Gå til innhold
Hundesonen.no

Hår over alt


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

Hei hei!

Dette hår-fenomenet er vell alle her inne kjent med. Hår i sofa, hår på gulvet, hår i sengen, hår på tepper, hår i klær - altså hår overalt! Det jeg merker som et problem er at om jeg vasker klerne mine, henger dem opp og skal bruke dem når dem er tørre har dem hår på seg. Det større problemet er når jeg har dysjet, går utav dysjen og tar et rent tørt håndkle, tørker ansiktet mitt og opplever at jeg har nesten hele ansiktet fullt i hundehår. Det samme skjer når jeg tørker resten av kroppen min. Dette er så ekkelt og irriterende på samme tid. Noen som er borti det samme problemet? Er snakk om langårete hunder.

Mvh Ellen Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkettrommel, lage rutine på å børste hunden, bade hunden og støvsuge mer enn normalt evt kjøpe slik frisør kost.

Ikke bruke samme håndduk til hund som du bruker på deg selv er også en god ide. Etter du har vasket hundetepper e.l. i maskinen så vasker du jeans/filleryer e.l. som vil "dunke" ut hårene av maskinen.

Men kan ikke si jeg har opplevd det så ikke som du beskriver over egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever heller ikke det du beskriver. Ikke med kooikern, sheltien eller kelpien egentlig. Men Jeanette nevner noe vesentlig ang støvsuging osv.

Jeg har ikke tørketrommel og har aldri hatt/brukt, men jeg klarer meg faktisk uten det også.

Jeg støvsuger mer enn ellers når de røyter, bader de jevnlig og blåser av hår, rister alltid sengetøy før jeg legger det til vask slik at mest mulig er borte. Det samme gjør jeg med klær jeg ser har hår på seg som skal til vask. Og jeg har aldri problemer med hår på klær eller opplever at jeg har hundehår på sengetøy eller håndklær som er nyvasket. Selv uten tørketrommel. Du kan tørke deg i ansiktet med hånklærne mine uten å få hundehår på deg.

Hundene har egne håndklær, som vaskes for seg med hundetepper. Vasker alltid tepper før de rekker på bli skikkelig møkkete eller full av hår. Etter en vask med hundeteppene, kjører jeg skyldeprogrammet på maskinen for å få bort alt hår slik at det er borte til neste maskin settes på.

Dersom jeg får litt hår på buksa før jeg skal eks på jobb, bruker jeg en klesbørste og drar over og så er det greit.

Men støvsuging ofte når de røyter hjelper mye på.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har et problem med vaskemaskinen :- ) Nyvaskede klær og håndklær kan plukke opp mye hår i vaskemaskinen, hvis du har vasket f.eks. hundeteppe eller lignende der. Evt har vasket andre ting med mye hundehår på seg. Rens vaskemaskinen jevnlig, og om du kan; bruk tørketrommel. Da bankes og blåses hårene av plaggene og håndklærne. Aldri sett et hundenår på mine håndklær. OBS! Jeg har egne håndklær til hundene i andre farger, bruker ikke familiens håndklær til hundene! De har sine egne, ja.

Jeg har selv to langhårede hunder, men har aldri opplevd å få hundehår i fjeset når jeg tørker meg etter dusj og vask :- ) Det må være noe du gjør som forårsaker det. Bruker du håndklærne til hundene også? Vasker du håndklærne sammen med f.eks. hundens tepper? Det må du ikke gjøre. Hundens ting vaskes separat, altfor mye hundehår på dem til å blande med annen vask. Du bør også gå over hundens tepper nøye med støvsuger og klesbørste og fjerne mest mulig hår FØR du putter det i vaskemaskinen, for å unngå at det samler seg opp masse hundehår inni vaskemaskinen (som så kleber seg på det neste du vasker).

Jeg støvsuger hver dag opp hundehår, og bruker støvbørste på sofaen hver dag. Kunne sikkert gjort det flere ganger om dagen også, og likevel fått opp masse hår...! Men det nytter ikke sluntre unna, da blir det sinnsyke mengder pelshår overalt. Jeg er ikke noe flink til å vaske gulvene ofte, men støvsuge? Ja, det gjør jeg så godt som hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe hår må man bare regne med dessverre, det følger med det og ha hund som røyter. Men, det kan jo begrenses. Ikke vask hundetepper med hår på i vaskemaskinen, forsøk og ha minst mulig hår på klær osv når det skal vaskes. Børst hunden gjevnlig i røyteperioden og gå over gulv/sofa osv ofte med støvsuger/tørrmopp. Om hunden røyter hele tiden ville jeg forsøkt et forbytte, de fleste hunder skal ikke røyte året rundt så da er det antagelig noe den mangler av næring, evt bare at den ikke fungerer så godt på det foret den får.

Edit: Klesruller, swiffer, støvsuger og furminator er fine venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, mange kjekke svar her altså! Nå høres det sikkert ut som om jeg er skikkelig uren av meg og aldri vasker eller noe - det er da ikke sant. Støvsuger både gulv, sofa og senger. Jeg har en toller som jeg ikke har noe fast vaskedag eller børstedag på. Når jeg vasker han (skyller bare med vann i dysjen) er det fordi han har blitt skitten pga en lang fjelltur eller noe. Jeg bor hos min farmor og hun har en BC/labrador blanding. Hunden er svart så hennes hår kan man se OVER ALT! Haha. Jeg er fullt klar over at det er hår overalt når man har hund, så jeg klarer å leve med det som kommer på gulvet, sengen, sofaen osv. Men når jeg har dusjet meg ren og skal tørke meg med et håndkle er det ikke så koselig å få hundehår på seg. Jeg kan jo si at jeg kanskje tok litt tak i det, er ikke sånn at jeg ser ut som en gorilla når jeg er ferdig å tørke meg, men kommer hår på meg liksom. Farmor har ikke tørketrommer (har hørt at dette fungerer).

Så det jeg må gjøre er da å støfssuge/riste hundetepper og hundehåndkler (har seperate ting til hundene og oss). Det er både meg og min farmor som vasker klær, må si at jeg ikke har helt styr på om hun kaster hundehåndklene og våres i samme vask, men det er det jo bare å si ifra om.

Bør begge hundene gres daglig? Jeg har en vanlig børste, men burde jeg kanskje bruke furminator? Når er egentlig røytesesongene til hundene, vår og høst?

Har hørt at når man vasker hundene kan man også bruke oppvaskhandsker (de gule) og gni på hunden. Dette skal da være med på å ta mye av håret som er løst. Er det noe hundeshampoo man kan bruke, eller er dette helt fy fy?

Når dere sier at dere blåser hundene, er det sånn spesial blåser til hund eller rett og slett hårføner? Gjør dere alt dette inne på badet?

Hva skal hunden ha for at den ikke skal felle så mye hår? Tegn på vitaminmagel? Som jeg har snakket om i en annen trå jeg har ang VOM kan det da hjelpe? Hørt noe at fiskeolje skal hjelpe?

Fikk ikke helt til denne quote greien her, så det ble litt mye på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, mange kjekke svar her altså! Nå høres det sikkert ut som om jeg er skikkelig uren av meg og aldri vasker eller noe - det er da ikke sant. Støvsuger både gulv, sofa og senger. Jeg har en toller som jeg ikke har noe fast vaskedag eller børstedag på. Når jeg vasker han (skyller bare med vann i dysjen) er det fordi han har blitt skitten pga en lang fjelltur eller noe. Jeg bor hos min farmor og hun har en BC/labrador blanding. Hunden er svart så hennes hår kan man se OVER ALT! Haha. Jeg er fullt klar over at det er hår overalt når man har hund, så jeg klarer å leve med det som kommer på gulvet, sengen, sofaen osv. Men når jeg har dusjet meg ren og skal tørke meg med et håndkle er det ikke så koselig å få hundehår på seg. Jeg kan jo si at jeg kanskje tok litt tak i det, er ikke sånn at jeg ser ut som en gorilla når jeg er ferdig å tørke meg, men kommer hår på meg liksom. Farmor har ikke tørketrommer (har hørt at dette fungerer).

Så det jeg må gjøre er da å støfssuge/riste hundetepper og hundehåndkler (har seperate ting til hundene og oss). Det er både meg og min farmor som vasker klær, må si at jeg ikke har helt styr på om hun kaster hundehåndklene og våres i samme vask, men det er det jo bare å si ifra om.

Bør begge hundene gres daglig? Jeg har en vanlig børste, men burde jeg kanskje bruke furminator? Når er egentlig røytesesongene til hundene, vår og høst?

Har hørt at når man vasker hundene kan man også bruke oppvaskhandsker (de gule) og gni på hunden. Dette skal da være med på å ta mye av håret som er løst. Er det noe hundeshampoo man kan bruke, eller er dette helt fy fy?

Når dere sier at dere blåser hundene, er det sånn spesial blåser til hund eller rett og slett hårføner? Gjør dere alt dette inne på badet?

Hva skal hunden ha for at den ikke skal felle så mye hår? Tegn på vitaminmagel? Som jeg har snakket om i en annen trå jeg har ang VOM kan det da hjelpe? Hørt noe at fiskeolje skal hjelpe?

Fikk ikke helt til denne quote greien her, så det ble litt mye på en gang :)

Det kan bedres mye med fiskeolje. Det får du kjøpt i dyrebutikker og hos en del veterinærer. (Om jeg ikke husker feil, skal de IKKE ha tran, correct me if I'm wrong)

Hvilket for gir du hunden nå? En del merker en stor bedring når de går over til V&H, eller andre kjøttrike for.

Min toller røyter mye akkurat nå, men hun røyter en del hele året. :P Hun har best og fyldig pels kun på vinteren. En overhaling med furminatoren hver dag i de verste periodene er det eneste som har hjulpet her. (Kjøpte den for snart et år siden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, mange kjekke svar her altså! Nå høres det sikkert ut som om jeg er skikkelig uren av meg og aldri vasker eller noe - det er da ikke sant. Støvsuger både gulv, sofa og senger. Jeg har en toller som jeg ikke har noe fast vaskedag eller børstedag på. Når jeg vasker han (skyller bare med vann i dysjen) er det fordi han har blitt skitten pga en lang fjelltur eller noe. Jeg bor hos min farmor og hun har en BC/labrador blanding. Hunden er svart så hennes hår kan man se OVER ALT! Haha. Jeg er fullt klar over at det er hår overalt når man har hund, så jeg klarer å leve med det som kommer på gulvet, sengen, sofaen osv. Men når jeg har dusjet meg ren og skal tørke meg med et håndkle er det ikke så koselig å få hundehår på seg. Jeg kan jo si at jeg kanskje tok litt tak i det, er ikke sånn at jeg ser ut som en gorilla når jeg er ferdig å tørke meg, men kommer hår på meg liksom. Farmor har ikke tørketrommer (har hørt at dette fungerer).

Så det jeg må gjøre er da å støfssuge/riste hundetepper og hundehåndkler (har seperate ting til hundene og oss). Det er både meg og min farmor som vasker klær, må si at jeg ikke har helt styr på om hun kaster hundehåndklene og våres i samme vask, men det er det jo bare å si ifra om.

Bør begge hundene gres daglig? Jeg har en vanlig børste, men burde jeg kanskje bruke furminator? Når er egentlig røytesesongene til hundene, vår og høst?

Har hørt at når man vasker hundene kan man også bruke oppvaskhandsker (de gule) og gni på hunden. Dette skal da være med på å ta mye av håret som er løst. Er det noe hundeshampoo man kan bruke, eller er dette helt fy fy?

Når dere sier at dere blåser hundene, er det sånn spesial blåser til hund eller rett og slett hårføner? Gjør dere alt dette inne på badet?

Hva skal hunden ha for at den ikke skal felle så mye hår? Tegn på vitaminmagel? Som jeg har snakket om i en annen trå jeg har ang VOM kan det da hjelpe? Hørt noe at fiskeolje skal hjelpe?

Fikk ikke helt til denne quote greien her, så det ble litt mye på en gang :)

Det er jo ingen fasit på hvilket for som vil hjelpe, det kommer an på hva hunden evt mangler eller reagerer på og det kan være veldig individuelt. VOM er bra mat, så det kan godt hende at det hjelper masse :) Hundeshampo er fint, men har nok ikke spesielt stor påvirkning på røytinga, men hunden blir ren da.

Gummihansker vil nok hjelpe ja, jo oftere du børster jo mindre hår vil falle av der du ikke vil ha de. Sengeteppe over dyna vil hjelpe mot hår i senga, det er jo også lett og ta av og ta med ut og riste en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm opp gjennom årene så har mine valper hatt en forferdelig røyteperiode når dem går fra valp til voksen pels, men husker ikke når dete skjer men ville tro rundt et års alderen Har hatt flatcoted retriever og strihåret vorsteh og border collie og litt til i huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...