Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips og valg til underlag til hundegård


Smellyglove
 Share

Recommended Posts

Hallo. Jeg er på jakt etter tips til vår første hundegård.

Vi har tre alaska huskyer. En av de elsker å grave, jo større hull jo bedre. Nesten så jeg vurderer å gi ham en gruvearbeiderhjelm til jul med lykt på så han ser bedre når han arbeider.

Siden vi leier hus er det to ting vi må ta hensyn til. De skal ikke få grave rett i hagen. Hagen bør se like pen ut som da vi flyttet inn. Og siden vi en dag skal flytte må vi kunne demontere og ta med oss hundegården.

Jeg har veldig lite peiling på det her, men av meg og min samboer så er det jeg som er glad i forum og å snekre ting.

Min første tanke er impregnerte terrassebord som underlag. Muligens man kan beise eller dekke de med et lag av ett eller annet, for å utsette at det fliser seg. Det er billig, og helt greit å holde rent. Ser jeg for meg.

Men de trenger også en slags sandkasse å grave i. Her er jeg litt usikker. Jeg ser for meg å lage hundegården litt elevert opp fra bakken. Bakken den kommer til å stå på er skjev, så en del av gården vil være høyere opp fra bakken enn den andre enden. Jeg tenkte å lage en slags boks uten lokk, som jeg kan sette ned i et hull jeg lager i gulvet, og fylle denne med noe å grave i. Sand/pukk/jord eller noe. Muligens lage "vant" rundt denne, med en inngang så det jeg fyller den med ikke spruter ut av boksen når Gruvearbeideren er på jobb.

Forøvrig så tenkte jeg en 17kvm hundegård med elementer fra Østcom, da det virker som om prisen deres er nesten lik den prisen jeg har funnet for brukte elementer på Finn.no. Det er tre hunder. Er det stort nok? Vi har ikke kjempestore plassen hverken i hagen eller i lommeboka. Jeg tenkte å lage fundament (noen hjørner og støtter) med leca blokker. og bygge oppå dette. De skal få et hundehus eller to, og en vegg som lager skygge. Muligens en liten fontene og, så de har rennende vann til enhver tid. Fontenen er egentlig mest for å pimpe opp litt.

Tips, tanker og innspill mottas med takk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Jeg er på jakt etter tips til vår første hundegård.

Vi har tre alaska huskyer. En av de elsker å grave, jo større hull jo bedre. Nesten så jeg vurderer å gi ham en gruvearbeiderhjelm til jul med lykt på så han ser bedre når han arbeider.

Siden vi leier hus er det to ting vi må ta hensyn til. De skal ikke få grave rett i hagen. Hagen bør se like pen ut som da vi flyttet inn. Og siden vi en dag skal flytte må vi kunne demontere og ta med oss hundegården.

Jeg har veldig lite peiling på det her, men av meg og min samboer så er det jeg som er glad i forum og å snekre ting.

Min første tanke er impregnerte terrassebord som underlag. Muligens man kan beise eller dekke de med et lag av ett eller annet, for å utsette at det fliser seg. Det er billig, og helt greit å holde rent. Ser jeg for meg.

Men de trenger også en slags sandkasse å grave i. Her er jeg litt usikker. Jeg ser for meg å lage hundegården litt elevert opp fra bakken. Bakken den kommer til å stå på er skjev, så en del av gården vil være høyere opp fra bakken enn den andre enden. Jeg tenkte å lage en slags boks uten lokk, som jeg kan sette ned i et hull jeg lager i gulvet, og fylle denne med noe å grave i. Sand/pukk/jord eller noe. Muligens lage "vant" rundt denne, med en inngang så det jeg fyller den med ikke spruter ut av boksen når Gruvearbeideren er på jobb.

Forøvrig så tenkte jeg en 17kvm hundegård med elementer fra Østcom, da det virker som om prisen deres er nesten lik den prisen jeg har funnet for brukte elementer på Finn.no. Det er tre hunder. Er det stort nok? Vi har ikke kjempestore plassen hverken i hagen eller i lommeboka. Jeg tenkte å lage fundament (noen hjørner og støtter) med leca blokker. og bygge oppå dette. De skal få et hundehus eller to, og en vegg som lager skygge. Muligens en liten fontene og, så de har rennende vann til enhver tid. Fontenen er egentlig mest for å pimpe opp litt.

Tips, tanker og innspill mottas med takk :)

Virker som en meget god idè du har laget deg :) Har selv litt erfaring med terrassebord som underlag, synes det kan være litt vanskelig å gjøre rent. Ser for meg at en høytrykksspyler er grei å ha. Spesielt med tanke på løs avføring. Angående plass du skal ha de på så er ikke 17 kvadratmeter nok. Det skal være 12 pr hund, og øke med 7 per hund som skal dele gård. Dette er mattilsynets regelverk for utendørshold av hund. Synes også at hver hund skal ha sitt eget hus, eller et stort hus med plass til alle tre samtidig. Ikke alle hunder liker å dele plass med hverandre heller, men det vet du nok best selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt betongheller e.l., enklere å rengjøre syns jeg. I alle fall mtp lukt. Singelgrus eller pukk og armeringsjern under :)

Vi har en giga hundegård og de går bare rett på bakken, også har vi to mindre med betonggulv, men den blir bare brukt til løpetidstisper og valpekull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gård på ca 30kvd. med naturbunn, men planen er å drenere, legge pukk og grus øverst, med heller ytterst mot elementene, eventuelt netting under pukken til våren. Treplatting er det mange som sier lukter sterk urin etter en tid. Betongheller ville jeg ikke hatt i hele gården, da det er veldig hardt. Vi har festet en stor metallskål på elementene, som vannskål. Fylles alltid opp ved regn, og kan ikke veltes :)

Vi har en giga hundegård og de går bare rett på bakken, også har vi to mindre med betonggulv, men den blir bare brukt til løpetidstisper og valpekull.

Står ikke din brors hunder på kjetting? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gård på ca 30kvd. med naturbunn, men planen er å drenere, legge pukk og grus øverst, med heller ytterst mot elementene, eventuelt netting under pukken til våren. Treplatting er det mange som sier lukter sterk urin etter en tid. Betongheller ville jeg ikke hatt i hele gården, da det er veldig hardt. Vi har festet en stor metallskål på elementene, som vannskål. Fylles alltid opp ved regn, og kan ikke veltes :)

Står ikke din brors hunder på kjetting? :)

Våre hunder står i kjetting i en giga hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil lage noe som du kan ta med, eller som i det minste er lett og demontere for og kjøre vekk på dynga når dere flytter så er det lurt og ikke snekre sammen alt gulvet, men lage seksjoner som du bare kan legge på plass/ta vekk som du vil (litt som parket, bare og klikke på plass i biter), om du skjønner. Selv om du skulle velge og ha terassebord til gulv så kan du jo ha en del som er bygd opp eller ned som en kasse med feks grus, som de kan tisse i, og så lenge det ikke er helt tett i bunn så vil jo tiss renne gjennom, og bli vasket vekk av regn eller om dere spyler og bæsjen er lett og plukke opp.

Også må du ha hus til de, så de kan få skikkelig ly om de ønsker. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverulere, men det har jo ikke noe å si om gården er "giga" eller liten, når de uansett står på kjetting :) Da er det jo heller kjettinglengden som spiller en rolle.

Forskjellen er atfor oss er det mer lettvint at de står rett på bakke i stedet for å legge heller der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er atfor oss er det mer lettvint at de står rett på bakke i stedet for å legge heller der.

Jeg tror det hun mener er din komentar om hvor stor hundegården må være, etterfulgt av str på deres (som hun mener er urelevant når deres står på kjetting) fordi deres hunder vil jo da ikke merke noe til 30 kvadrat når de har kjetting som er et par meter? Tror hvertfall det var det hun mente. Uten at det var ment som kritikk eller noe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hun mener er din komentar om hvor stor hundegården må være, etterfulgt av str på deres (som hun mener er urelevant når deres står på kjetting) fordi deres hunder vil jo da ikke merke noe til 30 kvadrat når de har kjetting som er et par meter? Tror hvertfall det var det hun mente. Uten at det var ment som kritikk eller noe :)

Men jeg kommenterte jo ikke på hvor stor en hundegård må være ;)

Relevansen var at med superstor som den ene vår er det lettest med bar bakke, de to små har betong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg på ingen måte påstå å ha peiling, men min første idé når de ikke kan gå rett på bakken er å legge terassebord, deretter en duk, og så sand/pukk etc oppå der igjen. Krever jo en form for "ramme" rundt terassebordene for å forhindre at "innholdet" faller ut. Siden det er i nedoverbakke tenker jeg at det går an å bygge to etasjer med en slags trapp eller noe. Kanskje også la "øverste etasje" gå over "nederste etasje" slik at de kan være utendørs men under tak. Er dette mulig eller er jeg helt på jordet?

Mulig jeg formulerer meg litt dårlig her og at det er vanskelig å skjønne hva jeg mener, jeg skylder på at klokken er over to på natten i så tilfelle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo mange gode forslag.

Hundene skal ikke bo der året rundt. De bor inne hos oss og hundegården blir bare for at de skal få være ute når de enten ikke er i løypa eller når vi går tur med de. Så da gjelder vel ikke mattilsynets regler? Tenkte heller på om 17kvm er nok til at de kan leke og holde på.

2-etasjes hundegård tror jeg blir ekstra arbeid iom at elementene blir litt vanskeligere å sette sammen? Eller kan man sette de sammen som man vil, altså at det ikke er bygget inn faste punkter i hvert element hvor man skal skru de sammen, dette må jeg finne ut av. Men jeg tror fortsatt det blir lettere å bygge alt på ett plan.

H ordan blir det med møkk og urin hvis man legger duk og jord/pukk oppå duken? Jeg ser for meg at man kommer til å spa bort en del av jorda når man plukker opp møkka og hundene blir skitne, iallefall når det regner.

Det med å lage egne elementer til gulv var jo en god ide, dette har jeg ikke tenkt på før. Da er det jo lett å ta med seg gulvet videre.

At terrassebord lukter urin etter en stund ser jeg nok for meg, det vil vel sive inn i treverket. Men er det mulig å lakke det med noe tykt, som et slags beskyttende belegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...