkasko)

På bom bruker jeg en knapp hundrings i måneden(og etter jul sikkert det firdobbelte)
Drivstofforbruket går litt opp og ned, men fyller vel ca for en tusenlapp i mnd(tror jeg.) Da kjører jeg minst 1,5 mil per dag(til-fra skole), samt til og fra trening osv.

I tillegg kommer årsavgift, EU-kontroll, reparasjoner osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker neppe 500 i mnd, men du får kanskje èn rep ila et år som koster 5000,- f.eks. På min siste bil (kjøpt for 1,5mnd siden, 2007 mod) røk jo clutchen etter 2 uker, det var raskt tjue lapper det...

ps: Verdt å nevne - Toyota har registerkjede, ikke reim! :)

Toyota har vel ikke kjede, det er vel reim på dem, som mange andre. Nissan er vel en de få merkene som har registerkjede. Min gamle Toyota hadde i hvert fall registerreim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota har vel ikke kjede, det er vel reim på dem, som mange andre. Nissan er vel en de få merkene som har registerkjede. Min gamle Toyota hadde i hvert fall registerreim :)

Oi, var den typ veldig gammel?

Alle de 7 toyotaene (velkommen til toyotafamilien) vi har hatt mens jeg har vært over "bil har fire hjul" alderen har hatt kjede? Inkl mine 99/2006 modeller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med å kjøpe til du kan bruke 25-30 000. Da får du faktisk ganske bra bil!
Jeg må betale 14 000 i året i forsikring (og det er billig mot mange andre selskaper som krevde rundt 20k), men må øke kilometerne da jeg kjører minst 20 000 i året. Nå er dette en ganske ny og dyr bil (2009mod), men forsikring er DYRT når det er første gang man forsikrer bil i eget navn!

Drivstoff rundt 1600 i måneden, mer hvis jeg kjører lange turer. Bilen min bruker kun 0,5-0,6 per mil. Den gamle bilen brukte omtrent dobbelt så mye (hvilket er vanlig på gamle biler).

Jeg har hatt to gamle biler, men de var registrert på foreldrene mine så det er første gang jeg har forsikring i eget navn. De gamle bilene var billige, men det måtte noen reperasjoner til og det var alltid helt grusomt fordi jeg egentlig ikke hadde råd til det. Jeg var alltid redd for at noe skulle gå i stykker, og det gjorde det stadig. Nå har jeg lært meg at har man bil er det plutselig 10 000 kroner man bare må betale for å fikse et problem de ikke en gang merker. Bil er ingen investering - det kommer stadig nye utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, var den typ veldig gammel?

Alle de 7 toyotaene (velkommen til toyotafamilien) vi har hatt mens jeg har vært over "bil har fire hjul" alderen har hatt kjede? Inkl mine 99/2006 modeller :)

Det var en 1997 modell, altså 16 år gammel bil. Mulig at Toyota har fått registerkjede etter det, så mye peilig har jeg ikke.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lola Pagola Ser du har fått mange gode tips her inne. Bil er dessverre veldig dyrt ja, spesielt i Norge og Danmark:-(

Når det gjelder biler i den prisklassen ville jeg ikke vært så opptatt av merke egentlig, men heller se på hvordan bilen har blitt fulgt opp og allmenntilstanden. Med det mener jeg en bil som har blitt fulgt opp gjennom hele livet og ikke en som det bare har blitt fylt olje på de siste årene for da risikerer du at du gjerne må skifte mange ting etterhverandre som f.eks bremser, registerreim, støtdempere bare for å nevne noen eksempel.

Er det en eier som har tatt vare på alle kvitteringer av bilholdet er det ofte et veldig godt tegn, du kan se når bremsene var skiftet sist etc. 2 sett dekk som nesten er utslipp er både farlig og viss man må kjøpe nye dyrt, så det er verdt å sjekke. Høres ut som faren din er veldig oppegående på de tingene så han vet nok hva som bør sjekkes, han er nok en god kompetanset å ha med på laget viss du skal se på/prøvekjøre en bil.

Alt som er fransk behøver ikke være farlig, men ville personlig vært forsiktig med Renault Laguna av andre generasjonen og kanskje også Peugeot 307/407, har selv hatt godt brukt 306 (fra den var 8 til 14 år) og 406 (fra den var 5 til 9 år) og hadde kun drivledd på 306 i tillegg til bremser og på 406 hadde jeg litt tull med en sensor for airbag varsellyset og el.justeringen til ytterspeilet, men begge disse var godt fulgt opp før meg da.

Japanerne er kjent for å være driftssikre som du skriver selv. Vil igrunnen ikke hverken anbefale eller fraråde så mye siden jeg som sagt syns tilstanden er viktigere.

Når det gjelder forsikring er det jo et tips å registrere bilen i foreldrene dine sitt navn det første året eller to. De får som oftest en startbonus på 20% f.eks og lavere premie generelt pga av alder. Denne bonusen kan skrives over på deg senere f.eks etter 2 år, da har du gjerne allerede 40%. Ellers kan en spare noe på reperasjoner ved å bestille brukte deler eller parallelimport.

Går og drømmer om bil selv om dagen. Trenger som deg egentlig ikke bil, men hadde vært kjekt å komme seg litt mer rundt da. Uansett lykke til viss du bestemmer deg for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Når det gjelder forsikring er det jo et tips å registrere bilen i foreldrene dine sitt navn det første året eller to. De får som oftest en startbonus på 20% f.eks og lavere premie generelt pga av alder. Denne bonusen kan skrives over på deg senere f.eks etter 2 år, da har du gjerne allerede 40%. Ellers kan en spare noe på reperasjoner ved å bestille brukte deler eller parallelimport.

Alle har en startbonus på 20%, så det lønner seg å tegne forsikring i sitt eget navn helt fra starten av. Tror også man kun kan overføre bonus til samboer/ektefelle, ikke egne barn.

Jeg tegna forsikring på min bil i sommer, og er allerede oppe på 30%. Er man "flink" å bytter selskap innimellom så økes bonusen fortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har en startbonus på 20%, så det lønner seg å tegne forsikring i sitt eget navn helt fra starten av. Tror også man kun kan overføre bonus til samboer/ektefelle, ikke egne barn.

Jeg fikk overført fra pappa, og jeg har spart veldig mye på dette, jeg har bonus på 75% (3. året). Gjensidige. :)

Riktignok etter mye om og men (2 år siden). Pappa har ikke lappen selv, så vi dokumenterte med at jeg hadde kjørt skadefritt fra jeg var 18, og til jeg kjøpte ny bil som 23åring. Altså skadefritt i 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har en startbonus på 20%, så det lønner seg å tegne forsikring i sitt eget navn helt fra starten av. Tror også man kun kan overføre bonus til samboer/ektefelle, ikke egne barn.

Jeg tegna forsikring på min bil i sommer, og er allerede oppe på 30%. Er man "flink" å bytter selskap innimellom så økes bonusen fortere :)

Hele vennegjengen min gjorde dèt når vi fikk lappen, men nå er ikke jeg purung lengre så det kan jo selvfølgelig ha skjedd noe. Men bilen må jo selvfølgelig være registrert i foreldrenes navn og det må bekreftes fra dem ovenfor forsikringsselskapet at datter har kjørt bilen og at en vil overføre bonusen.

Nå vet ikke jeg alderen din, men hvis jeg har kjørt skadefritt i noen år og velger å kjøpe en bil til og forsikre ville jeg fått denne "foreldrebonusen" selv om jeg ikke har barn, viss du forstår hva jeg mener. Men, igjen med forbehold om at dette har endret seg i Norge nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk overført fra pappa, og jeg har spart veldig mye på dette, jeg har bonus på 75% (3. året). Gjensidige. :)

Riktignok etter mye om og men (2 år siden). Pappa har ikke lappen selv, så vi dokumenterte med at jeg hadde kjørt skadefritt fra jeg var 18, og til jeg kjøpte ny bil som 23åring. Altså skadefritt i 5 år.

Når jeg kjøpe bil for 5 mnd siden var det umulig å overføre bonus fra foreldre på tross av at jeg kjøpte bil selv som jeg kjørte skadefritt i 4 år. Dette er også gjensidige. Jeg fikk forøvring rundt 3000 i rabatt pga DNT-medlemskap (300,- i året)! DET kom godt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpe bil for 5 mnd siden var det umulig å overføre bonus fra foreldre på tross av at jeg kjøpte bil selv som jeg kjørte skadefritt i 4 år. Dette er også gjensidige. Jeg fikk forøvring rundt 3000 i rabatt pga DNT-medlemskap (300,- i året)! DET kom godt med!

Jeg har kjørt skade fritt i seks år med mamma sine biler og fikk ikke overført noe som helst.

Forøvrig å bytte selskap hver 6 mnd for å øke bonus i starten er jo ikke bare bare heller. Iallefall ikke når et selskap gir masse rabatt og de andre ikke :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpe bil for 5 mnd siden var det umulig å overføre bonus fra foreldre på tross av at jeg kjøpte bil selv som jeg kjørte skadefriltt i 4 år. Dette er også gjensidige. Jeg fikk forøvring rundt 3000 i rabatt pga DNT-medlemskap (300,- i året)! DET kom godt med!

Eneste grunnen til at vi fikk det godkjent var fordi pappa ikke har sertifikat, så den opptjente bonusen var umulig hans. Veldig glad vi fikk det igjennom til tross for at de egentlig ikke har en sånn ordning...

Hmm den dnt greia, hvordan funker det? 3000 i rabatt, hva er forsikringsprisen din før rabatter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at vi fikk det godkjent var fordi pappa ikke har sertifikat, så den opptjente bonusen var umulig hans. Veldig glad vi fikk det igjennom til tross for at de egentlig ikke har en sånn ordning...

Hmm den dnt greia, hvordan funker det? 3000 i rabatt, hva er forsikringsprisen din før rabatter? :)

Jeg vet ikke hvordan det virker jeg, men jeg fikk bare vite når jeg bestilte forsikring at min pris ble rundt 14 000 isteden for 17 000 fordi jeg var DNT-medlem. Sikkert lurt av gjensidige, da DNT stort sett består av skikkelige folk (jeg mener… organisasjonen baserer seg på dugnad og frivillig arbeid der man låner hytter og leverer de fra seg litt finere enn når man kom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at vi fikk det godkjent var fordi pappa ikke har sertifikat, så den opptjente bonusen var umulig hans. Veldig glad vi fikk det igjennom til tross for at de egentlig ikke har en sånn ordning...

Hmm den dnt greia, hvordan funker det? 3000 i rabatt, hva er forsikringsprisen din før rabatter? :)

Da virker det som om den gode gamle ordningen med overføring av bonus ikke gjelder lengre.. Sånn er det, årene går fort og ting forandrer seg visst :ahappy:

Har jo ikke bodd i Norge en stund nå så da må man vel bare erkjenne at man begynner å bli gammel?

Nå er nok ikke Lola Pagola så ung som meg da når jeg tok lappen (husker jeg var ganske irritert at jeg måtte vente hele 8 dager etter jeg ble atten før jeg kunne kjøre opp, hadde ventet på den dagen hele livet mitt føltest det som) så da hadde hun kanskje likevel ikke blitt så starffet som 18 åringer blir i forsikringen. :Grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og forsikring i Gjensidige og er medlem i DNT og får rabatt. Riktignok ikke 3000, så det er en prosentandel. Lurer på om det er 14 eller 17 % eller noe, ettersom hvor mange forsikringer man har. Men ta prosenten med en klype salt, for jeg er absolutt ikke sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...